Beroepingswerk discussie [4]

HersteldHervormd
Berichten: 6095
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HersteldHervormd »

SanderL schreef:
HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Herst Hervormd@

Bij ons wordt er weer veel te nauwkeurig gekeken.
Zie hoeveel kandidaten bij ons geen gemeente hebben.
Dit komt ook omdat er veel studenten zijn. Er komen meer studenten bij, als dat er met emeritaat gaan. Uiteindelijk ga je daar denk ik problemen mee krijgen.

Als een student bij de GG(iN) afgewezen word, is er in de HHK plek voor hem. Je zou maar echt een roeping hebben...
Er zijn inderdaad verhalen van predikanten die bij de GG afgewezen werden en bij de HHK werden toegelaten. Nu zijn dat hele goede predikanten(zijn alle van God geroepen predikanten natuurlijk). Misschien dat het curatorium ook wel eens een fout maakt. Maar de Heere kan het ook zo besturen dat Hij iemand niet in de GG wil gebruiken maar in de HHK. Dus er zitten denk ik twee kanten aan.
Dat kan inderdaad, God kan de weg sluiten voor het een, en er een openen bij de ander. Maar pas op om dat zelf maar in te vullen, dan zou dat toch weer een eigen gekozen weg zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bertiel »

Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SanderL »

Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Ik denk dat jij zelf geen lid bent van de Ger. Gem. Maar ik weet uit ervaring dat het bij de Ger Gem niet zomaar klakkeloos beroepen is. De meeste gemeenten beroepen met een uitzien naar een eigen predikant. En het klopt dat kandidaten in de Ger Gem relatief veel beroepen krijgen. Dit komt ook door het 'predikanten tekort'.
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SanderL »

SanderL schreef:
Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Ik denk dat jij zelf geen lid bent van de Ger. Gem. Maar ik weet uit ervaring dat het bij de Ger Gem niet zomaar klakkeloos beroepen is. De meeste gemeenten beroepen met een uitzien naar een eigen predikant. En het klopt dat kandidaten in de Ger Gem relatief veel beroepen krijgen. Dit komt ook door het 'predikanten tekort'.
En wat maakt het uit al krijgt een kandidaat 30 beroepen...God zal wel zorgen dat hij op de plek komt die Hij wil.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Reformer »

Jantje schreef:
Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Een predikant vertelde mij ooit, dat er bij het uitbrengen van een beroep vaak iets gezegd werd, dat hij het beroep alleen aan moest nemen als dit hem van Godswege duidelijk gemaakt was. Hij legde die vraag dan terug: hoe weet u van Godswege dat u mij moet beroepen?
Als kerkenraden/gemeenten zó met het beroepingswerk omgaan, lijkt het mij stug dat tig kerkenraden/gemeenten van Godswege weten één en dezelfde persoon te moeten beroepen.....
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Ik begrijp het niet helemaal. Normaliter ben je nogal goed in het tot op de millimeter duiden van de ligging van gemeenten. Waarom zou een gemeente de eigenheid van die gemeente moeten negeren bij het beroepen van een beschikbare kandidaat? Bovendien: een gemeente kan ook zo zwaar of ingewikkeld zijn, dat een predikant met meer pastorale ervaring geschikter is.
Ik zie het probleem niet zo.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
SanderL schreef:
Er zijn inderdaad verhalen van predikanten die bij de GG afgewezen werden en bij de HHK werden toegelaten. Nu zijn dat hele goede predikanten(zijn alle van God geroepen predikanten natuurlijk). Misschien dat het curatorium ook wel eens een fout maakt. Maar de Heere kan het ook zo besturen dat Hij iemand niet in de GG wil gebruiken maar in de HHK. Dus er zitten denk ik twee kanten aan.
Dat kan inderdaad, God kan de weg sluiten voor het een, en er een openen bij de ander. Maar pas op om dat zelf maar in te vullen, dan zou dat toch weer een eigen gekozen weg zijn.
Ik denk als je dit doortrekt, dat je bijna gaat rechtvaardigen dat het ene kerkverband een schreeuwend tekort heeft aan predikanten en het andere niet. Dit omdat 'de Heere het zo bestuurt'. Ik denk dat je zaken ook gewoon eerlijk onder ogen moet zien.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

SanderL schreef:
Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Ik denk dat jij zelf geen lid bent van de Ger. Gem. Maar ik weet uit ervaring dat het bij de Ger Gem niet zomaar klakkeloos beroepen is. De meeste gemeenten beroepen met een uitzien naar een eigen predikant. En het klopt dat kandidaten in de Ger Gem relatief veel beroepen krijgen. Dit komt ook door het 'predikanten tekort'.
Ik denk dat je dit woordje weg kunt laten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Jantje schreef:
Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Ik begrijp het niet helemaal. Normaliter ben je nogal goed in het tot op de millimeter duiden van de ligging van gemeenten. Waarom zou een gemeente de eigenheid van die gemeente moeten negeren bij het beroepen van een beschikbare kandidaat? Bovendien: een gemeente kan ook zo zwaar of ingewikkeld zijn, dat een predikant met meer pastorale ervaring geschikter is.
Ik zie het probleem niet zo.
Oké.

We praten volgend jaar verder. Als er dan nóg gemeenten zijn die geen van de 3 dan beroepbare kandidaten beroepen, dan wil ik wel eens weten of we nóg zo praten.

3 jaar geleden kwamen er 4 mannen af van de Theologische School (NB.: ds. E.J. Boudewijn, ds. J.B. Huisman, ds. J. de Kok en ds. W. Mouw) en zelfs tóen waren er gemeenten die geen kandidaat beriepen. Waarom bid je dan voor meer arbeiders in de wijngaard, als je zelf zo selectief bent? Kan iemand op die laatste vraag antwoord geven?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

@Jantje: heel simpel: omdat niet iedereen overal past. Deze student is vrij uitgesproken. Daar is niets mis mee, maar dat hoef je niet zo overgeestelijk en krampachtig te benaderen. Tevens is niet iedere gemeente geschikt voor een startende predikant. Zoals je bij veel banen een bepaald aantal jaar werkervaring nodig hebt, kan dit in sommige gemeenten ook vereist zijn. Deze twee zaken gecombineerd leidt er toe dat hij niet overal beroepen zal worden.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

@Jantje:
Dat lijkt me juist een reden om te bidden voor goede werknemers in Gods wijngaard.

Maar goed, zolang het overgrote deel van de mensen die God roept niet door de selectieprocedure komt, zal er wel een tekort blijven. En als er dan ook nog criteria worden gehanteerd die voor de ene soort gemeente gunstiger uitpakken dan voor de andere, krijg je dit soort dingen.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zita schreef:
Jantje schreef:
Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Ik begrijp het niet helemaal. Normaliter ben je nogal goed in het tot op de millimeter duiden van de ligging van gemeenten. Waarom zou een gemeente de eigenheid van die gemeente moeten negeren bij het beroepen van een beschikbare kandidaat? Bovendien: een gemeente kan ook zo zwaar of ingewikkeld zijn, dat een predikant met meer pastorale ervaring geschikter is.
Ik zie het probleem niet zo.
Oké.

We praten volgend jaar verder. Als er dan nóg gemeenten zijn die geen van de 3 dan beroepbare kandidaten beroepen, dan wil ik wel eens weten of we nóg zo praten.

3 jaar geleden kwamen er 4 mannen af van de Theologische School (NB.: ds. E.J. Boudewijn, ds. J.B. Huisman, ds. J. de Kok en ds. W. Mouw) en zelfs tóen waren er gemeenten die geen kandidaat beriepen. Waarom bid je dan voor meer arbeiders in de wijngaard, als je zelf zo selectief bent? Kan iemand op die laatste vraag antwoord geven?
Jij kent het kerkverband nogal goed. Wat is jouw antwoord?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Als ik een antwoord had, stelde ik de vraag niet.
Bovendien: we kunnen wel beweren dat het ongeestelijk is om zomaar een kandidaat te beroepen, maar waarom zou het dan niet ongeestelijk zijn dat ds. Hofman zo veel beroepen tegelijkertijd ontvangt, sinds hij beroepbaar is (16 beroepen sinds hij beroepbaar was, vorig jaar juli)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:@Jantje:
Dat lijkt me juist een reden om te bidden voor goede werknemers in Gods wijngaard.

Maar goed, zolang het overgrote deel van de mensen die God roept niet door de selectieprocedure komt, zal er wel een tekort blijven. En als er dan ook nog criteria worden gehanteerd die voor de ene soort gemeente gunstiger uitpakken dan voor de andere, krijg je dit soort dingen.
Wat weet jij daar vanaf? Of is dit weer een hoop geroeptoeter en van horen zeggen?
Weer een mooie reactie DDD, vol van venijn... :deg
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gesloten