Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Wat een verheugend en wijs artikel van ds. Huijgen. Het is te hopen dat er nog meer van deze mensen zijn die verlicht door de heilige Geest iets verder kijken dan hun neus lang is.
Hoe weet jij zo zeker dat hij dit met dát licht heeft opgeschreven?

Volgens mij is dit draadje het bewijs dat hij geen gelijk heeft. Het artikel is dusdanig ongeloofwaardig dat ik er verder geen woorden aan vuil wil maken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat weet ik niet. Daar vertrouw ik op, naar het oordeel der liefde. Hij zegt in ieder geval verstandige dingen, vind ik.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het artikel vooral uitblinken in het om de hete brij heendraaien. De teneur is: we geloven toch allemaal in Jezus, en dan maakt de rest van de bijbel en hoe je die leest niet zo veel uit. Vrede, vrede, en geen gevaar / Laten we vooral lief zijn voor elkaar.

In het verleden ging het vaak om culturele zaken (liturgie en dergelijke), maar op dit moment staat het schriftgezag wel dergelijk ter discussie.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 sep 2021, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik vind dat hij niet om de hete brij heen draait. Hij heeft het juist over de kern. Hij stelt dat je over veel dingen verschillend kunt denken. De kerkhistorie leert dat ook. Bevindelijk gereformeerden denken -mijns inziens terecht- heel anders over hekserij en slavernij en apartheid en weet ik wat niet al dan vroeger.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

Natuurlijk kun je verschillend denken. Maar als het gaat om essentiële onderdelen lukt het toch niet meer om een kerkverband te blijven? Wat is het nut van organisatorisch bijeenblijven wanneer je elkaar niet meer verstaat en mijlenver van elkaar verwijderd bent?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ik vind dat hij niet om de hete brij heen draait. Hij heeft het juist over de kern. Hij stelt dat je over veel dingen verschillend kunt denken. De kerkhistorie leert dat ook. Bevindelijk gereformeerden denken -mijns inziens terecht- heel anders over hekserij en slavernij en apartheid en weet ik wat niet al dan vroeger.
Ik ga die discussie niet nog een keer met je aan.

Met jouw visie dat je grote delen van de bijbel cultuurfhankelijk maakt, en kunt aanpassen aan de smaak van de huidige mensheid, heb je een vrijbrief naar behoefte grote delen van Gods woord aan je laars te lappen. Op die manier wens ik niet met Gods heilig Woord om te gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Ik vind het ook een eerlijk en zuiver stuk. Ik denk dat hij in essentie gelijk heeft dat het niet 'onze' kerk is, maar de kerk van Christus.
Waar hij wel aan voorbij gaat is dat het verschil tussen bepaalde gemeentes te groot is geworden en dat je eigenlijk een soort PKN hebt gekregen met allerlei smaken. Het is de vraag of hierdoor nog herkenning onderling is en daar moet over nagedacht worden.

Mijn visie zou zijn dat de CGK opgedeeld moet worden in 3 delen en zich moet aansluiten bij soortgelijke kerken.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

J.C. Philpot schreef: Met jouw visie dat je grote delen van de bijbel cultuurfhankelijk maakt, en kunt aanpassen aan de smaak van de huidige mensheid, heb je een vrijbrief naar behoefte grote delen van Gods woord aan je laars te lappen. Op die manier wens ik niet met Gods heilig Woord om te gaan.
Maar is het voor jou dan al een feit dat er zo wordt gedacht? Weet je zeker dat dit geen karikatuur is van de betreffende gemeenten?
Is er ooit een open en eerlijk gesprek geweest tussen de flanken. Of verschuilt ieder zich in zijn eigen comfortabele hoekje?

Waar mensen zeggen al te stellig zeggen dat zij alleen de juiste uitleg hebben ('Bijbelgetrouw'), moet je m.i. uitkijken. Dan kijk je zomaar te veel naar ander en overschat je eigen kunnen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

ZWP schreef:Maar is het voor jou dan al een feit dat er zo wordt gedacht? Weet je zeker dat dit geen karikatuur is van de betreffende gemeenten?
Is er ooit een open en eerlijk gesprek geweest tussen de flanken. Of verschuilt ieder zich in zijn eigen comfortabele hoekje?

Waar mensen zeggen al te stellig zeggen dat zij alleen de juiste uitleg hebben ('Bijbelgetrouw'), moet je m.i. uitkijken. Dan kijk je zomaar te veel naar ander en overschat je eigen kunnen.
Uiteraard zijn er kerkleden in progressieve gemeenten die wel vast willen houden aan Gods woord, en zijn er veel schakeringen in opvattingen en niet alleen uitersten.

Het gesprek is volgens mij al jaren aan de gang op de de synodes en classis, en een steeds terugkerend fenomeen.

Maar voor mij blijft vast staan dat je niet tot de conclusies komt om praktiserend homoseksuelen aan het avondmaal toe te laten, de vrouw in het ambt te bevestigen, etcetera, door een beter verstaan van wat Gods Woord ons leert. Dat is per definitie een gevolg van het loslaten van het gezag van Gods Woord, en een grotere invloed van de cultuur, en welke gedeelten van Gods Woord wij in onze cultuur acceptabel vinden.
Waar mensen zeggen al te stellig zeggen dat zij alleen de juiste uitleg hebben ('Bijbelgetrouw'), moet je m.i. uitkijken. Dan kijk je zomaar te veel naar ander en overschat je eigen kunnen.
Ik zou ook maar uitkijken voor mensen die zo verlicht zijn, dat ze opvattingen waar in 20 eeuwen wereldkerk (Orthodox, Katholiek, Protestant) een grote concensus over was, terzeide kunnen leggen omdat zei het beter weten. Beter als Christus, de Apostelen, Profeten, Martelaren, Kerkvaders, Concilies, Reformatoren. Dat is pas een overschatting van eigen kunnen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 sep 2021, 11:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Waarom zou je zo'n gesprek voeren? De punten zijn bekend. Wel of geen vrouw in het ambt, wel of geen toestemming van homoseksuele relaties. Je hebt dus een valide gereformeerde visie op Schriftuitleg, of niet. Daar hoef je de ander niet over te spreken.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Henk J »

ZWP schreef:
J.C. Philpot schreef: Met jouw visie dat je grote delen van de bijbel cultuurfhankelijk maakt, en kunt aanpassen aan de smaak van de huidige mensheid, heb je een vrijbrief naar behoefte grote delen van Gods woord aan je laars te lappen. Op die manier wens ik niet met Gods heilig Woord om te gaan.
Maar is het voor jou dan al een feit dat er zo wordt gedacht? Weet je zeker dat dit geen karikatuur is van de betreffende gemeenten?
Is er ooit een open en eerlijk gesprek geweest tussen de flanken. Of verschuilt ieder zich in zijn eigen comfortabele hoekje?

Waar mensen zeggen al te stellig zeggen dat zij alleen de juiste uitleg hebben ('Bijbelgetrouw'), moet je m.i. uitkijken. Dan kijk je zomaar te veel naar ander en overschat je eigen kunnen.
We zien ook dat er al vrouwelijke ambtsdragers zijn bevestigd in sommige gemeentes. Over dit onderwerp is al heel veel gepraat en gediscussieerd, maar het leidt eigenlijk altijd tot een scheuring want je komt er niet uit. Zie bijvoorbeeld de briefwisseling op CIP.nl tussen ds. A. Leene en prof. dr. W. van Vlastuin, ondanks een goede wil kwamen ze er niet uit. Ook de GKV is er niet uitgekomen. Er zal een besluit genomen moeten worden wat, naar mijn verwachting, linksom of rechtsom tot een scheuring gaat leiden. En dat is een trieste zaak.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het artikel vooral uitblinken in het om de hete brij heendraaien. De teneur is: we geloven toch allemaal in Jezus, en dan maakt de rest van de bijbel en hoe je die leest niet zo veel uit. Vrede, vrede, en geen gevaar / Laten we vooral lief zijn voor elkaar.

In het verleden ging het vaak om culturele zaken (liturgie en dergelijke), maar op dit moment staat het schriftgezag wel dergelijk ter discussie.

Het is inderdaad een slap verhaaltje waar niet de zaken benoemd worden die voor een scheiding zorgen. Als je maar blijft ontkennen dat de verschillen veel fundamenteler zijn dan vroeger kun je zeker niet bijdragen aan de oplossing. De zogenaamde eenheid die dr. A. Huijgen nog ziet zegt wat over zijn beperkte gezichtsvermogen.
Het referaat van ds. C..P de Boer afgelopen zaterdag sneed diep in eigen vlees.Juist de kwaal in de behoudende hoek werd ook benoemd.
Het artikel van dr. A Huijgen geeft geen enkele houvast om tot een echt gesprek te komen. Hier wreekt zich dat deze hoogleraar al jong uit de gemeenten is gegaan en een TUA blik heeft op de CGK. Dat is helaas een andere blik dan het grondvlak heeft.

Kortom opnieuw geen bijdrage die iets doet aan het stoppen van de polarisatie in de CGK maar het eerder vergroot. dr. A Huijgen toont op generlei wijze begrip voor dat deel van de kerken die hevig verontrust zijn. Gisteren weer een ambtsdrager gesproken uit een midden gemeente die zijn ambt heeft neergelegd en verdwijnt naar de HHK. Dit vanwege het ‘ pappen en nat houden’ van de kerkelijke CGK vergaderingen. Hij kon niet meer geloven dat het goed kwam met onze kerken.
Ik heb die hoop en verwachting nog wel maar kon hem helaas niet op andere gedachten brengen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind het artikel vooral uitblinken in het om de hete brij heendraaien. De teneur is: we geloven toch allemaal in Jezus, en dan maakt de rest van de bijbel en hoe je die leest niet zo veel uit. Vrede, vrede, en geen gevaar / Laten we vooral lief zijn voor elkaar.

In het verleden ging het vaak om culturele zaken (liturgie en dergelijke), maar op dit moment staat het schriftgezag wel dergelijk ter discussie.
Het referaat van ds. C..P de Boer afgelopen zaterdag sneed diep in eigen vlees.Juist de kwaal in de behoudende hoek werd ook benoemd.
Kun je hier een voorbeeld van noemen?

Huijgen zegt: "De vooronderstelling van een echt gesprek is immers dat de ander gelijk zou kunnen hebben." Geloven de beide flanken dat nog van elkaar? Anders is er inderdaad geen gesprek mogelijk.

En de grote vraag is: wanneer je de Bijbel anders leest je meteen het Schriftgezag aantast? Dat blijf ik een moeilijk punt vinden. Hoe kom je daar uit? Wie is de scheidsrechter om te bepalen of iets een andere, onbijbelse manier van uitleggen is. Gezien ook de wereldwijde variatie tussen christenen. Dan duizelt het mij...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:Gisteren weer een ambtsdrager gesproken uit een midden gemeente die zijn ambt heeft neergelegd en verdwijnt naar de HHK. Dit vanwege het ‘ pappen en nat houden’ van de kerkelijke CGK vergaderingen. Hij kon niet meer geloven dat het goed kwam met onze kerken.
Ik heb die hoop en verwachting nog wel maar kon hem helaas niet op andere gedachten brengen.
Op grond waarvan heb jij de hoop en de verwachting dat het nog wel goed komt met de CGK?

Kun je daar iets over schrijven?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

ZWP schreef:
huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind het artikel vooral uitblinken in het om de hete brij heendraaien. De teneur is: we geloven toch allemaal in Jezus, en dan maakt de rest van de bijbel en hoe je die leest niet zo veel uit. Vrede, vrede, en geen gevaar / Laten we vooral lief zijn voor elkaar.

In het verleden ging het vaak om culturele zaken (liturgie en dergelijke), maar op dit moment staat het schriftgezag wel dergelijk ter discussie.
Het referaat van ds. C..P de Boer afgelopen zaterdag sneed diep in eigen vlees.Juist de kwaal in de behoudende hoek werd ook benoemd.
Kun je hier een voorbeeld van noemen?

Huijgen zegt: "De vooronderstelling van een echt gesprek is immers dat de ander gelijk zou kunnen hebben." Geloven de beide flanken dat nog van elkaar? Anders is er inderdaad geen gesprek mogelijk.

En de grote vraag is: wanneer je de Bijbel anders leest je meteen het Schriftgezag aantast? Dat blijf ik een moeilijk punt vinden. Hoe kom je daar uit? Wie is de scheidsrechter om te bepalen of iets een andere, onbijbelse manier van uitleggen is. Gezien ook de wereldwijde variatie tussen christenen. Dan duizelt het mij...
Probleem van dr. A. Huijgen is dat hij niet spreekt over de lange en uitgebreide fundamentele discussies die er in de CGK geweest zijn over bv vrouw en ambt en homoseksualiteit. Beide fundamentele discussies zijn uitgemond in zeer uitgebreide rapporten met Schriftuurlijke onderbouwing. Deze rapporten zijn op de vergaderingen van verschillende GS vergaderingen aangenomen.
De gemeenten die deze rapporten aan hun laars lappen en zo de eenheid van de kerken geweld aan doen horen van dr. A. Huijgen nooit wat. Ze krijgen alleen af en toe een knuffel van hem.
De gemeenten en ambtsdragers die zich houden aan de uitspraken van de GS die gebaseerd zijn op de Schrift en daar al de gemeenten aan willen houden worden door dr. A. Huijgen structureel verdacht gemaakt. Ook in dit artikel doet hij dit weer.

Het zal oprecht niet zijn intentie zijn maar hij polariseert en dat is jammer voor een hoogleraar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie