Beroepingswerk discussie [4]

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef: Maar het verlengde daarvan, daar kwamen we uit: Wat was het principe om de vrouw geen actief stemrecht te geven bij het verkiezen van ambtsdragers? Zie we de raakpunten?
Ineens is iets wat eeuwenlang hetzelfde was, ga maar uit vanaf de schepping, anders. Is dan ook de scheppingsorde niet in het geding? Lees ook de verantwoording van ds. Latzel (Bremen) op dit punt eens na.
Zoals ik al eerder aangaf, was er misschien niet eens een principe in het geding. Waarschijnlijk was het iets waar weinig over nagedacht is in die tijd.
Misschien heb je je er nooit in verdiept, maar algemeen stemrecht in de politiek is ook een vrij recente ontwikkeling. Het is dus niet zo dat voor honderden jaren de mannen wel en de vrouwen niet mochten stemmen in politieke verkiezingen.
Zolang als we van 'misschien' spreken kan ik het niet serieus nemen. Ik kan me ook niet voorstellen dat onze hoogverlichte vaderen hierin mis waren. Immers, we kennen ook geen vrouwelijke oudvaders, zoals me nu te binnen schiet. Waarschijnlijk hebben vrouwen zich toen vreselijk onderdrukt moeten voelen? Want waarom geen vrouwen in de kerkenraden? Voortschrijdend inzicht of... Deformatie of Reformatie? Een van beiden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Maar het verlengde daarvan, daar kwamen we uit: Wat was het principe om de vrouw geen actief stemrecht te geven bij het verkiezen van ambtsdragers? Zie we de raakpunten?
Ineens is iets wat eeuwenlang hetzelfde was, ga maar uit vanaf de schepping, anders. Is dan ook de scheppingsorde niet in het geding? Lees ook de verantwoording van ds. Latzel (Bremen) op dit punt eens na.
Zoals ik al eerder aangaf, was er misschien niet eens een principe in het geding. Waarschijnlijk was het iets waar weinig over nagedacht is in die tijd.
Misschien heb je je er nooit in verdiept, maar algemeen stemrecht in de politiek is ook een vrij recente ontwikkeling. Het is dus niet zo dat voor honderden jaren de mannen wel en de vrouwen niet mochten stemmen in politieke verkiezingen.
Zolang als we van 'misschien' spreken kan ik het niet serieus nemen. Ik kan me ook niet voorstellen dat onze hoogverlichte vaderen hierin mis waren. Immers, we kennen ook geen vrouwelijke oudvaders, zoals me nu te binnen schiet. Waarschijnlijk hebben vrouwen zich toen vreselijk onderdrukt moeten voelen? Want waarom geen vrouwen in de kerkenraden? Voortschrijdend inzicht of... Deformatie of Reformatie? Een van beiden?
Deze discussie ging niet over vrouwen in het ambt. Dat is al een aantal keren aangegeven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Maar het verlengde daarvan, daar kwamen we uit: Wat was het principe om de vrouw geen actief stemrecht te geven bij het verkiezen van ambtsdragers? Zie we de raakpunten?
Ineens is iets wat eeuwenlang hetzelfde was, ga maar uit vanaf de schepping, anders. Is dan ook de scheppingsorde niet in het geding? Lees ook de verantwoording van ds. Latzel (Bremen) op dit punt eens na.
Zoals ik al eerder aangaf, was er misschien niet eens een principe in het geding. Waarschijnlijk was het iets waar weinig over nagedacht is in die tijd.
Misschien heb je je er nooit in verdiept, maar algemeen stemrecht in de politiek is ook een vrij recente ontwikkeling. Het is dus niet zo dat voor honderden jaren de mannen wel en de vrouwen niet mochten stemmen in politieke verkiezingen.
Zolang als we van 'misschien' spreken kan ik het niet serieus nemen. Ik kan me ook niet voorstellen dat onze hoogverlichte vaderen hierin mis waren. Immers, we kennen ook geen vrouwelijke oudvaders, zoals me nu te binnen schiet. Waarschijnlijk hebben vrouwen zich toen vreselijk onderdrukt moeten voelen? Want waarom geen vrouwen in de kerkenraden? Voortschrijdend inzicht of... Deformatie of Reformatie? Een van beiden?
Deze discussie ging niet over vrouwen in het ambt. Dat is al een aantal keren aangegeven.
Daaruit moeten we concluderen dat u geen standpunt wilt of kunt innemen? Want we gaan met zoveel gehakketak wel helemaal offtopic. Dat was het niet, het was even een tussendoor-opmerking op een reactie van (ik meen) zita.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

DDD schreef:Zoals ik al eerder schreef: ik vind het standpunt van Herman erg onjuist. Ik geloof er ook niets van dat het overeenkomt met het standpunt van Calvijn.

Het bevestigingsformulier zegt dat de ambtsdragers de gehele gemeente (moeten) vertegenwoordigen. Dat staat er niet voor niets. Het is een doorgeschoten machtsdenken.

@Ambtenaar: het is toch vrij evident dat als je je onttrekt van een kerk, dat je je daarvan losmaakt? Of je dat nu scheuren noemt (dat lijkt mij bijbels gezien de enige juiste benaming) of niet, dat maakt voor de uitkomst niet uit. Je zoekt een kerk uit naar eigen smaak en de maakt de kerkelijke verdeling daarmee groter. Tenzij je bewust kiest voor een gemeente waarin je je minder thuis voelt, maar dat komt vermoedelijk maar heel sporadisch voor.

Je kunt er natuurlijk over van mening verschillen of kerkelijke verdeeldheid goed is, of juist niet. Maar dat het overstappen naar een andere gemeente de kerkelijke verdeeldheid bevordert, lijkt me vooralsnog evident.
Nee hoor, ik voel mij zeker verwant met andere kerken en voel zelf geen verdeeldheid. Ik bemerk het hier op het forum wel.

Ik vind jouw standpunt nobel om niet van kerk te wisselen terwijl jij je op veel punten niet thuisvoelt. Daarom kerk jij ook regelmatig ergens anders. En dat is iets dat je m.i. met kinderen niet te veel over doen. Ik vind het voor hen juist belangrijk om niet te shoppen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

merel schreef:Ik vind jouw standpunt nobel om niet van kerk te wisselen terwijl jij je op veel punten niet thuisvoelt. Daarom kerk jij ook regelmatig ergens anders.
Het is net zo erg als je van kerkverband gaat wisselen of dat je regelmatig ergens anders gaat kerken. Dit even voor alle duidelijkheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
@Ambtenaar: het is toch vrij evident dat als je je onttrekt van een kerk, dat je je daarvan losmaakt? Of je dat nu scheuren noemt (dat lijkt mij bijbels gezien de enige juiste benaming) of niet, dat maakt voor de uitkomst niet uit. Je zoekt een kerk uit naar eigen smaak en de maakt de kerkelijke verdeling daarmee groter. Tenzij je bewust kiest voor een gemeente waarin je je minder thuis voelt, maar dat komt vermoedelijk maar heel sporadisch voor.

Je kunt er natuurlijk over van mening verschillen of kerkelijke verdeeldheid goed is, of juist niet. Maar dat het overstappen naar een andere gemeente de kerkelijke verdeeldheid bevordert, lijkt me vooralsnog evident.
De logica van je stelling ontgaat mij. Een meer homogene gemeente lijkt mij beter vertoeven dan één waar de verschillen groot zijn. Als iedereen in staat is daarmee te leven zonder ruzie te maken of zonder de eigen opvatting te laten domineren, petje af. Ik vermoed dat dat enkel in Utopia het geval is.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Het is niet zo'n eenvoudige opgave om een ander de logica van een stelling te laten inzien. Maar in ieder geval heeft 'beter vertoeven' niets met kerkelijke eenheid noch met de oproep van Jezus daartoe te maken, maar enkel met consumentisme en individualisme.

Ik zie ook geen enkele bijbelse reden om te streven naar een gemeente waarin iedereen kan leven zonder verschillen van mening.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Maar het verlengde daarvan, daar kwamen we uit: Wat was het principe om de vrouw geen actief stemrecht te geven bij het verkiezen van ambtsdragers? Zie we de raakpunten?
Ineens is iets wat eeuwenlang hetzelfde was, ga maar uit vanaf de schepping, anders. Is dan ook de scheppingsorde niet in het geding? Lees ook de verantwoording van ds. Latzel (Bremen) op dit punt eens na.
Zoals ik al eerder aangaf, was er misschien niet eens een principe in het geding. Waarschijnlijk was het iets waar weinig over nagedacht is in die tijd.
Misschien heb je je er nooit in verdiept, maar algemeen stemrecht in de politiek is ook een vrij recente ontwikkeling. Het is dus niet zo dat voor honderden jaren de mannen wel en de vrouwen niet mochten stemmen in politieke verkiezingen.
Zolang als we van 'misschien' spreken kan ik het niet serieus nemen. Ik kan me ook niet voorstellen dat onze hoogverlichte vaderen hierin mis waren. Immers, we kennen ook geen vrouwelijke oudvaders, zoals me nu te binnen schiet. Waarschijnlijk hebben vrouwen zich toen vreselijk onderdrukt moeten voelen? Want waarom geen vrouwen in de kerkenraden? Voortschrijdend inzicht of... Deformatie of Reformatie? Een van beiden?
Principieel gezien, mogen vrouwen dan ook niet stemmen in de politiek met bijvoorbeeld kamerverkiezingen dan toch?
Dat betreft ook stemmen over het regeerambt.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het is niet zo'n eenvoudige opgave om een ander de logica van een stelling te laten inzien. Maar in ieder geval heeft 'beter vertoeven' niets met kerkelijke eenheid noch met de oproep van Jezus daartoe te maken, maar enkel met consumentisme en individualisme.

Ik zie ook geen enkele bijbelse reden om te streven naar een gemeente waarin iedereen kan leven zonder verschillen van mening.
Ik zie dat anders. Zeker in afgescheiden kerken, waar ze niet bepaald kunnen leven met pluriformiteit. Het relativeringsvermogen is daar bijzonder laag.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ook dit slaat als een tang op een varken. De drogreden jijbak plus een onbeargumenteerde persoonlijke stelling.


Ik ben overigens afgescheiden, maar ik geloof niet dat ik geen relativeringsvermogen heb.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Heel goed, @DDD, dat je opkomt tégen het verlaten van het kerkverband waarin God een plaats gaf.

Echter, waar ik wel moeite mee heb is dat jij ver vervolgens géén bezwaar in lijkt te hebben om geregeld te shoppen in een andere gemeente/kerkverband. Dát is dan toch ook niet geoorloofd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Het is niet zo'n eenvoudige opgave om een ander de logica van een stelling te laten inzien. Maar in ieder geval heeft 'beter vertoeven' niets met kerkelijke eenheid noch met de oproep van Jezus daartoe te maken, maar enkel met consumentisme en individualisme.

Ik zie ook geen enkele bijbelse reden om te streven naar een gemeente waarin iedereen kan leven zonder verschillen van mening.
Ik zie dat anders. Zeker in afgescheiden kerken, waar ze niet bepaald kunnen leven met pluriformiteit. Het relativeringsvermogen is daar bijzonder laag.
Is dat altijd zo verkeerd ?
Dat niet stellig mogen zijn is iets werelds.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Ik zie dat anders. Zeker in afgescheiden kerken, waar ze niet bepaald kunnen leven met pluriformiteit. Het relativeringsvermogen is daar bijzonder laag.
Je herhalende uitingen van antipathie tegen afgescheiden kerken, vind ik steeds meer lijken op een onverwerkt traumatisch verleden.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Het is niet zo'n eenvoudige opgave om een ander de logica van een stelling te laten inzien. Maar in ieder geval heeft 'beter vertoeven' niets met kerkelijke eenheid noch met de oproep van Jezus daartoe te maken, maar enkel met consumentisme en individualisme.

Ik zie ook geen enkele bijbelse reden om te streven naar een gemeente waarin iedereen kan leven zonder verschillen van mening.
Ik zie dat anders. Zeker in afgescheiden kerken, waar ze niet bepaald kunnen leven met pluriformiteit. Het relativeringsvermogen is daar bijzonder laag.
Net wat Hollander zegt, was jij voordat je PKN was (O)GG(iN)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Heel goed, @DDD, dat je opkomt tégen het verlaten van het kerkverband waarin God een plaats gaf.

Echter, waar ik wel moeite mee heb is dat jij ver vervolgens géén bezwaar in lijkt te hebben om geregeld te shoppen in een andere gemeente/kerkverband. Dát is dan toch ook niet geoorloofd?
Ik zeg niet dat ik daar geen bezwaar tegen heb. Ik ga zelden naar een andere kerk, als ik thuis ben en geen bezoek heb. Nu ben ik geregeld niet thuis, maar dat staat daar los van. Als ik bezoek heb, kan ik dat niet naar iedere kerkdienst meenemen. Er zijn teveel predikanten zie zo slecht preken, dat het het koninkrijk van God meer kwaad dan goed zou doen. Maar als een goede dominee preekt, dan neem ik gasten gewoon mee naar de kerk.

Iets anders is dat ik een tweede huis heb én geregeld logeer bij vrienden, en dus gewoon niet zoveel thuis ben.

Tenslotte vind ik dat mensen die er door hun slechte kookkunsten zelf voor verantwoordelijk zijn dat hun kinderen geregeld elders eten, dat probleem bij de bron moeten oplossen. En dat geldt voor dominees ook. In plaats van te mopperen dat mensen elders gaan, kan hij ook wat betere preken houden. Over het algemeen genomen is dat een kwestie van studie en ijver.
Gesloten