Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Nooit geweten dat ik zo uitvoerig zou worden besproken in het kader van het beroepingswerk.
Binnenkort verschijn je misschien wel op de lege pagina van de website van jouw kerkverband.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Laten we dat niet hopen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Nooit geweten dat ik zo uitvoerig zou worden besproken in het kader van het beroepingswerk.

Maar ik denk dat DIA's standpunten in de GG niet veel minder uitzonderlijk zijn dan die van mij. Voor het overige ben ik het met de analyse van Ambtenaar wel eens, maar niet met zijn principiële keuzes. Ik mis de erkenning dat zelf een eigen kerk kiezen zonde kan zijn.
Je woont in plaats A En die heeft 2 Bijbelgetrouwe kerken wel een ander kerkverband. Wel is het zo dat bij de ene gemeente meer nadruk ligt op zonde, schuld. Als je van mening bent dat dit ook het geval moet wezen....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Nooit geweten dat ik zo uitvoerig zou worden besproken in het kader van het beroepingswerk.

Maar ik denk dat DIA's standpunten in de GG niet veel minder uitzonderlijk zijn dan die van mij. Voor het overige ben ik het met de analyse van Ambtenaar wel eens, maar niet met zijn principiële keuzes. Ik mis de erkenning dat zelf een eigen kerk kiezen zonde kan zijn.
Je woont in plaats A En die heeft 2 Bijbelgetrouwe kerken wel een ander kerkverband. Wel is het zo dat bij de ene gemeente meer nadruk ligt op zonde, schuld. Als je van mening bent dat dit ook het geval moet wezen....
Wat bedoel je nu, Geytenbeekje? Ik raak vaak wat in verwarring van die drie stipjes, omdat ik dan een gedachte moet afmaken die ik nog niet helemaal zie.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Zita schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Nooit geweten dat ik zo uitvoerig zou worden besproken in het kader van het beroepingswerk.

Maar ik denk dat DIA's standpunten in de GG niet veel minder uitzonderlijk zijn dan die van mij. Voor het overige ben ik het met de analyse van Ambtenaar wel eens, maar niet met zijn principiële keuzes. Ik mis de erkenning dat zelf een eigen kerk kiezen zonde kan zijn.
Je woont in plaats A En die heeft 2 Bijbelgetrouwe kerken wel een ander kerkverband. Wel is het zo dat bij de ene gemeente meer nadruk ligt op zonde, schuld. Als je van mening bent dat dit ook het geval moet wezen....
Wat bedoel je nu, Geytenbeekje? Ik raak vaak wat in verwarring van die drie stipjes, omdat ik dan een gedachte moet afmaken die ik nog niet helemaal zie.
Ik bedoel dat als je in een plaats komt met diverse Bijbelgetrouwe kerken maar niet binnen je eigen kerkverband, bijv in mijn geval : CGK, GG, Vrije OGG dan kan ik kiezen voor een HHK 20 km verderop maar dat is denk ik ook niet de bedoeling, maar dan moet ik toch een keuze maken tussen het een en het ander.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:OnzinDe meeste scheuringen hebben plaatsgevonden in kerkverbanden waar er minder pluriformiteit was.
Dat is precies mijn punt. Een discussie over een komma kan in sommige kerken al tot scheuring leiden.
Ambtenaar schreef:Jazeker, binnen de GG zijn wij niet gelijkgestemd. Denk bijvoorbeeld aan @DDD en @Jantje en @DIA. Drie zeer verschillende mannen, die allen lid zijn van een GG. Binnen de GG zijn er dus wel degelijk zeer grote verschillen. Dat kun je dagelijks lezen op dit forum. En die kaders zijn wel wat minder ruim, maar mijns inziens niet te krap. Dat is in de PKN anders. Daar zijn de kaders veel ruimer dan Gods Woord ons voorhoudt en wordt de pluriformiteit dus veel te ruim genomen.
Volgens mij valt het binnen de GG wel mee met de verschillen. Dat personen van elkaar verschillen is wat anders dan dat opvattingen uiteenlopen.
Jij interpreteert de verschillen als een kleinigheid, ik weet zeker dat DIA en Jantje dit niet doen.
Kleinigheden zal ik nooit over vallen, wel over kardinale punten. Ik had deze discussie waar, men denkt mijn gedachten ter sprake brengen, nog niet opgemerkt. Mijn gedachten tellen niet mee.
Vooropgesteld dat we niet van een Labadistisch standpunt uitgaan, ga ik wel uit van een onverkort vasthouden aan de leer zoals die door de vaderen is overgeleverd. Dan kan dat wel eens schuren, dat merkt iedereen, als ik niet met alles mee kan. Als ik ook merk dat er steeds minder zicht komt op het ware zaligmakende geloof, de zelfbeproeving, en men vaak geen onderscheid ziet (tenminste zo lijkt het) tussen het ware zaligmakende geloof, het tijdgeloof en het wondergeloof. Denk ook aan de gelijkenis van de zaaier, of de wijze en dwaze bouwer. We moeten immers wel een fundament onder onze voeten hebben, dat veel meer is dan wat aangenomen woorden, etc. Er is ons allen van node waar onze belijdenis over spreekt: de wedergeboorte. De verschillen in denken komen voort uit het niet benadrukken van de noodzaak van wedergeboorte enz. Ik dacht dat dit ook heel duidelijk naar voren komt in de preek van wijlen ds. J. Veenendaal. Hij doorzag de tijd. Lees de preek nog maar eens na, die heb ik uitgetypt en staat bij "Meditaties". Misschien dat men na het lezen van die preek begrijpt dat ik niet over bijzaken val. Maar dat ik afwijkingen zie die de fundamenten raken. En ga daarop eens wijzen, dan kom je vanzelf aan de kant te staan van de kwaaddoeners, dan wel de farizeeërs. Laten we het een recht en onbevooroordeeld proberen te onderzoeken.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 mei 2020, 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Laten we dat niet hopen.
Wie is 'we'?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
DDD schreef:Laten we dat niet hopen.
Wie is 'we'?
Jantje en DDD :humhihi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Misschien kan hij verbonden blijven aan de Oase, voor één dag per week ofzo. En anders kan wellicht ds. G. Pater zijn taak overnemen. De GG van Ouddorp is ook niet zo groot, 229 (doop)leden telt die gemeente, dus dat zou dan prima kunnen.
De afstand Urk-Ouddorp nodigt niet uit om hem aan de Oase verbonden te laten blijven.
En ds. Pater als alternatief is denk ik niet zo wenselijk, die is niet zo pastoraal.
Daarom een pastoraal werker, die hebben daar zelf voor gekozen.
Zo denkt het bestuur er blijkbaar ook over: https://www.rd.nl/kerk-religie/l-huisma ... -1.1665918
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Misschien kan hij verbonden blijven aan de Oase, voor één dag per week ofzo. En anders kan wellicht ds. G. Pater zijn taak overnemen. De GG van Ouddorp is ook niet zo groot, 229 (doop)leden telt die gemeente, dus dat zou dan prima kunnen.
De afstand Urk-Ouddorp nodigt niet uit om hem aan de Oase verbonden te laten blijven.
En ds. Pater als alternatief is denk ik niet zo wenselijk, die is niet zo pastoraal.
Daarom een pastoraal werker, die hebben daar zelf voor gekozen.
Zo denkt het bestuur er blijkbaar ook over: https://www.rd.nl/kerk-religie/l-huisma ... -1.1665918
Goed besluit om een pastoraal werker aan te stellen
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Benieuwd hoe ze eigenlijk gaan beroepen in Grand Rapids. Of hebben ze daar geen 30 personen norm?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Even terugkomen op mijn "afwijkende meningen". Zijn ze echt afwijkend? Verkeerd? Zijn er mensen die de preek van ds. Veenendaal hebben gelezen? Is dat er ook eentje met een eigen mening, of bracht hij God Woord? Of was hij misschien eigenwijs en wilde aan de traditie vasthouden? Of was hij rebels? Daar moeten we ons vandaag de dag wel aan stoten. Wat hij verkondigd toch geen afwijkende leer? Hij verzwijgt niet dat een mens wederom geboren moet worden, en gaat niet over de grote schuld van de kerken heen.

Juist dit, tekent veel. We raken gewend aan predikanten die van zachte woorden spreken en we merken het niet. Behalve als we er eens een keertje mee geconfronteerd worden. Dan is men vaak een afwijker. een doemdenker, een farizeeër, een mens met een tunnelvisie, of een oproerkraaier, en ga maar door. Zo is de praktijk toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:Even terugkomen op mijn "afwijkende meningen". Zijn ze echt afwijkend? Verkeerd? Zijn er mensen die de preek van ds. Veenendaal hebben gelezen? Is dat er ook eentje met een eigen mening, of bracht hij God Woord? Of was hij misschien eigenwijs en wilde aan de traditie vasthouden? Of was hij rebels? Daar moeten we ons vandaag de dag wel aan stoten. Wat hij verkondigd toch geen afwijkende leer? Hij verzwijgt niet dat een mens wederom geboren moet worden, en gaat niet over de grote schuld van de kerken heen.

Juist dit, tekent veel. We raken gewend aan predikanten die van zachte woorden spreken en we merken het niet. Behalve als we er eens een keertje mee geconfronteerd worden. Dan is men vaak een afwijker. een doemdenker, een farizeeër, een mens met een tunnelvisie, of een oproerkraaier, en ga maar door. Zo is de praktijk toch?
Even terugkomen op de topic titel. Wat heeft dit hiermee te maken? :quoi
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:Even terugkomen op mijn "afwijkende meningen". Zijn ze echt afwijkend? Verkeerd? Zijn er mensen die de preek van ds. Veenendaal hebben gelezen? Is dat er ook eentje met een eigen mening, of bracht hij God Woord? Of was hij misschien eigenwijs en wilde aan de traditie vasthouden? Of was hij rebels? Daar moeten we ons vandaag de dag wel aan stoten. Wat hij verkondigd toch geen afwijkende leer? Hij verzwijgt niet dat een mens wederom geboren moet worden, en gaat niet over de grote schuld van de kerken heen.

Juist dit, tekent veel. We raken gewend aan predikanten die van zachte woorden spreken en we merken het niet. Behalve als we er eens een keertje mee geconfronteerd worden. Dan is men vaak een afwijker. een doemdenker, een farizeeër, een mens met een tunnelvisie, of een oproerkraaier, en ga maar door. Zo is de praktijk toch?
Even terugkomen op de topic titel. Wat heeft dit hiermee te maken? :quoi
Het past bij 'discussie'. Niet bij beroepingswerk.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:Even terugkomen op mijn "afwijkende meningen". Zijn ze echt afwijkend? Verkeerd? Zijn er mensen die de preek van ds. Veenendaal hebben gelezen? Is dat er ook eentje met een eigen mening, of bracht hij God Woord? Of was hij misschien eigenwijs en wilde aan de traditie vasthouden? Of was hij rebels? Daar moeten we ons vandaag de dag wel aan stoten. Wat hij verkondigd toch geen afwijkende leer? Hij verzwijgt niet dat een mens wederom geboren moet worden, en gaat niet over de grote schuld van de kerken heen.

Juist dit, tekent veel. We raken gewend aan predikanten die van zachte woorden spreken en we merken het niet. Behalve als we er eens een keertje mee geconfronteerd worden. Dan is men vaak een afwijker. een doemdenker, een farizeeër, een mens met een tunnelvisie, of een oproerkraaier, en ga maar door. Zo is de praktijk toch?
Even terugkomen op de topic titel. Wat heeft dit hiermee te maken? :quoi
Het past bij 'discussie'. Niet bij beroepingswerk.
Kan het dan op de juiste plek gezet worden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten