De Kliederkerk

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De Kliederkerk

Bericht door Habitat »

Op de website van de PKN lees ik dat de kliederkerk een missionaire aanvulling is op de reguliere diensten. Dus niet 'in plaats van'.

https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/ ... erkdienst/
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De Kliederkerk

Bericht door Hollander »

De 'kliederkerk' is toch vergelijkbaar met een soort inloophuis met creatieve opdrachten? Om een stukje sociale gemeenschap zit te creëren en vervolgens aanknopingspunten te zoeken voor een goed gesprek en desnoods de koppeling te leggen met de Bijbel?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De Kliederkerk

Bericht door DDD »

Precies. Maar dat zal in de PKN Spijkenisse heel anders worden ingevuld dan in de Hooglandse Kerk in Leiden.

In ieder geval begrijp ik de ergernis van Mara niet zo goed. Het idee op zich lijkt mij geen bezwaar, namelijk.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: De Kliederkerk

Bericht door NorahLinde »

Habitat schreef:Op de website van de PKN lees ik dat de kliederkerk een missionaire aanvulling is op de reguliere diensten. Dus niet 'in plaats van'.

https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/ ... erkdienst/
Mooi initiatief lijkt me dat dan!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De Kliederkerk

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:En ik word nogal moe van alle negatieve commentaren op initiatieven van anderen om mensen te bereiken met het evangelie.

Er valt wellicht het een en ander op te merken over de inhoud, maar dat neemt niet weg dat de basishouding richting deze initiatieven positief moet zijn.
Het artikel begint met een nogal onvolwassen sfeertekening van een gewone dienst. Dat werpt m.i. een zeer negatieve schaduw vooruit. Daarmee wordt een artikel wel pakkend ingeleid, maar neem je de lezers die een gewone kerkdienst kunnen uitzitten niet mee. Het is helaas vrij lastig om dan je positieve basishouding te hernemen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Kliederkerk

Bericht door Geytenbeekje »

NorahLinde schreef:
Habitat schreef:Op de website van de PKN lees ik dat de kliederkerk een missionaire aanvulling is op de reguliere diensten. Dus niet 'in plaats van'.

https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/ ... erkdienst/
Mooi initiatief lijkt me dat dan!
Ik heb een aflevering gezien en die had over dat zondag juist een goede dag was
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Kliederkerk

Bericht door J.C. Philpot »

Een doordeweekse (klieder)activiteit om mensen met het woord te bereiken (mist dat met het woord bereiken echt gedaan word), prima.

Maar de samenkomst van de gemeente van Christus op de dag des Heeren, moet naar mijn overtuiging draaien om de verkondiging. Ik kan me niet voorstellen dat Paulus op de opstandingsdag van Christus in de samenkomst met buitenkerkelijken zou gaan breien of skateboarden om hen te lokken.

Dan ben ik maar ouderwets of dom, ik kan er niks aan doen, maar dat is mijn overtuiging.

Wat niet wegneemt dat evangelisatie een opdracht is voor de kerk. Zo heeft mijn vrouw onder prostituees geevangeliseerd in het verleden en in een AZC kinderwerk gedaan. Ik heb veel respect voor dergelijk werk, maar heb het zelf als introvert altijd moeilijk gevonden om evangeliserende contacten aan te knopen. Op soms een gesprek op het werk na. Wel heb ik een aantal jaren met een paar christelijke collega's (waaronder een lid van de Doorbrekers, een GKVer en 2 anderssoortige evangelische collega's) elke week voor de collega's in het bedrijf gebeden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 dec 2019, 20:13, 5 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De Kliederkerk

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Ik moest even in mijn ogen wrijven, of ik het wel goed las. Maar overgewaaid uit Groot Brittannië, waar het messy church wordt genoemd.

De Bonifatiuskerk in Vries gaat deze zondag voor het eerst experimenteren met wat inmiddels al 162 Nederlandse protestantse kerken, en internationaal vierduizend, een paar keer per jaar doen. Op een zaterdag of zondag, niet al te vroeg, zijn er in het kerkgebouw allerlei activiteiten, creatief en sportief, voor jong en oud, met de nadruk op jong. En passant komen er Bijbelse thema’s of verhalen voorbij. Er is een korte ‘viering’ en na afloop wordt er gezamenlijk gegeten. In Groot-Brittannië is de ‘messy church’ ontstaan, in achterstandswijken. In Nederland bezoeken inmiddels 20 duizend mensen een paar keer per jaar een kliederkerk. Het merendeel was niet kerkelijk, een derde noemt zich ongelovig. Het heeft een grote aantrekkingskracht op de groep die de afgelopen decennia afhaakte: gezinnen met jonge kinderen,
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... k~b875fa51

De kerk moet nog meer upgraden, nu blijkbaar de top2000 kerkdiensten niet toereikend zijn blijkbaar.
Maar het trekt veel mensen, afgehaakten, buitenkerkelijken.
Wat is jullie mening hierover?
Als er hierdoor van de duizenden bezoekers ook maar één geinspireerd word om zich tot de Heere te wenden hoort men mij niet klagen, integendeel, dan zwijg ik instemmend.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De Kliederkerk

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het artikel begint met een nogal onvolwassen sfeertekening van een gewone dienst. Dat werpt m.i. een zeer negatieve schaduw vooruit. Daarmee wordt een artikel wel pakkend ingeleid, maar neem je de lezers die een gewone kerkdienst kunnen uitzitten niet mee. Het is helaas vrij lastig om dan je positieve basishouding te hernemen.
Het is een bijdrage uit de Volkskrant, daar moet je dus rekening mee houden in je oordeel over het beschreven onderwerp.

Daarnaast bemerk ik weinig inlevingsvermogen in rand- en onkerkelijken. Je moet hun geloofskennis en geloofservaring langzaam opbouwen en je begint met eenvoudige vormen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Kliederkerk

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Het artikel begint met een nogal onvolwassen sfeertekening van een gewone dienst. Dat werpt m.i. een zeer negatieve schaduw vooruit. Daarmee wordt een artikel wel pakkend ingeleid, maar neem je de lezers die een gewone kerkdienst kunnen uitzitten niet mee. Het is helaas vrij lastig om dan je positieve basishouding te hernemen.
Het is een bijdrage uit de Volkskrant, daar moet je dus rekening mee houden in je oordeel over het beschreven onderwerp.

Daarnaast bemerk ik weinig inlevingsvermogen in rand- en onkerkelijken. Je moet hun geloofskennis en geloofservaring langzaam opbouwen en je begint met eenvoudige vormen.
Ja dat klopt wel ja, maar is een eenvoudige kerkdienst dan niet laagdrempelig genoeg ?
Een boodschap die lauw is is geen boodschap maar meer een waarden/normen praatje.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: De Kliederkerk

Bericht door RotterS »

Een heel ander punt: de naam.

Ik ken het concept al langer. En ik denk zeker dat het een manier is mensen te bereiken, ook als is om, voor mij niet bekende redenen, de kerk waar ik van hoorde dat ze met het concept kliederkerk aan de slag gegaan zijn, er inmiddels al weer mee gestopt. Ik denk dat het deels een hype is.

Maar waarom ze het in het Nederlands Kliederkerk hebben genoemd? Geen idee. Deze naam kwam gelijk, toen ik er een paar jar geleden van hoorde, heel negatief over op mij over: 'kliederen' en de heiligheid van God kan ik niet samenbrengen. Ik denk dat zelfs voor mensen voor wie geloof iets vaags of uit de jeugd van hun ouders is, 'kliederen' niet direct als een logische combinatie met het begrip kerk worden gezien.

Nu is 'messy' lastig te vertalen in het Nederlands. Dus als iemand een betere benaming weet?
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De Kliederkerk

Bericht door Terri »

RotterS schreef:Een heel ander punt: de naam.

Ik ken het concept al langer. En ik denk zeker dat het een manier is mensen te bereiken, ook als is om, voor mij niet bekende redenen, de kerk waar ik van hoorde dat ze met het concept kliederkerk aan de slag gegaan zijn, er inmiddels al weer mee gestopt. Ik denk dat het deels een hype is.

Maar waarom ze het in het Nederlands Kliederkerk hebben genoemd? Geen idee. Deze naam kwam gelijk, toen ik er een paar jar geleden van hoorde, heel negatief over op mij over: 'kliederen' en de heiligheid van God kan ik niet samenbrengen. Ik denk dat zelfs voor mensen voor wie geloof iets vaags of uit de jeugd van hun ouders is, 'kliederen' niet direct als een logische combinatie met het begrip kerk worden gezien.

Nu is 'messy' lastig te vertalen in het Nederlands. Dus als iemand een betere benaming weet?
Hier ben ik het mee eens. Ik vind die naam niet fijn. Had er dan zoiets als Crea-kerk van gemaakt of zo.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De Kliederkerk

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef:Wat weet jij daarvan?
Ik heb maar weinigen hier iets zien vertellen over het zendingswerk dat zij verrichten.
Wat een onzin zeg! Alsof zending het enige is wat je kan doen om iets uit te stralen. Trouwens, de Heere werkt de vruchten. Als een mens God leert lief hebben krijgt hij/zij een innerlijke drang om andere over Hem te vertellen. Herken je dat zelf ook?

Het lijkt misschien mensen te trekken, deze kliederkerken. Maar blijven de mensen ook terugkomen? Komen ze ook in de normale kerken? Of trekt hun alleen de gezelligheid en toegankelijkheid?

Alle kerken met drumstellen en lichten hebben even een aantal belangstellenden, maar je ziet ze ook weer wel vertrekken. Niet allemaal hoor.

Trouwens, de reformatorische/traditionele kerken blijven groeien.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Kliederkerk

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
Klavart schreef:Wat weet jij daarvan?
Ik heb maar weinigen hier iets zien vertellen over het zendingswerk dat zij verrichten.
Wat een onzin zeg! Alsof zending het enige is wat je kan doen om iets uit te stralen. Trouwens, de Heere werkt de vruchten. Als een mens God leert lief hebben krijgt hij/zij een innerlijke drang om andere over Hem te vertellen. Herken je dat zelf ook?

Het lijkt misschien mensen te trekken, deze kliederkerken. Maar blijven de mensen ook terugkomen? Komen ze ook in de normale kerken? Of trekt hun alleen de gezelligheid en toegankelijkheid?

Alle kerken met drumstellen en lichten hebben even een aantal belangstellenden, maar je ziet ze ook weer wel vertrekken. Niet allemaal hoor.

Trouwens, de reformatorische/traditionele kerken blijven groeien.
Ja door geboorten, je schrikt hoevelen de trad.kerken verlaten
Plaats reactie