Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

Ik lees dat ds en mevrouw Procee zich weer in Canada gaan vestigen.
Dat vind ik oprecht jammer. Geen preekbeurten meer hier dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Mara schreef:Ik lees dat ds en mevrouw Procee zich weer in Canada gaan vestigen.
Dat vind ik oprecht jammer. Geen preekbeurten meer hier dus.
Eens. Het internet is geduldig. Dus je kunt nog wat jaargangen naluisteren via de website van Middelharnis.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

https://www.trouw.nl/economie/hoe-juist ... ~b3ff1bd8/

Wat een schokkend artikel weer. Heel erg. Ik heb het bij een cliënt gezien. Heel storend.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mistig »

https://www.rd.nl/artikel/924246-ds-van ... ielzoekers

De laatste tijd al een aantal keer gelezen over hoe de IND bekeringsverhalen toetst.
Vaak komen ze tot een afwijzing.
Ik vind dat toch erg dat zij als een soort curatorium het persoonlijke verhaal van anderen onder de loep neemt.
Is het geen idee om christenen in te zetten voor dit soort gesprekken, vanuit de IND?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Lijkt me niet. Juist christenen moeten wegblijven van dat soort dingen hartenkennen.
Vind je dan dat het curatorium het zoveel beter doet?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:Lijkt me niet. Juist christenen moeten wegblijven van dat soort dingen hartenkennen.
Vind je dan dat het curatorium het zoveel beter doet?
Nee, ik ben niet zo'n fan van een curatorium, zoals we dat nu kennen.
Daar doet me dit aan denken.

Maar zouden christenen niet beter in kunnen schatten of iemands verhaal echt is of niet?
Zoals de predikant aangeeft:
"Als dit verhaal niet klopt, dan is mijn halve gemeente geen christen."
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Ik ben er geen voorstander van om iemands geloof te gebruiken als 'toegangspoort' tot iets 'aantrekkelijks' (of althans: iets wat aantrekkelijk is in zijn of haar ogen), of het nu een verblijfsvergunning of predikambt is. Je ziet dat er misbruik van gemaakt wordt en het effect is dat de goeden onder de kwaden lijden en degenen die welbespraakt zijn sneller voet aan grond krijgen dan anderen bij wie het misschien nog wel echter (of zelfs: echt) is.
Overigens is dat al een oud fenomeen. Bij Karel de Grote kon men ook kiezen: of christen worden of de kop eraf. Dan is de keuze snel gemaakt.

Wat dan in dit geval wel een goed criterium is, zou ik ook niet kunnen zeggen. Mensen die vluchten om hun geloof moeten toegang tot Nederland kunnen krijgen, terwijl mensen die faken teruggestuurd moeten kunnen worden. Maar hoe dat zou moeten: zeg het maar.
Dat christenen die weging zouden moeten doen, lijkt me geen begaanbare weg. Want de eerste vraag is: welke christenen zou je dan in willen zetten? Eenzelfde soort als die in het curatorium zitten? Of mensen die alles van iedereen geloven? Of iets daartussenin?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Het lidmaatschap van een protestantse kerk heeft blijkbaar geen enkele waarde. Ik zou willen dat het IND wat objectievere maatregelen zou verzinnen op grond waarvan zij tot dit soort oordeel komen.

Maar dat blijft lastig. In islamitische landen leven bijvoorbeeld christenen die dat enkel in het geheim zijn en in het openbare leven ook moslimgebruiken in acht houden. Wat zijn dat dan voor bekeerlingen?
Hoopvol
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hoopvol »

Herman schreef: Maar dat blijft lastig. In islamitische landen leven bijvoorbeeld christenen die dat enkel in het geheim zijn en in het openbare leven ook moslimgebruiken in acht houden. Wat zijn dat dan voor bekeerlingen?
Ik durf daar niet al te hard over te oordelen. Ik weet niet hoe ik in zo'n situatie zou zijn.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Henk J »

Herman schreef:Het lidmaatschap van een protestantse kerk heeft blijkbaar geen enkele waarde. Ik zou willen dat het IND wat objectievere maatregelen zou verzinnen op grond waarvan zij tot dit soort oordeel komen.

Maar dat blijft lastig. In islamitische landen leven bijvoorbeeld christenen die dat enkel in het geheim zijn en in het openbare leven ook moslimgebruiken in acht houden. Wat zijn dat dan voor bekeerlingen?
Ik durf daar, vanuit mijn positie in Nederland, ook maar weinig van te zeggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Henk J schreef:Ik durf daar, vanuit mijn positie in Nederland, ook maar weinig van te zeggen.
Hoopvol schreef:Ik durf daar niet al te hard over te oordelen. Ik weet niet hoe ik in zo'n situatie zou zijn.
Omdat we daar weinig over kunnen zeggen, leidt dat wel tot de gedachte dat terugsturen een optie is. Blijkbaar is het voor christenen niet noodzakelijk openlijk en in vrijheid het geloof te belijden zolang een persoon zich in publieke optredens kan conformeren aan de islam.

Het is maar een gedachte. Ik zie de IND niet echt als hoeder van christelijke sociale waarden.

Van mij is iedereen welkom in Nederland. Als we maar een taak voor hen hebben en een geslaagde integratie weten te bewerkstelligen.
Mannetje
Berichten: 7669
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mannetje »

https://www.rd.nl/artikel/925353-oproep ... ia-de-bank

Ergens een wonderlijke oproep. Sommige mensen willen graag echt anoniem geven, dat kan alleen contant.

Verder vraag ik mij af wat je zou kunnen doen om het te voorkomen? Wat in de zak zit, zit in de zak.
-
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door windorgel »

Mannetje schreef:https://www.rd.nl/artikel/925353-oproep ... ia-de-bank

Ergens een wonderlijke oproep. Sommige mensen willen graag echt anoniem geven, dat kan alleen contant.

Verder vraag ik mij af wat je zou kunnen doen om het te voorkomen? Wat in de zak zit, zit in de zak.
Het is verstandig dat gemeenten dan meedoen met GIVT bijvoorbeeld. Dan kun je als gemeentelid anoniem je (grote) gift geven. Er zullen vast nog andere manieren zijn om dat te faciliteren.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik heb vernomen dat er een interview met ds. A. Kort in het Nederlands Dagblad heeft gestaan. Weet iemand wanneer dat was?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb vernomen dat er een interview met ds. A. Kort in het Nederlands Dagblad heeft gestaan. Weet iemand wanneer dat was?
https://www.nd.nl/geloof/geloof/1031525 ... en-voor-al
Vorige week dus. Helaas een betaalmuur.
Gesloten