Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Ik mag hopen dat de bestaansgrond van de CGK in Schrift en belijdenis verankerd is en niet in het in stand houden van instituties.
Misschien moet ik mijn vraag herformuleren. Welke reden om te bestaan heeft de CGK als het aantal leden verder afneemt? Kun je dan niet beter aansluiting zoeken bij andere kerken en de boedel verdelen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Ik mag hopen dat de bestaansgrond van de CGK in Schrift en belijdenis verankerd is en niet in het in stand houden van instituties.
Misschien moet ik mijn vraag herformuleren. Welke reden om te bestaan heeft de CGK als het aantal leden verder afneemt? Kun je dan niet beter aansluiting zoeken bij andere kerken en de boedel verdelen?
Dat is geen nieuwe gedachte en ook wel begrijpelijk. Toch zal een CGK’er niet snel (ik denk zelfs nooit) voor deze optie kiezen. De TUA is bv zo’n instituut die CGK’ers willen behouden.

Persoonlijk ben ik niet tegen een herverkaveling als dat echt nodig zou zijn maar daar zijn we nog lang niet.

P.S. De naam Christelijke gereformeerde kerken is wel verreweg de mooiste van alle gereformeerde kerken en kerkjes in ons vaderland.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Ik mag hopen dat de bestaansgrond van de CGK in Schrift en belijdenis verankerd is en niet in het in stand houden van instituties.
Misschien moet ik mijn vraag herformuleren. Welke reden om te bestaan heeft de CGK als het aantal leden verder afneemt? Kun je dan niet beter aansluiting zoeken bij andere kerken en de boedel verdelen?
Dat is geen nieuwe gedachte en ook wel begrijpelijk. Toch zal een CGK’er niet snel (ik denk zelfs nooit) voor deze optie kiezen. De TUA is bv zo’n instituut die CGK’ers willen behouden.

Persoonlijk ben ik niet tegen een herverkaveling als dat echt nodig zou zijn maar daar zijn we nog lang niet.

P.S. De naam Christelijke gereformeerde kerken is wel verreweg de mooiste van alle gereformeerde kerken en kerkjes in ons vaderland.
Eens. Zowel de TUA als de naam CGK is iets om zuinig op te zijn.

Ik heb me de keren dat ik in een CGK mocht kerken me daar altijd thuis gevoeld. De enige reden dat ik me daar niet bij aansluit is de huidige onrust binnen de CGK terwijl ik in een fase zit waarbij ik juist rust zoek.
Afgelopen tweede paasdag nog een goede dienst mee mogen maken in de CGK die bij mij om de hoek zit.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Dat is geen nieuwe gedachte en ook wel begrijpelijk. Toch zal een CGK’er niet snel (ik denk zelfs nooit) voor deze optie kiezen. De TUA is bv zo’n instituut die CGK’ers willen behouden.
De vraag is of met minder mensen instituties in stand zijn te houden. Ik begrijp het sentiment, maar zou geen begrip hebben voor instandhouding van een gemarginaliseerde kerk met een bepaalde snit.
Persoonlijk ben ik niet tegen een herverkaveling als dat echt nodig zou zijn maar daar zijn we nog lang niet.
Dat moment komt wellicht sneller dan je denk, wellicht mede gezien de vergrijzing. Ik ken slechts één gemeente uit de CGK redelijk goed, omdat een deel van mijn familie daar kerkt. Dat is toch wel een sterk vergrijzende gemeente. Tel daar het huidige schisma bij op, en je hebt een kerk die niet echt levensvatbaar meer is.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Als een deel van jouw familie kerkt waar ik denk dat zij kerken, heeft de vergrijzing te maken met het feit dat deze gemeente een paar jaar geleden gescheurd is. Indertijd zijn met name de ouderen achter gebleven.

Verder ben ik het eens met @ huisman
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Hier overigens een informatief draadje over de ontvangst van het besluit onder de leden:

https://twitter.com/JeffreySchipper/sta ... 5754505216

Verbijsterend!
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:Hier overigens een informatief draadje over de ontvangst van het besluit onder de leden:

https://twitter.com/JeffreySchipper/sta ... 5754505216

Verbijsterend!
Wat roept jouw verbijstering op in dit draadje?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:Wat roept jouw verbijstering op in dit draadje?
- Hier blijkt op welke manier de grondvlak synodeleden wegzet zeer tegengesteld aan de wijze en sfeer waarop de gesprekken gevoerd zijn;
- Hier blijkt de relatieve reikwijdte van een synodebesluit: het heeft namelijk een impact van 0;

Dat wist ik overigens al, maar niettemin is het tamelijk verbijsterend.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door TSD »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:Wat roept jouw verbijstering op in dit draadje?
- Hier blijkt op welke manier de grondvlak synodeleden wegzet zeer tegengesteld aan de wijze en sfeer waarop de gesprekken gevoerd zijn;
- Hier blijkt de relatieve reikwijdte van een synodebesluit: het heeft namelijk een impact van 0;

Dat wist ik overigens al, maar niettemin is het tamelijk verbijsterend.
"Leden" en "grondvlak".

En het gaat in feite om een groepje twitteraars, waarbij de representativiteit t.o.v. het grondvlak of "de leden" bepaald niet is vastgesteld en naar alle waarschijnlijkheid ook geheel ontbreekt. Daarbij heeft twitter / de twittergebruikers in het algemeen wel een bepaalde reputatie, namelijk dat harde schreeuwers, met kort door de bocht meningen, met regelmaat de tweets domineren.

Dus ja, misschien wel verbijsterend, maar het zegt mij echt helemaal niets over hoe dit besluit onder de leden is gevallen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik ben het juist wel met deze auteur eens. De Synode spreekt zorgvuldig, en dat verdient respect, in plaats van gedoe. Dat neemt niet weg dat de samenstelling van de synode voor vraagtekens zorgt, maar dat is toch deels een bijzaak.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik ben het juist wel met deze auteur eens. De Synode spreekt zorgvuldig, en dat verdient respect, in plaats van gedoe. Dat neemt niet weg dat de samenstelling van de synode voor vraagtekens zorgt, maar dat is toch deels een bijzaak.
Ik ben het met het stellen van vraagtekens bij de samenstelling van de synode niet heel erg eens. Als je lid bent van een classis of synode ben je daar lid 'zonder last of ruggenspraak'. Dat betekent dat, hoewel je kerkenraad bijvoorbeeld tegen de vrouw in het ambt is, jezelf de vrijheid hebt op een synode voor te stemmen. En vice versa. Dus representativiteit en dergelijke zijn geen zaken in Gods koninkrijk die belangrijk zijn. Het hoofd van de regering is in eerste instantie Christus, en hij regeert door middel van een afvaardiging en een bespreking en een weging van argumenten. Hij regeert niet als een democratie.
Dat neemt niet weg dat Calvijn zonder meer het begrip inspraak als centrale gedachte naam bij gemeentevorming.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:Wat roept jouw verbijstering op in dit draadje?
- Hier blijkt op welke manier de grondvlak synodeleden wegzet zeer tegengesteld aan de wijze en sfeer waarop de gesprekken gevoerd zijn;
- Hier blijkt de relatieve reikwijdte van een synodebesluit: het heeft namelijk een impact van 0;

Dat wist ik overigens al, maar niettemin is het tamelijk verbijsterend.
Wat TSD ook al zegt: je leest reacties van mensen die ‘toevallig’ een twitteraccount hebben. Wanneer je een taak op je neemt die impact heeft op mensen (denk ook aan politieke functies, op zowel landelijk, regionaal als plaatselijk niveau) kun je maar beter al je social media-accounts sluiten. Het is inderdaad verbijsterend welke smurrie er over hen uitgestort wordt. ‘Waar het visioen ontbreekt, verwildert het volk’, aldus de titel van een boek, verwijzend naar Spreuken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:Wat TSD ook al zegt: je leest reacties van mensen die ‘toevallig’ een twitteraccount hebben. Wanneer je een taak op je neemt die impact heeft op mensen (denk ook aan politieke functies, op zowel landelijk, regionaal als plaatselijk niveau) kun je maar beter al je social media-accounts sluiten. Het is inderdaad verbijsterend welke smurrie er over hen uitgestort wordt. ‘Waar het visioen ontbreekt, verwildert het volk’, aldus de titel van een boek, verwijzend naar Spreuken.
Ik koester niet de illusie dat het 'echte' leven een stuk minder vuil is dan twitter. :-) Maar dat komt doordat Genesis 3 nogal verankerd is in mijn denken. Vandaar dat ik een generieke werking ervaar, niet in het minst omdat bepaalde dominees en kerkenraden, hoewel dat zij zich wat netter uitdrukken, ook zonder nadenken of overleg tot vergaande opmerkingen over een recent synodebesluit komen.
Als gehoorzaamheid aan elkaar niet mogelijk is (tweede deel van de wet), zou ik dan wel mogen en moeten veronderstellen dat de gehoorzaamheid van God wel goed zit (de eerste deel)?
Emma de Jong
Berichten: 164
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Emma de Jong »

https://www.rd.nl/artikel/974326-cgk-ra ... uw-in-ambt

Weet iemand welke 7 broeders van de synode in commissie 4 en in commissie 7 zitten? Is er een overzicht van de leden van de commissies?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Je kunt de rapporten inzien op de site van de CGK en onderaan het voorwoord of in de afsluiting van het rapport staan de namen van de commissieleden.
Plaats reactie