Beroepingswerk discussie [4]

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Ik kan mij het onderscheid van twee docenten op de middelbare nog herinneren.

Lange Visscher en Kale Visser.
Die ken ik inderdaad ook nog. Net als de onderscheiding tussen twee andere leraren: Dikke Geluk en Ouwe Geluk. De eerste van die 2 speelde op een harmonium bij het zingen tijdens het eerste uur. Het arme orgeltje piepte en kraakte altijd alsof het op instorten stond :)
Bij ons had je Jobje en Wobje.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:Gereformeerde Gemeenten

Tweetal Benhuizen:
Ds. A.T. Huizer
Ds. M.H. Schot
Wie is ds Huizer?

:haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:We praten volgend jaar verder...
Precies: het gemiep over het kandidatengewicht is een jaarlijks refoforumspeeltje. Stop daar toch mee.
Tja, een waarheid als een koe. Maar als je verder weinig hebt is het een geliefd speeltje.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Ik kan mij het onderscheid van twee docenten op de middelbare nog herinneren.

Lange Visscher en Kale Visser.
Die ken ik inderdaad ook nog. Net als de onderscheiding tussen twee andere leraren: Dikke Geluk en Ouwe Geluk. De eerste van die 2 speelde op een harmonium bij het zingen tijdens het eerste uur. Het arme orgeltje piepte en kraakte altijd alsof het op instorten stond :)
Bij ons had je Jobje en Wobje.
Inmiddels beiden met pensioen, unieke figuren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
haaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 jul 2006, 21:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door haaf »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Ik kan mij het onderscheid van twee docenten op de middelbare nog herinneren.

Lange Visscher en Kale Visser.
Die ken ik inderdaad ook nog. Net als de onderscheiding tussen twee andere leraren: Dikke Geluk en Ouwe Geluk. De eerste van die 2 speelde op een harmonium bij het zingen tijdens het eerste uur. Het arme orgeltje piepte en kraakte altijd alsof het op instorten stond :)
Herkenbaar.. :)
Waarbij Kale Visser de vader is van...
De geschiedenis herhaalt zich blijkbaar ;)
Dikke Geluk heb ik nog bijles van gehad. Overigens was dikke geluk volgens mij niet zo heel veel jonger dan ouwe Geluk :)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Maanenschijn »

haaf schreef:
J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Ik kan mij het onderscheid van twee docenten op de middelbare nog herinneren.

Lange Visscher en Kale Visser.
Die ken ik inderdaad ook nog. Net als de onderscheiding tussen twee andere leraren: Dikke Geluk en Ouwe Geluk. De eerste van die 2 speelde op een harmonium bij het zingen tijdens het eerste uur. Het arme orgeltje piepte en kraakte altijd alsof het op instorten stond :)
Herkenbaar.. :)
Waarbij Kale Visser de vader is van...
De geschiedenis herhaalt zich blijkbaar ;)
Dikke Geluk heb ik nog bijles van gehad. Overigens was dikke geluk volgens mij niet zo heel veel jonger dan ouwe Geluk :)
Hoewel geheel offtopic, Dikke Geluk heette in mijn tijd Nieuwe Geluk. Ter onderscheid van die andere, die eerder docent was, en daardoor Ouwe Geluk genoemd werd. Later is de bijnaam meer verschoven passend bij het voorkomen van beide Gelukken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:De zorgen zijn inderdaad groot voor een heel aantal gemeenten binnen de GG.
Hopelijk ziet de Synode dat ook.
Ik vind dat een precair onderwerp. Ik ben het er ook niet mee eens. De vraag is of je zelf niet teveel veranderd bent, als je je maar binnen een heel beperkt smaldeel binnen de Gereformeerde Gemeenten thuisvoelt. En ik spreek nu in het algemeen en je mag dit betrekken op zowel de linker- alsook de rechterzijde.

Dat ligt niet direct aan de Generale Synode, volgens mij.
Dat is historisch gezien natuurlijk helemaal niet waar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:De zorgen zijn inderdaad groot voor een heel aantal gemeenten binnen de GG.
Hopelijk ziet de Synode dat ook.
Ik vind dat een precair onderwerp. Ik ben het er ook niet mee eens. De vraag is of je zelf niet teveel veranderd bent, als je je maar binnen een heel beperkt smaldeel binnen de Gereformeerde Gemeenten thuisvoelt. En ik spreek nu in het algemeen en je mag dit betrekken op zowel de linker- alsook de rechterzijde.

Dat ligt niet direct aan de Generale Synode, volgens mij.
Dat is historisch gezien natuurlijk helemaal niet waar.
Daarvoor ontvang ik graag een argument.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

In andere draadjes over de GG heb ik uitvoerig toegelicht wat hierover aan feiten bekend is. Dat hoeft dan nu niet nog een keer, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nasrani »

Je zal als kerkenraad maar weer een 2 tal moeten opstellen en onder het vergrootglas van het kerkvolk liggen. De beste stuurlui staan vaak aan wal (denken ze zelf).

