Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:Gisteren weer een ambtsdrager gesproken uit een midden gemeente die zijn ambt heeft neergelegd en verdwijnt naar de HHK. Dit vanwege het ‘ pappen en nat houden’ van de kerkelijke CGK vergaderingen. Hij kon niet meer geloven dat het goed kwam met onze kerken.
Ik heb die hoop en verwachting nog wel maar kon hem helaas niet op andere gedachten brengen.
Op grond waarvan heb jij de hoop en de verwachting dat het nog wel goed komt met de CGK?

Kun je daar iets over schrijven?
Niet gegrond vanuit machtsdenken maar hopende op Gods barmhartigheid. Doordat ik mij ook ambtelijk beweeg in het behoudende deel van de CGK is er ook wel bemoediging.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

Ik lees elders dat landelijke afspraken in de CGK vaak zijn gericht op wat de meest conservatieve kerken kunnen verdragen. Dat gaat op een gegeven moment schuren.
Het is namelijk niet zo dat de conservatieve kerken in hun eigen gemeentelijke gang van zaken, zoals erediensten, zich beperkingen moeten opleggen omwille van landelijke afspraken. Voor het progressievere deel voelt dat als lasten opgelegd die de behoudenen zelf niet hoeven te dragen. En dat voelt dan weer alsof de ene (behoudende) gemeente heerst over de andere (progressievere).
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

huisman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:Gisteren weer een ambtsdrager gesproken uit een midden gemeente die zijn ambt heeft neergelegd en verdwijnt naar de HHK. Dit vanwege het ‘ pappen en nat houden’ van de kerkelijke CGK vergaderingen. Hij kon niet meer geloven dat het goed kwam met onze kerken.
Ik heb die hoop en verwachting nog wel maar kon hem helaas niet op andere gedachten brengen.
Op grond waarvan heb jij de hoop en de verwachting dat het nog wel goed komt met de CGK?

Kun je daar iets over schrijven?
Niet gegrond vanuit machtsdenken maar hopende op Gods barmhartigheid. Doordat ik mij ook ambtelijk beweeg in het behoudende deel van de CGK is er ook wel bemoediging.
En de CGK is de enige gereformeerde kerk die sinds haar oprichting nog niet is gescheurd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:[

Probleem van dr. A. Huijgen is dat hij niet spreekt over de lange en uitgebreide fundamentele discussies die er in de CGK geweest zijn over bv vrouw en ambt en homoseksualiteit. Beide fundamentele discussies zijn uitgemond in zeer uitgebreide rapporten met Schriftuurlijke onderbouwing. Deze rapporten zijn op de vergaderingen van verschillende GS vergaderingen aangenomen.
De gemeenten die deze rapporten aan hun laars lappen en zo de eenheid van de kerken geweld aan doen horen van dr. A. Huijgen nooit wat. Ze krijgen alleen af en toe een knuffel van hem.
De gemeenten en ambtsdragers die zich houden aan de uitspraken van de GS die gebaseerd zijn op de Schrift en daar al de gemeenten aan willen houden worden door dr. A. Huijgen structureel verdacht gemaakt. Ook in dit artikel doet hij dit weer.

Het zal oprecht niet zijn intentie zijn maar hij polariseert en dat is jammer voor een hoogleraar.
Dit inderdaad. Daar wordt overheen gewalst. En ik krijg het idee dat ZWP aan die rapporten ook geen enkele waarde hecht.

Men doet alsof deze onderbouwing vanuit vorige synodes er helemaal niet is en elke keer weer opnieuw de discussie gestart moet worden.
Waar heb je dan nog Synodale rapporten voor?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

ZWP schreef:En de CGK is de enige gereformeerde kerk die sinds haar oprichting nog niet is gescheurd.
Dat is niet juist. De OGGiN is ook nog nooit gescheurd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:Gisteren weer een ambtsdrager gesproken uit een midden gemeente die zijn ambt heeft neergelegd en verdwijnt naar de HHK. Dit vanwege het ‘ pappen en nat houden’ van de kerkelijke CGK vergaderingen. Hij kon niet meer geloven dat het goed kwam met onze kerken.
Ik heb die hoop en verwachting nog wel maar kon hem helaas niet op andere gedachten brengen.
Op grond waarvan heb jij de hoop en de verwachting dat het nog wel goed komt met de CGK?

Kun je daar iets over schrijven?
Niet gegrond vanuit machtsdenken maar hopende op Gods barmhartigheid. Doordat ik mij ook ambtelijk beweeg in het behoudende deel van de CGK is er ook wel bemoediging.
Juist. Dan is je vertrouwen groot. Maar denk je dat dit ook mogelijk is, zonder dat het kerkverband scheurt? Of hoe zie je dat?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

ZWP schreef:Ik lees elders dat landelijke afspraken in de CGK vaak zijn gericht op wat de meest conservatieve kerken kunnen verdragen. Dat gaat op een gegeven moment schuren.
Het is namelijk niet zo dat de conservatieve kerken in hun eigen gemeentelijke gang van zaken, zoals erediensten, zich beperkingen moeten opleggen omwille van landelijke afspraken. Voor het progressievere deel voelt dat als lasten opgelegd die de behoudenen zelf niet hoeven te dragen. En dat voelt dan weer alsof de ene (behoudende) gemeente heerst over de andere (progressievere).
Echt een onzinnige analyse. De Schrift dient te heersen over onze besluiten. De GS besluiten zijn Schriftuurlijk grondig onderbouwd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

ZWP schreef:Ik lees elders dat landelijke afspraken in de CGK vaak zijn gericht op wat de meest conservatieve kerken kunnen verdragen. Dat gaat op een gegeven moment schuren.
Het is namelijk niet zo dat de conservatieve kerken in hun eigen gemeentelijke gang van zaken, zoals erediensten, zich beperkingen moeten opleggen omwille van landelijke afspraken. Voor het progressievere deel voelt dat als lasten opgelegd die de behoudenen zelf niet hoeven te dragen. En dat voelt dan weer alsof de ene (behoudende) gemeente heerst over de andere (progressievere).
De conservatieve gemeenten binnen de CGK kennen geen beperkingen omdat zij niet zo zijn veranderd. De progressieve gemeenten zijn wel veranderd. Daardoor worden nu beperkingen ervaren.

Als CGK'er zijnde vraag ik me af of dit nog goedkomt. Zeker nu beide kampen de media niet schuwen blijken de verschillen veel groter dan gedacht. Dat los je niet op met praten. De vraag is wie het het langste gaat volhouden om binnen de CGK te blijven: de linkerhoek of de conservatieven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

De christelijke gereformeerde kerk (cgk) in Zwolle heeft het besluit genomen om vrouwen toe te laten tot de ambten van predikant, ouderling en diaken.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/946608-cgk-zw ... uw-in-ambt
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
De christelijke gereformeerde kerk (cgk) in Zwolle heeft het besluit genomen om vrouwen toe te laten tot de ambten van predikant, ouderling en diaken.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/946608-cgk-zw ... uw-in-ambt
Misschien kunnen ze over naar Mozaiek038 ofzo.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
De christelijke gereformeerde kerk (cgk) in Zwolle heeft het besluit genomen om vrouwen toe te laten tot de ambten van predikant, ouderling en diaken.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/946608-cgk-zw ... uw-in-ambt
Misschien kunnen ze over naar Mozaiek038 ofzo.
Ik denk dat het geestelijke klimaat inderdaad ongeveer hetzelfde is.

Hoe triest en verdrietig het ook is, het zou de CGK van de ondergang kunnen redden als deze (en andere) CGK's die stap zouden zetten. Maar misschien is het logischer om dan aan te sluiten bij de nieuwe Nederlandse Gereformeerde Kerken (GKV+NGK).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

Al in 2019 wilde de CGK Zwolle vrouwen in het ambt bevestigen. Daar hebben ze daar uiteindelijk mee gewacht. Nu kan niet anders of dit is een kerkpolitiek en tactisch genomen besluit. De GS komt over iets meer dan een half jaar weer samen. Ik kan niet geloven dat deze 8 maanden eerder zo cruciaal waren dat het nu moest. Op deze manier wordt er een bom onder de synode gelegd.

Tegelijkertijd hoop ik dat de rechterflank van de CGK zo lang mogelijk wacht met afscheiden. Het zou een mooiere oplossing zijn dat bepaalde gemeenten overstappen naar de nieuw te vormen NGK. De vraag is wie er eerder overgaat tot losmaken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Dit ook: https://youtu.be/DxXLEA6zT7Q?t=1171

Het is werkelijk ongekend.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef:Dit ook: https://youtu.be/DxXLEA6zT7Q?t=1171

Het is werkelijk ongekend.
Wat precies?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Dit ook: https://youtu.be/DxXLEA6zT7Q?t=1171

Het is werkelijk ongekend.
Schrikbarend!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie