Gereformeerde Kerken Nederland

TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door TSC »

Vandaag las ik op Refdag dat de GKN groeit. Ik kende dit kerkverband helemaal niet. Nu blijkt er in mijn woonplaats ook een gemeente te zijn. Zijn er leden van de GKN op het forum? Of anderen die dit kerkverband kennen?

https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1589076
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

TSC schreef:Vandaag las ik op Refdag dat de GKN groeit. Ik kende dit kerkverband helemaal niet. Nu blijkt er in mijn woonplaats ook een gemeente te zijn. Zijn er leden van de GKN op het forum? Of anderen die dit kerkverband kennen?

https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1589076
Lijkt me een kerk die tussen de vrij-gemaakten en de Gereformeerde Bond in zit.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Heb een preek gehoord.
Mooie preek, ze halen wel meer het verbond aan dan wij maar God staat echt centraal in de dienst.
Ook seperatie is er.
deze preek
https://www.gknkampen.nl/geluidsopnamen ... teren/1713
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Stof »

Om wat meer over de groei, bloei en neergang van oa dit kerkverband te lezen zou ik je 'De gereformeerden' van Agnes Amelink willen aanbevelen.

Een boeiend tijdsdocument en een vlammende waarschuwing voor onze gereformeerde gezindte.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Zita »

Stof schreef:Om wat meer over de groei, bloei en neergang van oa dit kerkverband te lezen zou ik je 'De gereformeerden' van Agnes Amelink willen aanbevelen.

Een boeiend tijdsdocument en een vlammende waarschuwing voor onze gereformeerde gezindte.
Ander kerkverband.
De GKN bestaat pas sinds 2009.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Stof »

Zita schreef:
Stof schreef:Om wat meer over de groei, bloei en neergang van oa dit kerkverband te lezen zou ik je 'De gereformeerden' van Agnes Amelink willen aanbevelen.

Een boeiend tijdsdocument en een vlammende waarschuwing voor onze gereformeerde gezindte.
Ander kerkverband.
De GKN bestaat pas sinds 2009.
Oké :sweat Toch raad ik het boek nog steeds aan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door samanthi »

In Bergschenhoek is er wel een Gereformeerde Kerk (Hersteld) ik hoorde dit vorige week van een kennis, ik wist niet dat dit kerkverband bestond.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Jongere »

In dit artikel een overzicht van kerken die uit/na de Vrijmaking ontstonden, waaronder de GKN. Vond ik best leerzaam. Zie de tweede vraag:
https://www.rd.nl/kerk-religie/waarom-7 ... -1.1587182
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Net als in de GKV, je ziet veel uiterlijke verschillen met wat wij gewend zijn. Er zijn bij ons in de gemeente mensen die zich bij de HHK hebben aangesloten omdat ze vonden dat het steeds gekker en gekker werd (voornamelijk vrouwen in het ambt). Dat geeft wel iets aan denk ik. Veel andere zijn naar CGK BhP en PKN GB gegaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door DDD »

Ik denk niet zozeer naar BHP hoor. Zelfs linkerflank GG is uitzonderlijk. Het is meer hoofdstroom CGK en GB.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Delftenaar »

Het is wel mooi dat in 's-Hertogenbosch een gemeente gesticht wordt. Een grote stad waar protestantse kerken altijd klein geweest zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door -DIA- »

Een parallel tussen de orthodox-gereformeerden
en de bevindelijk-gereformeerden?

Misschien iets om over na te denken?

Zouden kerken die vanouds Reformatorisch genoemd werden lering kunnen trekken op de gang van zaken in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)?
We zagen een snelle verandering in deze kerken, wat verschillend breuken splinterverbandjes opleverde.
Hoewel we Reformatorische kerken niet bepaald verwant zijn aan de GKv zien we wel zaken waar we lering uit zouden kunnen trekken.
De orthodox gereformeerden (ik bedoel hiermee de GKv) hebben nooit een bevindelijk karakter gehad. Dat is een heel verschil.
Toch ging de zaak in genoemde kerken geheel op zijn kop. Eerst zagen we na het krampachtig vasthouden dat zij de enige ware gereformeerde kerk waren een breuk waaruit een meer heterogeen kerkverband als de NGK ontstond.
De eenheid binnen de vrijgemaakten kwam echter steeds meer onder druk te staan. Deze eenheid en exclusiviteit denken was heel opmerkelijk voor een kerkverband: We zagen een complete vrijgemaakte zuil ontstaan.
  • Eigen krant
    Eigen vakbond
    Eigen partij
    Eigen zorginstellingen
enz.

In zekere zin kan een parallel getrokken worden met de kerken die meer de bevinding benadrukten.
We zagen hier al eerder:
  • Een eigen partij
    Er kwam een eigen krant
    De RMU ontstond in deze kring
    En zorginstellingen
De eerstgenoemden, de zogenaamd orthodox-gereformeerden veranderden in snel tempo. Vooral na de breuk, midden jaren 60.
Als er nu teruggedacht wordt in deze kring op een 75-jarig jubileum zou men zich in feite moeten schamen over wat er gebeurd is. Men kijkt dan ook niet meer triomfantelijk terug naar de vrijmaking maar men 'kijkt liever naar de toekomst'. zoals ik treffend in de krant las.

We hadden het over een zekere parallel tussen deze zogenaamde orthodox-gereformeerden. Men had de Gereformeerde Kerken in Nederland verlaten, en zette zich scherp af tegen de Gereformeerde Kerk (synodaal).
Bij de bevindelijk-gereformeerden zien we vooral na de Afscheiding een (niet vrijwillig of opstandig) verlaten van de Hervormde Kerk. De parallel van het zich afzetten tegen de kerk waar men uit kwam, zagen we niet zo in de kerken van de Afscheiding.
Toch was er wel het doorgaande verval in de Vaderlandse Kerk. Er werd in de loop van de jaren veel opgemerkt en verwezen naar de schadelijke gevolgen van het meer vrije denken van de 'moederkerk'.
De parallel is dan ook, het bekende, spreekwoordelijke schip op het strand, als baken in zee. Dit schip zagen de orhodox-gereformeerden intussen geheel vergaan.
En gaat nu de bevindelijk-gereformeerde lijn ook dat schip niet negeren?
We zien het verlaten van enkele altijd zeer kenmerkende zaken in de bevindelijk kerken, die ontbindend werken:
  • Bijbelvertaling
    Gezangen
    De vrouw in het ambt.
Opmerkelijk is de positie van met name de Christelijke Gereformeerde Kerken.
Deze komen ergens in een spagaat tussen de vernieuwers en de behoudende tak. Je kunt je dan afvragen: Is dit vol te houden? Komt er een punt dat de CGK splijt?
Ik bedoel met dit overzichtje (er zou veel meer, uiterlijk) te noemen zijn, maar zouden we er niet wijs aan doen om op gestrande schepen acht te hebben, ziende de uitkomst:
Massale kerkverlating
Mensen die ongeïnteresseerd raken
Of zelf onverschillig.
Heeft hierin de kerk geen grote schuld?
Heeft men zichzelf niet ongeloofwaardig gemaakt?
Is het verlaten van de oude paden niet een verklaring van de massale kerkverlating?

En daartegenover zien we dan een reformatorische stroming.
Interkerkelijk, ook binnen de Vaderlandse kerk
Maar als deze bevindelijk-gereformeerden tot ontbinding overgaan, wat dan? Gaan we dan de weg, blind vooruit, en niet kijkend naar het verleden? Een doodlopende weg in? Een weg van zelfontbinding?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Zita »

On topic, aub. Dit topic gaat over de GKN.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door -DIA- »

Mijn reactie was toch niet off topic? Deze GKN is een splinter van de ooit zo trotse en zelfverzekerde Vrijgemaakten. Ik heb zelf het Nederlands Dagblad (het echte Gereformeerd Dagblad, voorheem Gereformeerd Gezingsblad) gelezen in de periode dat ze er nog vanuit gingen dat zij die éne Ware Gereformeerde Kerk waren.
Ik bedoeld dus te wijzen op de voorgeschiedenis, het ontstaan als een klein kerkverbandje dat buiten is komen te staan door de koers van de vrijgemaakten. Het is altijd goed om te weten waar het over gaat. In dit geval ex-vrijgemaakten, of misschien noemen ze zichzelf liever verontrusten. In mijn optie kan ik dit niet als off topic zien. maar meer als informatief, of meer als achtergrond voor het ontstaan van deze groep.
Mocht deze reactie ongewenst zijn haal het dan alsnog maar weg. Ik kan het echt niet als off topic zien, of we zouden het meer oppervlakkig moeten houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door TSC »

Geytenbeekje schreef:Heb een preek gehoord.
Mooie preek, ze halen wel meer het verbond aan dan wij maar God staat echt centraal in de dienst.
Ook seperatie is er.
deze preek
https://www.gknkampen.nl/geluidsopnamen ... teren/1713
Bedankt voor de link Geytenbeekje en ook de anderen bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie