Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

De krant is er niet om samen te binden, maar om nieuws en opinies te geven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17364
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:De reactie op deze brief gaat net zo goed buiten de kerkelijke weg om.

Ik vind het een uitstekende brief, omdat ik het er mee eens ben. Jij vindt het géén goede brief, omdat je het er niet mee eens bent. Ik probeer die vanzelfsprekendheden een beetje buiten beschouwing te laten, maar dat is natuurlijk lastig. Ik kan er oprecht niets polariserends in ontdekken.

Maar goed, ik begrijp ook, dat als er dertig predikanten zijn die deze brief ondertekenen, de synode minder snel tot een kerkscheuring zal besluiten.
Het gaat mij veel meer om de actie dan om de inhoud van de brief. De hoeveelheid ondertekenaars zullen geen enkele rol spelen in het besluit. Omdat wij CGK’ers in een klein kerkverband zitten heerst er een soort dorpscultuur. Zeker onder ambtsdragers die afgevaardigd zijn naar meerdere vergaderingen.. Wij kennen elkaar en weten elkaars standpunten daar zijn weinig verrassingen bij.
Daarom is de zorg over een mogelijke breuk ook zo groot. Trouwens de GS zal nooit tot een kerkscheuring besluiten. Wat een rare gedachte van jou.

Mijn vraag uit de vorige post blijft staan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:De krant is er niet om samen te binden, maar om nieuws en opinies te geven.
Dat deed De Waarheid van Marcus Bakker ook, toch? Maar was dat goed?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:De reactie op deze brief gaat net zo goed buiten de kerkelijke weg om.

Ik vind het een uitstekende brief, omdat ik het er mee eens ben. Jij vindt het géén goede brief, omdat je het er niet mee eens bent. Ik probeer die vanzelfsprekendheden een beetje buiten beschouwing te laten, maar dat is natuurlijk lastig. Ik kan er oprecht niets polariserends in ontdekken.

Maar goed, ik begrijp ook, dat als er dertig predikanten zijn die deze brief ondertekenen, de synode minder snel tot een kerkscheuring zal besluiten.
Het gaat mij veel meer om de actie dan om de inhoud van de brief. De hoeveelheid ondertekenaars zullen geen enkele rol spelen in het besluit. Omdat wij CGK’ers in een klein kerkverband zitten heerst er een soort dorpscultuur. Zeker onder ambtsdragers die afgevaardigd zijn naar meerdere vergaderingen.. Wij kennen elkaar en weten elkaars standpunten daar zijn weinig verrassingen bij.
Daarom is de zorg over een mogelijke breuk ook zo groot. Trouwens de GS zal nooit tot een kerkscheuring besluiten. Wat een rare gedachte van jou.

Mijn vraag uit de vorige post blijft staan.
Het antwoord op die vraag heb je zelf geciteerd. Ik maak het nu even blauw.

Dat van de dorpscultuur begrijp ik, maar toch is het zo dat een deel van de gemeenten zich niet vertegenwoordigd voelt. Past verder goed bij een dorpscultuur, waar niemand zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt.

Je kunt er over van mening verschillen of de GS tot kerkscheuring kan besluiten. Formeel gezien, zijn het natuurlijk mensen die zich niet aanpassen die dat doen. Inhoudelijk gezien, vind ik dat dit een te simpele voorstelling van zaken zou zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17364
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:De reactie op deze brief gaat net zo goed buiten de kerkelijke weg om.

Ik vind het een uitstekende brief, omdat ik het er mee eens ben. Jij vindt het géén goede brief, omdat je het er niet mee eens bent. Ik probeer die vanzelfsprekendheden een beetje buiten beschouwing te laten, maar dat is natuurlijk lastig. Ik kan er oprecht niets polariserends in ontdekken.

Maar goed, ik begrijp ook, dat als er dertig predikanten zijn die deze brief ondertekenen, de synode minder snel tot een kerkscheuring zal besluiten.
Het gaat mij veel meer om de actie dan om de inhoud van de brief. De hoeveelheid ondertekenaars zullen geen enkele rol spelen in het besluit. Omdat wij CGK’ers in een klein kerkverband zitten heerst er een soort dorpscultuur. Zeker onder ambtsdragers die afgevaardigd zijn naar meerdere vergaderingen.. Wij kennen elkaar en weten elkaars standpunten daar zijn weinig verrassingen bij.
Daarom is de zorg over een mogelijke breuk ook zo groot. Trouwens de GS zal nooit tot een kerkscheuring besluiten. Wat een rare gedachte van jou.

Mijn vraag uit de vorige post blijft staan.
Het antwoord op die vraag heb je zelf geciteerd. Ik maak het nu even blauw.

Dat van de dorpscultuur begrijp ik, maar toch is het zo dat een deel van de gemeenten zich niet vertegenwoordigd voelt. Past verder goed bij een dorpscultuur, waar niemand zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt.

Je kunt er over van mening verschillen of de GS tot kerkscheuring kan besluiten. Formeel gezien, zijn het natuurlijk mensen die zich niet aanpassen die dat doen. Inhoudelijk gezien, vind ik dat dit een te simpele voorstelling van zaken zou zijn.
Toch heb jij een perceptie van deze en vorige GS besluiten die zouden maken dat een deel zich niet vertegenwoordigd voelt. Volgens jou zal dat de linkerkant van onze kerken betreffen. Omdat ik mij aan de gans andere zijde van de CGK bevind heb ik dat gevoel totaal niet.
Directe toelating van bv de NBV was een besluit wat ons pijn heeft gedaan. Zo zijn er vele besluiten te noemen die of de rechter of de linkerflank pijn hebben gedaan.
Maar nu gaat het om veel fundamenteler zaken. Welk gezag heeft het spreken van de Schrift in ons kerkelijk leven.

Een eenheid tussen voor en tegenstanders van vrouw in het ambt zie ik niet voor me. De brief van 6 zal daar zeker niet aan meewerken. Je zult daar binnenkort meer over vernemen :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

OK. Het is vast waar dat er in het verleden ook andere tijden zijn geweest, en er ook pijnlijke dingen zijn geweest voor de rechterflank.

Maar goed, dat er een bepaalde uitkomst te verwachten is, zegt nog niet dat deze goed is. Ik wacht het allemaal met belangstelling af. Het kan zijn dat de hele kerkgemeenschap ophoudt te bestaan, en dat zou ik erg jammer vinden. Maar een universiteit in stand houden als een derde van de leden verhuist naar de GKV/NGK, zal heel lastig zijn. Dus er staat veel op het spel, vanuit ieders perspectief.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Een mooi initiatief. Uiteraard ziet Bewaar het pand de milde regen al hangen, maar dat neemt de kracht van deze mooie brief niet weg.
Zou je een handtekening actie van de andere kant ook zo gewaardeerd hebben? Of zou je antwoord dan zijn geweest dan het ongepast en tegen de synode in zou gaan?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Nee. Dat zou ik zeker niet gewaardeerd hebben. Maar ik zou met de methode geen problemen hebben. Bewaar het Pand is al jaren bezig met kerkelijk actievoeren door middel van open brieven en artikelen over allerlei onderwerpen, van een kaars in de kerk tot hermeneutische vragen.

Overigens heb ik deze vraag al beantwoord voordat je hem stelde, dus misschien moet je iets beter lezen. :)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Nee. Dat zou ik zeker niet gewaardeerd hebben. Maar ik zou met de methode geen problemen hebben. Bewaar het Pand is al jaren bezig met kerkelijk actievoeren door middel van open brieven en artikelen over allerlei onderwerpen, van een kaars in de kerk tot hermeneutische vragen.

Overigens heb ik deze vraag al beantwoord voordat je hem stelde, dus misschien moet je iets beter lezen. :)
En het feit dat er kerken zijn die ondanks een oproep van de synode toch doorgaan met hun praktijken vindt je geen actievoeren? Het is geen kerkelijk actievoeren, wel actievoeren. Maar absoluut niet kerkelijk.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Hoewel ik het heel goed kan begrijpen, betreur ik dat ook.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Hoewel ik het heel goed kan begrijpen, betreur ik dat ook.
Valt me mee dat je het betreurd. Dat je het kan begrijpen begrijp ik geen snars van.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

grote gerrit schreef:Dat kan wel. Maar je weet zelf wel, dat het ook andersom kan. Als ik je postings heb gelezen, waaruit verdriet spreekt over hoe het vroeger was en hoe nu bij jullie, dan verbaast je uitspraak mij.
Omdat ik ook de goede dingen wil blijven zien. Het kan plaatselijk, zoals bij ons, inderdaad zeer verdrietig zijn.
Alleen degenen die dit meemaken of meegemaakt hebben, zullen dat kunnen begrijpen.
Het is redelijk simpel hoor, om je uit te laten schrijven en toe te treden tot een andere gemeente. Kerken genoeg, nog steeds.
Maar dat is het niet.
Gemeenteleden worstelen met diepgaande gevoelens, zoals: De Heere heeft mij in deze gemeente geplaatst, maar wanneer moet ik weg?
En als je 80 jaar bent, of ouder, kun je vaak niet meer weg.
Een tante van mij heeft het gedaan. Op zeer hoge leeftijd verliet zij de gemeente waarin ze getrouwd was, belijdenis had gedaan en kinderen had laten dopen en trad toe tot de Hervormde gemeente.
Maar dat deed wel pijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Orchidee »

Toch begrijp ik al die redenen niet om dan toch maar te blijven zitten waar je zit....
Hoe ervaar je dan ooit een goed gemeenteleven, gemeenschap der heiligen, het omzien naar elkaar enz.
Als dat er niet (meer) is, lijkt mij het een kwelling ipv een oase!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door grote gerrit »

Mara, maar zie je dan iedere zondag meekijken met andere kerken als blijven?
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Toch begrijp ik al die redenen niet om dan toch maar te blijven zitten waar je zit....
Hoe ervaar je dan ooit een goed gemeenteleven, gemeenschap der heiligen, het omzien naar elkaar enz.
Als dat er niet (meer) is, lijkt mij het een kwelling ipv een oase!
Dat is ook helemaal de vraag niet. Het gaat erom dat je niet tegen Gods wil ingaat. En de bijbel geeft geen aanleiding om zelf uit een gemeente te vertrekken.
Plaats reactie