Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Delftenaar »

Uiteindelijk weten wij als buitenstaanders de reden van afwijzing niet.

Wel weten we dat het voor iedereen in de GGiN pijnlijk zal zijn.
En past het buitenstaanders een gepaste stilte bij dit nieuws te betrachten.
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Bloksteen »

Henk J schreef:
Job schreef:
Charles schreef:Men is iig tot de conclusie gekomen dat men er geen mededeling over doet. Dus.
Precies. Men is tot de conclusie gekomen dat het niets toevoegt of zelfs: dat het de man beschadigt als wij buitenstaanders het weten. We hebben er daarnaast ook nul-komma-niks mee te maken. Met 'we' bedoel ik minimaal mensen uit andere kerkverbanden dan de GGiN, zoals ikzelf. Het kerkelijk leven is niet gebaat bij het mogen weten van alle ins en outs van sensationele ontwikkelingen in het leven van publieke figuren. Dat laatste is ongeveer de redactionele formule van Privé, Boulevard en Ditjes en Datjes.

Iemand zei eens iets in de trant van: iemand voor wie je nooit gebeden hebt, daarvan moet je ook niet het recht voelen om de nieuwtjes over te willen weten. Zelf heb ik me nooit verdiept in deze student, heb nooit gedankt voor het feit dat hij aangenomen is, heb nooit gebeden voor de voortgang van zijn studie. Heb überhaupt nooit voor deze man gebeden. Als ik nu dan wel vind een toelichting te verdienen op de beëindiging van zijn studie dan gaat er toch iets scheef?

Los daarvan is het voor de man zelf, voor de opleiding en voor alle leden van de GGiN natuurlijk heel verdrietig, hoe dan ook.
Mee eens, zeker degenen die niet in de GGiN zitten hoeven niet alles te weten. Maar een te sterke zwijgcultuur kan ook leiden tot onnodige spanningen of verwijten. En dat zie ik nog wel eens gebeuren in onze gezindte, helaas.
Als wél GGINner vind ik het wel lastig. Ik vind de mededeling enorm summier. Het enige dat ik kan opmaken is dat de beslissing genomen is vanuit het curatorium.

Er doen al weer verhalen de ronde. Snap het ook wel door de onduidelijkheid. Moeilijk hoor.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Laag »

Zo, sommige hebben hun stickervel al wel leeg.....
Sticker hier en sticker daar.
Wie kent nog het gezegde:
Je mag wel alles eten, maar niet alles weten.

Het is misschien niet slim, om niets te zeggen, maar misschien heeft van Meijeren het zelf wel voorgesteld. Wie weet, kan ook.
Het is een pijnlijk iets, voor alle partijen. Student, leermeesters, curatorium, de gemeenten. En om dan ouwe koeien uit de sloot te gaan halen, is sowieso vermoeiend, dat voegt niets toe. Als je pijn hebt, dan heb je er niets aan om van de buurvrouw, buurman of wie dan ook, te horen dat die ook een pijntje heeft, of heeft gehad, of denkt dat het eraan komt. Probeer zaken ook nuchter te benaderen, en slaap er eens een nachtje over.
Welterusten!
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Simon0612 »

Ongelofelijk wat een reacties hier. Ik vind dit echt niet normaal hoe er gereageerd wordt. Allerlei insinuaties. De mensen uit de GGiN die de WS lezen zouden een vermoeden kunnen hebben wat er speelt. Als men daar (waarschijnlijk in overleg) niet meer reactie op wil geven dan hebben we dat te respecteren. Nu wordt een curatorium de zwarte piet toegespeeld zonder dat mensen enig besef hebben van wat er zou kunnen zijn. Het is triest voor de student, voor het kerkverband en moeilijk voor het curatorium dat dit besluit moest nemen. Blijf er verder vanaf, wees niet al te wijs en nieuwsgierig. Zeker niet als het predikanten te kort in de GGiN nooit een zaak van het hart is geworden!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Refogast »

Ik denk dat het tijd wordt dat er wat berichten geknipt moeten worden. Ik snap niet dat er nog niet ingegrepen is door een moderator van Refoforum.

Laat het droevige bericht van het curatorium ons op de knieën brengen om te vragen of er nog arbeiders uitgestoten mogen worden in de GGiN!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Amstelodamense »

Refogast schreef:Ik denk dat het tijd wordt dat er wat berichten geknipt moeten worden. Ik snap niet dat er nog niet ingegrepen is door een moderator van Refoforum.

Laat het droevige bericht van het curatorium ons op de knieën brengen om te vragen of er nog arbeiders uitgestoten mogen worden in de GGiN!
Kun je heel concreet aangeven waarom er geknipt moet worden? Ik lees toch echt geen gekke dingen? Alleen de vraag om meer transparantie
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door pierre27 »

Amstelodamense schreef:
Refogast schreef:Ik denk dat het tijd wordt dat er wat berichten geknipt moeten worden. Ik snap niet dat er nog niet ingegrepen is door een moderator van Refoforum.

Laat het droevige bericht van het curatorium ons op de knieën brengen om te vragen of er nog arbeiders uitgestoten mogen worden in de GGiN!
Kun je heel concreet aangeven waarom er geknipt moet worden? Ik lees toch echt geen gekke dingen? Alleen de vraag om meer transparantie
Eens, ik lees ook weinig vreemde dingen. Maar voor de buitenwacht lijkt mij deze info meer dan voldoende.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Herman »

In principe is maximale transparantie het beste. Onlangs moest ik ook een oordeel vellen over hoeveel er in een bepaalde casus aan de gemeente werd verteld. Dat is vrij lastig. Uiteindelijk schaadt het altijd de positie van één van de partijen, omdat de oorzaak van de beslissing terug te voeren zal zijn op iets negatiefs. Durf je die duidelijkheid te geven? Of vertrouw je je eigen kerkverband niet, dat zij zowel het curatorium of de student positief tegemoet zullen blijven treden?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Job »

Herman schreef:In principe is maximale transparantie het beste. Onlangs moest ik ook een oordeel vellen over hoeveel er in een bepaalde casus aan de gemeente werd verteld. Dat is vrij lastig. Uiteindelijk schaadt het altijd de positie van één van de partijen, omdat de oorzaak van de beslissing terug te voeren zal zijn op iets negatiefs. Durf je die duidelijkheid te geven? Of vertrouw je je eigen kerkverband niet, dat zij zowel het curatorium of de student positief tegemoet zullen blijven treden?
Of vertrouwen wij het curatorium niet in de afweging die zij hebben gemaakt? Waarom moeten we alles weten?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Herman »

Job schreef:Of vertrouwen wij het curatorium niet in de afweging die zij hebben gemaakt? Waarom moeten we alles weten?
Het curatorium is een afvaardiging van het geheel en is dus als zodanig afhankelijk van het vertrouwen wat zij heeft gekregen. Dat kan je maar één keer kwijtraken. En dat is ook de reden dat zij als klein deel verantwoording afleggen aan het geheel. Dat is nu niet het geval. Ze communiceren (wat zij dus haar taak acht) maar slechts voor een klein deel.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Doet me denken aan de situatie rond student Van der Kuijl rond 1993.
Hoezo? Die proponeerde toch al? Dat deed van meieren nog niet.
[/quote]
Ik bedoelde niet de reden, maar wat hieronder genoemd werd: de landing van een leven van aanzien (bijna op het afgodische af) naar een verstotene
GerefGemeente-lid schreef:Overigens meende ik ooit ergens gelezen te hebben dat toenmalig student Van der Kuijl nadien is overgegaan naar de Gereformeerde Gemeenten. Maar toen zijn zoon, ds. L. van der Kuijl, intrede deed in de Gereformeerde Gemeente van Waarde, begreep ik dat dit niet klopte. Hij kerkt nog altijd in de Gereformeerde Gemeente in Nederland van Alblasserdam.
De vader van Leendert (de huidige GG-predikant) is niet dezelfde als de toenmalige student Kees. Kees is al zeker 25 jaar geen lid meer van de GGiN, en zeker niet in Alblasserdam; hij is overgegaan van de GGiN te Hendrik-Ido-Ambacht naar de GG te HIA.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Tiberius »

Job schreef:
Herman schreef:In principe is maximale transparantie het beste. Onlangs moest ik ook een oordeel vellen over hoeveel er in een bepaalde casus aan de gemeente werd verteld. Dat is vrij lastig. Uiteindelijk schaadt het altijd de positie van één van de partijen, omdat de oorzaak van de beslissing terug te voeren zal zijn op iets negatiefs. Durf je die duidelijkheid te geven? Of vertrouw je je eigen kerkverband niet, dat zij zowel het curatorium of de student positief tegemoet zullen blijven treden?
Of vertrouwen wij het curatorium niet in de afweging die zij hebben gemaakt? Waarom moeten we alles weten?
Waarom niet? Als je niet wilt dat anderen het weten, moet je het ook niet publiceren. Halve publicaties leiden tot dubbele speculaties.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vermoed dat hij het niet zelf stopgezet heeft. Anders had er denk ik wel gestaan dat het vanuit de student zelf kwam.

Maar zo zie je dus blijkbaar dat het curatorium ook fouten maakt. Ze hadden deze student nooit aan moeten nemen. Maar als dit dus fout gaat, gaat het dus ook wel is fout met wie ze naar huis sturen.

Misschien komt hij wel over naar de HHK.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Cantate »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Doet me denken aan de situatie rond student Van der Kuijl rond 1993.
Hoezo? Die proponeerde toch al? Dat deed van meieren nog niet.
Ik bedoelde niet de reden, maar wat hieronder genoemd werd: de landing van een leven van aanzien (bijna op het afgodische af) naar een verstotene
GerefGemeente-lid schreef:Overigens meende ik ooit ergens gelezen te hebben dat toenmalig student Van der Kuijl nadien is overgegaan naar de Gereformeerde Gemeenten. Maar toen zijn zoon, ds. L. van der Kuijl, intrede deed in de Gereformeerde Gemeente van Waarde, begreep ik dat dit niet klopte. Hij kerkt nog altijd in de Gereformeerde Gemeente in Nederland van Alblasserdam.
De vader van Leendert (de huidige GG-predikant) is niet dezelfde als de toenmalige student Kees. Kees is al zeker 25 jaar geen lid meer van de GGiN, en zeker niet in Alblasserdam; hij is overgegaan van de GGiN te Hendrik-Ido-Ambacht naar de GG te HIA.[/quote]
De toenmalige student heette geen Kees maar Jan en hij is al een lange tijd woonachtig in Oudenbosch en heeft zich toen aangesloten bij een Gereformeerde Gemeente daar in de buurt, ik meen Breda, die intussen opgeheven is. Waar hij nu kerkt, is mij onbekend.
Ds. L. van der Kuijl is een zoon van een broer van Jan, Arie, die weer diaken is bij de Oud-Gereformeerde Gemeente te Kinderdijk.
Zo zit het volgens mij.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef:Ik vermoed dat hij het niet zelf stopgezet heeft. Anders had er denk ik wel gestaan dat het vanuit de student zelf kwam.

Maar zo zie je dus blijkbaar dat het curatorium ook fouten maakt. Ze hadden deze student nooit aan moeten nemen. Maar als dit dus fout gaat, gaat het dus ook wel is fout met wie ze naar huis sturen.

Misschien komt hij wel over naar de HHK.
Hohoho. Hier maak ik bezwaar tegen. De informatie is summier, en jij maakt er een vrije vertaling van. Ik vermoed... Ze hadden nooit... Dit topic heeft een mooie titel, probeer bij de feiten te blijven.

Al met al een verdrietige situatie. Allereerst voor deze jongeman en zijn gezin en voor het kerkverband.

Onnaspeurlijk is Gods weg. Jozef droomde dromen, de vervulling kwam na een onbegrijpelijke, diepe weg vol raadsels en leed. De rede des Heeren heeft hem doorlouterd. Na dezen zult gij het verstaan.
Gesloten