Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:O maar ik denk dat dat alsnog wel zal gebeuren. Maar op het moment van de open brief was het nog helemaal niet duidelijk dat dat nu wel weer zou kunnen.
De HHK synode vergaderde 19 maart 2021. Toen was het dus ook mogelijk.
Is daar nog wat spannends gebeurd. ik heb altijd het idee dat iedereen overal met elk voorstel voor is :huhu
Dan ben je dus niet op de hoogte van de gang van zaken. Maar het is heel gebruikelijke dat besluiten naar buiten komen. De discussies die daaraan vooraf gegaan zijn niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Ik vind het ook een erg felle reactie richting BhP. BhP is logischerwijs bang van afstel door de uitstel. Dat heeft men bij BhP ook wel erg (en m.i. te) fel geformuleerd, maar om dan als synode weer terug te 'slaan' lijkt me niet juist. Nu voelt BhP zich waarschijnlijk al helemaal niet meer gehoord.
Dat denk ik ook.

Het verbaasd me dat men pakt de gemeenten die alle afspraken aan hun laars lappen met fluwelen handschoenen aanpakt, en de flank waar men zich wel aan de gemeenschappelijke afspraken houden (en nog echt Christelijk Gereformeerd is) krijgt een veeg uit de pan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Augustienus »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:O maar ik denk dat dat alsnog wel zal gebeuren. Maar op het moment van de open brief was het nog helemaal niet duidelijk dat dat nu wel weer zou kunnen.
De HHK synode vergaderde 19 maart 2021. Toen was het dus ook mogelijk.
Is daar nog wat spannends gebeurd. ik heb altijd het idee dat iedereen overal met elk voorstel voor is :huhu
Dan ben je dus niet op de hoogte van de gang van zaken. Maar het is heel gebruikelijke dat besluiten naar buiten komen. De discussies die daaraan vooraf gegaan zijn niet.
Ik hoop dat het voorbeeld van de CGK wordt gevolgd en men meer openheid geeft. Nu is dat jaarlijks een summier verslag in het RD of op de website met alleen de besluiten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

Augustienus schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef: De HHK synode vergaderde 19 maart 2021. Toen was het dus ook mogelijk.
Is daar nog wat spannends gebeurd. ik heb altijd het idee dat iedereen overal met elk voorstel voor is :huhu
Dan ben je dus niet op de hoogte van de gang van zaken. Maar het is heel gebruikelijke dat besluiten naar buiten komen. De discussies die daaraan vooraf gegaan zijn niet.
Ik hoop dat het voorbeeld van de CGK wordt gevolgd en men meer openheid geeft. Nu is dat jaarlijks een summier verslag in het RD of op de website met alleen de besluiten.
Ga naar de classisvergadering. Die is openbaar. Daar wordt verslag gedaan van de synodevergadering.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Vrouw van CGK predikant wordt man.
Artikel in de Waarheidsvriend:
https://dewaarheidsvriend.nl/blog/een-c ... KWEh8hrWBU
Ongelofelijk dat dit kan en mag.
En zo gaan we steeds meer wennen aan deze gender onzin en is er op een gegeven moment brede acceptatie.
Zorgelijke ontwikkeling.

En ja ik geloof echt wel dat er mensen zijn die worstelen en een kruis te dragen hebben, maar dit is een regelrechte aanval op Gods scheppingsorde.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:Vrouw van CGK predikant wordt man.
Artikel in de Waarheidsvriend:
https://dewaarheidsvriend.nl/blog/een-c ... KWEh8hrWBU
Ongelofelijk dat dit kan en mag.
En zo gaan we steeds meer wennen aan deze gender onzin en is er op een gegeven moment brede acceptatie.
Zorgelijke ontwikkeling.

En ja ik geloof echt wel dat er mensen zijn die worstelen en een kruis te dragen hebben, maar dit is een regelrechte aanval op Gods scheppingsorde.
En als het eenmaal het andere geslacht geworden is, zou dan de predikant geschorst worden omdat hij trouwt met hetzelfde geslacht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Staat er in het volledige artikel nog een bepaalde duiding, of staat het interview er "gewoon" zonder verdere toelichting of duiding in?

Dat zou ik echt bizar vinden. Zorgelijk dat ook de Waarheidsvriend in de huidige maatschappelijke aandachtshype meegaat. En zelfs zodanig dat de betreffende vrouw als "Elbert Bot" word geciteerd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

Ik vind dit ook écht niets voor de Waarheidsvriend. Maar dit zal wel niet het hele artikel zijn.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:Vrouw van CGK predikant wordt man.
Artikel in de Waarheidsvriend:
https://dewaarheidsvriend.nl/blog/een-c ... KWEh8hrWBU
Ongelofelijk dat dit kan en mag.
En zo gaan we steeds meer wennen aan deze gender onzin en is er op een gegeven moment brede acceptatie.
Zorgelijke ontwikkeling.

En ja ik geloof echt wel dat er mensen zijn die worstelen en een kruis te dragen hebben, maar dit is een regelrechte aanval op Gods scheppingsorde.
En als het eenmaal het andere geslacht geworden is, zou dan de predikant geschorst worden omdat hij trouwt met hetzelfde geslacht?
Hij is in 2009 al getrouwd en ze hebben twee kinderen. Je redenering gaat dus niet op.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Ik vind dit ook écht niets voor de Waarheidsvriend. Maar dit zal wel niet het hele artikel zijn.
De Waarheidsvriend citeerd de betreffende vrouw als "Elbert" en "hij". Ik vind dat je dan als "Waarheidsvriend" al best ver meegaat met het verhaal en de ideologie er omheen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Erskinees schreef:Ik vind dit ook écht niets voor de Waarheidsvriend. Maar dit zal wel niet het hele artikel zijn.
De Waarheidsvriend citeerd de betreffende vrouw als "Elbert". Ik vind dat je dan als "Waarheidsvriend" al best ver meegaat met het verhaal.
Dat is de officiële naam bij de burgerlijke stand en in het paspoort. Daar heb je het mee te doen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:En als het eenmaal het andere geslacht geworden is, zou dan de predikant geschorst worden omdat hij trouwt met hetzelfde geslacht?
Waarschijnlijk bedoel je: als de predikant nog samenleeft met de van geslacht veranderde vrouw...
Wat mij betreft is het een heel vreemde situatie. Het lijkt mij niet dat het huwelijk in stand gebleven is. Maar omdat we het hele interview niet kennen, valt er weinig over te zeggen of dit zo is. Ik denk dat we ons hier maar niet het hoofd over breken moeten...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:[Dat is de officiële naam bij de burgerlijke stand en in het paspoort. Daar heb je het mee te doen.
Ik heb allereerst met de bijbel te doen. Dan pas met de Nederlandse wetgeving. Als de Nederlandse wetgeving tegen de bijbel ingaat, dan is het mijn plicht die te verwerpen.

De maatschappij noemt een verbintenis tussen twee mannen "huwelijk", een vrouw die een operatie heeft ondergaan "man", het vermoorden van babies "weghalen van een klompje cellen", een prostituee "sexwerker" en het legaal vermoorden van ouderen met hun toestemming "voltooit leven".

Stap 1 is dat de kerk dit leugenachtige taalgebruik overneemt, en stap 2 is dat de kerk Gods woord loslaat en deze zaken accepteerd. Ik kan het daarom niet verantwoorden om mee te gaan met dat taalgebruik.

Ik besef dat ik me niet ten volste kan inleven in wat de betreffende vrouw doormaakt, maar dat moet met geen pen te beschrijven zijn. Ik gun haar echter iets beters dan een zogenaamde "transitie". Een hartverscheurende situatie ook voor haar man en kinderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Oei, daar schrik ik wel van!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Staat er in het volledige artikel nog een bepaalde duiding, of staat het interview er "gewoon" zonder verdere toelichting of duiding in?

Dat zou ik echt bizar vinden. Zorgelijk dat ook de Waarheidsvriend in de huidige maatschappelijke aandachtshype meegaat. En zelfs zodanig dat de betreffende vrouw als "Elbert Bot" word geciteerd.
Het is het openingsartikel uit een brochure met de titel 'genderdysforie' die onlangs door de GB is uitgebracht.
Plaats reactie