Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door FlyingEagle »

Elsbeth Grutteke reageert naar hem op Twitter met: hoera! Des te meer maakt dat duidelijk dat zijn theologische meningen over vrouw en ambt en misschien nog wel meer de TUA zijn ontstegen en meer passen bij de PthU
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Waarom? Zij is toch een orthodox predikant? Als je het standpunt over de vrouw in het ambt even niet meeneemt, omdat daarover discussie is.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Waarom? Zij is toch een orthodox predikant? Als je het standpunt over de vrouw in het ambt even niet meeneemt, omdat daarover discussie is.
Wat bedoel jij met orthodox?
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Gewoon, iemand die de belijdenisgeschriften onderschrijft.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Hopelijk komt er een opvolger van de ligging en het caliber van Prof. Dr. Baars. Daar zouden de TUA en de CGK goed mee zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

https://www.arnoldhuijgen.nl/naar-de-pthu/

Ik begrijp zijn overwegingen wel. Voor sommige mensen is geprikkeld worden door een andere manier van denken noodzakelijk om te kunnen functioneren.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Job »

merel schreef:https://www.arnoldhuijgen.nl/naar-de-pthu/

Ik begrijp zijn overwegingen wel. Voor sommige mensen is geprikkeld worden door een andere manier van denken noodzakelijk om te kunnen functioneren.
Hij valt in ieder geval in herhaling door te zeggen dat het zo fijn was in Apeldoorn. Dan gaat er bij mij in m'n achterhoofd een belletje rinkelen, maar misschien onterecht. In Gods Koninkrijk ergens 'Tot nader order' zijn, vind ik een prachtige uitspraak.

Verder ben ik erg benieuwd hoe zijn ontdekkingstocht door theologieland verder gaat. Volgens mij een verrassende man, zijn ontwikkeling door de jaren heen had ik zeker niet kunnen voorspellen toen hij nog gemeentepredikant in Genemuiden was. Nu ben ik sowieso al geen goede duider of voorspeller, maar ik denk dat hij mensen die die eigenschappen wel bezitten ook wel weet te verrassen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

Job schreef:
merel schreef:https://www.arnoldhuijgen.nl/naar-de-pthu/

Ik begrijp zijn overwegingen wel. Voor sommige mensen is geprikkeld worden door een andere manier van denken noodzakelijk om te kunnen functioneren.
Hij valt in ieder geval in herhaling door te zeggen dat het zo fijn was in Apeldoorn. Dan gaat er bij mij in m'n achterhoofd een belletje rinkelen, maar misschien onterecht. In Gods Koninkrijk ergens 'Tot nader order' zijn, vind ik een prachtige uitspraak.

Verder ben ik erg benieuwd hoe zijn ontdekkingstocht door theologieland verder gaat. Volgens mij een verrassende man, zijn ontwikkeling door de jaren heen had ik zeker niet kunnen voorspellen toen hij nog gemeentepredikant in Genemuiden was. Nu ben ik sowieso al geen goede duider of voorspeller, maar ik denk dat hij mensen die die eigenschappen wel bezitten ook wel weet te verrassen.
Ja, dat is een lastige. Mensen geloven op hun woord. Het lijkt veel prettiger om mensen niet te geloven maar ons eigen verhaal er van te maken en dat ook maar publiek te poneren. De toevoeging 'misschien onterecht' zou genoeg moeten zijn om de hele suggestie achterwege te laten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef:
DDD schreef:Waarom? Zij is toch een orthodox predikant? Als je het standpunt over de vrouw in het ambt even niet meeneemt, omdat daarover discussie is.
Wat bedoel jij met orthodox?
Als daarover discussie bestaat, ben je dus per definitie niet meer orthodox.

Dus de opmerking van @DDD is pertinent onjuist.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Volgens mij ben je dan niet meer bevindelijk. De orthodoxen beslaan een ander deel van de protestanten.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik doelde op orthodox-christelijk. Daar valt mijns inziens het overgrote deel van de bevindelijk gereformeerden onder, maar verder ook allen die de klassieke oecumenische belijdenisgeschriften erkennen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Grote zorgen over de ontwikkeling in het theologisch denken van dr. A. Huijgen. Deze overstap maakt de zorgen alleen maar groter. Ik ben jaren geleden nog bij zijn ouders op huisbezoek geweest en heb deze verontrustende ontwikkeling niet voorzien….

Dankbaar dat hij de TUA verlaat maar zorgen over zijn persoonlijke gang.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

huisman schreef:Grote zorgen over de ontwikkeling in het theologisch denken van dr. A. Huijgen. Deze overstap maakt de zorgen alleen maar groter. Ik ben jaren geleden nog bij zijn ouders op huisbezoek geweest en heb deze verontrustende ontwikkeling niet voorzien….

Dankbaar dat hij de TUA verlaat maar zorgen over zijn persoonlijke gang.
Waarom maak je je daar zorgen over? 'Anders denken' over bepaalde onderwerpen impliceert toch niet direct dat je ook anders over God denkt?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

merel schreef:Waarom maak je je daar zorgen over? 'Anders denken' over bepaalde onderwerpen impliceert toch niet direct dat je ook anders over God denkt?
Hij is theoloog. Als theologen anders gaan denken, dan gaat het meestal over God.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Hopelijk komt er een opvolger van de ligging en het caliber van Prof. Dr. Baars.
Mij is een dergelijke kandidaat niet bekend.
Plaats reactie