Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Ik denk dat je je als prediker moet richten op het niveau van een 12/13-jarige.
Jongere kinderen kan je een keer of 5, 6 in een preek aanspreken, met een alinea die voor hen begrijpelijk is.
Hoogopgeleiden zullen naar dat niveau kunnen afdalen.
Ik ben toch echt blij dat onze dominee dit niet doet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je je als prediker moet richten op het niveau van een 12/13-jarige.
Jongere kinderen kan je een keer of 5, 6 in een preek aanspreken, met een alinea die voor hen begrijpelijk is.
Hoogopgeleiden zullen naar dat niveau kunnen afdalen.
Ik ben toch echt blij dat onze dominee dit niet doet.
Helemaal mee eens. Een preek is geen zondagsschoolverhaaltje. En op die manier blijft iedereen op dat niveau steken.

Het lijkt me een kwelling om elke zondag naar hyperactuele-preken op zondaggschool niveau te moeten luisteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Het niveau van 12/13 jarige is beslist geen zondagsschool-niveau. Het is het niveau waarop bijvoorbeeld kranten zich op richten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ditbenik »

pierre27 schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef: En kinderen?
Is dat een serieuze vraag? Ik mag hopen van niet.
Natuurlijk wel. Als je een preek houdt die van A tot Z door kinderen van 4 jaar, of laten we zeggen 10 jaar, en door zwakbegaafden begrepen moet worden, dan zitten hoger opgeleiden binnen de kortste keren zich te vervelen. Dat kan echt niet.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het grootste deel van de preek alleen voor hoger opgeleiden te begrijpen moet zijn. Natuurlijk, de kern moet wel duidelijk zijn.

Ik snap deze claim niet zo goed. Ook de Bijbel zelf is een boek waarin bijzonder moeilijke gedeelten staan. De kern daarvan kan echter wel door iedereen begrepen worden. Zo is het met de preek ook. Ik begrijp wel dat geleerdheid verborgen moet worden op de preekstoel, maar je ontkomt er niet aan om soms ook de diepte in te gaan.
Het was zeker een serieuze vraag, we moeten niet doen alsof de Heere Jezus in Jip en Janneke taal Zijn prediking bracht. Volgens mij is juist de uitleg enorm belangrijk. Nog even en dan kan er geen ouder boek meer gelezen worden of het is al te moeilijk.
Volgens mij sprak Hij Zijn hoorders juist op hun niveau aan. Hij gebruikte zelfs voorbeelden die bij ons totaal verkeerd zouden vallen (op de fluit spelen en dansen bv). Ik denk dat in veel preken veel te weinig aandacht voor de kinderen is en ik ben bang dat daarin meespeelt dat er te veel vanuit gegaan wordt dat kinderen niet tot geloof zullen komen. Het lijkt mij voor een voorganger juist heerlijk om zich op de kinderen te kunnen richten. Tiberius noemt 13/14 jarige. Maar als je een voorganger kleine kinderen voor zich ziet zal hij toch ook proberen de kern van de preek voor die kinderen begrijpelijk te maken. En zou het best eens zo kunnen zijn dat er dan opeens ook volwassenen zijn die het dan begrijpen en anders niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ditbenik »

Mistig schreef:
Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:
Christen schreef:Mooi stukje over de hoedjesvrouw in rd. Boeiende dame.
Eens, leuk interview. Herkenbaar ook.
Ja, wie haar kent, hoort haar praten (en lachen!).
Link?
Nu staat het artikel wel open geloof ik: https://bit.ly/3gPc7yq
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GGotK »

Of God bestaat, weet ze niet en toch bekijkt of beluistert Annemarieke Graveland (19) elke zondagmorgen een kerkdienst, zoals die van de gereformeerde gemeente in Uddel, afgelopen zondag. Op Twitter en in een column doet ze verslag van haar bevindingen.

https://www.rd.nl/artikel/932818-annema ... rkdiensten
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

Nog even over preken die over de hoofden heen gaan. Paar jaar geleden waren we in buitenland op vakantie en in de kerkdienst daar ging ds Pronk jr voor. Er was een stel (doeners en geen denkers zeg maar) met kleine kinderen, uit de OGG. Die waren in staat van verbazing door de preek. Zij en hun kinderen hadden van a tot z ademloos naar de preek geluisterd en het helemaal kunnen volgen (wij weten de preek ook nog steeds). Zoiets hadden ze nog nooit gehoord. Mijn vrouw vroeg hen daar later naar. De (lees)preken in hun eigen gemeente gingen elke zondag grotendeels langs hen heen. Nu voor het eerst viel de Schrift open. Ze hebben nog geprobeerd een paar dagen later te vertrekken zodat ze nog een zondag mee konden pakken. Helaas moesten ze echt het huisje uit.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Ik denk dat je je als prediker moet richten op het niveau van een 12/13-jarige.
Jongere kinderen kan je een keer of 5, 6 in een preek aanspreken, met een alinea die voor hen begrijpelijk is.
Hoogopgeleiden zullen naar dat niveau kunnen afdalen.
Nee. Laagopgeleiden zijn gewend dat een deel van een verhaal langs hen heengaat. Dat is niet zo erg, als je maar zorgt dat de hoofdlijn van de preek voor iedereen duidelijk is. Als er dan drie tussenzinnen zijn voor hoogopgeleiden om even over door te denken, dan kun je daarna weer verder met het hoofdbetoog. Dat is echt zo moeilijk niet. Je houdt een heel simpel verhaal, met drie doordenkers. Dan is iedereen aangesproken op zijn eigen manier.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je je als prediker moet richten op het niveau van een 12/13-jarige.
Jongere kinderen kan je een keer of 5, 6 in een preek aanspreken, met een alinea die voor hen begrijpelijk is.
Hoogopgeleiden zullen naar dat niveau kunnen afdalen.
Ik ben toch echt blij dat onze dominee dit niet doet.
Helemaal mee eens. Een preek is geen zondagsschoolverhaaltje. En op die manier blijft iedereen op dat niveau steken.

Het lijkt me een kwelling om elke zondag naar hyperactuele-preken op zondaggschool niveau te moeten luisteren.
Tiberius schreef:Het niveau van 12/13 jarige is beslist geen zondagsschool-niveau. Het is het niveau waarop bijvoorbeeld kranten zich op richten.
Het taalbegrip niveau van gemiddeld Nederland zit ongeveer op Mavo 3. Dat klopt dus ongeveer wel.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door merel »

Charles schreef:Nog even over preken die over de hoofden heen gaan. Paar jaar geleden waren we in buitenland op vakantie en in de kerkdienst daar ging ds Pronk jr voor. Er was een stel (doeners en geen denkers zeg maar) met kleine kinderen, uit de OGG. Die waren in staat van verbazing door de preek. Zij en hun kinderen hadden van a tot z ademloos naar de preek geluisterd en het helemaal kunnen volgen (wij weten de preek ook nog steeds). Zoiets hadden ze nog nooit gehoord. Mijn vrouw vroeg hen daar later naar. De (lees)preken in hun eigen gemeente gingen elke zondag grotendeels langs hen heen. Nu voor het eerst viel de Schrift open. Ze hebben nog geprobeerd een paar dagen later te vertrekken zodat ze nog een zondag mee konden pakken. Helaas moesten ze echt het huisje uit.
Dit is toch intens verdrietig! Je kan je afvragen waarom je dan nog naar de kerk zou gaan.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door CvdW »

Worden wij op een gegeven moment gedwongen om te verhuizen naar Hongarije. Dit in verband met de homowetgeving? Ben blij te horen dat er nog landen zijn die er tegen zijn.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GGotK »

CvdW schreef:Worden wij op een gegeven moment gedwongen om te verhuizen naar Hongarije. Dit in verband met de homowetgeving? Ben blij te horen dat er nog landen zijn die er tegen zijn.
Waarom zou je je door (toekomstige) homowetgeving gedwongen voelen om uit Nederland te verhuizen?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

Ik zei al gekscherend tegen mn vrouw: een huisje daar is misschien wel een goede investering...
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

GGotK schreef:
CvdW schreef:Worden wij op een gegeven moment gedwongen om te verhuizen naar Hongarije. Dit in verband met de homowetgeving? Ben blij te horen dat er nog landen zijn die er tegen zijn.
Waarom zou je je door (toekomstige) homowetgeving gedwongen voelen om uit Nederland te verhuizen?
Dik 10 jaar geleden was er al een burgemeester die vond dat gewetensbezwaarde trouwambtenaar überhaupt geen ambtenaar zouden mogen zijn. Hij wilde document wat je bij in dienst treding zou moeten tekenen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

Ditbenik schreef:
Nu staat het artikel wel open geloof ik: https://bit.ly/3gPc7yq
Gelezen. Een kleurrijk figuur maar ik schrok echt van het gedeelte over haar bekering. Maar goed dat ik geen ds. ben want ik zou daar zéér kritisch op zijn. Een beleving buiten (de verkondiging van) het Woord om. Dat er rond die tijd een psychose optrad verbaast me dan ook niks. Psychische wordt voor geestelijk aangezien.
Gesloten