Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: Je hoort tegenwoordig dat mensen soms niet tevreden zijn met een bepaald deel van hun lichaam, denk bijvoorbeeld aan borstvergroting bij vrouwen of mannen die zich vol laten pompen met allerlei middelen om er sportiever uit te zien. Als wij als christenen daar al onze bedenkingen bij hebben, hoe kunnen we dan opeens twijfelen als het gaat over transitie en dergelijke zaken meer?
Is het niet een enorm verschil, als het je identiteit raakt? Je borsten te klein vinden is toch wel wat anders dan gevangen zitten in je eigen lichaam?
Er zijn toch wel gradaties? Een haartransplantatie is toch ook van een andere orde dan een botox-behandeling?
Laatst gewijzigd door Mistig op 09 jun 2021, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

Voor sommige mensen niet hoor. Zoek maar op Refoweb.

Ik wil graag ook een antwoord van Refoweb delen: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... nsgenders/

Ik denk dat de zaken zo liggen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Dodo schreef:
Geytenbeekje schreef:
Dodo schreef:Flaporen bij kinderen worden wel vaak rechtgezet. Doet niemand moeilijk over. Scheve tanden krijgen een beugel. Heel gewoon.
Dat raakt de identiteit niet.
Als je niet aan een lichaam mag veranderen, medische noodzaak daargelaten uiteraard, mag het niet. Net wordt genoemd dat je zo door God geschapen bent, dus daar moet je content meer zijn. Flaporen of niet.
Ik zou zeggen alles wat in die zin noodzakelijk is en niet de identiteit raakt ( wellicht op dubbele geslachtkenmerken na, maar daar heb ik te weinig weet van om een oordeel te vellen) mag je doen. Net als dat het goed en Bijbels is om je lichaam goed te onderhouden, als je niet zou kiezen voor een beugel en het is echt nodig misschien moet je dan over 5 jaar aan een kunstgebit met alle gevolgen van dien
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Voor sommige mensen niet hoor. Zoek maar op Refoweb.

Ik wil graag ook een antwoord van Refoweb delen: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... nsgenders/

Ik denk dat de zaken zo liggen.
Mooi antwoord. Maar ook bij deze broeder proef je de moeilijkheid van het onderwerp.
Het lijkt me een onderwerp waar nog veel bezinning over nodig is door wijze reformatorische mannen (en vrouwen).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Voor sommige mensen niet hoor. Zoek maar op Refoweb.

Ik wil graag ook een antwoord van Refoweb delen: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... nsgenders/

Ik denk dat de zaken zo liggen.
Mooi antwoord. Maar ook bij deze broeder proef je de moeilijkheid van het onderwerp.
Het lijkt me een onderwerp waar nog veel bezinning over nodig is door wijze reformatorische mannen (en vrouwen).
Ik zeg nergens dat het geen moeilijk onderwerp zou zijn. Maar het antwoord van Boeijenga is wel duidelijk en laat geen ruimte voor een discussie die in dit draadje lijkt te ontstaan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Mistig schreef:Er gaan toch dingen fout soms? Dat heeft de Heere toch niet gewild?
Mensen worden als man of vrouw geboren (even die zeer grote uitzonderingen daargelaten). Dat heeft de Heere zeker gewild. Het is niet aan de mens om operatief daarop in te grijpen.

Een mens kan het psychisch moeilijk hebben wanneer hij/zij meent dat een andere identiteit beter bij hem zou passen. Daar wil ik niets aan af doen. Toch komt het er uiteindelijk dan toch op aan dat men leert aanvaarden, zowel voor God als voor de mensen.

Overigens is er nog heel veel onbekend. De psyche heeft een grote rol in deze problematiek. De huidige genderideologie waardoor mensen aan het twijfelen worden gebracht over hun identiteit, zal de psychische nood alleen maar veel groter maken voor vele mensen. Velen die vroeger hun vragen ten aanzien van hun identiteit in de loop der jaren konden overwinnen, worden nu levenslang hiermee geconfronteerd - juist door die ideologie en menselijk ingrijpen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Terug naar de CGK:

https://www.rd.nl/artikel/930819-veront ... -koers-cgk

(Misschien kan een moderator het genderdiscussiegedeelte naar een nieuw topic afsplitsen).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
Mistig schreef:Er gaan toch dingen fout soms? Dat heeft de Heere toch niet gewild?
Mensen worden als man of vrouw geboren (even die zeer grote uitzonderingen daargelaten). Dat heeft de Heere zeker gewild. Het is niet aan de mens om operatief daarop in te grijpen.

Een mens kan het psychisch moeilijk hebben wanneer hij/zij meent dat een andere identiteit beter bij hem zou passen. Daar wil ik niets aan af doen. Toch komt het er uiteindelijk dan toch op aan dat men leert aanvaarden, zowel voor God als voor de mensen.

Overigens is er nog heel veel onbekend. De psyche heeft een grote rol in deze problematiek. De huidige genderideologie waardoor mensen aan het twijfelen worden gebracht over hun identiteit, zal de psychische nood alleen maar veel groter maken voor vele mensen. Velen die vroeger hun vragen ten aanzien van hun identiteit in de loop der jaren konden overwinnen, worden nu levenslang hiermee geconfronteerd - juist door die ideologie en menselijk ingrijpen.
Mijn vader heeft een vrouw gekend, die in alles als een man overkwam. Behaard, zware stem enz. Deze vrouw had duidelijk iets mannelijks. Maar ze werd toen gewoon geaccepteerd zoals ze was. Ik zal de psychische druk die dit kan veroorzaken niet zomaar afdoen met niets. Maar als ik nu zie, welk een grote aandacht ook dit punt thans heeft, en dat in het licht van andere raakvlakken op seksueel gebied, kan ik mij niet aan indruk onttrekken, dat hier nu meer speelt dan vroeger, toen men zichzelf nam zoals men was. Althans, men sprak er niet over en men kon er blijkbaar mee leven. (Sorry dat dit even off topic was, maar ik acht de actualiteit groot genoeg b.v. een topic als Homo- en genderproblematiek nu en vroeger in Bijbels licht).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Henk J »

Herman schreef:Terug naar de CGK:

https://www.rd.nl/artikel/930819-veront ... -koers-cgk

(Misschien kan een moderator het genderdiscussiegedeelte naar een nieuw topic afsplitsen).
Begrijp deze briefopstellers wel. Ik hoop en bid dat de synode van de CGK zal vasthouden aan het eenvoudige Woord Gods.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Als een vrouw zich laat opereren tot man en de nieuwe naam staat op het ID bewijs, is de weg dan vrij om het ambt van k.r. lid of predikant te aanvaarden?
De Synode krijgt er een ingewikkeld probleem bij, lijkt mij zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Als een vrouw zich laat opereren tot man en de nieuwe naam staat op het ID bewijs, is de weg dan vrij om het ambt van k.r. lid of predikant te aanvaarden?
De Synode krijgt er een ingewikkeld probleem bij, lijkt mij zo.
Dat zou dan wel een teken van de geest van 1968 zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Als een vrouw zich laat opereren tot man en de nieuwe naam staat op het ID bewijs, is de weg dan vrij om het ambt van k.r. lid of predikant te aanvaarden?
De Synode krijgt er een ingewikkeld probleem bij, lijkt mij zo.
Hm, dat lijkt me wel een wat omslachtige manier om de vrouw in het ambt te krijgen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Als een vrouw zich laat opereren tot man en de nieuwe naam staat op het ID bewijs, is de weg dan vrij om het ambt van k.r. lid of predikant te aanvaarden?
De Synode krijgt er een ingewikkeld probleem bij, lijkt mij zo.
Hm, dat lijkt me wel een wat omslachtige manier om de vrouw in het ambt te krijgen.
Dat is zeker waar. Maar we weten ook, als een mens iets wil, en het gaat niet zoals het moet, dan gaat hij (of zij) wegen zoeken dat het wel kan. Hoe krom, hoe verkeerd, hoe zondig, (en daar is de persoon zich soms zelf van bewust!), om te komen waar hij komen wil. Hij heeft dan een sterke aan zijn zijde, maar die sterke zal hij wellicht niet onderscheiden
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

Ik zie nogal wat reacties van mensen voor wie het allemaal heel duidelijk ligt, maar hoe moet het dan in de praktijk? Hoe ga je met iemand om die man was en nu vrouw is of iemand die vrouw was en nu man is en in de kerk terecht komt? Ik zag iemand al schrijven dat je die Bijbels gezien niet als man of vrouw mag zien als die persoon met een ander geslacht geboren is. Dat komt er praktisch gezien op neer dat je zo iemand de deur moet wijzen. Ik vraag me of dit de juiste weg is of dat je zo iemand van harte welkom mag heten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Van harte gegund hoor!
Als je dit leest https://www.rd.nl/artikel/943250-cgk-zi ... -niet-meer
begrijp je waarom de ene CGKer "jaloers" is op de andere.
De resultaten vielen me wel tegen moet ik zeggen. Ik vond het confronterend hoe ver de opmars van de moderniteit in de CGK zijn doorgang heeft gevonden. Slechts 46% BHP of Orthodox-Gereformeerd, waarbij ook nog een groot deel van de "Orthodox-Gereformeerden" de vrouw in het ambt willen gedogen om de lieve vrede maar te bewaren...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie