Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Ik wil geen discussie voeren over het moderatiebeleid, maar er wel op wijzen dat Valcke soms vindt dat iemand de grondslag niet onderschrijft, terwijl de ander zelf duidelijk vindt van wel. Ik onderschrijf de gehele grondslag van dit forum zonder enig voorbehoud.

En ik vind het onbegrijpelijk dat Valcke dat ook doet, maar kennelijk is dat zo. Dat kan ook.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

Een dubieuze jij-bak van DDD dit keer. En het legt precies bloot dat Valcke een terecht punt aansnijdt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Een dubieuze jij-bak van DDD dit keer. En het legt precies bloot dat Valcke een terecht punt aansnijdt.
---knip--- Qua zuiverheid m.b.t. de Schrift kunnen jij en ik in de leer bij hem. Ondanks al ons mooie gepraat!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door KDD »

We hoeven ons niet te verbazen want dit hebben we ook ondertekend:

want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Forummer »

Blijkbaar kun je niet alleen Gods Woord verschillend uitleggen, maar ook de grondslag van dit forum ;)

Zuiverheid in geschrift is trouwens nog weer wat anders dan zuiverheid in handelen. Want ik vind eerlijk gezegd wel dat er ook een serieuze jij-bak richting Erik gedaan wordt, zonder zijn naam te noemen is wel degelijk duidelijk tegen wie het hier gaat.

Maar goed, laten we er niet een te groot punt van maken. Blijkbaar lijken wij allemaal op een mens...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Een dubieuze jij-bak van DDD dit keer. En het legt precies bloot dat Valcke een terecht punt aansnijdt.
Je laatste zin is in strijd met je eerste zin bij punt 2, waar @Valcke op ingaat.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Maanenschijn »

Adagio schreef:
Maanenschijn schreef:Het was overwegend duidelijk wat onkruid en goede vrucht was. Het was zichtbaar voor de landman en voor de arbeiders. Het wordt ook benoemd: er is tweeërlei zaad en daarop vrucht zichtbaar.
Daar ging ik over nadenken. De vraag is: is het inderdaad overwegend duidelijk? Paulus schrijft "Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij dezen boze uit ulieden weg." (kanttek.: "Waarmede hij toont dat, al is het dat zulken buiten de tucht van de kerk zijn, zij daarom van Gods oordeel niet vrij zijn.") Dus de vraag is: wat is nu 'dezen boze'? (ik toch niet)

Paulus besteedt nogal wat ruimte in zijn brieven aan het beschrijven van, en het waarschuwen tegen dwaalleringen. Dat is nodig: "O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt gehoorzaam zijn?" Afgaande op wat de Heere Jezus leert in de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden, is het niet overwegend duidelijk wat onkruid en goede vrucht was (als het op elkaar lijkt, moet men soms wachten totdat blijkt 'dat de vruchten niet bitter in de buik worden'). Nu weet alleen de Hartenkenner wanneer iemand zich naar de bruiloft spoedt zonder bruiloftskleed.

De zichtbare kerk op aarde heeft toch altijd wel wat te doen - "O Timótheüs, bewaar het pand u toebetrouwd, een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel roepen en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap", kanttek.: "Dat is, de gezonde leer des geloofs, welke u als een pand is te bewaren gegeven, om hetzelve wel aan te leggen en ook anderen te bewaren te geven."
Ik heb een poosje nagedacht over je opmerking, het is de moeite waard dit punt wat verder door te denken. Ik ben geheel eens als het punt is: goed en fout is niet altijd zichtbaar. Ook kan het geweten van de één anders zijn gevormd dan de ander, waar Paulus in Romeinen 14 en 15 belangrijke dingen over schrijft. In de gelijkenis gaat het over de vrucht. Die maakt duidelijk wat onkruid en geen onkruid is. Toch wordt het oordeel voltrokken bij de oogst.

Dit verder door te denken geeft dat in de wereld en de kerk wel aangewezen mag en moet worden welke plant bij welke vrucht hoort. En ook dat er consequenties verbonden mogen worden aan het volharden in kennelijke zonden. In de besproken casus: Dr. Klaassen mag en moet de zonde wel aanwijzen, ook binnen zijn kerkgenootschap. De Heere (als Landman) toont Zijn grote genade als Hij zorgzaamheid verordent zodat een teer plantje met goede vrucht niet met het onkruid wordt uitgetrokken. Ik denk dat hier ook de les voor ons is:
A) De zonde mag en moet worden aangewezen;
B) De zondaar mag en moet worden vermaand in liefde en voorzichtigheid;
C) Het eindoordeel of veroordeling is aan de Heere.

Blijf in nog met het punt zitten van de gelijkenis van de 10 maagden. Die geeft weer dat men op het kerkelijk erf vaak samen op gaat. En ook hier is het oordeel uiteindelijk aan de Bruidegom, maar het gebrek aan olie van de vijf was voor alle tien de maagden zichtbaar en benoemd. In die zin vergelijkbaar met het zaad op de akker.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Blijkbaar kun je niet alleen Gods Woord verschillend uitleggen, maar ook de grondslag van dit forum ;)

Zuiverheid in geschrift is trouwens nog weer wat anders dan zuiverheid in handelen. Want ik vind eerlijk gezegd wel dat er ook een serieuze jij-bak richting Erik gedaan wordt, zonder zijn naam te noemen is wel degelijk duidelijk tegen wie het hier gaat.

Maar goed, laten we er niet een te groot punt van maken. Blijkbaar lijken wij allemaal op een mens...
Van zo'n nivellerende opmerking krijg ik jeuk. Erik is niet in staat om hier voluit de grondslag te onderschrijven en hij loopt weg voor een eerlijk antwoord. Dat heeft niets met jij-bakken te maken. Om dan Valcke om de oren te slaan met waar Erik openlijk voor uitkomt is onbehoorlijk. En dat is gelijk deels een antwoord op de opmerking van GerefGemeente-lid. Dit gesprek laat zien dat gedogen van hen die wat verder van de grondslag staan doordenking behoeft.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door HersteldHervormd »

1 Korinthiërs 6:

1 Durft iemand van ulieden, die een zaak heeft tegen een ander, te recht gaan voor de onrechtvaardigen, en niet voor de heiligen?
2 Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken?
3 Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?
4 Zo gij dan gerechtzaken hebt, die dit leven aangaan, zet die daarover, die in de Gemeente minst geacht zijn.
5 Ik zeg u dit tot schaamte. Is er dan alzo onder u geen, die wijs is, ook niet een, die zou kunnen oordelen tussen zijn broeders?
6 Maar de ene broeder gaat met den anderen broeder te recht, en dat voor ongelovigen.
7 Zo is er dan nu ganselijk gebrek onder u, dat gij met elkander rechtzaken hebt. Waarom lijdt gij niet liever ongelijk? Waarom lijdt gij niet liever schade?
8 Maar gijlieden doet ongelijk, en doet schade, en dat den broederen.
9 Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?
10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
11 En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods;
12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen.
13 De spijzen zijn voor de buik, en de buik is voor de spijzen; maar God zal beide dezen en die te niet doen. Doch het lichaam is niet voor de hoererij, maar voor den Heere en de Heere voor het lichaam.
14 En God heeft ook den Heere opgewekt, en zal ons opwekken door Zijn kracht.
15 Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan de leden van Christus nemen, en maken ze leden ener hoer? Dat zij verre.

Volgens mij is de Bijbel heel duidelijk over het spreken over homoseksualiteit, maar de Bijbel is ook duidelijk over het oordelen.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 08 apr 2022, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Valcke »

(Naar aanleiding van de post van Forummer) Ik trok het heel bewust breder dan één casus. Ik sprak ook over forummers die hier al jaren zijn om juist te vermijden wat jij hier suggereert. Het verwijt dat je maakt, vind ik dan ook niet passend en niet fair.

Maar goed: ik heb al dikwijls gemerkt dat het punt in kwestie niet opgelost wordt. En dat is jammer. Niet alleen / zozeer voor mij, want ik denk dat ik eerder in een 'afbouw'-stadium zit, dan dat ik nog voluit verder ga op het forum. Ik maak mij eerder zorgen om de toekomst van het forum in brede zin. Wanneer de grondslag verwatert, zal de groep mensen die juist wél aanspreekbaar is op de belijdenis, meer in het gedrang komen en zich minder thuis voelen of afzijdig houden in de discussies.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mannetje »

Valcke schreef:(Naar aanleiding van de post van Forummer) Ik trok het heel bewust breder dan één casus. Ik sprak ook over forummers die hier al jaren zijn om juist te vermijden wat jij hier suggereert. Het verwijt dat je maakt, vind ik dan ook niet passend en niet fair.

Maar goed: ik heb al dikwijls gemerkt dat het punt in kwestie niet opgelost wordt. En dat is jammer. Niet alleen / zozeer voor mij, want ik denk dat ik eerder in een 'afbouw'-stadium zit, dan dat ik nog voluit verder ga op het forum. Ik maak mij eerder zorgen om de toekomst van het forum in brede zin. Wanneer de grondslag verwatert, zal de groep mensen die juist wél aanspreekbaar is op de belijdenis, meer in het gedrang komen en zich minder thuis voelen of afzijdig houden in de discussies.
Geheel mee eens. Ik ben niet altijd even actief in inhoudelijke gesprekken. Deels omdat mijn kennis niet groot genoeg is, deels omdat ik te weinig tijd neem om alles na te zoeken, maar deels ook omdat ik al bij voorbaat vervreemding voel. En dat laatste is er de laatste tijd niet beter op geworden.
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ararat »

Is het een idee dat de gedachtenwisseling rondom ds. Klaassen in een ander of nieuw topic worden geplaatst? Er zijn nu 2 discussielijnen die voor mij hinderlijk door elkander lopen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Blijkbaar kun je niet alleen Gods Woord verschillend uitleggen, maar ook de grondslag van dit forum ;)

Zuiverheid in geschrift is trouwens nog weer wat anders dan zuiverheid in handelen. Want ik vind eerlijk gezegd wel dat er ook een serieuze jij-bak richting Erik gedaan wordt, zonder zijn naam te noemen is wel degelijk duidelijk tegen wie het hier gaat.

Maar goed, laten we er niet een te groot punt van maken. Blijkbaar lijken wij allemaal op een mens...
Van zo'n nivellerende opmerking krijg ik jeuk. Erik is niet in staat om hier voluit de grondslag te onderschrijven en hij loopt weg voor een eerlijk antwoord. Dat heeft niets met jij-bakken te maken. Om dan Valcke om de oren te slaan met waar Erik openlijk voor uitkomt is onbehoorlijk. En dat is gelijk deels een antwoord op de opmerking van GerefGemeente-lid. Dit gesprek laat zien dat gedogen van hen die wat verder van de grondslag staan doordenking behoeft.
Juist. Dat is al meer dan wat je eerst zei. Begrijp ik nu goed dat de opmerking van @Valcke je aan het denken heeft gezet, ook ten opzichte van je eerdere bewoording bij 'punt 2'? En wat is het andere deel van je antwoord op mijn vraag?

Die vervreemding is inderdaad niet iets van de laatste paar maanden, iets wat terecht door @Valcke wordt aangegeven.

Het is echt belangrijk dat het punt van @Valcke door jullie goed doordacht wordt. Liefst zou ik daar nieuwe richtlijnen over zien door jullie als moderators.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door KDD »

Ik zie dit als een plaats voor mensen van verschillende refo kerkverbanden dingen te discuseren. En als een kip dan pik je hier wat en daar wat en de rest laat je liggen. Je leert altijd wat. De waarheid kan zichzelf toch verdedigen - daar hoeven we niet bang voor te wezen. Ik zou het niet erg vinden als een paap of een turk hier zou komen. Het houd je scherp.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Blijkbaar kun je niet alleen Gods Woord verschillend uitleggen, maar ook de grondslag van dit forum ;)

Zuiverheid in geschrift is trouwens nog weer wat anders dan zuiverheid in handelen. Want ik vind eerlijk gezegd wel dat er ook een serieuze jij-bak richting Erik gedaan wordt, zonder zijn naam te noemen is wel degelijk duidelijk tegen wie het hier gaat.

Maar goed, laten we er niet een te groot punt van maken. Blijkbaar lijken wij allemaal op een mens...
Van zo'n nivellerende opmerking krijg ik jeuk. Erik is niet in staat om hier voluit de grondslag te onderschrijven en hij loopt weg voor een eerlijk antwoord. Dat heeft niets met jij-bakken te maken. Om dan Valcke om de oren te slaan met waar Erik openlijk voor uitkomt is onbehoorlijk. En dat is gelijk deels een antwoord op de opmerking van GerefGemeente-lid. Dit gesprek laat zien dat gedogen van hen die wat verder van de grondslag staan doordenking behoeft.
Ik wilde eigenlijk buiten dit gesprek blijven, maar dit laat ik niet over mijn kant gaan.
1. Ik heb de grondslag van dit forum voluit onderschreven. Ik vind het onfatsoenlijk dat je dat op deze manier in twijfel trekt. Dit valt me echt tegen van iemand met jouw rol op dit forum.
2. Ik heb hier al meerdere gesprekken gelezen waarin mensen een vraag niet willen beantwoorden c.q. zich niet voluit uitspreken vanwege persoonlijke betrokkenheid bij de materie. Dat wordt mij dan toch ook toegestaan mag ik hopen?

Als Valcke schrijft dat zijn opmerkingen niet specifiek over mij gaan, begrijp ik niet met welk doel je mij er aan de haren bij sleept. Over jij-bakken gesproken…
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 08 apr 2022, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gesloten