Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Maar dat is helemaal niet waar. Zwolle is een van de grootste gemeenten. Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt, past die in de indeling van dit onderzoek wel in de linkerflank.
Er zijn inderdaad uitzonderingen op mijn die regel, Zwolle aan de linkerkant en bijvoorbeeld Poederooyen aan de rechterkant.
Maar in zijn algemeenheid klopt het wel.
DDD schreef:En bovendien zegt hij uitdrukkelijk dat hij dat het heeft uitgerekend en het zou wel dom zijn om dan hier geen rekening mee te houden.
Dat kon/kan ik dus in dat artikel niet vinden, maar mooi als het zo is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Maar dat is helemaal niet waar. Zwolle is een van de grootste gemeenten. Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt, past die in de indeling van dit onderzoek wel in de linkerflank.

En bovendien zegt hij uitdrukkelijk dat hij dat het heeft uitgerekend en het zou wel dom zijn om dan hier geen rekening mee te houden.
Ik kan met het jaarboek van 2021 niet zien dat zijn cijfertjes altijd kloppen. Hij heeft het over 107 dienstdoende predikanten het jaarboek zegt dat er 116 zijn. Daarbuiten nog 20 dienstdoende predikanten met een bijzondere opdracht dat maak 136. Dus wat is dan zijn getal van 107?



Buiten deze dienstdoende predikanten zijn er nog 98 emeriti.

Bron: Jaarboek CGK 2021
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt
Dat vind ik zeer wonderlijk. Als ik denk aan een gemeente is Zwolle wel de laatste die in mijn gedachte opkomt. Ik denk in zo'n geval eerder aan Barendrecht, Vianen of Urk.
Dit zijn nu juist de reacties waar DDD op zit te wachten. ;) Want idd linkser dan Zwolle is er niet.
Maar dat is ook echt onzin. Linkser dan Zwolle is er zeker wel.
Zeker, Zwolle is links ingehaald door Hilversum en Groningen :D
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt
Dat vind ik zeer wonderlijk. Als ik denk aan een gemeente is Zwolle wel de laatste die in mijn gedachte opkomt. Ik denk in zo'n geval eerder aan Barendrecht, Vianen of Urk.
Welke in Urk?
Google even en je ziet dat de CGK kerk er niet is, maar intussen is verdeeld tussen 7 gemeenten.
Bovendien is het zo dat zelfs in een linkse gemeente waarschijnlijk nog enkele behoudende leden zijn.
Die tot hun verdriet moesten aanzien dat de ligging verschoof.
Mensen hebben gevochten om bepaalde waarden vast te houden, maar telkens als er een overleed, werden er minder stemmen gehoord.
En je krijgt allerlei adviezen: direct weggaan daar, blijven, je plaats innemen, bidden, wegblijven maar wel je lidmaatschap nog aanhouden.
Wat ds de Boer zegt "gebrek aan liefde", raakt mij diep.
Want er is geen algeheel gebrek aan liefde. Vertrokken leden hebben dit onder tranen beslist.
Er is wel eigenliefde te vinden. Daar ben ik het wel mee eens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt
Dat vind ik zeer wonderlijk. Als ik denk aan een gemeente is Zwolle wel de laatste die in mijn gedachte opkomt. Ik denk in zo'n geval eerder aan Barendrecht, Vianen of Urk.
Dit zijn nu juist de reacties waar DDD op zit te wachten. ;) Want idd linkser dan Zwolle is er niet.
;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Statistieken zeggen ook niet alles. Onder de orthodox-gereformeerden zijn vast gemeenteleden die zich meer bij bwp thuisvoelen en in bwp gemeenten zijn er vast mensen met een evangelicale voorkeur. Het is de kunst voor dr. de Knijff om dat ook te verdisconteren in zijn staatjes. En dan zijn er vast evangelische tegen de vrouw in het ambt en bwp'ers die het allemaal wel best vinden, hoewel dat laatste mij niet waarschijnlijk lijkt.

Uiteindelijk blijkt uit de synode een conservatieve voorkeur én een wens om eenheid. Het zal via die beslisroute moeten lopen.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Louis2 »

Beste mede-leden,

Ik wil toch graag reageren.
Zelf kerk in de CGK in Bunde/Meerssen.
Dat is een erg diverse en bloeiende gemeente in een provincie die zeer sterk geseculariseerd is.
Zie dus niet alleen maar de ruk naar modern en leuk, er zijn ook gemeenten die echt pionieren en het woord uitdragen!
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Louis2 schreef:Beste mede-leden,

Ik wil toch graag reageren.
Zelf kerk in de CGK in Bunde/Meerssen.
Dat is een erg diverse en bloeiende gemeente in een provincie die zeer sterk geseculariseerd is.
Zie dus niet alleen maar de ruk naar modern en leuk, er zijn ook gemeenten die echt pionieren en het woord uitdragen!
Welkom op het forum!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Herman schreef:Statistieken zeggen ook niet alles. Onder de orthodox-gereformeerden zijn vast gemeenteleden die zich meer bij bwp thuisvoelen en in bwp gemeenten zijn er vast mensen met een evangelicale voorkeur. Het is de kunst voor dr. de Knijff om dat ook te verdisconteren in zijn staatjes. En dan zijn er vast evangelische tegen de vrouw in het ambt en bwp'ers die het allemaal wel best vinden, hoewel dat laatste mij niet waarschijnlijk lijkt.

Uiteindelijk blijkt uit de synode een conservatieve voorkeur én een wens om eenheid. Het zal via die beslisroute moeten lopen.
Dat ben ik wel met je eens, maar het ging nu om kerkelijk gebruik. Dus dat iemand privé de NBV leest, doet er niet toe. Het gaat erom in hoeveel procent van de gemeenten de NBV gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Mijn commentaar is meer in het algemeen gericht op de presentatie van de statistieken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Maar dat is helemaal niet waar. Zwolle is een van de grootste gemeenten. Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt, past die in de indeling van dit onderzoek wel in de linkerflank.

En bovendien zegt hij uitdrukkelijk dat hij dat het heeft uitgerekend en het zou wel dom zijn om dan hier geen rekening mee te houden.
Ik kan met het jaarboek van 2021 niet zien dat zijn cijfertjes altijd kloppen. Hij heeft het over 107 dienstdoende predikanten het jaarboek zegt dat er 116 zijn. Daarbuiten nog 20 dienstdoende predikanten met een bijzondere opdracht dat maak 136. Dus wat is dan zijn getal van 107?



Buiten deze dienstdoende predikanten zijn er nog 98 emeriti.

Bron: Jaarboek CGK 2021
Dat is inderdaad vreemd. Mogelijk heeft hij er 107 benaderd. Maar dat kan ik ook niet verklaren. Ook wel opmerkelijk dat zo'n RD-redacteur die vraag dan niet stelt. Die weet toch hoeveel dominees er in zo'n kerkverband actief zijn, neem ik aan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

De pappen en nathouden cultuur in optima forma:

https://cip.nl/cip+/87373-crisis-in-de- ... ExNKchIQFQ

Plomp en co smullen ervan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:De pappen en nathouden cultuur in optima forma:

https://cip.nl/cip+/87373-crisis-in-de- ... ExNKchIQFQ

Plomp en co smullen ervan.
Een enorme zolder inderdaad.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef:De pappen en nathouden cultuur in optima forma:
https://cip.nl/cip+/87373-crisis-in-de- ... ExNKchIQFQ
Ik word hier erg treurig van. :fi
Zelfde preek in Hilversum en Dordrecht-c.
Dus?
Ik heb andere ervaringen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Wat een verheugend en wijs artikel van ds. Huijgen. Het is te hopen dat er nog meer van deze mensen zijn die verlicht door de heilige Geest iets verder kijken dan hun neus lang is.
Plaats reactie