Beroepingswerk discussie [4]

Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:En waarom zou die van jou dan wel gereformeerd zijn?
Dat is een heel goede vraag, ware het niet, dat ik deze al uitvoerig heb beantwoord in een ander draadje. Dus ik zou zeggen: zoek op mijn gebruikersnaam en kerk en scheuring en dan kun je zelf beoordelen wat gereformeerd is.

Er is een boek dat de titel '10 keer gereformeerd' heeft. Als je op die manier kijkt, is mijn visie helemaal niet zo gereformeerd, maar eerder katholiek. Toch ben ik ervan overtuigd dat de werkelijk gereformeerde kerkvisie niet leidt tot een repeterende breuk, en al helemaal niet tot het uitzoeken van een kerk naar eigen smaak en gedachten.
Hoopvol is bij mijn weten altijd een GGiN'er geweest
Ja ik ben mijn hele leven al (doop)lid in de GGiN. Maar dat is het punt niet. @DDD ziet (een deel? van) de GG, en De GGiN niet als gereformeerd. En dat lijkt me op zijn minst kwalijk. Ik vraag me wel af, hoe ziet DDD de federatie van de OGGiN?

Maar het is verblijdend dat DDD elke zondag aan mij denkt: want omdat ik een ongereformeerde visie heb zit DDD elke zondag in de Gereformeerde Gemeenten. Tenminste dat lees ik in zijn bijdrage.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

@Eilander:
Wel. Ik was al voordat de PKN ontstond, blij dat de Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan uit een fusie van afgescheiden kerken. Dus wat dat betreft, is het mijns inziens een voorbeeldig kerkverband. Natuurlijk zit er een zekere eenkennigheid in het kerkverband. Dat komt door het beperkte blikveld en de beperkte denkkracht van de meeste predikanten. Er zijn zelfs sektarische trekjes, maar over het algemeen gesproken zijn de predikanten wel aanspreekbaar op de hoofdlijnen van de bijbelse boodschap.

Wat betreft mijn rol begrijp ik de vraagstelling niet zo. Het lijkt mij in ieder geval dat ik goed bijdraag aan de kerkelijke eenheid door binnen de kerk te blijven.

De PKN is natuurlijk ook een fusiekerk, zij het met de smet van het ontstaan van de HHK. Dat is een afscheiding die misschien ook had kunnen worden voorkomen en de verantwoordelijkheid daarvoor ligt mijns inziens niet alleen bij hen die de kerk scheurden.

De RKK is mijns inziens wel een christelijke kerk, maar de exclusieve visie van de RKK op zichzelf vind ik onbescheiden en dat de RKK protestanten slechts als 'kerkachtige gemeenschappen' betitelt, lijkt mij ook een dwaling. Bovendien blijkt dat ook in een eenheidskerk als de RKK veel verschillen én veel dwalingen voorkomen. Dus ook dat is niet zaligmakend.

Het punt is ook dat de visie op de eenheid van de kerk altijd afstuit op het slechte hart van mensen. Een deel van de mensen zaait nu eenmaal tweedracht, en meent daarbij God ook nog te behagen.

@Hoopvol:
Je begrijpt het duidelijk niet helemaal. Ik zou zeggen: lees eerst even voordat je een oordeel geeft. Dat kan nooit kwaad in een serieus gesprek.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

@DDD, zou je de Gereformeerde Gemeenten geen afgescheiden kerk (meer) noemen?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

De Gereformeerde Gemeenten lijken mij meer een fusiekerk dan een afgescheiden kerkverband. Maar ik ontken daarmee niet dat de Gereformeerde Gemeenten in de traditie staan van de Afscheiding in ruime zin en als zodanig is het een Afgescheiden kerkverband.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

DDD schreef:De Gereformeerde Gemeenten lijken mij meer een fusiekerk dan een afgescheiden kerkverband. Maar ik ontken daarmee niet dat de Gereformeerde Gemeenten in de traditie staan van de Afscheiding in ruime zin en als zodanig is het een Afgescheiden kerkverband.
Dank voor je beantwoording. Ik laat het er bij, ik vind dat ik als PKN-er mij nergens op te beroemen heb, integendeel.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:@Eilander:
Wel. Ik was al voordat de PKN ontstond, blij dat de Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan uit een fusie van afgescheiden kerken. Dus wat dat betreft, is het mijns inziens een voorbeeldig kerkverband. Natuurlijk zit er een zekere eenkennigheid in het kerkverband. Dat komt door het beperkte blikveld en de beperkte denkkracht van de meeste predikanten. Er zijn zelfs sektarische trekjes, maar over het algemeen gesproken zijn de predikanten wel aanspreekbaar op de hoofdlijnen van de bijbelse boodschap.

Wat betreft mijn rol begrijp ik de vraagstelling niet zo. Het lijkt mij in ieder geval dat ik goed bijdraag aan de kerkelijke eenheid door binnen de kerk te blijven.

De PKN is natuurlijk ook een fusiekerk, zij het met de smet van het ontstaan van de HHK. Dat is een afscheiding die misschien ook had kunnen worden voorkomen en de verantwoordelijkheid daarvoor ligt mijns inziens niet alleen bij hen die de kerk scheurden.

De RKK is mijns inziens wel een christelijke kerk, maar de exclusieve visie van de RKK op zichzelf vind ik onbescheiden en dat de RKK protestanten slechts als 'kerkachtige gemeenschappen' betitelt, lijkt mij ook een dwaling. Bovendien blijkt dat ook in een eenheidskerk als de RKK veel verschillen én veel dwalingen voorkomen. Dus ook dat is niet zaligmakend.

Het punt is ook dat de visie op de eenheid van de kerk altijd afstuit op het slechte hart van mensen. Een deel van de mensen zaait nu eenmaal tweedracht, en meent daarbij God ook nog te behagen.

@Hoopvol:
Je begrijpt het duidelijk niet helemaal. Ik zou zeggen: lees eerst even voordat je een oordeel geeft. Dat kan nooit kwaad in een serieus gesprek.
Het ligt niet echt aan Hoopvol zijn lezen maar aan DDD zijn schrijfstijl. Het staat er idd enorm krom en ook ik las het zoals Hoopvol het beschrijft. Ik zou zeggen: schrijf duidelijk in serieuze discussie zodat men niet moet gissen naar wat je bedoeld.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

@Eilander:
Ik beroem mij overigens ook niet op mijn kerkverband hoor. Dat zou erg ongepast zijn, om meerdere reden. Dit is wel het eerste, dat ik aan het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten niets heb bijgedragen.

Maar dat verder terzijde.

@Simon0612:
Wat is 'Het'? En wat is 'krom'?

En zo draaien wij het wieltje nog eens om, rombom.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: @Hoopvol:
Je begrijpt het duidelijk niet helemaal. Ik zou zeggen: lees eerst even voordat je een oordeel geeft. Dat kan nooit kwaad in een serieus gesprek.
Ik denk dat ik het wel snap. Maar zoals in zovele discussies, als de ene partij een standpunt inneemt gaat de andere partij radicaal de andere zijde op.
Waar ik op doel, de ene noem je een baptist, de ander noem je ongereformeerd, weer iemand anders heeft een hemelschreiend stuk geschreven en zo kwalificeer je regelmatig mensen. Dat doe je hier tijdens een discussie maar je kwalificeert ook ambtsdragers. Nota bene ambtsdragers van het kerkverband waar je zelf lid bent. En dat snap ik niet. En daar heb ik moeite mee.

Dat je een andere visie hebt als mij, dat mag. Dat vind ik niet erg. Dat meen ik echt. Dat is juist goed. Want mijn visie, en de visie van de GGIN is ook niet juist. En die van de GG ook niet, de Heere is veel breder dan deze kerkverbanden. En daarom waardeer ik het als je met andere zienswijzes komt. Dat verbreed ook mijn horizon.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Dat ben ik met je eens. Het duiden met kwalificaties geeft wel helderheid, maar kan ook leiden tot misverstanden en is ook niet altijd goed voor de overtuigingskracht van een tekst. Dat meld ik heel vaak aan collega's en klanten, maar ik pas het niet altijd goed toe in mijn privé-leven.

Dat ligt aan mijn persoonlijkheid. Ik vind het fijn als mensen zich duidelijk uitdrukken. Andere mensen ervaren dat misschien als een lust tot plagen. Dat komt omdat mensen -ik ook- de neiging hebben om andermans woorden zo te interpreteren als zij ze zelf zouden bedoelen. Terwijl het natuurlijk veel logischer is om andermans woorden zo te interpreteren als de ander ze zou bedoelen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:@Eilander:
Ik beroem mij overigens ook niet op mijn kerkverband hoor. Dat zou erg ongepast zijn, om meerdere reden. Dit is wel het eerste, dat ik aan het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten niets heb bijgedragen.

Maar dat verder terzijde.

@Simon0612:

Wat is 'Het'? En wat is 'krom'?

En zo draaien wij het wieltje nog eens om, rombom.
Het = dat Hoopvol jouw bericht zo opvat
Krom = jouw bericht wat Hoopvol volgens jou niet begrijpt.

Een aantal synoniemen van krom zijn:

1) Bochtig
2) Briek
3) Gebogen
4) Gebrekkig
5) Gekromd
6) Het is onrecht als ik ''r in kom
7) Nederlandse fagottist
8) Niet liniair
9) Niet recht
10) Onjuist
11) Onrechtvaardig
12) Scheef
13) Slecht
14) Verdraaid
15) Vervormd

4, 10, 13, 14, 15 lijken me wel aardig van toepassing.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Inmiddels kom ik hiervan enigszins terug. Vanavond tekent zich toch weer een lijn ten goede.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Jantje schreef:
Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Inmiddels kom ik hiervan enigszins terug. Vanavond tekent zich toch weer een lijn ten goede.
Het verloopt min of meer in gelijke lijn als de statistieken die ik vanmiddag van de afgelopen 5 jaar gaf. Dat had jou dus al kunnen overtuigen. :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Die vooroordelen over de prekenjas of de (s)preekstem waarmee men de ligging van de kandidaat scheen te kunnen wegen, slaat dus ook als een tang op een varken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Die vooroordelen over de prekenjas of de (s)preekstem waarmee men de ligging van de kandidaat scheen te kunnen wegen, slaat dus ook als een tang op een varken.
Ik weet het niet, misschien moet dat toch nog dieper worden onderzocht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Die vooroordelen over de prekenjas of de (s)preekstem waarmee men de ligging van de kandidaat scheen te kunnen wegen, slaat dus ook als een tang op een varken.
Ik weet het niet, misschien moet dat toch nog dieper worden onderzocht.
Dat wordt dan wel de zomer van 2022. De komende zomers heb ik al een ander project. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten