Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

claus
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door claus »

Jantje vindt Vianen een opmerkelijk gemeente binnen de CGK. Waarom, Jantje?
Oostkapelle was dat min of meer ook, want je schrijft zelf dat men er nog jaren na de schorsing van ds. R. Kok preken van hem gelezen heeft, terwijl dit van geschorste predikanten niet meer mag, hoe een kerkenraad an ook tegenover de persoon en de preken van die dominee mag staan...Ik heb ook erg mooie preken van ds. R. Kok uit de jaren dertig, o.a. een serie Bijbellezingen over het leven van Elia. Die zouden mijns inziens nog zo gelezen kunnen worden, omdat ds. R.Kok toen hij die preken geschreven heeft, NIET geschorst was. Maar-ja, het is in de GG verboden, nadat ene predikant geschorst is om nog preken van die predikant te lezen. Daarvan krijgen alle kerkenraden altijd schriftelijk bericht.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

John Galt schreef:Dank je. Maar ik denk dat er maar weinig kerkverbanden zijn waar het een eenheidsworst is. En juist die variatie zorgt er nu voor dat mensen zich herkennen over de muur heen en binnen het verband elkaar kwijtraken.
Een kerkverband kan alleen maar een eenheidsworst zijn als het kerkverband veel geroepen mensen uitsluit van het preekambt. Want bij de roeping is geen sprake van zo'n selectie. Naarmate een kerkverband eenkenniger is, komen er minder geroepen mensen in het ambt. In extreme gevallen ontstaat een groep thuislezers.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
John Galt schreef:Dank je. Maar ik denk dat er maar weinig kerkverbanden zijn waar het een eenheidsworst is. En juist die variatie zorgt er nu voor dat mensen zich herkennen over de muur heen en binnen het verband elkaar kwijtraken.
Een kerkverband kan alleen maar een eenheidsworst zijn als het kerkverband veel geroepen mensen uitsluit van het preekambt. Want bij de roeping is geen sprake van zo'n selectie. Naarmate een kerkverband eenkenniger is, komen er minder geroepen mensen in het ambt. In extreme gevallen ontstaat een groep thuislezers.
Dat is geen mensenwerk. Eenmaal zal de Koning van de kerk insluiten en buitensluiten. Wij als mensen kunnen alleen de buitenkant zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

In alle kerken die ik ken, is het bestuur van de kerk en de toelating tot het ambt wel mensenwerk. Ook in de CGK en trouwens ook in jouw eigen kerkverband.

Ik heb nog nooit iets goeds gezien van kerken en nog minder van ambtsdragers die beweren dat zij rechtstreeks door de heilige Geest geleid worden. Geestdrijverij hebben we al genoeg.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Stevig artikel van AP Geelhoed nav boek ds. Huijgen:

http://www.toetsalles.nl/pdf/Huijgen.boek.Lezen.pdf
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

Als we allemaal zo stoer blijven doen, wordt het nooit meer wat.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:Als we allemaal zo stoer blijven doen, wordt het nooit meer wat.
Over wie heb je het ?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:Stevig artikel van AP Geelhoed nav boek ds. Huijgen:

http://www.toetsalles.nl/pdf/Huijgen.boek.Lezen.pdf
Ik heb het artikel scannen gelezen, maar het lijkt in ieder geval van gedegen opzet. Of de slotconclusie helemaal gerechtvaardigd is, weet ik niet, maar bij dr. Huijgen hoor ik wel dezelfde vreemde klanken als bij dr. Burger van de TU Kampen. Het stelt mij in ieder geval niet gerust.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Over de heer Geelhoed, die een artikel schreef vol cirkelredeneringen, zie punt 3 van zijn hierboven geciteerd artikel.

Hij gaat totaal niet in op wat Huijgen schrijft, deelt zijn eigen standpunt mee in kort-door-de-bocht geformuleerde standpuntbepalingen, waarbij op elk standpunt ook weer van alles is af te dingen. Dat noemt hij dan natuurlijk vrijzinnig, net als sommige anderen hier.

Het artikel lijkt bovendien historisch onjuist, want voor zover ik kan beoordelen, gaat Huijgen niet verder dan Oosterhoff. En de stelling dat de Gereformeerde Kerken bijna geheel vrijzinnig zijn geworden, is absurd.

De heer Geelhoed wekt de indruk op een mbo-niveau theologie te willen bedrijven maar dan met grote woorden en conclusies. Ik noem een voorbeeld. Hij zegt: 'Huijgen gelooft blijkbaar in de mythe van de neutrale wetenschap.' Deze ene zin alleen al laat zien dat deze man niet begrijpt waar hij het over heeft. Hij begrijpt wel wat hij zelf schrijft, want zijn verhaal zit verder goed in elkaar, maar hij overziet het onderwerp niet. En op die manier kletst hij maar wat.

Dat is jammer, want er is vanuit een biblicistisch standpunt zeker wel commentaar te leveren op de positie van dr. Huijgen. Zijn lijn staat immers haaks op zo'n benadering.

De suggestie dat Velema en Van Genderen de onfeilbaarheid van de Schrift zouden hebben geleerd op de manier zoals Geelhoed die uitwerkt, lijkt me ook heel twijfelachtig.

De onzin over het rationalisme en het zelfgetuigenis van de Schrift naar aanleiding van een associatieve (naar ik aanneem typisch Joodse maar zeker niet rationalistische) uitleg, laat zien dat je zelfs als leek al kunt beoordelen dat deze meneer het net niet helemaal begrijpt.

Het is een vermoeiend artikel. Ik hoop dat er een reactie komt van een hoger niveau, bijvoorbeeld van dr. P. de Vries. Met zijn redeneringen hierover ben ik het ook vaak niet eens, maar het is in ieder geval geen onzin. Het is jammer dat er niet meer zo iemand als L.M.P Scholten is. Een discussie over dit belangrijke onderwerp is er bij gebaat als de beste vertegenwoordigers van een standpunt daaraan deelnemen.

Want de heer Geelhoed heeft natuurlijk wel degelijk een punt als hij zegt dat er verschil is tussen de benadering van dr. Huijgen en die van -bijvoorbeeld- inerrantisten of de GBS.
Laatst gewijzigd door DDD op 15 aug 2020, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Het is een vermoeiend artikel. Ik hoop dat er een reactie komt van een hoger niveau, bijvoorbeeld van dr. P. de Vries. Met zijn redeneringen hierover ben ik het ook vaak niet eens, maar het is in ieder geval geen onzin.
Precies mijn gevoel, dat het nogal vermoeiend is om te lezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Over de heer Geelhoed, die een artikel schreef vol cirkelredeneringen, zie punt 3 van zijn hierboven geciteerd artikel.

Hij gaat totaal niet in op wat Huijgen schrijft, deelt zijn eigen standpunt mee in kort-door-de-bocht geformuleerde standpuntbepalingen, waarbij op elk standpunt ook weer van alles is af te dingen. Dat noemt hij dan natuurlijk vrijzinnig, net als sommige anderen hier.

Het artikel lijkt bovendien historisch onjuist, want voor zover ik kan beoordelen, gaat Huijgen niet verder dan Oosterhoff. En de stelling dat de Gereformeerde Kerken bijna geheel vrijzinnig zijn geworden, is absurd.

De heer Geelhoed wekt de indruk op een mbo-niveau theologie te willen bedrijven maar dan met grote woorden en conclusies. Ik noem een voorbeeld. Hij zegt: 'Huijgen gelooft blijkbaar in de mythe van de neutrale wetenschap.' Deze ene zin alleen al laat zien dat deze man niet begrijpt waar hij het over heeft. Hij begrijpt wel wat hij zelf schrijft, want zijn verhaal zit verder goed in elkaar, maar hij overziet het onderwerp niet. En op die manier kletst hij maar wat.

Dat is jammer, want er is vanuit een biblicistisch standpunt zeker wel commentaar te leveren op de positie van dr. Huijgen. Zijn lijn staat immers haaks op zo'n benadering.

De suggestie dat Velema en Van Genderen de onfeilbaarheid van de Schrift zouden hebben geleerd op de manier zoals Geelhoed die uitwerkt, lijkt me ook heel twijfelachtig.

De onzin over het rationalisme en het zelfgetuigenis van de Schrift naar aanleiding van een associatieve (naar ik aanneem typisch Joodse maar zeker niet rationalistische) uitleg, laat zien dat je zelfs als leek al kunt beoordelen dat deze meneer het net niet helemaal begrijpt.

Het is een vermoeiend artikel. Ik hoop dat er een reactie komt van een hoger niveau, bijvoorbeeld van dr. P. de Vries. Met zijn redeneringen hierover ben ik het ook vaak niet eens, maar het is in ieder geval geen onzin.
Wat een slechte post is dit. Je probeert iemand verdacht te maken en intellectueel onschadelijk. Waarschijnlijk omdat je geen argumenten hebt. Je hebt blijkbaar ook nooit iets gelezen van vroegere CGK hoogleraren.
Dr. Huigen gaat veel en veel verder dan prof Oosterhof. Ik ( en vele ambtsdragers in de CGK met mij) delen de slotconclusie van dit gedegen stuk helemaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

De post van @DDD valt op geen enkele manier serieus te nemen en slaat als een tang op een varken. Alleen al het feit dat hij het voor elkaar krijgt om één van zijn favoriete stokpaardjes, namelijk de GBS, híer bij te halen, is al zo lachwekkend, dat het geen enkele zin heeft om hierop een zinnig antwoord te geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Over de heer Geelhoed, die een artikel schreef vol cirkelredeneringen, zie punt 3 van zijn hierboven geciteerd artikel.

Hij gaat totaal niet in op wat Huijgen schrijft, deelt zijn eigen standpunt mee in kort-door-de-bocht geformuleerde standpuntbepalingen, waarbij op elk standpunt ook weer van alles is af te dingen. Dat noemt hij dan natuurlijk vrijzinnig, net als sommige anderen hier.

Het artikel lijkt bovendien historisch onjuist, want voor zover ik kan beoordelen, gaat Huijgen niet verder dan Oosterhoff. En de stelling dat de Gereformeerde Kerken bijna geheel vrijzinnig zijn geworden, is absurd.

De heer Geelhoed wekt de indruk op een mbo-niveau theologie te willen bedrijven maar dan met grote woorden en conclusies. Ik noem een voorbeeld. Hij zegt: 'Huijgen gelooft blijkbaar in de mythe van de neutrale wetenschap.' Deze ene zin alleen al laat zien dat deze man niet begrijpt waar hij het over heeft. Hij begrijpt wel wat hij zelf schrijft, want zijn verhaal zit verder goed in elkaar, maar hij overziet het onderwerp niet. En op die manier kletst hij maar wat.

Dat is jammer, want er is vanuit een biblicistisch standpunt zeker wel commentaar te leveren op de positie van dr. Huijgen. Zijn lijn staat immers haaks op zo'n benadering.

De suggestie dat Velema en Van Genderen de onfeilbaarheid van de Schrift zouden hebben geleerd op de manier zoals Geelhoed die uitwerkt, lijkt me ook heel twijfelachtig.

De onzin over het rationalisme en het zelfgetuigenis van de Schrift naar aanleiding van een associatieve (naar ik aanneem typisch Joodse maar zeker niet rationalistische) uitleg, laat zien dat je zelfs als leek al kunt beoordelen dat deze meneer het net niet helemaal begrijpt.

Het is een vermoeiend artikel. Ik hoop dat er een reactie komt van een hoger niveau, bijvoorbeeld van dr. P. de Vries. Met zijn redeneringen hierover ben ik het ook vaak niet eens, maar het is in ieder geval geen onzin. Het is jammer dat er niet meer zo iemand als L.M.P Scholten is. Een discussie over dit belangrijke onderwerp is er bij gebaat als de beste vertegenwoordigers van een standpunt daaraan deelnemen.

Want de heer Geelhoed heeft natuurlijk wel degelijk een punt als hij zegt dat er verschil is tussen de benadering van dr. Huijgen en die van -bijvoorbeeld- inerrantisten of de GBS.
Wat doet dit met je als je dit zo schrijft ? Welk gevoel had je erbij toen je dit zo schreef ?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

DDD schreef:Want de heer Geelhoed heeft natuurlijk wel degelijk een punt als hij zegt dat er verschil is tussen de benadering van dr. Huijgen en die van -bijvoorbeeld- inerrantisten of de GBS.
Op de studiedag over dit boek heeft ds. M.K. de Wilde iets naar voren gebracht over de inerrancy opvattingen van de Amerikanen. Je kunt die opvatting niet als een karikatuur wegzetten, want zo functioneert die niet.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:De heer Geelhoed wekt de indruk op een mbo-niveau theologie te willen bedrijven maar dan met grote woorden en conclusies.
Die vind ik wel grappig, MBO theologie :)

Verder ben ik van mening dat Geelhoed een Bijbels tegengeluid geeft op het boekje.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie