Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Refoforum2017 schreef:Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Ja, ik vind het jammer dat er zo negatief over de AVG gedaan wordt. Terwijl het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Daarvan probeer ik de gereformeerde gezindte te overtuigen. ;)
Maar je bent het toch wel eens dat het negatieve gevoel bij de AVG (heb ik ook) mede komt door verkrampt en foutief gebruik door kerken en scholen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Refoforum2017 schreef:Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Ja, ik vind het jammer dat er zo negatief over de AVG gedaan wordt. Terwijl het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Daarvan probeer ik de gereformeerde gezindte te overtuigen. ;)
Maar je bent het toch wel eens dat het negatieve gevoel bij de AVG (heb ik ook) mede komt door verkrampt en foutief gebruik door kerken en scholen?
Kijk eens aan, een gelijkgestemde in de wedstrijd! :super

Deze hele wet is verschrikkelijk bureaucratisch en volslagen onzin. Het is een te grote bemoeienis van de overheid en ik begrijp nog steeds niet wat het doel is. Als iemand mijn privacy aantast, zal ik dat tóch wel duidelijk maken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door -DIA- »

Het Jaarboek is 71 jaar bij de onder ons bekende boekhandelaren verkrijgbaar geweest....
In het 72e jaar is de wereld zó ingrijpend veranderd dat zelfs dát niet meer kan. (of mag!)

We zijn in feite zo bang geworden. Zo gesteld op onze privacy. Ja, er mocht eens.... je weet nooit...
(Oké, ik begrijp ook dat er veel redenen zijn gekomen om bang van te worden)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Refoforum2017 schreef:Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Ja, ik vind het jammer dat er zo negatief over de AVG gedaan wordt. Terwijl het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Daarvan probeer ik de gereformeerde gezindte te overtuigen. ;)
Maar je bent het toch wel eens dat het negatieve gevoel bij de AVG (heb ik ook) mede komt door verkrampt en foutief gebruik door kerken en scholen?
Ja dat ben ik zeker met je eens. Dat soort verkrampt gebruikt wordt helaas gevoed door allerlei bangmakerij van bijvoorbeeld advocatenkantoren. Hierdoor worden directies en en raden van bestuur bang voor de hoofdelijke boetes en nemen draconische maatregelen.
En inderdaad, de boetes zijn hoog en kunnen op de bestuurders persoonlijk vallen (dus niet op de organisatie).
Maar daar probeer ik juist tegenin te gaan.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Refoforum2017 schreef:Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Ja, ik vind het jammer dat er zo negatief over de AVG gedaan wordt. Terwijl het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Daarvan probeer ik de gereformeerde gezindte te overtuigen. ;)
Wat zijn die ‘alleen maar voordelen’ dan? In mijn ambtenaren omgeving zie ik toch ook een hoop hoofdbrekens. We hebben zelf een speciale avg jurist in dienst.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Deze hele wet is verschrikkelijk bureaucratisch en volslagen onzin. Het is een te grote bemoeienis van de overheid en ik begrijp nog steeds niet wat het doel is.
Het doel is dat organisaties netjes met jouw persoonsgegevens omgaan. De AVG gebruikt daarvoor de woorden: zorgvuldig, transparant en rechtmatig. Volgens mij is daar niets mis mee.
De richtlijn is ontstaan als reactie op grote bedrijven als Google en Facebook (maar ook allerlei kleine, vrijwel onbekende partijen), die allerlei gegevens van jou registreren en opslaan; en vervolgens aan andere partijen doorverkopen. Een normaal ingevuld record van een persoon is ongeveer $1,2 waard.
Bovendien kan je gegevens van verschillende partijen combineren en zo je een heel beeld van iemand samenstellen.

Om je een idee te geven: Google kan al enkele dagen van te voren aangeven waar en wanneer een griepepidemie uitbreekt. Ze baseren dit op de zoekopdrachten en locatie van mensen.
Vaak is dat makkelijk, bijvoorbeeld als Google Maps voorspelt waar een file gaat ontstaan en je een andere route kan kiezen, maar soms ook niet.
Jantje schreef:Als iemand mijn privacy aantast, zal ik dat tóch wel duidelijk maken.
Nee, dat denk ik niet. Je zou het boek eens kunnen lezen 'Je hebt wél iets te verbergen' van Martijn en Tokmezis.
Daarin kan je lezen wat bijvoorbeeld browsers, mobiele telefoons, enz allemaal van je bewaren. Dat is een aantasting van je privacy, die jij niet ziet.
Bijvoorbeeld een eenvoudige website als Refoforum. Als jij hier binnenkomt, kan de forumsoftware zien vanaf welk adres je komt. Zou je het leuk vinden als wij dat bij gaan houden? En aan iedereen doorgeven die er om vraagt?
Dat zijn allemaal zaken die de AVG regelt.
Jij zelf hebt de mogelijkheid niet om dat allemaal te controleren, daarom wordt dat aan een toezichthouder (de Autoriteit Persoonsgegevens) uitbesteed. (Net zoals controle op je eten uitbesteed wordt aan de Voedsel- en Warenautoriteit)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Refoforum2017 schreef:Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Ja, ik vind het jammer dat er zo negatief over de AVG gedaan wordt. Terwijl het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Daarvan probeer ik de gereformeerde gezindte te overtuigen. ;)
Wat zijn die ‘alleen maar voordelen’ dan? In mijn ambtenaren omgeving zie ik toch ook een hoop hoofdbrekens. We hebben zelf een speciale avg jurist in dienst.
Zie mijn post aan Jantje.
Het grote voordeel is juist als je aan de andere kant van de tafel zit. Je weet dat je persoonsgegevens goed beschermd zijn. Dat geeft juist vertrouwen in zo'n organisatie.
Als je als organisatie zorgvuldig, transparant en rechtmatig met die persoonsgegevens omgaat, is er niet veel aan de hand. Dan hoef je ook niet door te slaan, maar gewoon vastleggen welke gegevens je verwerkt, welke beveiligingsmaatregelen je genomen hebt, enz.

Juist die juridisering geeft organisaties veel hoofdbrekens en schiet zijn doel voorbij.

Het is ook verstandig om zo'n jurist een speciale AVG-opleiding te laten volgen, bijvoorbeeld de CIPP/E-training van IAPP, of de leergang van Duthler Academy. Die trainingen halen ook veel verkramptheid uit de lucht.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

Ik ben het met het laatste eens. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of er misschien niet een onhandigheid zit in de formulering inzake het registreren van geloofsovertuiging, maar de commotie waar de invoering van de AVG aanleiding voor was, is ontzettend overdreven. Het overgrote deel van de bepalingen was al van kracht en het is voor een groot deel gezond verstand.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Erskinees »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Refoforum2017 schreef:Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Ja, ik vind het jammer dat er zo negatief over de AVG gedaan wordt. Terwijl het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Daarvan probeer ik de gereformeerde gezindte te overtuigen. ;)
Maar je bent het toch wel eens dat het negatieve gevoel bij de AVG (heb ik ook) mede komt door verkrampt en foutief gebruik door kerken en scholen?
Met dank aan Wille Donker. Ben bang dat deze vreemde constructie m.b.t. jaarboek GG ook uit die koker komt.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Refoforum2017 schreef:Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Ja, ik vind het jammer dat er zo negatief over de AVG gedaan wordt. Terwijl het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Daarvan probeer ik de gereformeerde gezindte te overtuigen. ;)
Wat zijn die ‘alleen maar voordelen’ dan? In mijn ambtenaren omgeving zie ik toch ook een hoop hoofdbrekens. We hebben zelf een speciale avg jurist in dienst.
Zie mijn post aan Jantje.
Het grote voordeel is juist als je aan de andere kant van de tafel zit. Je weet dat je persoonsgegevens goed beschermd zijn. Dat geeft juist vertrouwen in zo'n organisatie.
Als je als organisatie zorgvuldig, transparant en rechtmatig met die persoonsgegevens omgaat, is er niet veel aan de hand. Dan hoef je ook niet door te slaan, maar gewoon vastleggen welke gegevens je verwerkt, welke beveiligingsmaatregelen je genomen hebt, enz.

Juist die juridisering geeft organisaties veel hoofdbrekens en schiet zijn doel voorbij.

Het is ook verstandig om zo'n jurist een speciale AVG-opleiding te laten volgen, bijvoorbeeld de CIPP/E-training van IAPP, of de leergang van Duthler Academy. Die trainingen halen ook veel verkramptheid uit de lucht.
Klopt. Maar in een politieke omgeving komt er wel de angst voor de gevolgen erg bij kijken. Dat geeft die verkramping. Heel vaak better safe than sorry, maar dan zo safe dat je je werk soms amper uit kunt voeren.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door windorgel »

Mijn kennis m.b.t. de toepassing van de AVG is mede gebaseerd op de informatie en cursussen die door een jurist van Wille Donker is/zijn gegeven. Maar ik heb ook bij andere instanties cursussen gevolgd en die spraken het advies van Wille Donker niet tegen.
Wellicht is er dan een gat in de markt voor Tiberius om scholen en kerken van de informatie te voorzien die volgens hem de juiste is...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Herman »

Het probleem met advocaten is dat ze hun eigen problemen verkopen. Dat gaat zo: de AVG is een risico. Dus kijk uit. Want er zou een boete kunnen (!) volgen in het geval van een mogelijk (!) tekort. Dit zijn de problemen waar je tegenaan kunt (!) lopen. En dan heb je de opdracht in de knip.

Maar tussen kunnen en er ook daadwerkelijk tegen aanlopen zit een groot gat en een als doorsnee burger moet je toch snappen dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Hendrikus »

windorgel schreef:Mijn kennis m.b.t. de toepassing van de AVG is mede gebaseerd op de informatie en cursussen die door een jurist van Wille Donker is/zijn gegeven. Maar ik heb ook bij andere instanties cursussen gevolgd en die spraken het advies van Wille Donker niet tegen.
Wellicht is er dan een gat in de markt voor Tiberius om scholen en kerken van de informatie te voorzien die volgens hem de juiste is...
Kerkbeheer, het magazine van de VKB, bracht onlangs een themanummer uit over kerk & AVG (mei 2019)
https://kerkrentmeester.nl/kerkbeheer/k ... kel/index/
~~Soli Deo Gloria~~
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door windorgel »

Hendrikus schreef:
windorgel schreef:Mijn kennis m.b.t. de toepassing van de AVG is mede gebaseerd op de informatie en cursussen die door een jurist van Wille Donker is/zijn gegeven. Maar ik heb ook bij andere instanties cursussen gevolgd en die spraken het advies van Wille Donker niet tegen.
Wellicht is er dan een gat in de markt voor Tiberius om scholen en kerken van de informatie te voorzien die volgens hem de juiste is...
Kerkbeheer, het magazine van de VKB, bracht onlangs een themanummer uit over kerk & AVG (mei 2019)
https://kerkrentmeester.nl/kerkbeheer/k ... kel/index/
Dat nummer is nog niet inzichtelijk. Wel lees ik dat de PKN ook besloten heeft geen jaarboek uit te geven via de boekhandel vanwege de AVG: https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/ ... -jaarboek/
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Dodo »

Er staat ook wel veel persoonlijke info in, zoals geboortedatums.
Plaats reactie