Beroepingswerk discussie [4]

Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Augustienus »

Ooit weleens een preek van hem gehoord? Er is een onderscheid tussen de kansel en de academische omgeving.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:Ooit weleens een preek van hem gehoord? Er is een onderscheid tussen de kansel en de academische omgeving.
Waarom zou dat moeten ?
Dr Vlastuin/Hoek/de Vries hebben dat toch ook niet ?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Augustienus »

Ik denk dat ook zij in een academische discussie andere onderwerpen aansnijden en dat op een andere manier doen dan dat zij dat op de kansel zouden doen.

Dr Huijgen zal echt geen college over de evolutietheorie houden voor een gemeente.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Augustienus schreef:Ooit weleens een preek van hem gehoord? Er is een onderscheid tussen de kansel en de academische omgeving.
Alleen lastig uitleggen aan je opgroeiende kinderen dat er blijkbaar twee kanten aan een predikant zijn.
* Volg die maar die zondags op de kansel staat * :nonnon
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Dat is suggestief en onjuist. Je hoeft jezelf niet tegen te spreken om toch in verschillende situaties verschillende aspecten te belichten.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
DDD schreef:Wat mij betreft, preekt dr. Huijgen ook in de GG. Dat kan ik toch onmogelijk zien als een teken van verlinksing. Maar dat zal aan mij liggen.
Dat laatste denk ik ook. Iemand die überhaupt al vragen durft te stellen bij de eerste hoofdstukken uit de Bijbel en geen eenduidig antwoord heeft, zie ik niet graag op de kansel in de kerk alhier.
Eens met Jantje!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

Bedankt @Mistig.
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Uit alle vier één naam invullen. Het maakt niet uit of er diakenen bij betrokken zijn; die hebben tijdens de verkiezing exact dezelfde status als de anderen.
Dat is dan de tweede ronde.

En de derde ronde? Kies je dan de twee met de meeste stemmen? En wat als er 1 is met 35 stemmen, 1 met 40 stemmen, 1 met 42 stemmen en 1 met 48 stemmen?
In dat voorbeeld zijn er 165 stemmen, meerderheid is dus 83 stemmen.
Niemand heeft een meerderheid, dus dan ga je met de hoogste drie verder; die van 35 valt af.

Sommige gemeentes nemen in zo'n situatie gelijk de twee kandidaten met het hoogste aantal stemmen(42 en 48).
Daar valt wel wat voor te zeggen: je hebt als ledenvergadering ook geen zin om de hele avond te zitten stemmen. Maar het lijkt me correcter, en in de geest van de kerkorde, om toch die tussenronde met 3 kandidaten te doen. Het zou namelijk kunnen zijn dat degene met 40 stemmen uiteindelijk boven die van 42 en/of 48 uitkomt. (Als hij in de volgende ronde die 35 stemmen erbij scoort en de daarop volgende ronde ook nog eens die van 42; maar dat is puur theorie).
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:Bedankt @Mistig.
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Uit alle vier één naam invullen. Het maakt niet uit of er diakenen bij betrokken zijn; die hebben tijdens de verkiezing exact dezelfde status als de anderen.
Dat is dan de tweede ronde.

En de derde ronde? Kies je dan de twee met de meeste stemmen? En wat als er 1 is met 35 stemmen, 1 met 40 stemmen, 1 met 42 stemmen en 1 met 48 stemmen?
In dat voorbeeld zijn er 165 stemmen, meerderheid is dus 83 stemmen.
Niemand heeft een meerderheid, dus dan ga je met de hoogste drie verder; die van 35 valt af.

Sommige gemeentes nemen in zo'n situatie gelijk de twee kandidaten met het hoogste aantal stemmen(42 en 48).
Daar valt wel wat voor te zeggen: je hebt als ledenvergadering ook geen zin om de hele avond te zitten stemmen. Maar het lijkt me correcter, en in de geest van de kerkorde, om toch die tussenronde met 3 kandidaten te doen. Het zou namelijk kunnen zijn dat degene met 40 stemmen uiteindelijk boven die van 42 en/of 48 uitkomt. (Als hij in de volgende ronde die 35 stemmen erbij scoort en de daarop volgende ronde ook nog eens die van 42; maar dat is puur theorie).
Uit welke kerkorde heb je deze wijze?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

Van wijlen ds. K. de Gier.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:Van De Gier.
Waar lees je dat je met 3 kandidaten verder zou moeten gaan?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:Van De Gier.
Waar lees je dat je met 3 kandidaten verder zou moeten gaan?
Nergens. Dat is inlegkunde. Maar wel inlegkunde in de geest van de kerkorde, zoals ik al schreef (even vet gemaakt). Dus eigenlijk extrapolatie.

Je kan de algemene regels lezen bij de toelichting op artikel 22, onder het kopje 'Wie zijn er wettig door de gemeente gekozen?'

De enige regel die hiervan (bij mijn weten) meestal niet gehanteerd wordt, is deze:
d. Het is mogelijk dat bij een eerste stemming in een meervoudige verkiezing er meer kandidaten met meerderheid van stemmen gekozen worden dan vereist is. B.v. als er drie kandidaten gekozen moeten worden, dan kunnen er vier kandidaten met meerderheid van stemmen gekozen zijn. Aangezien het gaat om drie ouderlingen zijn zij gekozen die van de vier de meeste stemmen hebben verkregen.
Van deze regel wordt afgeweken, omdat de redenering is dat ze alle 4 een meerderheid van stemmen hebben en dus wettig gekozen zijn. Dat betekent dus een ouderling meer dan tevoren gepland.

Edit: laatste deel toegevoegd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Inderdaad eens met @Tiberius in deze casus. Het verschil is zo nihil dat je wel een extra ronde kunt doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:
Augustienus schreef:Ooit weleens een preek van hem gehoord? Er is een onderscheid tussen de kansel en de academische omgeving.
Alleen lastig uitleggen aan je opgroeiende kinderen dat er blijkbaar twee kanten aan een predikant zijn.
* Volg die maar die zondags op de kansel staat * :nonnon
Helemaal mee eens.

Een academicus zal in het laatste oordeel overigens ook verantwoording af moeten leggen of hij af of toegedaan heeft aan het Woord van God. Ik krijg soms het gevoel dat sommigen denken dat je als academicus hier een soort vrijstelling voor hebt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 25 jun 2020, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:Van De Gier.
Waar lees je dat je met 3 kandidaten verder zou moeten gaan?
Nergens. Dat is inlegkunde. Maar wel inlegkunde in de geest van de kerkorde, zoals ik al schreef (even vet gemaakt). Dus eigenlijk extrapolatie.

Je kan de algemene regels lezen bij de toelichting op artikel 22, onder het kopje 'Wie zijn er wettig door de gemeente gekozen?'

De enige regel die hiervan (bij mijn weten) meestal niet gehanteerd wordt, is deze:
d. Het is mogelijk dat bij een eerste stemming in een meervoudige verkiezing er meer kandidaten met meerderheid van stemmen gekozen worden dan vereist is. B.v. als er drie kandidaten gekozen moeten worden, dan kunnen er vier kandidaten met meerderheid van stemmen gekozen zijn. Aangezien het gaat om drie ouderlingen zijn zij gekozen die van de vier de meeste stemmen hebben verkregen.
Van deze regel wordt afgeweken, omdat de redenering is dat ze alle 4 een meerderheid van stemmen hebben en dus wettig gekozen zijn. Dat betekent dus een ouderling meer dan tevoren gepland.

Edit: laatste deel toegevoegd.
Duidelijk, ik had het zo gelezen dat je in ronde 2 gewoon verder dient te gaan met de 4 die geen meerderheid hebben gehaald. Waarom zou je degene schrappen in ronde 2 die de minste stemmen had?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

Dat zeg ik toch ook?

Zie onderstaande berichten-wisseling:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Uit alle vier één naam invullen. Het maakt niet uit of er diakenen bij betrokken zijn; die hebben tijdens de verkiezing exact dezelfde status als de anderen.
Dat is dan de tweede ronde.

En de derde ronde? Kies je dan de twee met de meeste stemmen? En wat als er 1 is met 35 stemmen, 1 met 40 stemmen, 1 met 42 stemmen en 1 met 48 stemmen?
Dus 2e ronde met 4 man, 3e ronde met 3 man en 4e ronde met 2 man.
Gesloten