Stichting Ikabod

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Stichting Ikabod

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Bedoel je zelfonderzoek of onderzoek door anderen?
De prediking moet altijd separerend zijn. Als dat goed functioneert komt het vanzelf aan de orde. Ieder luistert (als het goed is) voor zichzelf, en kijkt niet naar een buurman. Zelfonderzoek is geen buurmanonderzoek. Toch?
Dat bedoel ik niet.
Uit je posting was voor mij niet duidelijk of je met zelfonderzoek bedoeld het onderzoeken van jezelf of dat anderen je moeten onderzoeken en daar een oordeel over hebben. Je schreef namelijk in je posting over het boos worden van mensen als men hun geloof niet overneemt.
Hoe zouden we een ander oordelen? Als we onszelf nog niet eens kennen? En past ons dat? We mogen niet oordelen over wat ons niet bekend is. Uit reacties kan best wel eens veel blijken hoe men er tegenover staat. Dan verraden mensen (onbedoeld misschien) zichzelf wel.
Inderdaad hoe kunnen we een ander oordelen. Ons komt het oordeel niet toe.
Je laatste 2 zinnen zijn voor mij wel in tegenspraak met de je eerste. Aan de hand van wat reacties kun je ook nog geen oordeel vellen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Herman »

GGBeroopingswerk schreef:Gezien bovenstaande zou ik zowel Ikabod als mijn 'collega-RF'ers' willen vragen zich aan het bovenstaande te houden.
Dit klopt natuurlijk volledig niet.

Een scheurmaker valt onder het opzicht en de tucht van een kerk. We zijn hier dan wel de kerk niet, maar volgens mij mogen we dat gewoon naar voren brengen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Valcke »

eilander schreef:On-topic graag!
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Erskinees »

Zeer benieuwd naar de doopsvisie van deze stichting.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Erasmiaan »

Erskinees schreef:Zeer benieuwd naar de doopsvisie van deze stichting.
Eén van de bestuursleden was ouderling in de OGG Kinderdijk. Daar is een einde aan gekomen vanwege zijn doopvisie. Hoe de voorganger erin staat is genoegzaam bekend. Dus het is m.i. daarmee wel ongeveer duidelijk.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Valcke »

Erasmiaan schreef:
Erskinees schreef:Zeer benieuwd naar de doopsvisie van deze stichting.
Eén van de bestuursleden was ouderling in de OGG Kinderdijk. Daar is een einde aan gekomen vanwege zijn doopvisie. Hoe de voorganger erin staat is genoegzaam bekend. Dus het is m.i. daarmee wel ongeveer duidelijk.
Ok. Ik vermoed overigens dat dit voor veel anderen die erheen gaan niet geldt. Maar dat dit - in elk geval sinds oktober 2018 - speelt, is zeker waar. Dat kan alleen maar tot bedroefdheid stemmen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Herman »

De doopvisie zal dus wel zo zijn invloed krijgen.

(Hoewel dat niet hoeft. En dan denk ik aan Hudson Tayler.)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Erskinees »

Ik vraag me af wat de relatie dan weer is tussen stichting Ikabod en stichting Bijbellezingen en Evangelisatie. Bij beiden gaat alleen dhr. R.J. Jansen voor.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Delftenaar »

Daarom denk ik dat dit een vervolgstap is vanuit die stichting om uiteindelijk tot een eigen refobaptistische kerk te komen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Tiberius »

Hier wat berichten weggehaald vanwege een persoonsverwisseling
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Stichting Ikabod

Bericht door amateur-theoloog »

Delftenaar schreef:Daarom denk ik dat dit een vervolgstap is vanuit die stichting om uiteindelijk tot een eigen refobaptistische kerk te komen.
Dhr. R.J. Jansen verkeerd binnen de PKN eigenlijk in zijn isolement. Ik denk dat dit (onder andere) een reden is dat hij op dit gedachtespoor terecht is gekomen van volwassendoop e.d. Je gaat dan wat zoeken, want binnen de gereformeerde bond van de PKN-herv. moeten ze hem amper meer hebben.
Strandmeeuw
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2018, 17:06

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Strandmeeuw »

amateur-theoloog schreef:
Delftenaar schreef:Daarom denk ik dat dit een vervolgstap is vanuit die stichting om uiteindelijk tot een eigen refobaptistische kerk te komen.
Dhr. R.J. Jansen verkeerd binnen de PKN eigenlijk in zijn isolement. Ik denk dat dit (onder andere) een reden is dat hij op dit gedachtespoor terecht is gekomen van volwassendoop e.d. Je gaat dan wat zoeken, want binnen de gereformeerde bond van de PKN-herv. moeten ze hem amper meer hebben.
Dat vind ik toch een bijzondere suggestie. Hoewel hij zich binnen de PKN wellicht in een isolament bevind, ging hij wel wekelijks voor, ook toen hij deze visie nog niet had. Bovendien vraag ik me af of het wel de doopvisie is wat de mensen zo trekt...
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Ikabod

Bericht door liz boer »

Strandmeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef:
Delftenaar schreef:Daarom denk ik dat dit een vervolgstap is vanuit die stichting om uiteindelijk tot een eigen refobaptistische kerk te komen.
Dhr. R.J. Jansen verkeerd binnen de PKN eigenlijk in zijn isolement. Ik denk dat dit (onder andere) een reden is dat hij op dit gedachtespoor terecht is gekomen van volwassendoop e.d. Je gaat dan wat zoeken, want binnen de gereformeerde bond van de PKN-herv. moeten ze hem amper meer hebben.
Dat vind ik toch een bijzondere suggestie. Hoewel hij zich binnen de PKN wellicht in een isolament bevind, ging hij wel wekelijks voor, ook toen hij deze visie nog niet had. Bovendien vraag ik me af of het wel de doopvisie is wat de mensen zo trekt...
Dat denk ik wel, overdopen is een hot item omdat de kinderdoop in veel gemeenten niets voorsteld en het slechts uit gewoonte of bijgelovigheid gedaan wordt, vooral in onze rechtse kringen, is er weinig of geen verwachting van de doop.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Hendrikus »

amateur-theoloog schreef:
Delftenaar schreef:Daarom denk ik dat dit een vervolgstap is vanuit die stichting om uiteindelijk tot een eigen refobaptistische kerk te komen.
Dhr. R.J. Jansen verkeerd binnen de PKN eigenlijk in zijn isolement. Ik denk dat dit (onder andere) een reden is dat hij op dit gedachtespoor terecht is gekomen van volwassendoop e.d. Je gaat dan wat zoeken, want binnen de gereformeerde bond van de PKN-herv. moeten ze hem amper meer hebben.
Amper? Zijn er überhaupt nog GB-gemeenten die Ruben laten voorgaan? Lijkt me niet.
https://www.kerktijden.nl/voorg/2377/r- ... arch=voorg
~~Soli Deo Gloria~~
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Tom »

Delftenaar schreef:Daarom denk ik dat dit een vervolgstap is vanuit die stichting om uiteindelijk tot een eigen refobaptistische kerk te komen.
Daar kan ik je gerust over stellen, dat zal niet gebeuren óf heel kort. De personen die de diensten bijwonen zijn over het geheel genomen zeer autonome persoonlijkheden, om het zo maar te zeggen. Na een paar maanden zou alles zo weer uiteen vallen.
Plaats reactie