Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:55 gemeenten tel ik. De overige gemeenten zijn te klein.
Dat kan, dat ze misschien niet kunnen/mogen beroepen, maar niet te min zijn ze vacant !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Op wat voor manier houdt jij dat bij?
Elk jaar in juni bekijk ik dat. En verder is het elk jaar in september 3 jaar geleden dat er kandidaten zijn bevestigd. Dit jaar valt daar ook nog een al dienende predikant onder.

En verder mag ik het voorrecht genieten een ijzersterk geheugen te bezitten.

Overigens lijkt het me wel een goede zaak om dit ook te vermelden. Ik zal dat vanaf heden ook gaan doen. Op het moment als er een dominee (weer) beroepbaar is, dan zal ik dat ook in het feitelijke draadje vermelden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Op wat voor manier houdt jij dat bij?
Elk jaar in juni bekijk ik dat. En verder is het elk jaar in september 3 jaar geleden dat er kandidaten zijn bevestigd. Dit jaar valt daar ook nog een al dienende predikant onder.

En verder mag ik het voorrecht genieten een ijzersterk geheugen te bezitten.

Overigens lijkt het me wel een goede zaak om dit ook te vermelden. Ik zal dat vanaf heden ook gaan doen. Op het moment als er een dominee (weer) beroepbaar is, dan zal ik dat ook in het feitelijke draadje vermelden.
Je hoeft dat geheugen niet steeds te noemen. Dat weten we nu wel.

De beroepbare predikanten staan gewoon op gergeminfo. Dwz degenen die nog geen drie jaar in hun gemeente staan, want beroepbaar zijn ze allemaal.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Van de opgesomde predikanten op die pagina spreekt een gedeelte geen of weinig Nederlands, een aantal gaan bijna met emeritaat, een paar hebben te maken met overspanningsverschijnselen of andere kwalen etc. De keuze is in ieder geval niet reuze.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Van de opgesomde predikanten op die pagina spreekt een gedeelte geen of weinig Nederlands, een aantal gaan bijna met emeritaat, een paar hebben te maken met overspanningsverschijnselen of andere kwalen etc. De keuze is in ieder geval niet reuze.
Voor sommige mensen niet nee. Wat mij betreft is er genoeg keuze. Het is maar net hoe je het bekijkt en wat je referentiekader is. Ik heb zelf een brede blik. Dat scheelt ongetwijfeld aanzienlijk.

@refo, dat laatste is wel waar, maar het is niet aanlokkelijk om een dominee te beroepen waarvan je zelf als gemeente de kosten voor de overkomst moet betalen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Van de opgesomde predikanten op die pagina spreekt een gedeelte geen of weinig Nederlands, een aantal gaan bijna met emeritaat, een paar hebben te maken met overspanningsverschijnselen of andere kwalen etc. De keuze is in ieder geval niet reuze.
Voor sommige mensen niet nee. Wat mij betreft is er genoeg keuze. Het is maar net hoe je het bekijkt en wat je referentiekader is. Ik heb zelf een brede blik. Dat scheelt ongetwijfeld aanzienlijk.

@refo, dat laatste is wel waar, maar het is niet aanlokkelijk om een dominee te beroepen waarvan je zelf als gemeente de kosten voor de overkomst moet betalen.
Sommige beroepen dominees uit Amerika. Moet je zien wat dat kost.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

:haha

Daar heb je een punt. Maar dat is, zoals zo vaak bij het beroepingswerk het geval is, een typisch geval van kopieergedrag. Al is de bandbreedte voor de beroepen en tweetallen met ds. H. Hofman op dit moment zo breed als je je maar bedenken kunt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

HHKTE

Melissant heeft al een dominee, ik denk dat je Maartensdijk bedoelt.
Maar dan an je dat het beste hier neer zetten.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nathanaël »

HHKtE schreef:
Klavart schreef:Hersteld Hervormde Kerk
Beroepen te Maartensdijk
kand. A.J. Speksnijder te Ouderkerk a/d IJssel
as zondag preekt de kandidaat op beroep in HHK Melisssant
Melissant is niet vacant, dus dat lijkt me niet waarschijnlijk ;-)
Oh, ik zie dat Geytenbeekje er ook al op gereageerd heeft, nu dan in ieder geval met quote ;-)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4069
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:55 gemeenten tel ik. De overige gemeenten zijn te klein.
Wie bepaalt of een gemeente te klein is?
Ik vind dit wel een interessante vraag, wie bepaald of een gemeente te klein is? Bij PKN en HHK heb je een bepaald minimum, hoe is dat in de afgescheiden kerken?

Stel je voor dat een ondernemer een predikant bij hem op de loonlijst zet omdat zijn bedrijfsresultaten dat toelaten, zou dat geen prima optie zijn voor kleine gemeenten?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Piet Puk
Berichten: 5439
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Maanenschijn schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:55 gemeenten tel ik. De overige gemeenten zijn te klein.
Wie bepaalt of een gemeente te klein is?
Ik vind dit wel een interessante vraag, wie bepaald of een gemeente te klein is? Bij PKN en HHK heb je een bepaald minimum, hoe is dat in de afgescheiden kerken?

Stel je voor dat een ondernemer een predikant bij hem op de loonlijst zet omdat zijn bedrijfsresultaten dat toelaten, zou dat geen prima optie zijn voor kleine gemeenten?
Als ik dit zo lees bepaalt Jantje dit voor de GG. Ik zou het graag aan de gemeenten zelf over willen laten. Geloven we dan niet meer dat God voor alles zorgt?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Er zijn een heleboel gemeenten die niet beroepen: Haamstede, Hoedekenskerke, Kamperland, Kortgene, Nisse, Oostburg...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5439
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Er zijn een heleboel gemeenten die niet beroepen: Haamstede, Hoedekenskerke, Kamperland, Kortgene, Nisse, Oostburg...
Slechte zaak.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Er zijn een heleboel gemeenten die niet beroepen: Haamstede, Hoedekenskerke, Kamperland, Kortgene, Nisse, Oostburg...
OGGIN in Utrecht was heel klein, kleiner dan veel genoemde kerken.
En toch kwam er een dominee. Hij is net weg maar heeft er lang mogen dienen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4069
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Er zijn een heleboel gemeenten die niet beroepen: Haamstede, Hoedekenskerke, Kamperland, Kortgene, Nisse, Oostburg...
Zeker, dat is de praktijk. Maar wie heeft bepaald dat zij te klein zijn? Want dat is wat je hierboven zei:
De overige gemeenten zijn te klein
.

Is daar een vastgestelde richtlijn voor of dat slechts jouw conclusie? En als dat jouw conclusie is, waar trek jij de grens van nog wel kunnen beroepen en wat niet meer? Is dat op basis van 'levend geld', op basis van financieel vermogen, op basis van ledenaantallen, of..?

Edit: taalfout verwijderd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gesloten