Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Uit alle vier één naam invullen. Het maakt niet uit of er diakenen bij betrokken zijn; die hebben tijdens de verkiezing exact dezelfde status als de anderen.
Dat is dan de tweede ronde.

En de derde ronde? Kies je dan de twee met de meeste stemmen? En wat als er 1 is met 35 stemmen, 1 met 40 stemmen, 1 met 42 stemmen en 1 met 48 stemmen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nasrani »

HersteldHervormd schreef:De in en uitstroom.
Dat zegt niet persé iets over de kandidaten toch?[/quote]

Ja tuurlijk wel. Als er al rechtsdenkende studenten binnenkomen, dan zullen ze heus wel wat veranderen of bij/afleren, maar ze zullen toch uiteindelijk wel als rechtse kandidaten getypeerd worden. Hoewel ik ook graag naar gematigde dominees/kandidaten luister.[/quote]
Dat betekend dat jij al de studenten kent?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat de onderlinge verschillen in de HHK toenemen.

Als ik zie dat bijvoorbeeld de Laankerk een maandelijkse evangelisatiedienst met moderne muziekinstrumenten en entourage e.d. houd, de Ichthuskerk afgelopen eerste kerstdag 's avonds koek en zopie, kampvuur en een zangdienst had, de Victorkerk dr. Hijgen laat voorgaan (gewoon enkele voorbeelden, zonder dat ik daar nu verder op in ga of mijn mening over geef) dan zijn dat zaken die mijlen ver van de gemeenten in de "rechterflank" af staan. Deze zaken kunnen het begin zijn van een ontwikkeling

Ik hoop dat de gemeenten in de toekomst niet verder uit elkaar gaan groeien, zoals afgelopen decennia in de CGK is gebeurd, en elkaar ook in de toekomst zullen blijven vinden in Schrift en belijdenis.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Augustienus »

HersteldHervormd schreef:De in en uitstroom.
Dat zegt niet persé iets over de kandidaten toch?[/quote]

Ja tuurlijk wel. Als er al rechtsdenkende studenten binnenkomen, dan zullen ze heus wel wat veranderen of bij/afleren, maar ze zullen toch uiteindelijk wel als rechtse kandidaten getypeerd worden. Hoewel ik ook graag naar gematigde dominees/kandidaten luister.[/quote]
Ik dacht dat je de in en uitstroom van gemeenteleden bedoelde, nu snap ik je. Ik denk zelf dat het redelijk in balans is, maar mij valt op dat een kandidaat uit een conservatievere gemeente vaak gelijk een beroep krijgt, zoals nu kandidaat Speksnijder en destijds ds Roelofsen of Harteveld en soms zelfs meerdere beroepen krijgen, en andere kandidaten (soms veel) langer moeten wachten op überhaupt één beroep en dan vaak van een kleinere gemeente. Dat wijst op een predikantstekort in de rechterflank van de HHK. Maar het zou ook kunnen dat er meer gemeenten zijn die liever een conservatievere predikant hebben.
Pipo
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2020, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Pipo »

Prof. ArnoldHuigen preekt overal ook in bepaalde gemeenten als cgk Dordrecht

---Spreek met respect over ambtsdragers aub. ---
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Uit alle vier één naam invullen. Het maakt niet uit of er diakenen bij betrokken zijn; die hebben tijdens de verkiezing exact dezelfde status als de anderen.
Dat is dan de tweede ronde.

En de derde ronde? Kies je dan de twee met de meeste stemmen? En wat als er 1 is met 35 stemmen, 1 met 40 stemmen, 1 met 42 stemmen en 1 met 48 stemmen?
Ja, in ronde 3 kies je de 2 met de meeste stemmen, die bij de eerste stemming de meeste stemmen hadden(uitgezonderd degenen die gekozen zijn). En wat je aantallen betreft: is dit ronde 1 of 2?
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 24 jun 2020, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Dat is de theorie. Ik.schat ronde 1 90% van de stemmen naar de kandidaat.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door FlyingEagle »

Pipo schreef:Arnold Huigen preekt overal ook in bepaalde gemeenten als cgk Dordrecht
Ds. Huijgen preekt af en toe ook wel eens in de kerk Refoforum.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:Dat is de theorie. Ik.schat ronde 1 90% van de stemmen naar de kandidaat.
Over welke stemming heb jij het?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door mcgk »

J.C. Philpot schreef:Ik denk dat de onderlinge verschillen in de HHK toenemen.

Als ik zie dat bijvoorbeeld de Laankerk een maandelijkse evangelisatiedienst met moderne muziekinstrumenten en entourage e.d. houd, de Ichthuskerk afgelopen eerste kerstdag 's avonds koek en zopie, kampvuur en een zangdienst had, de Victorkerk dr. Hijgen laat voorgaan (gewoon enkele voorbeelden, zonder dat ik daar nu verder op in ga of mijn mening over geef) dan zijn dat zaken die mijlen ver van de gemeenten in de "rechterflank" af staan. Deze zaken kunnen het begin zijn van een ontwikkeling

Ik hoop dat de gemeenten in de toekomst niet verder uit elkaar gaan groeien, zoals afgelopen decennia in de CGK is gebeurd, en elkaar ook in de toekomst zullen blijven vinden in Schrift en belijdenis.
Er zijn wel ontwikkelingen gaande zover ik kan beoordelen. In 2004 ontstond hier een HHG die vergelijkbaar was met een OGG. Inmiddels heeft die gemeente mijn CGK (enigszins BhP) links ingehaald. Op andere plaatsen zal er vast een tegenovergesteld verschijnsel zichtbaar zijn. Maar gemeenten veranderen wel in de loop van de tijd, juist ook in de HHK.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Herman schreef:Dat is de theorie. Ik.schat ronde 1 90% van de stemmen naar de kandidaat.
In Moerkapelle niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Ik denk dat het komt omdat linksere gemeenten hoewel ze klein zijn sneller beroepen en dan niet helemaal, maar voor 7 Of 9\12e zoals bij ons.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Uit alle vier één naam invullen. Het maakt niet uit of er diakenen bij betrokken zijn; die hebben tijdens de verkiezing exact dezelfde status als de anderen.
Dat is dan de tweede ronde.

En de derde ronde? Kies je dan de twee met de meeste stemmen? En wat als er 1 is met 35 stemmen, 1 met 40 stemmen, 1 met 42 stemmen en 1 met 48 stemmen?
De situatie die Jantje schetst is bij ons een aantal jaar geleden voor gekomen. 3 aftredende ouderlingen (waarvan 2 herkiesbaar) en 2 aftredende diakenen (waarvan 1 herkiesbaar).
De zittende broeders werden in de eerste ronde herkozen.

Ronde twee voor 1 ouderling waren dus 4 kandidaten. 1 daarvan had de meerderheid.
Ronde twee voor 1 diaken waren 3 dus kandidaten. Geen meerderheid voor 1 van de 3.

Ronde drie voor een diaken ging tussen de 2 kandidaten die in ronde één en twee de meeste stemmen hadden. 1 daarvan haalde toen wel een meerderheid en is dus gekozen.

Zomaar even een voorbeeld uit de praktijk waaruit blijkt dat Tiberius het goed heeft uitgelegd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Wat mij betreft, preekt dr. Huijgen ook in de GG. Dat kan ik toch onmogelijk zien als een teken van verlinksing. Maar dat zal aan mij liggen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wat mij betreft, preekt dr. Huijgen ook in de GG. Dat kan ik toch onmogelijk zien als een teken van verlinksing. Maar dat zal aan mij liggen.
Dat laatste denk ik ook. Iemand die überhaupt al vragen durft te stellen bij de eerste hoofdstukken uit de Bijbel en geen eenduidig antwoord heeft, zie ik niet graag op de kansel in de kerk alhier.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten