Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1135
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
De Heere maakt nog bemoeienissen met onze School en de kring van onze gemeenten. Het mocht ons maar verootmoedigen voor Zijn heilig Aangezicht en Hem bij de voortduur benodigen of al deze arbeid tot zegen mag zijn voor jong en oud
Vooral die hoofdletter bij School. ::please
Fides Quaerens Intellectum
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Dat Houten vrijwel nooit een kandidaat beroept.
Nee natuurlijk niet. Van 2001 tot 2012 en van 2013 tot 2018 hadden ze een predikant. M.i. kan je dan een gemeente niet zo negatief verwijten dat ze "vrijwel nooit" een kandidaat beroepen, zoveel jaar hebben ze daar ook nog geen gelegenheid toe gehad.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 02 jul 2020, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door crossmountain »

Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
De Heere maakt nog bemoeienissen met onze School en de kring van onze gemeenten. Het mocht ons maar verootmoedigen voor Zijn heilig Aangezicht en Hem bij de voortduur benodigen of al deze arbeid tot zegen mag zijn voor jong en oud
Geldt dat ook voor @Geytenbeekje? Lees je eigen zin nog eens door. Heel ernstig maar best wel gedragen taalgebruik, is niets op tegen maar dan verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 02 jul 2020, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:1. Een kerkenraad dient het goede voor de gemeente te zoeken. Dat betekent echter dat ze naar het gehéél van de gemeente moeten kijken en niet naar wat zijzelf het beste vinden. Als er een dominee nodig is met veel leiderschap, dan moet je dus ook een dominee beroepen waarvan bekend is dat hij die kwaliteiten heeft en niet zeggen dat die dominee niet bij de gemeente past omdat hij bijvoorbeeld te bazig zou zijn.
Dit onderstreep ik helemaal. Overigens terzijde, een kerkenraad hoort al een afspiegeling te zijn van de gemeente en is daarbij wel gevolmachtigde door Christus het goede te zoeken.
Alleen juist dit punt onderstreept toch waarom sommige gemeenten juist géén kandidaat beroepen?
(Even aanvullend, alles wat ik zeg staat geheel los van kand. Vlot, want ik ken de beste man geenzins en ik spreek nooit in die zin specifiek.)
2. Ja. Ik geef dan de voorkeur aan een enkelvoudige kandidaatstelling waar je voor of tegen kunt stemmen. Dat klopt.
Die keuze snap ik helemaal. Ligt in de lijn van je gedachtegang en in die zin ook helemaal te rechtvaardigen.
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HersteldHervormd »

[/quote]

Het kan, zeg ik. Ik weet ook wel van dominees waar dat zo is. Ik vind ook dat je juist eerlijk de zaken moet zien.[/quote]

Wat bedoel je precies?[/quote]

Ja ik wist al niet of je op mij reageerde of op SanderL.

Ik ken dominees die eerst bij de GG zich aangemeld hadden, afgewezen werden, om vervolgens predikant in de NHK of HHK te worden. En zij zagen dit als leiding van de Heere. Dat Hij de weg naar de GG afgesloten had, en dat ze ergens anders neergezet moesten worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Soms adviseert een consulent zelf aan een gemeente om geen kandidaat te beroepen.

En ik krijg het idee dat sommigen die hier met zulke grote woorden spreken over het beroepen, hierover nooit met een ds zelf hebben gesproken.
Onderling spreken de ambtsbroeders vaak op een heel nuchtere manier over het beroepingswerk.

Er zijn predikanten die vooraf al aangeven welke gemeente bij een kandidaat zou passen.
Ik meen dat het Calvijn was die ook zo gemeenten en kandidaten aan elkaar 'koppelde'
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Leon »

crossmountain schreef:
Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
De Heere maakt nog bemoeienissen met onze School en de kring van onze gemeenten. Het mocht ons maar verootmoedigen voor Zijn heilig Aangezicht en Hem bij de voortduur benodigen of al deze arbeid tot zegen mag zijn voor jong en oud
Geldt dat ook voor @Geytenbeekje? Lees je eigen zin nog eens door. Heel ernstig maar best wel gedragen taalgebruik, is niets op tegen maar dan verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet.
@crossmountain Geytenbeekje haalt hier de letterlijke tekst aan van wat op Gergeminfo staat. Het had beter geweest als hij aanhalingstekens had gebruikt. Dan had deze verwarring er niet geweest.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door crossmountain »

Leon schreef:
crossmountain schreef:
Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
De Heere maakt nog bemoeienissen met onze School en de kring van onze gemeenten. Het mocht ons maar verootmoedigen voor Zijn heilig Aangezicht en Hem bij de voortduur benodigen of al deze arbeid tot zegen mag zijn voor jong en oud
Geldt dat ook voor @Geytenbeekje? Lees je eigen zin nog eens door. Heel ernstig maar best wel gedragen taalgebruik, is niets op tegen maar dan verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet.
@crossmountain Geytenbeekje haalt hier de letterlijke tekst aan van wat op Gergeminfo staat. Het had beter geweest als hij aanhalingstekens had gebruikt. Dan had deze verwarring er niet geweest.
Dank je @Leon! Dat had ik niet door en dacht dat het eigen pennenvrucht was. Maar iets citeren zonder bron te vermelden heet volgens mij plagiaat.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Ik heb hier een discussie over binding van jongeren met een gemeente gesplitst. Voor de helderheid. Volgens mij heb ik de postings zuiver gescheiden. Het was een zoektochtje.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik heb hier een discussie over binding van jongeren met een gemeente gesplitst. Voor de helderheid. Volgens mij heb ik de postings zuiver gescheiden. Het was een zoektochtje.
Zeer zuiver! Mijn complimenten! :super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Hollander schreef:
Marion schreef:Ik wil u geen pijn doen. Maar het gaat om de feiten. Genoemde gemeenten hebben blijkbaar niets meer met het merendeel van de GG predikanten. Je kunt ook bepaald niet zeggen dat ze op z'n minst in het gezonde midden staan. Ze zorgen ook, naar ik begreep van een ouderling uit de Zeeuwse classis, voortdurend voor problemen in classicaal verband. Men staat dichter bij de Gereformeerde Bond dan bij wat in veruit de meeste Gereformeerde Gemeenten bepalend is. Dat is een nuchtere constatering.
Ben je nooit eens bang voor je eigen generaliserende opmerkingen, constateringen en soms zelfs veroordelingen?
Van mij mag je overigens je eigen mening hebben hoor, maar het lijkt zo voort te komen uit een liefdeloos, kil hart. Eerder sprak je op dezelfde wijze over een (vorige) gemeente (van je). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je die ervaring steeds wenst uit te vergroten en generaliserend over andere gemeenten uit wilt strooien. Ik hoop dat ik het mis heb. Vanwaar dit alles? Welke behoefte vervul je hiermee?
Ook naar jou dan bij deze mijn verontschuldiging. Ik krijg mijn intentie kennelijk niet goed onder woorden. Daarom kan ik beter zwijgen in plaats van anderen herhaaldelijk ergeren. Het is geenzins mijn bedoeling. Maar ik ben, blijkens de reacties, op dit thema niet in staat om de brug te slaan. En dan zou doorgaan dwaas zijn.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erasmiaan »

Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
Bemoei je effe lekker met je eigen zaken! Denk eens na, voor je wat typt. Je kunt je niet blijven verschuilen achter je leeftijd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
Bemoei je effe lekker met je eigen zaken! Denk eens na, voor je wat typt. Je kunt je niet blijven verschuilen achter je leeftijd.
Sus sus sus
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Marion schreef:
Hollander schreef:
Marion schreef:Ik wil u geen pijn doen. Maar het gaat om de feiten. Genoemde gemeenten hebben blijkbaar niets meer met het merendeel van de GG predikanten. Je kunt ook bepaald niet zeggen dat ze op z'n minst in het gezonde midden staan. Ze zorgen ook, naar ik begreep van een ouderling uit de Zeeuwse classis, voortdurend voor problemen in classicaal verband. Men staat dichter bij de Gereformeerde Bond dan bij wat in veruit de meeste Gereformeerde Gemeenten bepalend is. Dat is een nuchtere constatering.
Ben je nooit eens bang voor je eigen generaliserende opmerkingen, constateringen en soms zelfs veroordelingen?
Van mij mag je overigens je eigen mening hebben hoor, maar het lijkt zo voort te komen uit een liefdeloos, kil hart. Eerder sprak je op dezelfde wijze over een (vorige) gemeente (van je). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je die ervaring steeds wenst uit te vergroten en generaliserend over andere gemeenten uit wilt strooien. Ik hoop dat ik het mis heb. Vanwaar dit alles? Welke behoefte vervul je hiermee?
Ook naar jou dan bij deze mijn verontschuldiging. Ik krijg mijn intentie kennelijk niet goed onder woorden. Daarom kan ik beter zwijgen in plaats van anderen herhaaldelijk ergeren. Het is geenzins mijn bedoeling. Maar ik ben, blijkens de reacties, op dit thema niet in staat om de brug te slaan. En dan zou doorgaan dwaas zijn.
Ik deel anders je visie volledig, zij het dat je je wat ongelukkig uitdrukt. Maar dat doe ik ook menigmaal. Dus daarin zijn we ook elkaars gelijke.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:
Hollander schreef:
Marion schreef:Ik wil u geen pijn doen. Maar het gaat om de feiten. Genoemde gemeenten hebben blijkbaar niets meer met het merendeel van de GG predikanten. Je kunt ook bepaald niet zeggen dat ze op z'n minst in het gezonde midden staan. Ze zorgen ook, naar ik begreep van een ouderling uit de Zeeuwse classis, voortdurend voor problemen in classicaal verband. Men staat dichter bij de Gereformeerde Bond dan bij wat in veruit de meeste Gereformeerde Gemeenten bepalend is. Dat is een nuchtere constatering.
Ben je nooit eens bang voor je eigen generaliserende opmerkingen, constateringen en soms zelfs veroordelingen?
Van mij mag je overigens je eigen mening hebben hoor, maar het lijkt zo voort te komen uit een liefdeloos, kil hart. Eerder sprak je op dezelfde wijze over een (vorige) gemeente (van je). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je die ervaring steeds wenst uit te vergroten en generaliserend over andere gemeenten uit wilt strooien. Ik hoop dat ik het mis heb. Vanwaar dit alles? Welke behoefte vervul je hiermee?
Ook naar jou dan bij deze mijn verontschuldiging. Ik krijg mijn intentie kennelijk niet goed onder woorden. Daarom kan ik beter zwijgen in plaats van anderen herhaaldelijk ergeren. Het is geenzins mijn bedoeling. Maar ik ben, blijkens de reacties, op dit thema niet in staat om de brug te slaan. En dan zou doorgaan dwaas zijn.
Mooi Marion. Maar misschien moet je daar eens vaker over nadenken voordat je wat post.
Je komt regelmatig veroordelend over.
Gesloten