Beroepingswerk discussie [4]

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Ik ben wel voor. Misschien wordt ds. C. van Ruitenburg hier dan daadwerkelijk ook nog eens een keer beroepen. De laatste keren had hij telkens 1 stem tekort (telkens gelijke uitslag van beide kandidaten op het tweetal, waarbij in de tweede ronde telkens ds. R.A.M. Visser werd beroepen).
Dan is dat juist een argument om hem niet te beroepen. Prima dat jij een bepaalde voorkeur hebt. Maar als je nu als kerkenraad predikanten gaat beroepen die normaal juist niet gestemd worden op een ledenvergadering ben je echt niet zo slim bezig. Dan creëer je toch onrust?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik verwonder me er dan weer over dat jij dat een wonderlijk argument vindt, @Zita. Maar dat geheel terzijde.

@Erskinees,
Hij krijgt veel stemmen, maar het komt net op 1 stem aan. Mijns inziens is dat voldoende om hem toch te beroepen. Bovendien is hij een paar jaar geleden al eens een keer beroepen. En toen was notebene ds. Baan de tegenkandidaat. Ik bedoel maar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Mistig schreef:Interessant artikel van het RD over het beroepingswerk.

Volgens mij moet het, volgens het gereformeerde kerkrecht, wel kunnen om als kerkenraad zelfstandig te beroepen.
Sowieso beroept de kerkenraad en niet de ledenvergadering. In de GG gebeurt het al vaker als het gaat om het beroepen van een zendingspredikant.
Ik zou daar, in deze bijzondere omstandigheden, wel een voorstander van zijn, dat kerkenraden toch beroepen uit kunnen brengen.

Hoe denken jullie hierover?
Ik ben wel voor. Misschien wordt ds. C. van Ruitenburg hier dan daadwerkelijk ook nog eens een keer beroepen. De laatste keren had hij telkens 1 stem tekort (telkens gelijke uitslag van beide kandidaten op het tweetal, waarbij in de tweede ronde telkens ds. R.A.M. Visser werd beroepen).
Misschien ben ik dan niet zo'n voorstander meer :D
Laat broeder Van Ruitenburg nog maar een poosje hier :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Ik vraag me af of dit kerkordelijk wel op deze wijze mag. En al mag het wel, dan ben ik geen voorstander
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:Interessant artikel van het RD over het beroepingswerk.

Volgens mij moet het, volgens het gereformeerde kerkrecht, wel kunnen om als kerkenraad zelfstandig te beroepen.
Sowieso beroept de kerkenraad en niet de ledenvergadering. In de GG gebeurt het al vaker als het gaat om het beroepen van een zendingspredikant.
Ik zou daar, in deze bijzondere omstandigheden, wel een voorstander van zijn, dat kerkenraden toch beroepen uit kunnen brengen.

Hoe denken jullie hierover?
Ik ben wel voor. Misschien wordt ds. C. van Ruitenburg hier dan daadwerkelijk ook nog eens een keer beroepen. De laatste keren had hij telkens 1 stem tekort (telkens gelijke uitslag van beide kandidaten op het tweetal, waarbij in de tweede ronde telkens ds. R.A.M. Visser werd beroepen).
Misschien ben ik dan niet zo'n voorstander meer :D
Laat broeder Van Ruitenburg nog maar een poosje hier :haha
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10446
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Ik verwonder me er dan weer over dat jij dat een wonderlijk argument vindt, @Zita. Maar dat geheel terzijde.

@Erskinees,
Hij krijgt veel stemmen, maar het komt net op 1 stem aan. Mijns inziens is dat voldoende om hem toch te beroepen. Bovendien is hij een paar jaar geleden al eens een keer beroepen. En toen was notebene ds. Baan de tegenkandidaat. Ik bedoel maar.
In het bevestigingsformulier staat dat ambtsdragers door de gemeente, en mitsdien door God Zelf geroepen zijn. Jouw idee over 'op een andere manier stemmen en dus een andere uitslag' krijg ik daar niet mee in overeenstemming. Maar dat ligt misschien aan mijn gebrekkige voorstellingsvermogen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ds. Van Ruitenburg heeft de afgelopen jaren al 4 keer op het tweetal gestaan. Eén maal werd hij beroepen. De andere keren kwam hij telkens één of enkele stemmen te kort. Dan mag een kerkenraad zo'n dominee heus wel beroepen van mij.

Al vind ik het ook niet erg als er iemand anders beroepen wordt. Ik zal geen namen noemen die mijn voorkeur genieten. Dat weet iedereen hier toch wel... :humhihi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ds. Van Ruitenburg heeft de afgelopen jaren al 4 keer op het tweetal gestaan. Eén maal werd hij beroepen. De andere keren kwam hij telkens één of enkele stemmen te kort. Dan mag een kerkenraad zo'n dominee heus wel beroepen van mij.

Al vind ik het ook niet erg als er iemand anders beroepen wordt. Ik zal geen namen noemen die mijn voorkeur genieten. Dat weet iedereen hier toch wel... :humhihi
Nee ik weet het niet, kan je dat PB'en met een motivatie per dominee ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Nee. Daar begin ik niet aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wim Anker »

Jantje schreef:Nee. Daar begin ik niet aan.
Kun jij ons, in deze barre tijden, niet blijven voorzien met info over welke tweetallen en beroepen er zouden zijn uitgebracht in gewone omstandigheden?

En kanselruil, dat lijkt me nu ook een goede dicussie waard.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:
Jantje schreef:Nee. Daar begin ik niet aan.
Kun jij ons, in deze barre tijden, niet blijven voorzien met info over welke tweetallen en beroepen er zouden zijn uitgebracht in gewone omstandigheden?

En kanselruil, dat lijkt me nu ook een goede dicussie waard.
Ik schat in dat bij ons ds. H. Brons en ds. C. van Ruitenburg kandidaat zouden hebben gestaan op derde Paasdag.
En wellicht dat ds. D. de Wit ook weer wat beroepen zou hebben ontvangen. Hij is tenslotte ook weer beroepbaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

newton schreef:
Mistig schreef:Interessant artikel van het RD over het beroepingswerk.

Volgens mij moet het, volgens het gereformeerde kerkrecht, wel kunnen om als kerkenraad zelfstandig te beroepen.
Sowieso beroept de kerkenraad en niet de ledenvergadering. In de GG gebeurt het al vaker als het gaat om het beroepen van een zendingspredikant.
Ik zou daar, in deze bijzondere omstandigheden, wel een voorstander van zijn, dat kerkenraden toch beroepen uit kunnen brengen.

Hoe denken jullie hierover?
Dan moet de kerkenraad wel kunnen vergaderen. Lang niet overal is de kerkenraad zo digitaal vaardig dat ze kunnen videobellen met elkaar. Ook moet er nog een oplossing zijn om digitaal te kunnen stemmen.
Dat meen je toch niet? Ik kan er mij niets bij voorstellen. De overgrote meerderheid zal toch geen digibeet zijn? Ik heb bevriende echtparen van 80 die nog kunnen WhatsAppen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik niet. Er zijn heel veel oudere mensen die vreselijk digibeet zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Oudere mensen zitten normaal gesproken niet in een kerkenraad.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Oudere mensen zitten normaal gesproken niet in een kerkenraad.
Ook dat is absoluut niet waar. Ik zou bijna zeggen: 'Zijt gij een vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem?'
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten