Synode Protestantse kerk in Nederland

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Adje »

De synode heeft een nieuwe preses benoemd.
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-m-c-b ... -1.1610190
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Herman60 »

Fijn dat het nu eens een gb dominee is. Helaas is er geloof ik niet èèn predikant of ambtsdrager van de gb die in de Synode is om wat tegengeluid te geven bij veel ontwikkelingen.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Herman60 schreef:Fijn dat het nu eens een gb dominee is. Helaas is er geloof ik niet èèn predikant of ambtsdrager van de gb die in de Synode is om wat tegengeluid te geven bij veel ontwikkelingen.
Misschien omdat ze zaken moeten toestaan die tegen de Bijbel in gaan ?
Als je PKN geworden/gebleven bent om des gewetens wil...
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Herman60 »

Klopt Geytenbeekje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Dodo »

Herman60 schreef:Klopt Geytenbeekje
Wat klopt?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Delftenaar »

Geytenbeekje schreef:
Herman60 schreef:Fijn dat het nu eens een gb dominee is. Helaas is er geloof ik niet èèn predikant of ambtsdrager van de gb die in de Synode is om wat tegengeluid te geven bij veel ontwikkelingen.
Misschien omdat ze zaken moeten toestaan die tegen de Bijbel in gaan ?
Als je PKN geworden/gebleven bent om des gewetens wil...
Dat tegengeluid wordt wel gegeven, maar in de PKN heerst een verdraagzame cultuur richting andersdenkenden. Vrijzinnigen zitten ook binnen de PKN. Dat maakt dat je wel je standpunt kunt uiten, maar niet doordrijven. In die zin worden veel van dat soort discussies niet binnen het grote geheel, maar in de eigen gemeente gevoerd. In de gemeente worden piketpaaltjes geslagen. Vervolgens wordt gerespecteerd dat een andere gemeente iets totaal anders vindt en zegt.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door deschpin »

Herman60 schreef:Fijn dat het nu eens een gb dominee is. Helaas is er geloof ik niet èèn predikant of ambtsdrager van de gb die in de Synode is om wat tegengeluid te geven bij veel ontwikkelingen.
Feitelijk onjuist, sowieso is de Gereformeerde Bond geen "lichaam" dat synodeleden kan afvaardigen. Daarnaast is een ouderling bij ons synodelid. En zo zijn er nog meer synodeleden vanuit GB-modaliteit.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Herman60 »

Oké, ik heb er verder weinig verstand van moet ik eerlijk zeggen.
Bij ons is er eigenlijk gelukkig hoegenaamd niets veranderd sinds 2004.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Herman60 schreef:Oké, ik heb er verder weinig verstand van moet ik eerlijk zeggen.
Bij ons is er eigenlijk gelukkig hoegenaamd niets veranderd sinds 2004.
Zijn er ook geen mensen weggegaan ?
Of zit je in een hele behoudende kerk als Elspeet, Valburg ?
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Herman60 »

Nee ik woon en kerk niet in die plaatsen Geytenbeekje.
En ja dat was ik alweer vergeten....inderdaad zijn er een aantal mensen vertrokken op die droeve zondag.
Zelf waren wij daar ook bij, maar wij zijn na een korte periode weer naar onze Hervormde kerk teruggegaan.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Herman60 schreef:Nee ik woon en kerk niet in die plaatsen Geytenbeekje.
En ja dat was ik alweer vergeten....inderdaad zijn er een aantal mensen vertrokken op die droeve zondag.
Zelf waren wij daar ook bij, maar wij zijn na een korte periode weer naar onze Hervormde kerk teruggegaan.
O, de kerkenraad wenste niet op te gaan in de PKN ?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Adje »

deschpin schreef:
Herman60 schreef:Fijn dat het nu eens een gb dominee is. Helaas is er geloof ik niet èèn predikant of ambtsdrager van de gb die in de Synode is om wat tegengeluid te geven bij veel ontwikkelingen.
Feitelijk onjuist, sowieso is de Gereformeerde Bond geen "lichaam" dat synodeleden kan afvaardigen. Daarnaast is een ouderling bij ons synodelid. En zo zijn er nog meer synodeleden vanuit GB-modaliteit.
Een ouderling uit onze (gb) gemeente is ook afgevaardigde geweest naar de synode.
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Herman60 »

Geytenbeekje, Wij zijn eerst meegegaan met de hhk, en na een paar maanden weer onze plaats ingenomen in de herv.kerk wat toen pkn ( heb een hekel aan die naam ) is geworden. Onze kerkenraad bleef voltallig hervormd PKN dus.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Herman60 schreef:Geytenbeekje, Wij zijn eerst meegegaan met de hhk, en na een paar maanden weer onze plaats ingenomen in de herv.kerk wat toen pkn ( heb een hekel aan die naam ) is geworden. Onze kerkenraad bleef voltallig hervormd PKN dus.
zie pb
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Silo »

https://www.rd.nl/artikel/938162-hervor ... -gescheurd
Een scheuring in de PKN in Epe. Lijkt me een droevige situatie. Wat voor predikant is ds. Van Spanje qua ligging? Zou men zich bij de HHK kunnen aansluiten?
Plaats reactie