Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Bertiel »

Volgens de Dordste Leerregels hebben we op wat anders te letten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Toe maar. Vanuit de Bijbel weten we hoe de Heere werkt. Als de broeders erop wijzen dat het geen bijbelse bekering is en dat ook aantonen vanuit Gods Woord, dan heb je een kerkenraad die haar roeping verstaat.
Volgens mij is de kerkenraad daartoe helemaal niet in staat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:Volgens de Dordste Leerregels hebben we op wat anders te letten.
Dat is helemaal niet strijdig met wat ik zeg.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Toe maar. Vanuit de Bijbel weten we hoe de Heere werkt. Als de broeders erop wijzen dat het geen bijbelse bekering is en dat ook aantonen vanuit Gods Woord, dan heb je een kerkenraad die haar roeping verstaat.
Volgens mij is de kerkenraad daartoe helemaal niet in staat.
Dus de Bijbel zegt helemaal niets over hoe God werkt in de bekering?

Dat is toch wel een heel andere lijn dan die we bijvoorbeeld in de Catechismus vinden, waarin staat, uitvoerig onderbouwd vanuit de Bijbel, dat je kennis moet hebben van ellende, verlossing en dankbaarheid.
Iemand die niet kan vertellen hoe Christus waarde in zijn leven kreeg, heeft op een kansel niets te zoeken en moet door de kerkenraad ernstig vermaand worden als hij zich uitgeeft voor een kind van God.
-
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Bertiel »

eilander schreef:
Bertiel schreef:Volgens de Dordste Leerregels hebben we op wat anders te letten.
Dat is helemaal niet strijdig met wat ik zeg.
de DL zeggen:
Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.

Dan gaat het om de vrucht, niet om de weg ernaar toe
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Toe maar. Vanuit de Bijbel weten we hoe de Heere werkt. Als de broeders erop wijzen dat het geen bijbelse bekering is en dat ook aantonen vanuit Gods Woord, dan heb je een kerkenraad die haar roeping verstaat.
Volgens mij is de kerkenraad daartoe helemaal niet in staat.
Uit het bevestigingsformulier voor ambtsdragers:
"Zo is dan ten eerste het ambt der ouderlingen, met de dienaars des Woords, opzicht te hebben over de gemeente, die hun bevolen is; naarstiglijk toe te zien, of een iegelijk zich behoorlijk gedraagt in belijdenis en in wandel; die zich onstichtelijk gedragen, te vermanen, en te verhoeden dat de Sacramenten ontheiligd worden, zoveel mogelijk is; ook mede tegen de onboetvaardigen, volgens de Christelijke discipline of kerkelijke tucht, te handelen, en de boetvaardigen weder in de schoot der Kerk te ontvangen; gelijk niet alleen blijkt uit de voormelde uitspraak van Christus, maar ook uit meer andere uitspraken der Schrift, dat deze dingen niet staan hij ben of twee personen alleen, maar bij velen die daartoe gesteld zijn."
Nogmaals, ik heb het dus niet over een onheilige manier van omgaan met deze tere zaken. Dus geen vage praat als 'we kunnen het niet overnemen' ofzo. En misschien was dat wel wat Pietje Puk bedoelde. Maar dat neemt niet weg dat er een roeping ligt voor ouderlingen om ook hierop toe te zien.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door refo »

Het moet zijn 'MET de dienaars des Woords'.

Verder zie ik geen onderbouwing van je stelling in dit artikel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door eilander »

refo schreef:Het moet zijn 'MET de dienaars des Woords'.
Aangepast. Kleine wijziging, maar best relevant :)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Piet Puk »

Laat ik even verduidelijken wat ik bedoel. Ik stoor me namelijk wat aan de zin, elk jaar weer. Misschien een advies om dit nader toe te lichten hoe het curatorium dit ziet. Natuurlijk snap ik dat je als kerkenraad zo'n afweging kan maken of iemand geschikt is.

Maar als je nou niet bepaald een goede band hebt met de kerkenraad en dat zou wederzijds kunnen zijn, dan kan het zomaar zijn dat je geen attest krijgt. Volgens mij word er dan niet alleen naar geschiktheid gekeken, maar ook naar randzaken die gespeeld hebben of nog spelen, die bij de afweging geen rol zouden mogen spelen. En dan zou dat m.i. niet goed zijn. Vandaar dus de moeite met deze zin.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door DDD »

Dat kan goed gebeuren. Los daarvan: zou dat zonder deze zin niet zo zijn dan? Of is de zin daar op enige wijze een legitimatie voor?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Uit het bevestigingsformulier voor ambtsdragers:
"Zo is dan ten eerste het ambt der ouderlingen, met de dienaars des Woords, opzicht te hebben over de gemeente, die hun bevolen is; naarstiglijk toe te zien, of een iegelijk zich behoorlijk gedraagt in belijdenis en in wandel; die zich onstichtelijk gedragen, te vermanen, en te verhoeden dat de Sacramenten ontheiligd worden, zoveel mogelijk is; ook mede tegen de onboetvaardigen, volgens de Christelijke discipline of kerkelijke tucht, te handelen, en de boetvaardigen weder in de schoot der Kerk te ontvangen; gelijk niet alleen blijkt uit de voormelde uitspraak van Christus, maar ook uit meer andere uitspraken der Schrift, dat deze dingen niet staan hij ben of twee personen alleen, maar bij velen die daartoe gesteld zijn."
Waar wordt in dit citaat gesproken over beoordelen van een bekering? Het gaat hier om het beoordelen van gedrag.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Uit het bevestigingsformulier voor ambtsdragers:
"Zo is dan ten eerste het ambt der ouderlingen, met de dienaars des Woords, opzicht te hebben over de gemeente, die hun bevolen is; naarstiglijk toe te zien, of een iegelijk zich behoorlijk gedraagt in belijdenis en in wandel; die zich onstichtelijk gedragen, te vermanen, en te verhoeden dat de Sacramenten ontheiligd worden, zoveel mogelijk is; ook mede tegen de onboetvaardigen, volgens de Christelijke discipline of kerkelijke tucht, te handelen, en de boetvaardigen weder in de schoot der Kerk te ontvangen; gelijk niet alleen blijkt uit de voormelde uitspraak van Christus, maar ook uit meer andere uitspraken der Schrift, dat deze dingen niet staan hij ben of twee personen alleen, maar bij velen die daartoe gesteld zijn."
Waar wordt in dit citaat gesproken over beoordelen van een bekering? Het gaat hier om het beoordelen van gedrag.
'Belijdenis en wandel' lees ik.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: 'Belijdenis en wandel' lees ik.
Klopt. Maar dan nog, dat is wat anders dan een bekering beoordelen.

Wandel interpreteer ik met gedrag, belijdenis met wat iemand zegt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Amstelodamense »

Piet Puk schreef:Mij gaat het erom dat ik voorbeelden hoor dat in gemeenten iemand aan het Heilig Avondmaal mag gaan en de volgende keer niet meer, waarbij dit blijkbaar komt omdat de bekering anders is gegaan dan in boeken gelezen.
Vreselijk dat dit gebeurt, komt ook in de GG voor.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Hollander »

Amstelodamense schreef:(...), komt ook in de GG voor.
Amstelodamense schreef:En wat hebben we eraan dat we dit weten? (...)
;)
Gesloten