Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bruna »

huisman schreef:
DDD schreef:Dan kan het kerkverband zich net zo goed opheffen. De gemeente bestaat uit 15 procent van het kerkverband, geloof ik, en bovendien is ruim een derde van de gemeenten het met Zwolle eens.

Het lijkt mij beter om te accepteren dat dit een onderwerp is waarover op dit moment onder orthodoxe christenen een grote verdeeldheid bestaat.

Zwolle is 6,85% van het kerkverband maar ze dragen al jaren niet naar rato af aan de kerkelijke kassen. Waar jij die 15% vandaan haalt is mij een raadsel . Dan zouden ze meer dan 10000 leden moeten hebben. Ze hebben 4811 leden per 1/1/22 waarvan zeker de helft nooit in de kerk komt. Bron: Nichtje die daar (helaas) kerkt met haar gezin…
Is er ook een reden dat ze niet afdragen? Hebben ze geen geld?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Dan kan het kerkverband zich net zo goed opheffen. De gemeente bestaat uit 15 procent van het kerkverband, geloof ik, en bovendien is ruim een derde van de gemeenten het met Zwolle eens.

Het lijkt mij beter om te accepteren dat dit een onderwerp is waarover op dit moment onder orthodoxe christenen een grote verdeeldheid bestaat.

Zwolle is 6,85% van het kerkverband maar ze dragen al jaren niet naar rato af aan de kerkelijke kassen. Waar jij die 15% vandaan haalt is mij een raadsel . Dan zouden ze meer dan 10000 leden moeten hebben. Ze hebben 4811 leden per 1/1/22 waarvan zeker de helft nooit in de kerk komt. Bron: Nichtje die daar (helaas) kerkt met haar gezin…
Omgekeerd gerekend, inderdaad. Ik ging uit van 70.000 leden maar het was juist minder dan tien procent. Nog steeds wel een hoop. Ik verbaas mij er wel over dat zoveel mensen er niet in de kerk komen, want de keren dat ik er was, was het best druk in de diensten. Maar zo heel groot zijn de gebouwen ook niet, misschien.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:
Het lijkt mij beter om te accepteren dat dit een onderwerp is waarover op dit moment onder orthodoxe christenen een grote verdeeldheid bestaat.
Welnee.
Als je het woordje 'orthodoxe' had weggelaten zou het misschien nog kloppen.
Maar dan nog is er in de wereldwijde kerk echt niet zo'n verdeeldheid over. Wel binnen de vrijzinnigheid.
Dat is echt onjuist. Het is juist een van de grootste twistappels in orthodox christelijk Nederland in bredere zin. Dat zie je in de GKV en CGK, maar ook binnen de ChristenUnie, binnen de EO, binnen de PKN GB.

Vrijzinnigheid bestaat nauwelijks nog, laat staan dat er daar hierover twisten zouden zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Bruna schreef:Is er ook een reden dat ze niet afdragen? Hebben ze geen geld?
Ze hebben er geen geld voor over.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Misschien dan goed om eerst eens te definiëren wat "orthodox christelijk" is.
Bijbelgetrouw lijkt me sowieso een eerste vereiste.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:
Het lijkt mij beter om te accepteren dat dit een onderwerp is waarover op dit moment onder orthodoxe christenen een grote verdeeldheid bestaat.
Welnee.
Als je het woordje 'orthodoxe' had weggelaten zou het misschien nog kloppen.
Maar dan nog is er in de wereldwijde kerk echt niet zo'n verdeeldheid over. Wel binnen de vrijzinnigheid.
Dat is echt onjuist. Het is juist een van de grootste twistappels in orthodox christelijk Nederland in bredere zin. Dat zie je in de GKV en CGK, maar ook binnen de ChristenUnie, binnen de EO, binnen de PKN GB.

Vrijzinnigheid bestaat nauwelijks nog, laat staan dat er daar hierover twisten zouden zijn.
Het grootste gedeelte van de GKV is niet orthodox-christelijk. Datzelfde geldt voor een deel van de CGK. Ook binnen de CU is er een steeds groter wordend deel wat niet orthodox-christelijk meer genoemd kan worden. De EO is evangelisch, en ik denk dat het duidelijk is dat we ook deze instantie niet orthodox-christelijk kunnen noemen.

Binnen de GB zijn er gelukkig nog wel orthodox-christelijke gemeenten te vinden.

Het punt waar het bij jouw misgaat is dat jij de achterban van reformatorisch Nederland al snel onder extreem-rechts plaatst. Maar alleen de gehele (O)GG(iN) en de gehele HHK en een groot gedeelte van de CGK vallen onder orthodox-christelijken. Daarna kom je al gauw in de buurt van de confessionelen of ronduit de vrijzinnigen. Zo heeft bijvoorbeeld het CDA nog wel de C in de naam, maar is daar in de praktijk niets meer van te merken. Als je als gemeente een zogenoemde regenboogdienst houdt, zoals in Zwolle, dan is dat dusdanig in strijd met Gods Woord dat de term orthodox-christelijk daar niet meer bij past en hooguit alleen nog vrijzinnigheid een vergelijking is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Misschien dan goed om eerst eens te definiëren wat "orthodox christelijk" is.
Bijbelgetrouw lijkt me sowieso een eerste vereiste.
Je kunt discussies hierover een keer of tien teruglezen. Het meest vrijzinnig in die kringen is het wegredeneren van de werkelijkheid van hemelvaart (Handelingen 1). Moderne vrijzinnigheid begint niet meer met de ontkenning van Jezus bestaan en de mogelijkheid van de opstanding maar met het verwijzen van hemel (boven ons) en hel (onder ons) als beeldspraak van een oud wereldbeeld. Daarom is het inderdaad goed om binnen dit bredere verband van vrijzinnigheid bijbelgetrouwheid als scheidend kenmerk te noemen tussen vrijzinnig en orthodox.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Leuk en aardig zo'n brief, maar wat verandert er feitelijk? De scheiding die nu per brief is medegedeeld bestond in de praktijk al jaren. Sinds wanneer is een Urker predikant in Zwolle voorgegaan en omgekeerd? En hoe zit het met de predikanten die men uitnodigt? Ook niet bepaald uit hetzelfde straatje, denk ik zo. Kortom, storm in een glas water.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Nou, als een gemeente zich grotendeels uit het kerkverband terugtrekt, dan is dat wel iets meer dan dat je formeel de kansel voor bepaalde predikanten sluit.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mannetje »

Of de Urker stap kerkordelijk klopt of niet, weet ik niet. Maar dat men een keer een stap zet die wellicht dubieus is, is niet vreemd.
Vergelijk het met een kind dat jarenlang getreiterd wordt en dan een enorme klap uitdeelt. Dan kun je natuurlijk die gegeven klap ter discusssie stellen, en op een zeker moment zal daar een gesprek over moeten komen, maar allereerst moet je wel het totaalplaatje bekijken, waarin het getreiter onder de loep wordt genomen.
-
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het artikel is inmiddels gewijzigd.

De kerk spreekt nu duidelijk uit christelijk-gereformeerd te willen blijven. En de kerk heeft geen afstand gedaan van zijn stemrecht in de classis, valt me op.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/1007249-prof- ... iet-de-weg

Ik zie een kop met een leeg artikel. Weet iemand wat er in dit artikel heeft gestaan?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Gewoon nog een keer klikken. Het is een paar minuten geleden gewijzigd.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik vind het wel een goede analyse. Allereerst dat de stap van de kerkenraad de gemeente in Zwolle niet verder brengt van het landelijke kerkverband, maar de CGK Urk- Eben Haezer wel.

En ook dat het probleem niet zozeer kerkrechtelijk is, en dus ook moeilijk met kerkrecht is op te lossen. De kerkrechtelijke regel is duidelijk: Zwolle overtreedt de landelijke afspraken.

Er is weer een nieuwe toelichting, van de deputaat Kerkrecht. Hij denkt dat het niet de bedoeling van de kerkenraad van Urk is om zichzelf buitenspel te zetten. Daar krijg ik dezelfde vraag van als aan huisman: hoe komt zo'n dominee daar toch bij? Die kerkenraad en dominee zijn toch niet helemaal de weg kwijt? Je mag ervan uit gaan dat ze weten wat ze doen, mijns inziens. Ze nemen afstand van de CGK. Mogelijk als drukmiddel richting het midden om een keuze te maken: Zwolle eruit of Urk- Eben Haezer eruit. Maar de indruk wekken dat die mensen geen idee hebben wat ze doen, lijkt me niet terecht.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Waar lees je die toelichting van de deputaat kerkrecht?
Plaats reactie