Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Waar lees je die toelichting van de deputaat kerkrecht?
In artikel RD is reactie van H.J.Th Velema toegevoegd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Waar lees je die toelichting van de deputaat kerkrecht?
In artikel RD is reactie van H.J.Th Velema toegevoegd.
Bedankt, ik zie het.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

De vraag is wel of de kerkrechtdiscussie (nog) relevant is.
Ik heb wel eens begrepen dat het kerkordelijk ook een lastig iets is om autonome gemeenten te verbieden vrouwen in het ambt te bevestigen.

De vraag is hoe het kerkrecht gewogen moet worden als er essentiële Bijbelse zaken in het geding zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Het kerkrecht ordent alleen bepaalde afspraken, maar is zelf ook onderworpen aan de Schrift. Daarom is de stap van Urk ook te legitimeren. Zeker na 20 jaar besprekingen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik vind het wel een goede analyse. Allereerst dat de stap van de kerkenraad de gemeente in Zwolle niet verder brengt van het landelijke kerkverband, maar de CGK Urk- Eben Haezer wel.

En ook dat het probleem niet zozeer kerkrechtelijk is, en dus ook moeilijk met kerkrecht is op te lossen. De kerkrechtelijke regel is duidelijk: Zwolle overtreedt de landelijke afspraken.

Er is weer een nieuwe toelichting, van de deputaat Kerkrecht. Hij denkt dat het niet de bedoeling van de kerkenraad van Urk is om zichzelf buitenspel te zetten. Daar krijg ik dezelfde vraag van als aan huisman: hoe komt zo'n dominee daar toch bij? Die kerkenraad en dominee zijn toch niet helemaal de weg kwijt? Je mag ervan uit gaan dat ze weten wat ze doen, mijns inziens. Ze nemen afstand van de CGK. Mogelijk als drukmiddel richting het midden om een keuze te maken: Zwolle eruit of Urk- Eben Haezer eruit. Maar de indruk wekken dat die mensen geen idee hebben wat ze doen, lijkt me niet terecht.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Ik denk inderdaad dat je het zo moet zien. Je kunt tot in het oneindige gemeenten zoals Zwolle vermanen, maar ze gaan toch alleen maar door met wat ze goed vinden in eigen ogen.

Dan is er op den duur een grens bereikt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:De vraag is wel of de kerkrechtdiscussie (nog) relevant is.
Ik heb wel eens begrepen dat het kerkordelijk ook een lastig iets is om autonome gemeenten te verbieden vrouwen in het ambt te bevestigen.

De vraag is hoe het kerkrecht gewogen moet worden als er essentiële Bijbelse zaken in het geding zijn.
Hierboven heb ik een stappenplan beschreven, zoiets zou je moeten.
In geval van vrouwen in het ambt:
1. Een gemeentelid dient zijn bezwaar in bij de kerkenraad.
2a. Kerkenraad honoreert dat bezwaar en draait zijn besluit terug (dan is afgerond), of:
2b. Kerkenraad verwerpt dat bezwaar
3. Gemeentelid dient bezwaar in bij de classis.
4. idem als 2.
enz. voor PS en GS.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:De vraag is wel of de kerkrechtdiscussie (nog) relevant is.
Ik heb wel eens begrepen dat het kerkordelijk ook een lastig iets is om autonome gemeenten te verbieden vrouwen in het ambt te bevestigen.

De vraag is hoe het kerkrecht gewogen moet worden als er essentiële Bijbelse zaken in het geding zijn.
Hierboven heb ik een stappenplan beschreven, zoiets zou je moeten.
In geval van vrouwen in het ambt:
1. Een gemeentelid dient zijn bezwaar in bij de kerkenraad.
2a. Kerkenraad honoreert dat bezwaar en draait zijn besluit terug (dan is afgerond), of:
2b. Kerkenraad verwerpt dat bezwaar
3. Gemeentelid dient bezwaar in bij de classis.
4. idem als 2.
enz. voor PS en GS.
Vanuit oogpunt van een gemeentelid.
Maar een classis, PS of een GS kan die kerkrechtelijk echt iets doen als een van de gemeenten vol blijft houden en er vanuit die gemeente geen bezwaar komt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Vermanen vanuit de classis, en bij geen bekering de afvaardiging van die gemeente naar de classis niet meer accepteren.
Maar dat is volgens mij nog nooit gebeurd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Vermanen vanuit de classis, en bij geen bekering de afvaardiging van die gemeente naar de classis niet meer accepteren.
Maar dat is volgens mij nog nooit gebeurd.
Het geeft gewoon aan hoe lastig het is.
En dat kerkrecht niet in alles lijkt te voorzien
Vandaaruit kan ik wel enig begrip op brengen voor de stap van Urk.
Als signaalfunctie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Ik niet. De kerkorde is er niet voor niets. Als alles mooi weer is, heb je die niet nodig. Maar juist in dit soort precaire situaties is het goed als er orde is, waar men zich ook aan houdt.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:Ik niet. De kerkorde is er niet voor niets. Als alles mooi weer is, heb je die niet nodig. Maar juist in dit soort precaire situaties is het goed als er orde is, waar men zich ook aan houdt.
Heb je wel begrip voor de houding van Zwolle, waar de actie van Urk een reactie op is?
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Vermanen vanuit de classis, en bij geen bekering de afvaardiging van die gemeente naar de classis niet meer accepteren.
Maar dat is volgens mij nog nooit gebeurd.
Volgens deputaten kerkrecht kun je de lastbrieven niet weigeren als classis. De stappen die jij beschrijft zijn allemaal al meerdere keren doorlopen de afgelopen twee decennia. Maar daarna staat de wagen stil. Revisie verzoeken op de GS afgewezen en toch blijft Zwolle zijn eigen gang gaan. Dan is er maar één sanctie en dat is via een zorgvuldige en transparante tuchtprocedure Zwolle aanpakken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Eens. Je kan niet lid worden van een club en vervolgens eigen regels bepalen. Als je het niet eens bent met de regels en bezwaren zijn afgewezen dan moet je je aan de regels houden of vertrekken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Vermanen vanuit de classis, en bij geen bekering de afvaardiging van die gemeente naar de classis niet meer accepteren.
Maar dat is volgens mij nog nooit gebeurd.
Volgens deputaten kerkrecht kun je de lastbrieven niet weigeren als classis. De stappen die jij beschrijft zijn allemaal al meerdere keren doorlopen de afgelopen twee decennia. Maar daarna staat de wagen stil. Revisie verzoeken op de GS afgewezen en toch blijft Zwolle zijn eigen gang gaan. Dan is er maar één sanctie en dat is via een zorgvuldige en transparante tuchtprocedure Zwolle aanpakken.
Precies. En daar is de classis mee begonnen, las ik een paar weken geleden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:
Tiberius schreef:Ik niet. De kerkorde is er niet voor niets. Als alles mooi weer is, heb je die niet nodig. Maar juist in dit soort precaire situaties is het goed als er orde is, waar men zich ook aan houdt.
Heb je wel begrip voor de houding van Zwolle, waar de actie van Urk een reactie op is?
Er is een procedure gestart, namelijk vermaning aan de kerkenraad van Zwolle en oproep tot bekering.
Die dient zorgvuldig en transparant te verlopen, zoals Huisman hierboven terecht opmerkt.
Plaats reactie