Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Enkel hoor ik hier en daar wel eens het verzoek of vrouwen ook niet op een ledenvergadering aanwezig mogen zijn.
Daar is uiteraard geen bezwaar tegen. Het is immers geen ‘geheime’ vergadering. Net zoals belijdende leden ook welkom zijn op een kerkenraadsvergadering, zolang er niet over personen wordt gesproken, en een vergadering dus niet in comité is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door refo »

DDD schreef:Het is allemaal heel geestig. Maar ik sprak 30 jaar geleden al een ambtsdrager in de GG die geen bezwaar had tegen vrouwelijke diakenen, trouwens niet in mijn gemeente, voordat iemand gaat raden.

De toon die veel gespreksdeelnemers hier aanslaan, zal veel mensen die anders denken binnen de GG ook niet erg stimuleren om hun mond tegen hen open te doen. Een dominee vergeleek een dergelijke cultuur eens met onzichtbaar sijpelend water dwars door een dijk wat ineens een hele dijk kan laten wegstromen.

Los daarvan begrijp ik ook dat het overgrote deel van de leden dat in de afgelopen jaren dat standpunt innam, op een gegeven moment uit de GG vertrekt. Dat neemt niet weg, dat ik in alle grote woorden echt geen reden zie om mijn schatting te herzien.
Ik weet wel zeker dat er binnen de GG mensen zijn die een vrouwelijke diaken niet verkeerd en zelfs heel zinvol vinden. Heel veel kerkelijke hulp (in feite diakonaal werk) wordt door vrouwen georganiseerd. Dus eigenlijk is dat in feite al zo. En als de synode morgen of overmorgen besluit dat vrouwen diaken mogen zijn, zal het gros zeggen: prima, de dominees zeggen het, dus het zal wel goed zijn.

In de GG hebben ze makkelijk praten over alleen mannen in het ambt. Daar heerst de gedachte dat als je gekozen bent je het moet aannemen en dan meteen voor het leven. De positie is behoorlijk begerenswaardig, want afgetreden wordt er pas als het al jaren eigenlijk niet meer gaat of door een calamiteit.
In andere kerkverbanden hoort het meer tot het vrijwilligerswerk. Als je tijd en zin hebt, doe je het en anders: neem liever een ander. Op die manier kun je vier moeilijk vervulbare vacatures hebben.

En er worden altijd maar grote woorden gebruikt over dat de vrouw in het ambt niet bijbels is: dat is nog maar zeer de vraag. Prisca (Priscilla) was met haar man ouderling. En er staat ook nergens klip en klaar: vrouwen mogen geen ambtsdrager zijn, ze mogen niet ouderling worden en ook geen diaken. Dat zou veel duidelijker zijn. Nu moeten we bepaalde nogal duistere teksten op een bepaalde manier duiden en dan kunnen we de vrouwen weren. In Christus is noch man noch vrouw. Dat is het begin van de discussie. Vrouwen hebben ook allerlei geloofsvruchten, en gaven en talenten, die ze overal mogen inzetten, behalve ten dienste van de gemeente. Dat roept vragen op.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:Enkel hoor ik hier en daar wel eens het verzoek of vrouwen ook niet op een ledenvergadering aanwezig mogen zijn.
Daar is uiteraard geen bezwaar tegen. Het is immers geen ‘geheime’ vergadering. Net zoals belijdende leden ook welkom zijn op een kerkenraadsvergadering, zolang er niet over personen wordt gesproken, en een vergadering dus niet in comité is.
Ze willen ook meestemmen.

@refo,
Ik vind je post erg lakend. Er klopt zo weinig van, dat ik er verder maar geen woord aan vuil maak.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Valcke »

refo schreef: Prisca (Priscilla) was met haar man ouderling. En er staat ook nergens klip en klaar: vrouwen mogen geen ambtsdrager zijn, ze mogen niet ouderling worden...
Beide beweringen zijn gewoon onjuist.
Het eerste staat nergens.
Het tweede staat er wel degelijk, want er wordt exclusief gesproken over ‘man’ als vereiste voor het opzienersambt.
Je zult je Bijbel zorgvuldiger moeten lezen...
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Posthoorn »

Laten we nuchter zijn: de afval houdt bij de GG niet op. Dus het is niet vreemd als vroeg of laat ook in de GG de roep om vrouwelijke ambtsdragers zal klinken...
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Geytenbeekje »

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Laten we nuchter zijn: de afval houdt bij de GG niet op. Dus het is niet vreemd als vroeg of laat ook in de GG de roep om vrouwelijke ambtsdragers zal klinken...
Klopt, daarom heeft DDD ook gelijk als hij stelt dat het geen 99,99% is die al zo denkt, of gaat denken.

Het is triest, maar juist.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Jantje »

Dat duurt dan nog minstens 100 jaar, denk ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Dat duurt dan nog minstens 100 jaar, denk ik.
Op hetzelfde niveau als de Gereformeerde Kerk ?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Dat duurt dan nog minstens 100 jaar, denk ik.
Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle.

Het zal niet zo gaan als in de gereformeerde kerk. De tijden zijn inmiddels anders. Maar als je die niet doorgrond, dan ben je je dus ook niet aan het wapenen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Het is allemaal heel geestig. Maar ik sprak 30 jaar geleden al een ambtsdrager in de GG die geen bezwaar had tegen vrouwelijke diakenen, trouwens niet in mijn gemeente, voordat iemand gaat raden.
1 ambtsdrager!Afbeelding
Ik sprak 20 jaar geleden een gergemmer in ned die de evolutieleer aanhing. Dus de meerderheid gelooft niet meer in de schepping?

Jij zit wekelijksbij ambtsdragers vergaderingen?

Ik lees van een enkeling, waaronder DDD, hier op refoforum.nl dat een duurzame relatie tussen mensen van het gelijke geslacht geoorloofd is, vrouw in ambt idem etc.etc. schriftuurlijk is. Dus bijna iedereen hangt dat standpunt hier aan?Afbeelding


Is het heel erg dat ik mij verbaas over deze onweteschappelijke manier van redeneren door jou?

Wat ik wel kan geloven is dat eventueel steeds minder mensen aanvoelen wat de scheppingsorde is omdat ook onze jongeren echt besmet zijn, en iets oudere generatie ook, met het feministisch denken.
Dus dat er een deel uit principe, niet goed onderbouwd met alleen mannelijke ambtsdragers in de kerk eens zijn.
Maar het niet werkelijk meer wérkelijk verstaan?


Net zo dat er steeds meer begrip gekweekt werd en wordt voor andere relaties via de wereldse medium kanalen.
Zoals eerder het feministisch denken.

De mensen zijn dus niet anders gaan denken omdat ze een beter verstaan van de Schrift kregen. Maar omdat we gehersenspoeld zijn door anti christelijke "machten".
Daar is heel het feminisme en de sexuele revolutie op gestoeld. M.i. en zij doen jou geloven dat alles wat hun ideeën niet teveel tegenspreekt een beter schriftuurlijk idee is.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 10 sep 2019, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Tiberius »

Ik geef toe dat het argument van DDD niet heel sterk is: 30 jaar geleden, één ambtsdrager, geen bezwaar.
Maar hij heeft wel gelijk in die zin, dat het draagvlak voor geen vrouw in het ambt behoorlijk afkalft, ook binnen de GG. Al is het geen direct bewijs, maar zie bijvoorbeeld wat er gebeurt bij de SGP, een partij die nauw gelieerd is aan het GG gedachtegoed.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Ik geef toe dat het argument van DDD niet heel sterk is: 30 jaar geleden, één ambtsdrager, geen bezwaar.
Maar hij heeft wel gelijk in die zin, dat het draagvlak voor geen vrouw in het ambt behoorlijk afkalft, ook binnen de GG. Al is het geen direct bewijs, maar zie bijvoorbeeld wat er gebeurt bij de SGP, een partij die nauw gelieerd is aan het GG gedachtegoed.
Ik daarom dat hetzelfde zal gebeuren als binnen de SGP: een van binnenuit uitgehold standpunt verandert binnen de kortste keren als er druk van buitenaf komt. En dat duurt m.i. zeker geen honderd jaar. Ik denk eerder aan een termijn van twintig jaar.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik geef toe dat het argument van DDD niet heel sterk is: 30 jaar geleden, één ambtsdrager, geen bezwaar.
Maar hij heeft wel gelijk in die zin, dat het draagvlak voor geen vrouw in het ambt behoorlijk afkalft, ook binnen de GG. Al is het geen direct bewijs, maar zie bijvoorbeeld wat er gebeurt bij de SGP, een partij die nauw gelieerd is aan het GG gedachtegoed.
Ik daarom dat hetzelfde zal gebeuren als binnen de SGP: een van binnenuit uitgehold standpunt verandert binnen de kortste keren als er druk van buitenaf komt. En dat duurt m.i. zeker geen honderd jaar. Ik denk eerder aan een termijn van twintig jaar.
Soms ook wel goede druk.
Een partij die vrouwen uitsluit voor lidmaatschap is ook beneden peil
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Een partij die vrouwen uitsluit voor lidmaatschap is ook beneden peil
Welke peil? De norm van de seculiere medemens? Kom op. Een beetje respect graag voor je voorgeslacht, die ook zo dacht.
Plaats reactie