De kerkenraden kennen de kandidaten beter dan de forummers en weten ook enigzins of ze binnen een eventueel profiel passen.

Uiteraard zouden de GG wel een voorbeeld kunnen nemen aan de rust binnen oa de HHK als het gaat om beroepen van pas beschikbare kandidaten...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Nasrani schreef:Je zal als kerkenraad maar weer een 2 tal moeten opstellen en onder het vergrootglas van het kerkvolk liggen. De beste stuurlui staan vaak aan wal (denken ze zelf).

De kerkenraden kennen de kandidaten beter dan de forummers en weten ook enigzins of ze binnen een eventueel profiel passen.

Uiteraard zouden de GG wel een voorbeeld kunnen nemen aan de rust binnen oa de HHK als het gaat om beroepen van pas beschikbare kandidaten...
Je laatste alinea heeft wel te maken met vraag en aanbod om het maar heel menselijk te zeggen. Die verhoudingen liggen in de HHK heel wat anders.

Verder helemaal met je eens. Dominees en kerkenraden doen het niet zo snel goed meer in deze tijd, met het mondige kerkvolk. Hopenlijk word er minstens net zoveel voor hen gebeden, als er over hen gepraat word.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nasrani »

J.C. Philpot schreef:
Nasrani schreef:Je zal als kerkenraad maar weer een 2 tal moeten opstellen en onder het vergrootglas van het kerkvolk liggen. De beste stuurlui staan vaak aan wal (denken ze zelf).

De kerkenraden kennen de kandidaten beter dan de forummers en weten ook enigzins of ze binnen een eventueel profiel passen.

Uiteraard zouden de GG wel een voorbeeld kunnen nemen aan de rust binnen oa de HHK als het gaat om beroepen van pas beschikbare kandidaten...
Je laatste alinea heeft wel te maken met vraag en aanbod om het maar heel menselijk te zeggen. Die verhoudingen liggen in de HHK heel wat anders.

Verder helemaal met je eens. Dominees en kerkenraden doen het niet zo snel goed meer in deze tijd, met het mondige kerkvolk. Hopenlijk word er minstens net zoveel voor hen gebeden, als er over hen gepraat word.
Eens dat de verhoudingen anders liggen. Maar als er nu van alles en nog wat georganiseerd moet worden in deze tijd zou, afhankelijk van de omstandigheden, wat later in het jaar beroepen dan geen reële optie zijn?

Zeker doen ze het niet snel goed. Door het kerkvolk wordt echt onvoldoende beseft wat voor verantwoordelijkheid het met zich meebrengt wie je kandideert. Dat kan namelijk nogal wat gevolgen hebben. Soms zijn die keuzes ook erg lastig en doe je het nooit goed.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bruna »

Bezorgd schreef:
Bauke schreef:
Marion schreef:
Jantje schreef:De V van Viss(ch)er..., maar waar is de V van Vlot? :fi
Op voorhand gewogen en te zwaar bevonden... :nonnon
Zo zie je maar met een te ruime preekjas, een preekstem en wat oud Nederlandse uitspraken positioneer je jezelf in een bepaalde hoek.
Missie geslaagd.
Dan persoonlijk toch liever één van de vissermannen
Ik mis soms zo de like button. :super


Als je je als jongeman profileert als een 19 eeuwse prediker roept dat vragen op.
Blijkbaar wil men dat.
Even 5 pagina’s in dit draadje doornemen. Het maakt me bezorgd.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Augustienus »

Een predikant of kandidaat kiest er bewust voor om zich op een bepaalde manier te profileren en door middel van kleding, zeker wanneer dit afwijkend is van de gebruikelijke wijze. Je kunt dan niet zeggen dat kleding neutraal is en we ons slechts op de boodschap moeten concentreren.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Nasrani schreef:Je zal als kerkenraad maar weer een 2 tal moeten opstellen en onder het vergrootglas van het kerkvolk liggen. De beste stuurlui staan vaak aan wal (denken ze zelf).

De kerkenraden kennen de kandidaten beter dan de forummers en weten ook enigzins of ze binnen een eventueel profiel passen.

Uiteraard zouden de GG wel een voorbeeld kunnen nemen aan de rust binnen oa de HHK als het gaat om beroepen van pas beschikbare kandidaten...
Je laatste alinea heeft wel te maken met vraag en aanbod om het maar heel menselijk te zeggen. Die verhoudingen liggen in de HHK heel wat anders.

Verder helemaal met je eens. Dominees en kerkenraden doen het niet zo snel goed meer in deze tijd, met het mondige kerkvolk. Hopenlijk word er minstens net zoveel voor hen gebeden, als er over hen gepraat word.
Mooie en terechte posting. Zorgzaam handelen blijft altijd goed. Zolang vooral outsiders zich er het meeste druk over maken vind ik het wel prima. Mij dunkt dat sommigen al genoeg verziekt hebben rondom deze onderwerpen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gesloten