Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

De Gereformeerde Gemeente van Lelystad is overigens van 414 leden in 2000 naar 164 leden in 2020.

Als vooral de linkerflank vertrekt, dan kan het natuurlijk goed zijn dat men nu wat rechtser gaat beroepen. Overigens heb ik geen informatie over waarom de gemeente leegloopt, en welke (ligging) mensen dat zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:
Bezorgd schreef:Bijzonder hoe de grijze massa stemt.
Je ziet het dit keer dus niet als teken dat zelfs gemeentes als Leiderdorp en Lelystad aan het verrechtsen zijn?
Dat onnadenkende kan voortkomen uit verrechtsing.
Of dat in deze gemeente aan de hand is kan ik niet goed beoordelen.
Van Leiderdorp begreep ik dat een groot deel van het midden is weggegaan na wat bijzonder handelen van classis en de consulent.
Als dan alleen rechts en een enkele linkse overblijft, kan dat niet anders dan effect hebben lijkt me. Maar dat kunnen anderen forummers nog beter duiden, denk ik.
Lelystad is nog niet zo heel lang geleden teruggefloten in het beroepingswerk, dus daar kan toch wat angst zijn om te stemmen wat echt bij de gemeente zou passen.


Overigens weet ik niet of kand Vlot links of rechts ingedeeld moet worden. Hij heeft een wat ouderwets overkomen. Maar dat heeft ds Simons ook, en die heeft toch hele evenwichtige preken.
Casus Lelystad is mij onbekend en het is vreemd omdat Lelystad geen ander beroepingspatroon vertoont dan bijvoorbeeld Vlissingen.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef:De Gereformeerde Gemeente van Lelystad is overigens van 414 leden in 2000 naar 164 leden in 2020.

Als vooral de linkerflank vertrekt, dan kan het natuurlijk goed zijn dat men nu wat rechtser gaat beroepen. Overigens heb ik geen informatie over waarom de gemeente leegloopt, en welke (ligging) mensen dat zijn.
Hoewel ik er niet van hou om specifieke gemeenten te bespreken: de leegloop heeft niets met ligging te maken. Heeft ook te maken met de verpaupering van Lelystad als woonplaats (al verandert dat nu weer ten goede door projecten van de gemeente), de stijgende huizenprijzen door Amsterdammers en andere randstedelingen die verhuizen naar Lelystad en door vacant zijn kiezen stelletjes die gaan trouwen sneller voor een andere gemeente.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Overigens weet ik niet of kand Vlot links of rechts ingedeeld moet worden. Hij heeft een wat ouderwets overkomen. Maar dat heeft ds Simons ook, en die heeft toch hele evenwichtige preken.
Fijn die nuance. Zeker na alle onzin over een prekenjas die jij het forum hebt kond gedaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SanderL »

Mooi dat Katwijk aan Zee een beroep uitbrengt op ds. Vermeij! Ik zou het Katwijk aan Zee enorm gunnen. Al hoop ik voor Oosterend dat hij daar nog een tijdje mag blijven.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door FlyingEagle »

Erskinees schreef:
J.C. Philpot schreef:De Gereformeerde Gemeente van Lelystad is overigens van 414 leden in 2000 naar 164 leden in 2020.

Als vooral de linkerflank vertrekt, dan kan het natuurlijk goed zijn dat men nu wat rechtser gaat beroepen. Overigens heb ik geen informatie over waarom de gemeente leegloopt, en welke (ligging) mensen dat zijn.
Hoewel ik er niet van hou om specifieke gemeenten te bespreken: de leegloop heeft niets met ligging te maken. Heeft ook te maken met de verpaupering van Lelystad als woonplaats (al verandert dat nu weer ten goede door projecten van de gemeente), de stijgende huizenprijzen door Amsterdammers en andere randstedelingen die verhuizen naar Lelystad en door vacant zijn kiezen stelletjes die gaan trouwen sneller voor een andere gemeente.
Klopt, ken de gemeente van Lelystad een klein beetje via familie. Er zijn er best wat vertrokken vanwege verhuizingen. Dan lijkt het misschien of de gemeente aan de linkerkant leegloopt maar dat is inmiddels niet meer het geval. Wel in het verleden en dat was echt een trieste situatie.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

SanderL schreef:Mooi dat Katwijk aan Zee een beroep uitbrengt op ds. Vermeij! Ik zou het Katwijk aan Zee enorm gunnen. Al hoop ik voor Oosterend dat hij daar nog een tijdje mag blijven.
Ga je dit nu voor elke gemeente dit zeggen ?
Dan ben je wel even bezig
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

SanderL schreef:Mooi dat Katwijk aan Zee een beroep uitbrengt op ds. Vermeij! Ik zou het Katwijk aan Zee enorm gunnen. Al hoop ik voor Oosterend dat hij daar nog een tijdje mag blijven.
Moraal van je verhaal: er is een predikantentekort?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Het beroepingswerk is nu eenvormiger.
Vorig jaar was er ook 1 kandidaat en toen kozen toch meer gemeenten over de hele breedte voor een predikant.
Meerdere predikanten hadden in die tijd 3 of 4 beroepen lopen waar ze op tweetal stonden met de kandidaat.
Dat is nu toch wel anders. In ieder geval ook fijn voor de broeder in kwestie. Er spreekt toch iets van vertrouwen uit.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Marion schreef:Het beroepingswerk is nu eenvormiger.
Vorig jaar was er ook 1 kandidaat en toen kozen toch meer gemeenten over de hele breedte voor een predikant.
Meerdere predikanten hadden in die tijd 3 of 4 beroepen lopen waar ze op tweetal stonden met de kandidaat.
Dat is nu toch wel anders. In ieder geval ook fijn voor de broeder in kwestie. Er spreekt toch iets van vertrouwen uit.
Toch niet te zwaar bevonden?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SanderL »

Geytenbeekje schreef:
SanderL schreef:Mooi dat Katwijk aan Zee een beroep uitbrengt op ds. Vermeij! Ik zou het Katwijk aan Zee enorm gunnen. Al hoop ik voor Oosterend dat hij daar nog een tijdje mag blijven.
Ga je dit nu voor elke gemeente dit zeggen ?
Dan ben je wel even bezig
Ik ga hier niet teveel woorden aan wijden, ik zeg wat ik zeg en ik vind dit gewoon een mooi beroep, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Maar check mijn eerdere post, dat bedoel ik met overal wat op aan te merken hebben. Snap je het nou echt niet of wil je perse wat zeggen...? Ik ben hier niet om ruzie te zoeken hoor maar af en toe...
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

SanderL schreef:
Geytenbeekje schreef:
SanderL schreef:Mooi dat Katwijk aan Zee een beroep uitbrengt op ds. Vermeij! Ik zou het Katwijk aan Zee enorm gunnen. Al hoop ik voor Oosterend dat hij daar nog een tijdje mag blijven.
Ga je dit nu voor elke gemeente dit zeggen ?
Dan ben je wel even bezig
Ik ga hier niet teveel woorden aan wijden, ik zeg wat ik zeg en ik vind dit gewoon een mooi beroep, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Maar check mijn eerdere post, dat bedoel ik met overal wat op aan te merken hebben. Snap je het nou echt niet of wil je perse wat zeggen...? Ik ben hier niet om ruzie te zoeken hoor maar af en toe...
O ruzie hoef ik ook niet hoor, was ook meer cynisch bedoeld.
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SanderL »

Niet dat ik er over zeur of het apart vind, maar het is toch wel een opmerkelijk feit dat ds. H. Hofman in twee weken tijd 6 beroepen ontvangt. Dat is heel wat voor deze dominee!

Omdat ik het eerder bij hem heb gezien, denk ik dat hij een van deze beroepen zal aannemen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door FlyingEagle »

SanderL schreef:Niet dat ik er over zeur of het apart vind, maar het is toch wel een opmerkelijk feit dat ds. H. Hofman in twee weken tijd 6 beroepen ontvangt. Dat is heel wat voor deze dominee!

Omdat ik het eerder bij hem heb gezien, denk ik dat hij een van deze beroepen zal aannemen.
Beroepingswerk is 1+1=2?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Het valt me op dat Jantje vanaf vanmorgen 10:08 , niet meer de eerste is met beroepingsnieuws .
Vier beroepen werden door anderen gemeld.


Moet ik me zorgen maken? ;)
Gesloten