De organist

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De organist

Bericht door Mara »

Organist Jos van der Kooy verruilt Amsterdam voor Rotterdam. In januari zal hij te horen zijn in de Arminiuskerk van de Maasstad.
Alsof een sterspeler van Ajax ineens overstapt naar Feyenoord, zo kan de 'transfer' volgens Trouw gezien worden. Van der Kooy verruilt de Amsterdamse Westerkerk voor de Arminiuskerk: een transfer van jewelste in orgelland.

De 67-jarige Van der Kooy wordt een van de grootste organisten van Nederland genoemd. Meer dan veertig jaar was hij de vaste organist van de Westerkerk. "Dat zo’n groot organist als Van der Kooy zich bij ons meldde, is natuurlijk fantastisch”, zegt Tjaard Barnard, een van de twee predikanten van de Arminiuskerk.

bron: Rijnmond.nl

Tot mijn verbazing is er nog geen topic over De organist.
Hij/zij is zo belangrijk in de diensten.
De muziek kan een zeer passende mooie omlijsting zijn van het geheel.
Wie zijn hier de organisten? Vast of af en toe?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De organist

Bericht door J.C. Philpot »

Mijn affiniteit met transfers zoals zojuist geciteerd is minimaal.

Edoch bent ik heel dankbaar voor de vele organisten, die zondag aan zondag de diensten begeleiden. En ik weet uit ervaring dat er op dit forum zeer goede organisten aanwezig zijn :OO3
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De organist

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Mijn affiniteit met transfers zoals zojuist geciteerd is minimaal.

Edoch bent ik heel dankbaar voor de vele organisten, die zondag aan zondag de diensten begeleiden. En ik weet uit ervaring dat er op dit forum zeer goede organisten aanwezig zijn :OO3
Luisterervaring of speelervaring?
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De organist

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef: Luisterervaring of speelervaring?
:haha
Zo had ik mijn eigen opmerking nog niet opgevat :) Maar het betreft luisterervaring.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De organist

Bericht door Herman »

Hij gaat gewoon met onvrijwillig met pensioen in Amsterdam en heeft een andere plek gevonden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De organist

Bericht door J.C. Philpot »

De Arminiuskerk moet als kerk zonder boodschap diverse registers open trekken om mensen te trekken. Een beroemde organist bijvoorbeeld.
De Arminiuskerk in Rotterdam huisvest met zo’n zeshonderd leden de grootste remonstrantse gemeente van het land. In heel Nederland zijn er ongeveer vijfduizend remonstranten. “Voor onze gemeente is muziek heel belangrijk”, zegt Barnard. “Het is een klassieke, vrijzinnige gemeente. Ondogmatisch, we halen onze inspiratie uit meerdere bronnen. Naast de Bijbel, zijn dat de kunsten, maar zeker ook de muziek. Het is geweldig dat Van der Kooy daar een rol in kan gaan spelen.”
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De organist

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Hij gaat gewoon met onvrijwillig met pensioen in Amsterdam en heeft een andere plek gevonden.
Tja, er zijn plekken waar de organist levenslang kan blijven zitten, terwijl de gemeente denkt: wanneer stopt 'ie nou eindelijk eens?
En er zijn situaties waar gemeente en organist nog wel een poosje samen verder zouden willen, maar waar 'hogerhand' beslist dat het moet stoppen vanwege 'verjongingsbeleid' of zo. Ik weet niet wat erger is. In dit geval zal de Westerkerk ongetwijfeld weer een goede kerkmusicus krijgen, er zijn er genoeg. En Jos vindt vast z'n draai wel tussen de remonstranten in Rotterdam. Maar 't zou leuker zijn als het geen moetje was geweest.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De organist

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef: Luisterervaring of speelervaring?
:haha
Zo had ik mijn eigen opmerking nog niet opgevat :) Maar het betreft luisterervaring.
:super :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: De organist

Bericht door Gerrit35 »

Opmerkelijke overstap in mijn ogen. Onlangs gaf Van der Kooy nog een concert in ons kerkgebouw en enkele jaren geleden sprak hij op de HHK Organistendag. Hij gaf telkens blijk van diepgaande interesse in en 'feeling' met het gereformeerde gedachtegoed en vertelde mij onlangs zelfs dat hij blij was dat er meestal nog 2 erediensten op een zondag plaatsvinden in de Westerkerk. In een kerk die qua opvattingen lichter is dan de meesten van ons gewend zijn, zou het niet vreemd zijn als de organist op den duur ook die opvattingen huldigt, maar dat leek bij Van der Kooy nog niet het geval te zijn.

En dan nu is daar plotseling de overstap naar een remonstrantse gemeente, waarbij ik toch het gevoel heb dat de (valse) leer door hem niet als een probleem wordt ervaren. Ik zou ook alleen organist willen zijn in een kerkverband waar ik mij van harte kan vinden in de leer.

Hoe denken jullie hierover?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De organist

Bericht door Geytenbeekje »

Gerrit35 schreef:Opmerkelijke overstap in mijn ogen. Onlangs gaf Van der Kooy nog een concert in ons kerkgebouw en enkele jaren geleden sprak hij op de HHK Organistendag. Hij gaf telkens blijk van diepgaande interesse in en 'feeling' met het gereformeerde gedachtegoed en vertelde mij onlangs zelfs dat hij blij was dat er meestal nog 2 erediensten op een zondag plaatsvinden in de Westerkerk. In een kerk die qua opvattingen lichter is dan de meesten van ons gewend zijn, zou het niet vreemd zijn als de organist op den duur ook die opvattingen huldigt, maar dat leek bij Van der Kooy nog niet het geval te zijn.

En dan nu is daar plotseling de overstap naar een remonstrantse gemeente, waarbij ik toch het gevoel heb dat de (valse) leer door hem niet als een probleem wordt ervaren. Ik zou ook alleen organist willen zijn in een kerkverband waar ik mij van harte kan vinden in de leer.

Hoe denken jullie hierover?
Dat lijkt me ook, de hele dienst is hij aanwezig en hoort ook de preek aan
Het kan zijn dat hij daarna een (reformatorische) dienst beluisterd maar dat denk ik niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De organist

Bericht door Hendrikus »

Gerrit35 schreef:Opmerkelijke overstap in mijn ogen. Onlangs gaf Van der Kooy nog een concert in ons kerkgebouw en enkele jaren geleden sprak hij op de HHK Organistendag. Hij gaf telkens blijk van diepgaande interesse in en 'feeling' met het gereformeerde gedachtegoed en vertelde mij onlangs zelfs dat hij blij was dat er meestal nog 2 erediensten op een zondag plaatsvinden in de Westerkerk. In een kerk die qua opvattingen lichter is dan de meesten van ons gewend zijn, zou het niet vreemd zijn als de organist op den duur ook die opvattingen huldigt, maar dat leek bij Van der Kooy nog niet het geval te zijn.

En dan nu is daar plotseling de overstap naar een remonstrantse gemeente, waarbij ik toch het gevoel heb dat de (valse) leer door hem niet als een probleem wordt ervaren. Ik zou ook alleen organist willen zijn in een kerkverband waar ik mij van harte kan vinden in de leer.

Hoe denken jullie hierover?
Vanuit de reformatorische hoek is het heel vanzelfsprekend dat je liefst organist bent in de gemeente waar je lid bent, of waarmee je je op z'n minst geestelijk verwant voelt. Dan gaat het in 97% van de gevallen om amateurorganisten die in de eerste plaats gemeentelid zijn, en daarnaast ook nog hun gaven ten dienste stellen van de gemeentezang.
Onder professionele kerkmusici ligt dat heel anders. Er zijn legio organisten die van huis uit protestant zijn, maar die werk hebben gevonden in een RK kerk. (Het omgekeerde komt minder vaak voor, trouwens). Ze leveren een dienst en worden daarvoor betaald. Ze zijn in staat hun persoonlijk belijden en hun eigen geloofsleven gescheiden te houden van hun werk in de kerk.
En in het onderhavige geval: JvdK is theologisch zeer onderlegd, ik ken weinig mensen die zó belezen zijn. Hij onderzoekt alle dingen en weet heus het goede wel te behouden.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De organist

Bericht door eilander »

Is een organist ook niet een mens die een ziel heeft die gevoed moet worden door het Woord? Of zitten we hier nu enorm de prediking te diskwalificeren?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De organist

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef:
Gerrit35 schreef:Opmerkelijke overstap in mijn ogen. Onlangs gaf Van der Kooy nog een concert in ons kerkgebouw en enkele jaren geleden sprak hij op de HHK Organistendag. Hij gaf telkens blijk van diepgaande interesse in en 'feeling' met het gereformeerde gedachtegoed en vertelde mij onlangs zelfs dat hij blij was dat er meestal nog 2 erediensten op een zondag plaatsvinden in de Westerkerk. In een kerk die qua opvattingen lichter is dan de meesten van ons gewend zijn, zou het niet vreemd zijn als de organist op den duur ook die opvattingen huldigt, maar dat leek bij Van der Kooy nog niet het geval te zijn.

En dan nu is daar plotseling de overstap naar een remonstrantse gemeente, waarbij ik toch het gevoel heb dat de (valse) leer door hem niet als een probleem wordt ervaren. Ik zou ook alleen organist willen zijn in een kerkverband waar ik mij van harte kan vinden in de leer.

Hoe denken jullie hierover?
Vanuit de reformatorische hoek is het heel vanzelfsprekend dat je liefst organist bent in de gemeente waar je lid bent, of waarmee je je op z'n minst geestelijk verwant voelt. Dan gaat het in 97% van de gevallen om amateurorganisten die in de eerste plaats gemeentelid zijn, en daarnaast ook nog hun gaven ten dienste stellen van de gemeentezang.
Onder professionele kerkmusici ligt dat heel anders. Er zijn legio organisten die van huis uit protestant zijn, maar die werk hebben gevonden in een RK kerk. (Het omgekeerde komt minder vaak voor, trouwens). Ze leveren een dienst en worden daarvoor betaald. Ze zijn in staat hun persoonlijk belijden en hun eigen geloofsleven gescheiden te houden van hun werk in de kerk.
En in het onderhavige geval: JvdK is theologisch zeer onderlegd, ik ken weinig mensen die zó belezen zijn. Hij onderzoekt alle dingen en weet heus het goede wel te behouden.
Maar waarom zou je dan organist zijn als de preek tegenstrijdig is met wat je leert ? een keer is wel leerzaam denk ik maar voor veel diensten niet toch? Je hebt ook aangegeven dat je de diensten van je eigen gemeente niet overslaat
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De organist

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef: Maar waarom zou je dan organist zijn als de preek tegenstrijdig is met wat je leert ? een keer is wel leerzaam denk ik maar voor veel diensten niet toch? Je hebt ook aangegeven dat je de diensten van je eigen gemeente niet overslaat
Als je wilt weten hoe Jos van der Kooy daar in staat: hij heeft een mooie website met een contactformulier. Vraag het hem.
We gaan hier op het forum niet over iemands persoonlijke keuzes discussiëren, lijkt me.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De organist

Bericht door Maanenschijn »

Toch lijkt me dit net ff te makkelijk,@Hendrikus.

Ik begrijp heel goed dat een professioneel musicus zich moet voorzien van broodwinning en daarbij keuzen maakt die je als amateurorganist niet maakt. En dit is ook niet voorbehouden is aan een musicus, maar dat voor veel beroepen ditzelfde dilemma speelt.

Maar als amateurorganist, die wel eens op uitnodiging speelt in een dienst waar prediking en liedkeuze niet passen binnen het gereformeerde en reformatorische gedachtegoed, ervaar ik wel een gevoel van: werk ik nu mee aan een dienst waar de Heere zijn goedkeuring aan kan geven, of juist niet. Ik vind dat best een spanningsveld. Daarmee veroordeel ik vd Kooy niet, maar het lijkt met toch op zijn minst dat het een innerlijke spanning oproept. En nu lijkt het zich toe te spitsen op de genoemde en gewaardeerde organist, maar ik bedoel het in zijn algemeenheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie