Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Delftenaar »

Zeker zijn preken van vroeger tijden over bijvoorbeeld een pandemie actueel.

De grofweg laatste 200 jaar zijn alle pandemieen door luchtweginfecties van uiteenlopende aard veroorzaakt (TBC, influenza, corona). Daarin ligt de herkenning.
Aan de andere kant hebben we opeens vaccinaties die ervoor kunnen zorgen dat de pandemie sneller tot een einde komt (er zijn vermoedens dat de pandemie van 1890, Russische griep, niet door influenza maar door corona werd veroorzaakt: een virus dat nu bij mensen een "normale" verkoudheid veroorzaakt. Hoe dan ook: die pandemie duurde vijf jaar).

Een preek van Kohlbrugge over een epidemie van TBC in 18xx kun je nu wel lezen.
Toch is de context zo verschillend dat het toch vervreemding kan oproepen.
Anders kunnen we nu ook wel preken gaan lezen uit de tijd van de grootste pandemie sinds de jaartelling begon: de zwarte dood van 1350 (toen een derde van de bevolking stierf).
Memento Mori.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Ik blijf erbij dat een tijdloze preek niet actueel is. En dat het woordvervuiling is om een preek van 200 jaar oud actueel te noemen, zelfs al behandelt deze een actueel thema. Een speciale themapreek die weer actueel is vanwege het onderwerp, zou een uitzondering kunnen zijn.

Verder valt het mijns inziens in dezelfde categorie als een kerkgebouw uit 1800 actueel te noemen, omdat je het nog uitstekend kunt gebruiken.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Ik blijf erbij dat een tijdloze preek niet actueel is. En dat het woordvervuiling is om een preek van 200 jaar oud actueel te noemen, zelfs al behandelt deze een actueel thema. Een speciale themapreek die weer actueel is vanwege het onderwerp, zou een uitzondering kunnen zijn.

Verder valt het mijns inziens in dezelfde categorie als een kerkgebouw uit 1800 actueel te noemen, omdat je het nog uitstekend kunt gebruiken.
Wat is volgens jou de meerwaarde/functie van het actueel zijn van een preek?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Eens met Delftenaar en DDD: een preek moet actueel zijn en een preek van 200 jaar oud is dat niet.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

Kan me daar helemaal niet zo in vinden. Las recent een preek van McCheyne en die zouden ze zo bij mij in de kerk mogen lezen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
DDD schreef:Ik blijf erbij dat een tijdloze preek niet actueel is. En dat het woordvervuiling is om een preek van 200 jaar oud actueel te noemen, zelfs al behandelt deze een actueel thema. Een speciale themapreek die weer actueel is vanwege het onderwerp, zou een uitzondering kunnen zijn.

Verder valt het mijns inziens in dezelfde categorie als een kerkgebouw uit 1800 actueel te noemen, omdat je het nog uitstekend kunt gebruiken.
Wat is volgens jou de meerwaarde/functie van het actueel zijn van een preek?
Het is natuurlijk maar één aspect van een goede preek. Maar het idee van een preek is, dat deze het eeuwig evangelie in deze tijd plaatst en brengt. Dat kan het beste door actueel te zijn, omdat je daarmee mensen het beste aanspreekt in hun eigen leefwereld.

Een preek over de postkoets is alleen voor liefhebbers geschikt, en er zitten ook altijd gewone mensen in de kerk. Die zijn niet gebaat bij het zelf moeten maken van ingewikkelde toepassingen naar deze tijd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Charles schreef:Kan me daar helemaal niet zo in vinden. Las recent een preek van McCheyne en die zouden ze zo bij mij in de kerk mogen lezen.
Ik weet niet hoe jouw gemeente er uit ziet, maar in de gemiddelde reformatorische gemeente gaat de preek dan gewoon over de hoofden van minstens 90% van de hoorders heen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:Eens met Delftenaar en DDD: een preek moet actueel zijn en een preek van 200 jaar oud is dat niet.
Smytegelt, van der Groe kan bij het oud papier?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Wat is er mis met een plek in de boekenkast?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Geytenbeekje schreef:
Tiberius schreef:Eens met Delftenaar en DDD: een preek moet actueel zijn en een preek van 200 jaar oud is dat niet.
Smytegelt, van der Groe kan bij het oud papier?
Dat is jouw conclusie.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Wat is er mis met een plek in de boekenkast?
Prima. Dan doe ik nu mijn Bijbel in de boekenkast, want de versie die ik lees, is ook meer dan 200 jaar oud.
En graag quoten svp
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Dat lijkt me een goed plan. Koop dan ook een HSV. Dat lijkt mij zeker in jouw geval een goede beslissing.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Wat is er mis met een plek in de boekenkast?
Prima. Dan doe ik nu mijn Bijbel in de boekenkast, want de versie die ik lees, is ook meer dan 200 jaar oud.
En graag quoten svp
Sommige stukken zijn al meer dan 2000 jaar oud dus sowieso niet meer actueel blijkbaar....

Ik snap het punt wel. Je hebt niks aan preken waarin je antwoorden krijgt op vragen van 200 jaar geleden. Zeker voor jeugd is het nuttig dat bepaalde zaken concreet worden vertaald met voorbeelden uit het hier en nu. Er zijn echter genoeg preken die vandaag de dag gehouden zijn (waarbij je een speld kon horen vallen) die je 200 jaar terug zou kunnen houden zonder aanpassingen. Dit omdat bepaalde zaken universeel zijn. Er worden toch regelmatig preken gehouden waar geen concreet hedendaags voorbeeld nodig is over auto's, mobielgebruik etc? De eerste preek uit deze bundel (preview is in te zien) kun je wat mij betreft prima lezen. Ik zou dan zelf her en der een woord of zinsconstructie aanpassen.
https://uitgeverijdenhertog.nl/volwasse ... 033125669/
Laatst gewijzigd door Charles op 21 jun 2021, 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat lijkt me een goed plan. Koop dan ook een HSV. Dat lijkt mij zeker in jouw geval een goede beslissing.
Ik heb altijd al SV gelezen en blijf dat doen en als ik iets niet weet zoek ik het op. Voordat je de HSV had, lazen de mensen ook de SV, dat toen nog blijkbaar kon
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 21 jun 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Maar trouwens Geitenbeekje, je hoeft toch niet alles wat geen actuele preek is, bij het oud papier te gooien?
Gesloten