Vrije gemeente in wording

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Bonny »

Volontair schreef:Afgelopen zaterdag staat er te lezen in een 'schakeltje' in het Reformatorisch Dagblad:

"Sion zal door RECHT verlost worden. Vrije gemeente in wording, noorden van het land. Een blijvend krachtig gebed. Motivatie br.o.nr. 83266 RD"

Weet hier iemand wat vanaf?
Een vreemde advertentie. Wat wil de plaatser? Waarom zou iemand een brief moeten schrijven, en met wat voor inhoud? Zoeken ze via deze wijze een voorganger? Komt deze ‘werkwijze ‘ vaker voor?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door J.C. Philpot »

Bonny schreef:
Volontair schreef:Afgelopen zaterdag staat er te lezen in een 'schakeltje' in het Reformatorisch Dagblad:

"Sion zal door RECHT verlost worden. Vrije gemeente in wording, noorden van het land. Een blijvend krachtig gebed. Motivatie br.o.nr. 83266 RD"

Weet hier iemand wat vanaf?
Een vreemde advertentie. Wat wil de plaatser? Waarom zou iemand een brief moeten schrijven, en met wat voor inhoud? Zoeken ze via deze wijze een voorganger? Komt deze ‘werkwijze ‘ vaker voor?
Voor een gemeente heb je leden nodig. Ik vermoed dat men daarom gelijkgezinden zoekt. Misschien zijn er thuislezers of kerkleden die nu verder moeten rijden, die interesse hebben. Hopenlijk probeert men niet te concurreren met andere Reformatorische gemeentes.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Bonny »

Aha. Dat zou kunnen. Ik blijf er bij dat het erg cryptisch omschreven is. Maar misschien is het voor de insiders precies duidelijk.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Volontair »

Bonny schreef:Aha. Dat zou kunnen. Ik blijf er bij dat het erg cryptisch omschreven is. Maar misschien is het voor de insiders precies duidelijk.
Het is natuurlijk nog "in wording"..
Maar wijzer zijn we nog niet.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Zwaluw2 »

Heeft het mogelijk te maken met het aftreden van de kerkenraad van de GKV Ten Boer (Groningen)?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Jantje »

Zwaluw2 schreef:Heeft het mogelijk te maken met het aftreden van de kerkenraad van de GKV Ten Boer (Groningen)?
Het zou inderdaad een goede mogelijkheid kunnen zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door J.C. Philpot »

Dat lijkt me niet. Ook de schriftuurlijke GKVers zijn niet zo bevindelijk. Een uitdrukking als "Sion zal door recht verlost worden" duid meer op aanhangers van de gezelschapstheologie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Wet en Evangelie »

J.C. Philpot schreef:Dat lijkt me niet. Ook de schriftuurlijke GKVers zijn niet zo bevindelijk. Een uitdrukking als "Sion zal door recht verlost worden" duid meer op aanhangers van de gezelschapstheologie.
Wat houdt "gezelschapstheologie" eigenlijk in?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Dat lijkt me niet. Ook de schriftuurlijke GKVers zijn niet zo bevindelijk. Een uitdrukking als "Sion zal door recht verlost worden" duid meer op aanhangers van de gezelschapstheologie.
Ik zat laatst in een GG en met deze woorden begon de predikant zijn preek.
We kregen helaas geen uitleg wat de precieze betekenis nu is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door johannes »

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door samanthi »

Nou écht duidelijker wordt het niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door J.C. Philpot »

Wet en Evangelie schreef:
J.C. Philpot schreef:Dat lijkt me niet. Ook de schriftuurlijke GKVers zijn niet zo bevindelijk. Een uitdrukking als "Sion zal door recht verlost worden" duid meer op aanhangers van de gezelschapstheologie.
Wat houdt "gezelschapstheologie" eigenlijk in?
Het geheel aan theologische opvattingen vanuit het gezelschapsleven omtrent de toe-eigening des heils, voor zover dit afwijkt van de leer van de (nadere) reformatie. Een stereotype voorbeeld is de uitspraak "zien is nog geen hebben".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Wet en Evangelie »

J.C. Philpot schreef:
Wet en Evangelie schreef:
J.C. Philpot schreef:Dat lijkt me niet. Ook de schriftuurlijke GKVers zijn niet zo bevindelijk. Een uitdrukking als "Sion zal door recht verlost worden" duid meer op aanhangers van de gezelschapstheologie.
Wat houdt "gezelschapstheologie" eigenlijk in?
Het geheel aan theologische opvattingen vanuit het gezelschapsleven omtrent de toe-eigening des heils, voor zover dit afwijkt van de leer van de (nadere) reformatie. Een stereotype voorbeeld is de uitspraak "zien is nog geen hebben".
Bedankt! Het is mij duidelijk.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Ik denk dat het schakeltje afkomstig is van een RF-er die momenteel :humhihi

Overigens wel een goeie, al 8 pagina’s! Het is dat deze forummer me al voor is anders had ik het zelf geplaatst.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Dit is iets waar we graag van af willen. We willen buiten Gods Recht om zalig worden.
Iedereen wil dat van nature, niemand wil met van nature met Christus de dood in.
Niemand wil het voor God verliezen. En als we dat vasthouden blijven we onszelf.
Zo dan. die in Christus is, die is een nieuw schepsel, dan is het oude voorbijgegaan.
Buiten het recht om kan God niet genadig zijn, want geen enkele deugd van God zal en kan worden geschonden. Daarom kan het enkel door Recht.
In de hemel zal niet inkomen wat onrein is, wat zondig is, alles is daar vergeven, voor de door God opgezochte en gearresteerde mens. Die mens is door vrije genade zijn recht kwijt geraakt en is het eens geworden (van onszelf worden we dat nooit) met God.
Dit is geen theorie van een select groepje betweters, maar de bevinding van het levende volk.
Ik weet ook wel dat er vele voor dat recht blijven staan, in de kindergeboorte blijven, maar voor het sterven zal Gods recht voldaan worden. Men zegt wel 'in de poort'.
Dat zo weinig getuigenissen hiervan horen is een oordeel van God, en zo kan alles doorgaan.
Zo menen we. God gaat echter door de vlakke velden. Nooit buiten het Recht om.
Er zullen er zijn die dit lezen die het verstaan. Anderen zullen het niet verstaan.
Het wordt nog zelden van de kansels meer geleerd. En toch kan geen enkele deugd van God geschonden worden. Zowel de deugd van het Recht en de Genade staan op een lijn.
In God is het onrecht nooit gevonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie