Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Precies. En daar is de classis mee begonnen, las ik een paar weken geleden.
Een tuchtprocedure is toch ook niet eindeloos. Dus je krijgt een vermanning met een heldere termijn daarin om te breken met datgene waar je voor aangesproken wordt?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:
Mannetje schreef:
Tiberius schreef:Ik niet. De kerkorde is er niet voor niets. Als alles mooi weer is, heb je die niet nodig. Maar juist in dit soort precaire situaties is het goed als er orde is, waar men zich ook aan houdt.
Heb je wel begrip voor de houding van Zwolle, waar de actie van Urk een reactie op is?
Er is een procedure gestart, namelijk vermaning aan de kerkenraad van Zwolle en oproep tot bekering.
Die dient zorgvuldig en transparant te verlopen, zoals Huisman hierboven terecht opmerkt.
Dat is wel een antwoord, maar niet op mijn vraag.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Er lijkt bij grote groepen CGK'ers meer begrip te zijn voor gemeenten als Zwolle 'die zo worstelen met de synode besluiten' "En daar moeten we iets mee" dan voor bezwaarde gemeenten die terug willen naar een Bijbelse koers.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Er lijkt bij grote groepen CGK'ers meer begrip te zijn voor gemeenten als Zwolle 'die zo worstelen met de synode besluiten' "En daar moeten we iets mee" dan voor bezwaarde gemeenten die terug willen naar een Bijbelse koers.
Het is me een groot raadsel waarom de CGK te Zwolle ondanks dat men zich niet meer in de CGK(-standpunten) herkent persé CGK wil blijven. Ik zou zeggen: maak dat kerkverband niet kapot, en treed dan als gemeente toe tot de nieuwe NGK/GKV(en de dit jaar definitieve fusiekerk), waar al de onbijbelse zaken die men zo graag wil invoeren al lang toegestaan zijn. Dan kan de CGK een bijbelgetrouw kerkverband blijven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Er lijkt bij grote groepen CGK'ers meer begrip te zijn voor gemeenten als Zwolle 'die zo worstelen met de synode besluiten' "En daar moeten we iets mee" dan voor bezwaarde gemeenten die terug willen naar een Bijbelse koers.
Het is me een groot raadsel waarom de CGK te Zwolle ondanks dat men zich niet meer in de CGK(-standpunten) herkent persé CGK wil blijven. Ik zou zeggen: maak dat kerkverband niet kapot, en treed dan als gemeente toe tot de nieuwe NGK/GKV(en de dit jaar definitieve fusiekerk), waar al de onbijbelse zaken die men zo graag wil invoeren al lang toegestaan zijn. Dan kan de CGK een bijbelgetrouw kerkverband blijven.
Precies.
Maar juist zij die dit zeggen wordt onkerkelijk denken verweten.

En het speelt zover ik weet vooral in samenwerkingsgemeenten , dus zo moeilijk zou het allemaal niet hoeven te zijn.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:Er lijkt bij grote groepen CGK'ers meer begrip te zijn voor gemeenten als Zwolle 'die zo worstelen met de synode besluiten' "En daar moeten we iets mee" dan voor bezwaarde gemeenten die terug willen naar een Bijbelse koers.
Volgens mij is dit de reden waarom alles zo lang duurt. Zwolle (en andere) weten dat hun visie steeds breder gedragen wordt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

MGG schreef:
Bezorgd schreef:Er lijkt bij grote groepen CGK'ers meer begrip te zijn voor gemeenten als Zwolle 'die zo worstelen met de synode besluiten' "En daar moeten we iets mee" dan voor bezwaarde gemeenten die terug willen naar een Bijbelse koers.
Volgens mij is dit de reden waarom alles zo lang duurt. Zwolle (en andere) weten dat hun visie steeds breder gedragen wordt.
Ik denk ook dat ze tijd proberen te rekken, en dat men hoopt dat de samenstelling van de kerkelijke vergaderingen liberaler qua schriftvisie wordt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Precies. En daar is de classis mee begonnen, las ik een paar weken geleden.
Een tuchtprocedure is toch ook niet eindeloos. Dus je krijgt een vermanning met een heldere termijn daarin om te breken met datgene waar je voor aangesproken wordt?
Klopt. En die termijn loopt nu. Ik weet niet precies wanneer die afgelopen is, maar ik neem aan: tot de volgende classisvergadering.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Vermanen vanuit de classis, en bij geen bekering de afvaardiging van die gemeente naar de classis niet meer accepteren.
Maar dat is volgens mij nog nooit gebeurd.
Volgens deputaten kerkrecht kun je de lastbrieven niet weigeren als classis. De stappen die jij beschrijft zijn allemaal al meerdere keren doorlopen de afgelopen twee decennia. Maar daarna staat de wagen stil. Revisie verzoeken op de GS afgewezen en toch blijft Zwolle zijn eigen gang gaan. Dan is er maar één sanctie en dat is via een zorgvuldige en transparante tuchtprocedure Zwolle aanpakken.
Precies. En daar is de classis mee begonnen, las ik een paar weken geleden.
Nee joh. Zwolle is al sinds 2013 op zijn vestje gespuugd over hun ongehoorzaamheid. Ik ben dankbaar dat er eindelijk een kerkenraad een streep trekt. Ouderkerk aan de Amstel heeft ook in hun classis laten horen dat er een einde komt aan al het pappen en nathouden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:
Tiberius schreef:
Mannetje schreef:
Tiberius schreef:Ik niet. De kerkorde is er niet voor niets. Als alles mooi weer is, heb je die niet nodig. Maar juist in dit soort precaire situaties is het goed als er orde is, waar men zich ook aan houdt.
Heb je wel begrip voor de houding van Zwolle, waar de actie van Urk een reactie op is?
Er is een procedure gestart, namelijk vermaning aan de kerkenraad van Zwolle en oproep tot bekering.
Die dient zorgvuldig en transparant te verlopen, zoals Huisman hierboven terecht opmerkt.
Dat is wel een antwoord, maar niet op mijn vraag.
Nee klopt.
Ik heb geen begrip voor hen; voor geen van beide partijen. Niet voor Onbijbels handelen, ook niet voor onkerkordelijk handelen.
En eerlijk gezegd heb ik (zoals Philpot hierboven verwoordt) ook geen begrip dat Zwolle CGK wil blijven.
Het is misschien niet des CGK's, maar ik zou zeggen: sluit je dan aan bij een kerkverband dat deze standpunten wel Bijbels vindt. Of ga op je zelf staan; met bijna 5000 leden moet dat toch kunnen, zou je zeggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Vermanen vanuit de classis, en bij geen bekering de afvaardiging van die gemeente naar de classis niet meer accepteren.
Maar dat is volgens mij nog nooit gebeurd.
Volgens deputaten kerkrecht kun je de lastbrieven niet weigeren als classis. De stappen die jij beschrijft zijn allemaal al meerdere keren doorlopen de afgelopen twee decennia. Maar daarna staat de wagen stil. Revisie verzoeken op de GS afgewezen en toch blijft Zwolle zijn eigen gang gaan. Dan is er maar één sanctie en dat is via een zorgvuldige en transparante tuchtprocedure Zwolle aanpakken.
Precies. En daar is de classis mee begonnen, las ik een paar weken geleden.
Nee joh. Zwolle is al sinds 2013 op zijn vestje gespuugd over hun ongehoorzaamheid. Ik ben dankbaar dat er eindelijk een kerkenraad een streep trekt. Ouderkerk aan de Amstel heeft ook in hun classis laten horen dat er een einde komt aan al het pappen en nathouden.
Jawel, maar OadA is een andere situatie: daar is de meerderheid van de classis tegen een synodebesluit.
In Zwolle loopt nu een vermaan-procedure.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:Er lijkt bij grote groepen CGK'ers meer begrip te zijn voor gemeenten als Zwolle 'die zo worstelen met de synode besluiten' "En daar moeten we iets mee" dan voor bezwaarde gemeenten die terug willen naar een Bijbelse koers.

Niet bij deze CGK’er. Er is bij mij geen enkel begrip voor gemeenten als Zwolle. Voor Urk heb ik alle begrip en ik hoop dat er nog veel gemeenten volgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef: Precies. En daar is de classis mee begonnen, las ik een paar weken geleden.
Nee joh. Zwolle is al sinds 2013 op zijn vestje gespuugd over hun ongehoorzaamheid. Ik ben dankbaar dat er eindelijk een kerkenraad een streep trekt. Ouderkerk aan de Amstel heeft ook in hun classis laten horen dat er een einde komt aan al het pappen en nathouden.
Jawel, maar OadA is een andere situatie: daar is de meerderheid van de classis tegen een synodebesluit.
In Zwolle loopt nu een vermaan-procedure.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 565da02652

Dit is een artikel uit 2005. We zijn nu 18 jaar verder. Begrijp je nu waarom het geduld op raakt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Jazeker.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef: Precies. En daar is de classis mee begonnen, las ik een paar weken geleden.
Nee joh. Zwolle is al sinds 2013 op zijn vestje gespuugd over hun ongehoorzaamheid. Ik ben dankbaar dat er eindelijk een kerkenraad een streep trekt. Ouderkerk aan de Amstel heeft ook in hun classis laten horen dat er een einde komt aan al het pappen en nathouden.
Jawel, maar OadA is een andere situatie: daar is de meerderheid van de classis tegen een synodebesluit.
In Zwolle loopt nu een vermaan-procedure.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 565da02652

Dit is een artikel uit 2005. We zijn nu 18 jaar verder. Begrijp je nu waarom het geduld op raakt?
Zou het geduld ook niet opraken, omdat de tijd dringt? (Gezien het toenemende aantal gemeente en synodeleden die de klassieke visie op het huwelijk niet delen.)
Plaats reactie