Beroepingswerk discussie [4]

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:Enige verschil was vaak naam, datum en traktement in de vorige gemeente. Soms werd de brief zelf aangepast, maar dat was eens in de paar jaar of zo.
Vaak wordt de standaardberoepsbrief tesamen opgestuurd met een persoonlijke brief van de voorzitter.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:
Bezorgd schreef:
Roeline schreef:
Bezorgd schreef:Er wordt altijd een brief gestuurd (zal tegenwoordig wel een mail zijn) als er bedankt is. In onze GG werd deze ook altijd voorgelezen.
Logisch. De gemeente beroept en heeft dan ook recht op het antwoord lijkt me.
Zijn dat standaardbrieven?
Nee hoor geen standaardbrieven, waar de eerlijkheid wel gebied te zeggen dat hoe rechtser de predikant hoe gestandaardiseerder en in ieder geval minder persoonlijk de bedankbrief klonk.
Yes, weer een links/rechts graadmeter. ;)
Ik begrijp dat het vervelend klinkt. Maar zulke dingen vind ik altijd zo opvallend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Jantje »

In het voorbeeld wat ik aanhaalde was dat dus niet het geval, @Bezorgd. Wellicht dat men overzee persoonlijker is. Naast ds. Verhoef weet ik dat ook ds. Vergunst zo'n persoonlijke bedankbrief opstuurt.

Overigens: hoe weten jullie hoe zo'n bedankbrief er dan uitziet?
Laatst gewijzigd door Jantje op 16 okt 2018, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Enige verschil was vaak naam, datum en traktement in de vorige gemeente. Soms werd de brief zelf aangepast, maar dat was eens in de paar jaar of zo.
Vaak wordt de standaardberoepsbrief tesamen opgestuurd met een persoonlijke brief van de voorzitter.
Weten gemeenteleden ook wat (globaal) in de persoonlijke brief staat?
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:In het voorbeeld wat ik aanhaalde was dat dus niet het geval, @Bezorgd.

Overigens: hoe weten jullie hoe zo'n bedankbrief er dan uitziet?
Hoe die er uitziet weet ik niet. Hij werd nooit op een beamer oid getoond. Alleen voorgelezen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:
Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Enige verschil was vaak naam, datum en traktement in de vorige gemeente. Soms werd de brief zelf aangepast, maar dat was eens in de paar jaar of zo.
Vaak wordt de standaardberoepsbrief tesamen opgestuurd met een persoonlijke brief van de voorzitter.
Weten gemeenteleden ook wat (globaal) in de persoonlijke brief staat?
Bij ons niet. Misschien in andere gemeenten wel?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Jantje »

Ik vermoed van niet. Ik denk namelijk dat daarin in algemene zin het wel en wee der gemeente in staat en de zorgen die de kerkenraad heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:In het voorbeeld wat ik aanhaalde was dat dus niet het geval, @Bezorgd.

Overigens: hoe weten jullie hoe zo'n bedankbrief er dan uitziet?
Soms werd hij (gedeeltelijk) in de kerkbode geplaatst. Soms ook niet. Ik weet dus niet wat er altijd in stond.
Maar blijkbaar doen ze het in de gemeente van Bezorgd anders.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Hoe die er uitziet weet ik niet. Hij werd nooit op een beamer oid getoond. Alleen voorgelezen.
Wanneer? Na de kerkdienst op zondag?

@Mannetje,
Interessant. Dat wist ik niet dat dat gedaan werd. Vandaar dat ik er naar vraag.
Laatst gewijzigd door Jantje op 16 okt 2018, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Ik vermoed van niet. Ik denk namelijk dat daarin in algemene zin het wel en wee der gemeente in staat en de zorgen die de kerkenraad heeft.
Ik denk dat bij ons er geen extra brief van de voorzitter mee ging. Wel stond in de beroepsbrief zelf een uitgebreide schets van de gemeente.
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Overigens: hoe weten jullie hoe zo'n bedankbrief er dan uitziet?
Het uiterlijk van de brief weet ik niet. Maar zo'n brief is meerdere keren in onze gemeente voorgelezen, met die kanttekening dat dan wel de brief aan de hele gemeente gericht moest zijn en niet alleen aan de kerkenraad. Dat laatste is minstens één keer ook voorgekomen en dat werd toen netjes door de kerkenraad vermeld. In de andere gevallen dat er bedankt werd en er was een uitgebreide motivatie bij gegeven is de bedankbrief voorafgaand aan de dienst voorgelezen door de ouderling van dienst.
Jantje schreef:Ik vermoed van niet. Ik denk namelijk dat daarin in algemene zin het wel en wee der gemeente in staat en de zorgen die de kerkenraad heeft.
Ook deze brief is bij ons op de ledenvergadering eens voorgelezen. Tot nu toe is er nagenoeg ieder jaar wel een vraag geweest over de inhoudelijke kant van de zakelijke beroepsbrief of over de inhoud van het begeleidend schrijven geweest. Beide brieven lagen altijd op de ledenvergadering beschikbaar voor inzage voor allen die dat wilden.
Mannetje schreef:
Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Enige verschil was vaak naam, datum en traktement in de vorige gemeente. Soms werd de brief zelf aangepast, maar dat was eens in de paar jaar of zo.
Vaak wordt de standaardberoepsbrief tesamen opgestuurd met een persoonlijke brief van de voorzitter.
Weten gemeenteleden ook wat (globaal) in de persoonlijke brief staat?
Zie hierboven mijn vorige antwoord. In ieder geval is de ledenvergadering er van op de hoogte gesteld.
In de zakelijke brief werd over het algemeen alleen de naam, datum en het traktement aangepast. De begeleidende brief was uitvoeriger met o.a. een motivatie, een beschrijving van de gemeente en bepaalde verwachtingen van de taakvervulling in en rondom de gemeente.
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Luther »

Jantje schreef:In het voorbeeld wat ik aanhaalde was dat dus niet het geval, @Bezorgd. Wellicht dat men overzee persoonlijker is. Naast ds. Verhoef weet ik dat ook ds. Vergunst zo'n persoonlijke bedankbrief opstuurt.
Overigens: hoe weten jullie hoe zo'n bedankbrief er dan uitziet?
Ik mag toch hopen dat elke gemeente van elke predikant een persoonlijke bedankbrief krijgt, met daarin ook de motivatie waarom hij toch moest bedanken. Geen gemeente en geen situatie is hetzelfde. En ieder beroep wordt toch drie weken lang biddend en serieus overwogen. Ik bedoel: De handelwijze van de hier met name genoemde predikanten is - neem ik aan - de standaardwijze? Dat is namelijk wel de geestelijke houding die in het beroepingswerk noodzakelijk is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Hoe die er uitziet weet ik niet. Hij werd nooit op een beamer oid getoond. Alleen voorgelezen.
Wanneer? Na de kerkdienst op zondag?

@Mannetje,
Interessant. Dat wist ik niet dat dat gedaan werd. Vandaar dat ik er naar vraag.

Bij ons voor de dienst begint, bij de afkondigingen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:In het voorbeeld wat ik aanhaalde was dat dus niet het geval, @Bezorgd. Wellicht dat men overzee persoonlijker is. Naast ds. Verhoef weet ik dat ook ds. Vergunst zo'n persoonlijke bedankbrief opstuurt.
Overigens: hoe weten jullie hoe zo'n bedankbrief er dan uitziet?
Ik mag toch hopen dat elke gemeente van elke predikant een persoonlijke bedankbrief krijgt, met daarin ook de motivatie waarom hij toch moest bedanken. Geen gemeente en geen situatie is hetzelfde. En ieder beroep wordt toch drie weken lang biddend en serieus overwogen. Ik bedoel: De handelwijze van de hier met name genoemde predikanten is - neem ik aan - de standaardwijze? Dat is namelijk wel de geestelijke houding die in het beroepingswerk noodzakelijk is.
Het zal allemaal best waar zijn. Maar soms krijg ik sterk de indruk dat dominees de beroepsbrief in hun bureaula leggen en als de 3 weken om zijn, een bedankje sturen.

Overigens: weet iemand al wat meer van het beroep van Nieuwerkerk (Zeeland), op ds. Labee? Het is al meer dan 4 weken geleden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef: Het zal allemaal best waar zijn. Maar soms krijg ik sterk de indruk dat dominees de beroepsbrief in hun bureaula leggen en als de 3 weken om zijn, een bedankje sturen.
Waar komt die indruk vandaan? Ik kan me er namelijk niet veel bij voorstellen. Als je als predikant jezelf van Godswege geroepen weet om dienaar van het Evangelie te zijn, dan zal ieder beroep van een gemeente waar dit ambt gemist wordt je toch zeker iets doen? Natuurlijk zal het ene beroep meer "werkzaamheden" geven dan het andere, maar de brief gevoelloos in de la leggen, dat gaat er bij mij niet in.
-
Gesloten