Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:Ik zie dat anders. Zeker in afgescheiden kerken, waar ze niet bepaald kunnen leven met pluriformiteit. Het relativeringsvermogen is daar bijzonder laag.
Je herhalende uitingen van antipathie tegen afgescheiden kerken, vind ik steeds meer lijken op een onverwerkt traumatisch verleden.
Zulk soort opmerkingen zijn
A) bewijs voor de opmerking van Ambtenaar. Als je theologisch niet je gelijk krijgt, dan maar een trauma veronderstellen.
B) volstrekt ontoelaatbaar.
Klinkklare onzin.

Blijkbaar wil @Ambenaar een lichaam wat alleen maar bestaat uit één enkel soort ledemaat.

Terwijl Gods Woord mij leert dat elk lid verschilt en dat Gods lichaam bestaat uit verschillende leden, die elkaar nodig hebben.

Een kerk van alleen gelijkgestemden is dus gewoon een onzinredenatie. Of, om het met @DDD te zeggen: "Het slaat als een tang op een varken."
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

refo schreef:De 12 artikelen.
Ik zou ook de Drie Formulieren van Enigheid willen noemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
refo schreef:De 12 artikelen.
Ik zou ook de Drie Formulieren van Enigheid willen noemen.
En iemand met een baptistische visie zoals Philpot ?
Volgens mij kon hij niet de 3FVE onderschrijven
Ik vind het erg smal en weinig ruimte trekkend.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Blijkbaar wil @Ambenaar een lichaam wat alleen maar bestaat uit één enkel soort ledemaat.
Als je dat zegt begrijp je mijn opmerkingen totaal niet. De mate waarin pluriformiteit tot het wezen behoort van een kerk, zegt ook iets over de kans dat onenigheid leidt tot scheuringen.
Een kerk van alleen gelijkgestemden is dus gewoon een onzinredenatie. Of, om het met @DDD te zeggen: "Het slaat als een tang op een varken."
Dus de GG is een verzameling van mensen die niet gelijk gestemd zijn? Er zijn toch bepaalde kaders waar binnen mensen zich begeven? En in de GG zijn die kaders wat minder ruim dan bijv. in de PKN.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Als je dat zegt begrijp je mijn opmerkingen totaal niet. De mate waarin pluriformiteit tot het wezen behoort van een kerk, zegt ook iets over de kans dat onenigheid leidt tot scheuringen.
Onzin. De meeste scheuringen hebben plaatsgevonden in kerkverbanden waar er minder pluriformiteit was.
Ambtenaar schreef:Dus de GG is een verzameling van mensen die niet gelijk gestemd zijn? Er zijn toch bepaalde kaders waar binnen mensen zich begeven? En in de GG zijn die kaders wat minder ruim dan bijv. in de PKN.
Jazeker, binnen de GG zijn wij niet gelijkgestemd. Denk bijvoorbeeld aan @DDD en @Jantje en @DIA. Drie zeer verschillende mannen, die allen lid zijn van een GG.
Binnen de GG zijn er dus wel degelijk zeer grote verschillen. Dat kun je dagelijks lezen op dit forum. En die kaders zijn wel wat minder ruim, maar mijns inziens niet te krap. Dat is in de PKN anders. Daar zijn de kaders veel ruimer dan Gods Woord ons voorhoudt en wordt de pluriformiteit dus veel te ruim genomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:OnzinDe meeste scheuringen hebben plaatsgevonden in kerkverbanden waar er minder pluriformiteit was.
Dat is precies mijn punt. Een discussie over een komma kan in sommige kerken al tot scheuring leiden.
Ambtenaar schreef:Jazeker, binnen de GG zijn wij niet gelijkgestemd. Denk bijvoorbeeld aan @DDD en @Jantje en @DIA. Drie zeer verschillende mannen, die allen lid zijn van een GG. Binnen de GG zijn er dus wel degelijk zeer grote verschillen. Dat kun je dagelijks lezen op dit forum. En die kaders zijn wel wat minder ruim, maar mijns inziens niet te krap. Dat is in de PKN anders. Daar zijn de kaders veel ruimer dan Gods Woord ons voorhoudt en wordt de pluriformiteit dus veel te ruim genomen.
Volgens mij valt het binnen de GG wel mee met de verschillen. Dat personen van elkaar verschillen is wat anders dan dat opvattingen uiteenlopen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:OnzinDe meeste scheuringen hebben plaatsgevonden in kerkverbanden waar er minder pluriformiteit was.
Dat is precies mijn punt. Een discussie over een komma kan in sommige kerken al tot scheuring leiden.
Ambtenaar schreef:Jazeker, binnen de GG zijn wij niet gelijkgestemd. Denk bijvoorbeeld aan @DDD en @Jantje en @DIA. Drie zeer verschillende mannen, die allen lid zijn van een GG. Binnen de GG zijn er dus wel degelijk zeer grote verschillen. Dat kun je dagelijks lezen op dit forum. En die kaders zijn wel wat minder ruim, maar mijns inziens niet te krap. Dat is in de PKN anders. Daar zijn de kaders veel ruimer dan Gods Woord ons voorhoudt en wordt de pluriformiteit dus veel te ruim genomen.
Volgens mij valt het binnen de GG wel mee met de verschillen. Dat personen van elkaar verschillen is wat anders dan dat opvattingen uiteenlopen.
Jij interpreteert de verschillen als een kleinigheid, ik weet zeker dat DIA en Jantje dit niet doen.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
refo schreef:De 12 artikelen.
Ik zou ook de Drie Formulieren van Enigheid willen noemen.
Ja, laten we het herkennen van mede-Christenen vooral versmallen tot de doelgroep van dit forum. :banghead
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Dat is precies mijn punt. Een discussie over een komma kan in sommige kerken al tot scheuring leiden.
Blijkbaar dus vaker in kerken waar er minder verscheidenheid is. Dat zou niet moeten kloppen volgens jouw stellingname, aangezien jij beweert dat de veelkleurigheid binnen een een gemeente niet goed zou zijn.
Ambtenaar schreef:Volgens mij valt het binnen de GG wel mee met de verschillen. Dat personen van elkaar verschillen is wat anders dan dat opvattingen uiteenlopen.
De opvattingen van @DDD, @DIA en ondergetekende lopen geregeld ver uiteen. Qua persoonlijkheid zijn we waarschijnlijk meer elkaars gelijke dan qua opvattingen. Maar blijkbaar lees jij nooit goed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:De 12 artikelen.
Ik zou ook de Drie Formulieren van Enigheid willen noemen.
Helemaal niet.
De Heidelbergse Catechismus sluit dat zelf uit:
Vraag 22 Wat is dan een Christen nodig te geloven?
Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt , hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.

Meer is niet nodig.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Blijkbaar dus vaker in kerken waar er minder verscheidenheid is. Dat zou niet moeten kloppen volgens jouw stellingname, aangezien jij beweert dat de veelkleurigheid binnen een een gemeente niet goed zou zijn.
Niet in kerken met een beperkte opvatting over pluriformiteit. Want dat leidt vaak tot gedoe.
Ambtenaar schreef:De opvattingen van @DDD, @DIA en ondergetekende lopen geregeld ver uiteen. Qua persoonlijkheid zijn we waarschijnlijk meer elkaars gelijke dan qua opvattingen. Maar blijkbaar lees jij nooit goed.
Meestal gaat het over geneuzel op de vierkante millimeter. @DDD is één van de weinige GG-ers die hier af en toe een radicaal andere opvatting heeft die binnen zijn kerkverband niet op brede steun kan rekenen.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door RotterS »

Ambtenaar schreef: Volgens mij valt het binnen de GG wel mee met de verschillen. Dat personen van elkaar verschillen is wat anders dan dat opvattingen uiteenlopen.
Wanneer valt het mee? Past bijvoorbeeld het verschil tussen een voorwaardelijk (een ouderling binnen de GG) en een onvoorwaardelijk aanbod (brede GG-standpunt) van genade nog binnen jou definitie van het valt wel mee? Of ben je dan toch de grens over?
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Uiteraard past dat verschil binnen de kaders van de gereformeerde gezindte.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Niet in kerken met een beperkte opvatting over pluriformiteit. Want dat leidt vaak tot gedoe.
Mijns inziens is een beperkte pluriformiteit juist heel belangrijk. Want hoe kun je lid zijn van een kerkverband waar wezenlijke zaken uit Gods Woord verloochend worden?

Los daarvan: binnen mijn gemeente ben ik zeer verschillend ten opzichte van andere gemeenteleden. Desondanks vind ik dat mijn verscheidenheid binnen de gemeente wel redelijk geaccepteerd is, al ben ik het lang niet altijd met alles eens. En ik zou me misschien ook liever aansluiten bij een gemeente waar ik me meer thuis zou voelen. Maar dat is toch niet de bedoeling om zomaar te doen?

Het gaat er toch om of Gods Naam nog recht verkondigd wordt? Daar heeft de pluriformiteit van de plaatselijke gemeente of het landelijk kerkverband/kerkgenootschap toch geen sikkepit mee te maken?
Ambtenaar schreef:Meestal gaat het over geneuzel op de vierkante millimeter. @DDD is één van de weinige GG-ers die hier af en toe een radicaal andere opvatting heeft die binnen zijn kerkverband niet op brede steun kan rekenen.
Welnee. Ook ik en @DIA hebben af en toe standpunten waar maar weinigen het mee eens zijn (ook uit de GG). Dus dat is volslagen onzin.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Nooit geweten dat ik zo uitvoerig zou worden besproken in het kader van het beroepingswerk.

Maar ik denk dat DIA's standpunten in de GG niet veel minder uitzonderlijk zijn dan die van mij. Voor het overige ben ik het met de analyse van Ambtenaar wel eens, maar niet met zijn principiële keuzes. Ik mis de erkenning dat zelf een eigen kerk kiezen zonde kan zijn.
Gesloten