Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Wacht even, we willen de vrouw toch niet monddood maken? Ook zij heeft een stem! We gingen toch uit van het organisch kiesrecht van het gezin, zowel in kerk als maatschappij? Knaagt daar dan toch iets van de tijdgeest?
Definieer 'we' in relatie tot organisch kiesrecht eens. Tot deze 'we' behoor ik in ieder geval niet.
Ik ging even uit van de acherban van de SGP
Misschien zijn we intussen zoveel verbreed dat we de CU gelijk zijn gaan stellen?

Ik bedoel dat we als gezin een eenheid vormen. Daarmee overleggen man en vrouw op welke kandidaten we stemmen.
En vanzelf, dan heb ik het niet over overleden gezinsleden.
En de alleenstaande vrouw? Die heeft dan niet zo veel te overleggen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Het probleem is is als je niet stemt je ook stemt.
Dit komt omdat er altijd 150 kamerleden zijn. In Duitsland verschilt het hoeveel mensen stemmen.
Ook al zou 1 iemand stemmen, dan nog 150 kamerleden.
De vrouw kan dan beste een christelijke partij kiezen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:Het probleem is is als je niet stemt je ook stemt.
Dit komt omdat er altijd 150 kamerleden zijn. In Duitsland verschilt het hoeveel mensen stemmen.
Ook al zou 1 iemand stemmen, dan nog 150 kamerleden.
De vrouw kan dan beste een christelijke partij kiezen.
We hebben het over de ambtsdragersverkiezing, toch?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Zita schreef:
Geytenbeekje schreef:Het probleem is is als je niet stemt je ook stemt.
Dit komt omdat er altijd 150 kamerleden zijn. In Duitsland verschilt het hoeveel mensen stemmen.
Ook al zou 1 iemand stemmen, dan nog 150 kamerleden.
De vrouw kan dan beste een christelijke partij kiezen.
We hebben het over de ambtsdragersverkiezing, toch?
O ja, ik dacht dat DIA het over landelijk had.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Wacht even, we willen de vrouw toch niet monddood maken? Ook zij heeft een stem! We gingen toch uit van het organisch kiesrecht van het gezin, zowel in kerk als maatschappij? Knaagt daar dan toch iets van de tijdgeest?
Definieer 'we' in relatie tot organisch kiesrecht eens. Tot deze 'we' behoor ik in ieder geval niet.
Ik ging even uit van de acherban van de SGP
Misschien zijn we intussen zoveel verbreed dat we de CU gelijk zijn gaan stellen?

Ik bedoel dat we als gezin een eenheid vormen. Daarmee overleggen man en vrouw op welke kandidaten we stemmen.
En vanzelf, dan heb ik het niet over overleden gezinsleden.
En de alleenstaande vrouw? Die heeft dan niet zo veel te overleggen.
Dat niet alleen. Ik stem toch regelmatig anders dan mijn man. Op bepaalde vlakken worden wij het echt niet eens. Ik kan mij niet voorstellen dat wij het enige stel zijn die dat heeft.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:[

Dat niet alleen. Ik stem toch regelmatig anders dan mijn man. Op bepaalde vlakken worden wij het echt niet eens. Ik kan mij niet voorstellen dat wij het enige stel zijn die dat heeft.
Dat is net hoe je er mee omgaat.
Uiteindelijk heeft de man in zijn priesterrol toch de doorslaggevende stem in dit soort zaken. (vaak ook in heel veel andere zaken in veel huwelijken)

Daarnaast lijkt het me heel lastig als je het regelmatig oneens bent met elkaar op dit soort zaken. Ik herken dat gelukkig niet en hoor dat ook niet veel om me heen. Als er al verschil is probeer je door gesprek op één lijn te komen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door helma »

Bij de Amish mogen vrouwen wel stemmen.
Maar ze moeten wel hetzelfde stemmen als hun man...
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: Dat is net hoe je er mee omgaat.
Uiteindelijk heeft de man in zijn priesterrol toch de doorslaggevende stem in dit soort zaken. (vaak ook in heel veel andere zaken in veel huwelijken)
Dan zal ik wel een hopeloos geval zijn, want mijn stem is nooit doorslaggevend. Wij doen namelijk alles op basis van consensus.

Overigens is het bij ons nooit ambtsdragersverkiezing, maar benoeming.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Overigens is het bij ons nooit ambtsdragersverkiezing, maar benoeming.
Hoe functioneert in dit verband dan het principe van het draagvlak van een kandidaat?
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: Dat is net hoe je er mee omgaat.
Uiteindelijk heeft de man in zijn priesterrol toch de doorslaggevende stem in dit soort zaken. (vaak ook in heel veel andere zaken in veel huwelijken)
Dan zal ik wel een hopeloos geval zijn, want mijn stem is nooit doorslaggevend. Wij doen namelijk alles op basis van consensus.

Overigens is het bij ons nooit ambtsdragersverkiezing, maar benoeming.
Hoe bereik je consensus als je beide bv een andere kandidaat wil stemmen en je maar 1 stem hebt?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Hoe functioneert in dit verband dan het principe van het draagvlak van een kandidaat?
Slecht. En daar heb ik de kerkenraad ook op gewezen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Hoe bereik je consensus als je beide bv een andere kandidaat wil stemmen en je maar 1 stem hebt?
In de PKN stem je per lid.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Hoe bereik je consensus als je beide bv een andere kandidaat wil stemmen en je maar 1 stem hebt?
In de PKN stem je per lid.
Bij ons ook. Dus heb je geen consensus nodig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Hoe functioneert in dit verband dan het principe van het draagvlak van een kandidaat?
Slecht. En daar heb ik de kerkenraad ook op gewezen.
Wat zeiden ze?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nathanaël »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Hoe functioneert in dit verband dan het principe van het draagvlak van een kandidaat?
Slecht. En daar heb ik de kerkenraad ook op gewezen.
Dat hangt er heel erg vanaf. Als verschillende namen meerdere keren zijn ingediend is de kerkenraad verplicht om ofwel een kieslijst op te stellen of om dubbeltallen op te stellen. (Dat hangt af van het resultaat van de zesjaarlijkse stemming. Bij kieslijst is de kerkenraad verplicht iedereen erop te plaatsen wiens naam minimaal 10 keer is ingediend, bij dubbeltallen geldt dat bij 5 keer indienen.)

Als de kerkenraad bij vacatures in altijd in de gelegenheid is om te werken met een benoeming, dan kan dat twee oorzaken hebben. Of de gemeente dient (vrijwel) geen namen in, of er worden heel veel namen ingediend, waarbij niet één naam vaak genoeg wordt ingediend om verplicht verkiesbaar te worden gesteld. In het laatste geval zou er sprake van kunnen zijn dat er voor niemand voldoende draagvlak is, maar dat lijkt me een weinig realistische voorstelling.
Gesloten