Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Bauke »

GG-er schreef:
Synodelid schreef:Hoezo heftig?
Is niet leuk voor betrokkenen en zal zeker impact hebben, maar het beginnen aan een opleidingstraject betekent toch niet dat iemand dat per definitie ook succesvol afrondt? Ik vind het bijzonder dat hier zo geheimzinnig over wordt gedaan. Vermeld gewoon de feiten, zoals onvoldoende voortgang etc.
Ik vind het wel degelijk heftig. Als iemand meent een roeping te hebben en het curatorium neemt dat over, dan is dat een gewichtige zaak. De betrokkenen verkeren in de veronderstelling dat er een roeping van God is. Als er later een aanleiding is om de opleiding te stoppen, is dat een in- en aangrijpende stap.
Stoppen met deze opleiding ligt wezenlijk anders dan stoppen met bouwkunde of rechten, om maar twee studierichtingen te nomen.

Voor het kerkverband is het ook heftig. Er is een groot predikantentekort. Met elke aangenomen student ben je dan blij. Als de opleiding na twee jaar gestopt moet worden, is dat een zware teleurstelling.

Daarnaast is het vanuit praktisch oogpunt heftig. De student heeft z'n werk ervoor opgezegd en is aan de studie begonnen. Nu moet hij weer een baan gaan zoeken. Dat is voor hem en zijn gezin heftig!
Zeker heftig. Als student, maar helemaal als predikant in de GGiN, ben je sta je behoorlijk hoog in aanzien. Bijna op de afgodisch af. Dus van de opleiding gestuurd worden is even een landing maken zeg. Van een leven van aanzien, geld en eer naar een verstotene. Er verdrietig voor de student, zijn gezin, familie en vrienden.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Amstelodamense »

Bauke schreef:
GG-er schreef:
Synodelid schreef:Hoezo heftig?
Is niet leuk voor betrokkenen en zal zeker impact hebben, maar het beginnen aan een opleidingstraject betekent toch niet dat iemand dat per definitie ook succesvol afrondt? Ik vind het bijzonder dat hier zo geheimzinnig over wordt gedaan. Vermeld gewoon de feiten, zoals onvoldoende voortgang etc.
Ik vind het wel degelijk heftig. Als iemand meent een roeping te hebben en het curatorium neemt dat over, dan is dat een gewichtige zaak. De betrokkenen verkeren in de veronderstelling dat er een roeping van God is. Als er later een aanleiding is om de opleiding te stoppen, is dat een in- en aangrijpende stap.
Stoppen met deze opleiding ligt wezenlijk anders dan stoppen met bouwkunde of rechten, om maar twee studierichtingen te nomen.

Voor het kerkverband is het ook heftig. Er is een groot predikantentekort. Met elke aangenomen student ben je dan blij. Als de opleiding na twee jaar gestopt moet worden, is dat een zware teleurstelling.

Daarnaast is het vanuit praktisch oogpunt heftig. De student heeft z'n werk ervoor opgezegd en is aan de studie begonnen. Nu moet hij weer een baan gaan zoeken. Dat is voor hem en zijn gezin heftig!
Zeker heftig. Als student, maar helemaal als predikant in de GGiN, ben je sta je behoorlijk hoog in aanzien. Bijna op de afgodisch af. Dus van de opleiding gestuurd worden is even een landing maken zeg. Van een leven van aanzien, geld en eer naar een verstotene. Er verdrietig voor de student, zijn gezin, familie en vrienden.
Een leven van aanzien, geld en eer? Hmmm....merkwaardig als we dit soort stikkers gaan plannen op Gods knechten
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Willem87 »

Amstelodamense schreef:
Willem87 schreef:Toch even een belangrijk puntje.
In 1980 kwam ds. Wink met ds. J. de Groot te Rijssen en ds. A. van den Berg te Gouda buiten het verband van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland te staan.

Als u is goed nadenkt he dan is het toch niet normaal dat notabene 3 predikanten eruit zijn geknuppeld.
Dat zegt ook veel over de hoogmoedige houding en de structuur van de GGN.
Het is om te huilen. Van Ds Wink geloof ik dat hij een rechte prediking had. Met de andere 2 ben ik niet bekend.
Eruit geknuppeld? Zeg Willem, doe even rustig
3 ware Dienaren des Heeren ....eruit...dat is al smartelijk genoeg hoor!!
Zeg maar gewoon Willem.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door kasparov »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Wat had je gedacht? Een overzicht van zijn rapportcijfers? Of een melding dat zijn preken niet bevallen?
Gewoon het eerlijke verhaal. Dit is natuurlijk voer voor speculatie. Ik vind dat de gemeenteleden daar ook recht op hebben
Zouden we nu een "GGiN buiten verband" of een "Hersteld GGiN" krijgen met één voorganger of één lerend ouderling? Ik hoop van niet!
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door HersteldHervormd »

Synodelid schreef:
DDD schreef:Wat had je gedacht? Een overzicht van zijn rapportcijfers? Of een melding dat zijn preken niet bevallen?
hoeft allemaal niet heel gedetailleerd, maar geef gewoon op hoofdlijnen weer wat de reden is.
Zodat de hongerige weer wat voedsel hebben?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Emma de Jong »

HersteldHervormd schreef:
Synodelid schreef:
DDD schreef:Wat had je gedacht? Een overzicht van zijn rapportcijfers? Of een melding dat zijn preken niet bevallen?
hoeft allemaal niet heel gedetailleerd, maar geef gewoon op hoofdlijnen weer wat de reden is.
Zodat de hongerige weer wat voedsel hebben?
Of juist niet. Er compleet niets over zeggen, werkt speculatie in de hand. Het is een zeer bijzonder besluit en dat vraagt om een eenvoudige duiding. Heeft het te maken met capaciteiten? Heeft het te maken met ontevredenheid over ligging? Heeft hij zelf te kennen gegeven dat hij wil stoppen?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Charles »

Men is iig tot de conclusie gekomen dat men er geen mededeling over doet. Dus.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Job »

Charles schreef:Men is iig tot de conclusie gekomen dat men er geen mededeling over doet. Dus.
Precies. Men is tot de conclusie gekomen dat het niets toevoegt of zelfs: dat het de man beschadigt als wij buitenstaanders het weten. We hebben er daarnaast ook nul-komma-niks mee te maken. Met 'we' bedoel ik minimaal mensen uit andere kerkverbanden dan de GGiN, zoals ikzelf. Het kerkelijk leven is niet gebaat bij het mogen weten van alle ins en outs van sensationele ontwikkelingen in het leven van publieke figuren. Dat laatste is ongeveer de redactionele formule van Privé, Boulevard en Ditjes en Datjes.

Iemand zei eens iets in de trant van: iemand voor wie je nooit gebeden hebt, daarvan moet je ook niet het recht voelen om de nieuwtjes over te willen weten. Zelf heb ik me nooit verdiept in deze student, heb nooit gedankt voor het feit dat hij aangenomen is, heb nooit gebeden voor de voortgang van zijn studie. Heb überhaupt nooit voor deze man gebeden. Als ik nu dan wel vind een toelichting te verdienen op de beëindiging van zijn studie dan gaat er toch iets scheef?

Los daarvan is het voor de man zelf, voor de opleiding en voor alle leden van de GGiN natuurlijk heel verdrietig, hoe dan ook.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Henk J »

Job schreef:
Charles schreef:Men is iig tot de conclusie gekomen dat men er geen mededeling over doet. Dus.
Precies. Men is tot de conclusie gekomen dat het niets toevoegt of zelfs: dat het de man beschadigt als wij buitenstaanders het weten. We hebben er daarnaast ook nul-komma-niks mee te maken. Met 'we' bedoel ik minimaal mensen uit andere kerkverbanden dan de GGiN, zoals ikzelf. Het kerkelijk leven is niet gebaat bij het mogen weten van alle ins en outs van sensationele ontwikkelingen in het leven van publieke figuren. Dat laatste is ongeveer de redactionele formule van Privé, Boulevard en Ditjes en Datjes.

Iemand zei eens iets in de trant van: iemand voor wie je nooit gebeden hebt, daarvan moet je ook niet het recht voelen om de nieuwtjes over te willen weten. Zelf heb ik me nooit verdiept in deze student, heb nooit gedankt voor het feit dat hij aangenomen is, heb nooit gebeden voor de voortgang van zijn studie. Heb überhaupt nooit voor deze man gebeden. Als ik nu dan wel vind een toelichting te verdienen op de beëindiging van zijn studie dan gaat er toch iets scheef?

Los daarvan is het voor de man zelf, voor de opleiding en voor alle leden van de GGiN natuurlijk heel verdrietig, hoe dan ook.
Mee eens, zeker degenen die niet in de GGiN zitten hoeven niet alles te weten. Maar een te sterke zwijgcultuur kan ook leiden tot onnodige spanningen of verwijten. En dat zie ik nog wel eens gebeuren in onze gezindte, helaas.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door gallio »

Job schreef:
Charles schreef:Men is iig tot de conclusie gekomen dat men er geen mededeling over doet. Dus.
Precies. Men is tot de conclusie gekomen dat het niets toevoegt of zelfs: dat het de man beschadigt als wij buitenstaanders het weten. We hebben er daarnaast ook nul-komma-niks mee te maken. Met 'we' bedoel ik minimaal mensen uit andere kerkverbanden dan de GGiN, zoals ikzelf. Het kerkelijk leven is niet gebaat bij het mogen weten van alle ins en outs van sensationele ontwikkelingen in het leven van publieke figuren. Dat laatste is ongeveer de redactionele formule van Privé, Boulevard en Ditjes en Datjes.

Iemand zei eens iets in de trant van: iemand voor wie je nooit gebeden hebt, daarvan moet je ook niet het recht voelen om de nieuwtjes over te willen weten. Zelf heb ik me nooit verdiept in deze student, heb nooit gedankt voor het feit dat hij aangenomen is, heb nooit gebeden voor de voortgang van zijn studie. Heb überhaupt nooit voor deze man gebeden. Als ik nu dan wel vind een toelichting te verdienen op de beëindiging van zijn studie dan gaat er toch iets scheef?

Los daarvan is het voor de man zelf, voor de opleiding en voor alle leden van de GGiN natuurlijk heel verdrietig, hoe dan ook.
Ik denk zomaar dat de mensen die wel gedankt hebben voor de toelating tot de studie, en die wel voor hem gebeden hebben, die allicht een financiele bijdrage gedaan hebben en die uitzagen naar de tijd dat hij voor kon gaan ook niets te horen krijgen. Want dat is zo'n beetje de modus operandum van dit kerkverband.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Tiberius »

Doet me denken aan de situatie rond student Van der Kuijl rond 1993.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:Doet me denken aan de situatie rond student Van der Kuijl rond 1993.
Hoezo? Die proponeerde toch al? Dat deed van meieren nog niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Doet me denken aan de situatie rond student Van der Kuijl rond 1993.
Hoezo? Die proponeerde toch al? Dat deed van meieren nog niet.
Inderdaad. Ik heb wel begrepen dat Van Meijeren geruime tijd ziek is geweest.

Overigens meende ik ooit ergens gelezen te hebben dat toenmalig student Van der Kuijl nadien is overgegaan naar de Gereformeerde Gemeenten. Maar toen zijn zoon, ds. L. van der Kuijl, intrede deed in de Gereformeerde Gemeente van Waarde, begreep ik dat dit niet klopte. Hij kerkt nog altijd in de Gereformeerde Gemeente in Nederland van Alblasserdam.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Job »

gallio schreef:
Job schreef:
Charles schreef:Men is iig tot de conclusie gekomen dat men er geen mededeling over doet. Dus.
Precies. Men is tot de conclusie gekomen dat het niets toevoegt of zelfs: dat het de man beschadigt als wij buitenstaanders het weten. We hebben er daarnaast ook nul-komma-niks mee te maken. Met 'we' bedoel ik minimaal mensen uit andere kerkverbanden dan de GGiN, zoals ikzelf. Het kerkelijk leven is niet gebaat bij het mogen weten van alle ins en outs van sensationele ontwikkelingen in het leven van publieke figuren. Dat laatste is ongeveer de redactionele formule van Privé, Boulevard en Ditjes en Datjes.

Iemand zei eens iets in de trant van: iemand voor wie je nooit gebeden hebt, daarvan moet je ook niet het recht voelen om de nieuwtjes over te willen weten. Zelf heb ik me nooit verdiept in deze student, heb nooit gedankt voor het feit dat hij aangenomen is, heb nooit gebeden voor de voortgang van zijn studie. Heb überhaupt nooit voor deze man gebeden. Als ik nu dan wel vind een toelichting te verdienen op de beëindiging van zijn studie dan gaat er toch iets scheef?

Los daarvan is het voor de man zelf, voor de opleiding en voor alle leden van de GGiN natuurlijk heel verdrietig, hoe dan ook.
Ik denk zomaar dat de mensen die wel gedankt hebben voor de toelating tot de studie, en die wel voor hem gebeden hebben, die allicht een financiele bijdrage gedaan hebben en die uitzagen naar de tijd dat hij voor kon gaan ook niets te horen krijgen. Want dat is zo'n beetje de modus operandum van dit kerkverband.
Daar heb je een punt, het eerste deel van je opmerking. Het tweede neem ik voor kennisgeving aan omdat ik het kerkverband niet goed ken.
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Synodelid »

In verleden is wel (te?) uitgebreid verslag gedaan van vergelijkbare situatie, zie https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... bd40792d23

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.3 5G met Tapatalk
Gesloten