Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Stond ook op Refdag.
https://www.rd.nl/artikel/1005049-cgk-z ... zake-homos

Opmerkelijk: Urk beraadt zich op positie binnen classis. Je kan toch niet zomaar uit een classis stappen en bij een ander aansluiten?
Ja, dat kan wel, heb ik eerde op het forum begrepen. Uiteraard kan dat niet 'zomaar', maar de mogelijkheid wordt door de kerkorde wel geboden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Simon0612 schreef:
Henk J schreef:De CGK classis Zwolle vermaand toch de gemeente in Zwolle. Ik weet niet of je er blij mee kunt zijn, laat ik zeggen dat ik dankbaar ben dat het toch gebeurd, dat men in de classis geen zonden ongemerkt laat doorgaan.
https://cvandaag.nl/premium/94352-cgk-z ... RodchAVGRM
Stond ook op Refdag.
https://www.rd.nl/artikel/1005049-cgk-z ... zake-homos

Opmerkelijk: Urk beraadt zich op positie binnen classis. Je kan toch niet zomaar uit een classis stappen en bij een ander aansluiten?

Beraden hoeft niet opstappen te betekenen. Ze kunnen ook besluiten de vergaderingen voorlopig niet meer te bezoeken totdat de classis kerken gehoorzamen aan de besluiten van de GS of de kerkelijke weg van revisie gaan. Nu zijn er verschillende gemeenten in die classis die de kerkelijke weg niet gaan en gewoon doen wat goed is in eigen oog.

Menselijke wijs gesproken loopt de CGK op haar laatste benen. Maar in de kerk gaat het gelukkig lang niet altijd naar de wijze der mensen. Er is hoop…….
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Maar in de kerk gaat het gelukkig lang niet altijd naar de wijze der mensen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken van wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Maar in de kerk gaat het gelukkig lang niet altijd naar de wijze der mensen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken van wel.

Jammer dat jij dit in jouw kerkelijke omgeving zo beleefd. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat het heel anders ging dan de mensen zich hadden voorgenomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refomart »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Maar in de kerk gaat het gelukkig lang niet altijd naar de wijze der mensen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken van wel.

Jammer dat jij dit in jouw kerkelijke omgeving zo beleefd. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat het heel anders ging dan de mensen zich hadden voorgenomen.
In de Kerk gaat het nooit naar de wijze der mensen. Zou daarvan dan niets blijken in de organisaties die wij mensen kerk noemen?
Misschien kijken we teveel vanuit de kerk naar de Kerk in plaats van andersom. Zou dat geen verandering en ruimte geven?
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Jammer dat jij dit in jouw kerkelijke omgeving zo beleefd. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat het heel anders ging dan de mensen zich hadden voorgenomen.
Mijn uitspraak is niet gebaseerd op het microniveau van mijn directe kerkelijke omgeving.

De kerk kenmerkt zich door menselijk handelen, en als het zo uitkomt spant men God voor het eigen karretje. Dat is het algemene beeld van de kerkgeschiedenis wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Fijn dat we weer opgezadeld worden met een mening waarin geen enkele blijk van de Godsregering gegeven wordt.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
De kerk kenmerkt zich door menselijk handelen, en als het zo uitkomt spant men God voor het eigen karretje. Dat is het algemene beeld van de kerkgeschiedenis wat mij betreft.
En wat doe jij dan in een kerk?
-
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Fijn dat we weer opgezadeld worden met een mening waarin geen enkele blijk van de Godsregering gegeven wordt.
De geschiedenis van de kerk, niet in het minst die van de orthodoxe kerken, kenmerkt zich door ruzies en twisten. Dat beperkt het zicht op de Godsregering.
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Emma de Jong »

huisman schreef:
Simon0612 schreef:
Henk J schreef:De CGK classis Zwolle vermaand toch de gemeente in Zwolle. Ik weet niet of je er blij mee kunt zijn, laat ik zeggen dat ik dankbaar ben dat het toch gebeurd, dat men in de classis geen zonden ongemerkt laat doorgaan.
https://cvandaag.nl/premium/94352-cgk-z ... RodchAVGRM
Stond ook op Refdag.
https://www.rd.nl/artikel/1005049-cgk-z ... zake-homos

Opmerkelijk: Urk beraadt zich op positie binnen classis. Je kan toch niet zomaar uit een classis stappen en bij een ander aansluiten?

Beraden hoeft niet opstappen te betekenen. Ze kunnen ook besluiten de vergaderingen voorlopig niet meer te bezoeken totdat de classis kerken gehoorzamen aan de besluiten van de GS of de kerkelijke weg van revisie gaan. Nu zijn er verschillende gemeenten in die classis die de kerkelijke weg niet gaan en gewoon doen wat goed is in eigen oog.

Menselijke wijs gesproken loopt de CGK op haar laatste benen. Maar in de kerk gaat het gelukkig lang niet altijd naar de wijze der mensen. Er is hoop…….
Ouderkerk aan de Amstel beraadt zich ook op positie na de laatste vergadering van de classis Amsterdam.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:De geschiedenis van de kerk, niet in het minst die van de orthodoxe kerken, kenmerkt zich door ruzies en twisten. Dat beperkt het zicht op de Godsregering.
Volgens mij wordt de geschiedenis van de kerk gekenmerkt door het wekelijks bij elkaar komen in vele, vele kerkgebouwen van kinderen van God om daar het Woord te horen en gezamenlijk gebeden hun te doen. Dát is veel meer een kenmerk dan verschillen op kerkpolitiek niveau.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Fijn dat we weer opgezadeld worden met een mening waarin geen enkele blijk van de Godsregering gegeven wordt.
De geschiedenis van de kerk, niet in het minst die van de orthodoxe kerken, kenmerkt zich door ruzies en twisten. Dat beperkt het zicht op de Godsregering.

De geschiedenis van de Oosters-orthodoxe kerken is mij vrij onbekend. Dus of de orthodoxe kerk meer ruzie en twist heeft gekend dat bv. de Roomse Kerk weet ik oprecht niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:De geschiedenis van de kerk, niet in het minst die van de orthodoxe kerken, kenmerkt zich door ruzies en twisten. Dat beperkt het zicht op de Godsregering.
Waarom beperkt dat jouw zicht? Matth. 18: "het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; doch wee dien mens door welken de ergernis komt."

Als men nou zichzelf als een schuldige, verprutsende ruziemaker ziet, is er weer ruimte voor onderwijs. "Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve. Dit gebied Ik u, opdat gij elkander liefhebt."
"Doch dat niemand van u lijde als een doodslager, of dief, of kwaaddoener, of als een die zich met eens anders doen bemoeit; Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef:
Henk J schreef:De CGK classis Zwolle vermaand toch de gemeente in Zwolle. Ik weet niet of je er blij mee kunt zijn, laat ik zeggen dat ik dankbaar ben dat het toch gebeurd, dat men in de classis geen zonden ongemerkt laat doorgaan.
https://cvandaag.nl/premium/94352-cgk-z ... RodchAVGRM
Stond ook op Refdag.
https://www.rd.nl/artikel/1005049-cgk-z ... zake-homos

Opmerkelijk: Urk beraadt zich op positie binnen classis. Je kan toch niet zomaar uit een classis stappen en bij een ander aansluiten?
https://www.rd.nl/artikel/1007166-cgk-u ... met-zwolle

CGK Urk Eben-Haëzer verbreekt de band met Zwolle.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik las het. Het artikel is er niet zo duidelijk over, maar feitelijk komt het er op neer dat de gemeente de band met de CGK vermindert? Ze stellen zich tijdelijk buiten het kerkverband, want de dominee blijft ook niet in het deputaatschap kerkelijke eenheid, en dat is een landelijke aangelegenheid.

Wellicht zijn er dan binnenkort twee Gereformeerde Gemeenten op Urk. Laten we het niet hopen.
Plaats reactie