Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:
Ditbenik schreef:
Nu staat het artikel wel open geloof ik: https://bit.ly/3gPc7yq
Gelezen. Een kleurrijk figuur, ik schrok van het gedeelte over haar bekering. Maar goed dat ik geen ds. ben want ik zou daar zeer kritisch op zijn. Een beleving buiten (de verkondiging van) het Woord om. Dat er rond die tijd een psychose optrad verbaast me niks.
Ze zegt het zelf ook: "En ik moest gaan leren leven door het geloof, door het Woord, in plaats van via directe stemmen."

Ik denk dat deze mevrouw een hele gevoelsmatige inslag heeft, en het daarom ook op een bepaalde manier verwoord. Ieder volgeltje zingt zoals het gebekt is. Ik zou het als rationeel persoon waarschijnlijk heel anders verwoorden. Ik kan zelf ook niet zoveel met allerlei gevoelsmatigheden.

Maar er geen onbijbelse leringen of levenswandel is, denk ik dat we voorzichtig moeten zijn met uitspraken die een oordeel bevatten. Hoogstens aan iemand persoonlijk doorvragen. Maar op het forum bespreken van iemand bekering lijkt me niet de juiste weg.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 jun 2021, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

Eens met je notie. Toch blijk ik het eng vinden. Want dit is waar veel mensen op zitten te wachten, inclusief een Siebelink. Op een bijzondere ervaring. Maar idd niet geschikt voor openbaar forum.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Eens met je notie. Toch blijk ik het eng vinden. Want dit is waar veel mensen op zitten te wachten, inclusief een Siebelink. Op een bijzondere ervaring. Maar idd niet geschikt voor openbaar forum.
Dat is inderdaad wel het gevaar van de nadruk op bijzondere ervaringen. De mens kan daar zelf ook zo mee centraal komen te staan.

De schrijft wijst echter de weg van de vernedering: Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te Zijner tijd. 1 Petrus 5:6
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:
Gelezen. Een kleurrijk figuur, ik schrok van het gedeelte over haar bekering. Maar goed dat ik geen ds. ben want ik zou daar zeer kritisch op zijn. Een beleving buiten (de verkondiging van) het Woord om. Dat er rond die tijd een psychose optrad verbaast me niks.
Ze zegt het zelf ook: "En ik moest gaan leren leven door het geloof, door het Woord, in plaats van via directe stemmen."

Ik denk dat deze mevrouw een hele gevoelsmatige inslag heeft, en het daarom ook op een bepaalde manier verwoord. Ieder volgeltje zingt zoals het gebekt is. Ik zou het als rationeel persoon waarschijnlijk heel anders verwoorden. Ik kan zelf ook niet zoveel met allerlei gevoelsmatigheden.

Maar er geen onbijbelse leringen of levenswandel is, denk ik dat we voorzichtig moeten zijn met uitspraken die een oordeel bevatten. Hoogstens aan iemand persoonlijk doorvragen. Maar op het forum bespreken van iemand bekering lijkt me niet de juiste weg.
Sterker nog, dat zeggen onze Dordtse Leerregels:
Hoofdstuk 3-4, Artikel 15 schreef: Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Het lijkt me echt niet gepast hier verder op door te gaan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:Sterker nog, dat zeggen onze Dordtse Leerregels:
Hoofdstuk 3-4, Artikel 15 schreef: Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Het lijkt me echt niet gepast hier verder op door te gaan.
Dank voor je aanvulling. En fijn dat de Dordtse vaderen het met mij eens zijn :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:
Mistig schreef:Sterker nog, dat zeggen onze Dordtse Leerregels:
Hoofdstuk 3-4, Artikel 15 schreef: Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Het lijkt me echt niet gepast hier verder op door te gaan.
Dank voor je aanvulling. En fijn dat de Dordtse vaderen het met mij eens zijn :)
En dus zelfs de apostelen ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Prof. Huijgen: Vier Mariafeest, zing dagelijks het Magnificat
https://www.rd.nl/artikel/932927-prof-h ... magnificat

Ik vraag me soms af waar de ontwikkeling die Prof. Huijgen doormaakt gaat eindigen.

Ik lees nergens in de brieven van het Nieuwe Testament dat de apostelen aandacht besteden aan Maria. Laat staan dat er dagelijks aan haar gedacht moet worden.

Ik hoop dat de ontwikkeling van Prof. Huijgen zich ombuigt terug naar de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen, in plaats van richting het relativisme (dan denk ik aan zijn bijdragen mbt tot zaken hermeneutiek, schriftgezag, als de vrouw in het ambt en andere ethische onderwerpen) en Rooms Katholicisme. En als dat niet gebeurt, dat hij de TUA en de CGK hier niet nog verder in meesleept.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

Een zorg die in het CGK-deel van mijn familie gedeeld wordt.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Prof. Huijgen: Vier Mariafeest, zing dagelijks het Magnificat
https://www.rd.nl/artikel/932927-prof-h ... magnificat

Ik lees nergens in de brieven van het Nieuwe Testament dat de apostelen aandacht besteden aan Maria. Laat staan dat er dagelijks aan haar gedacht moet worden.

Ik hoop dat de ontwikkeling van Prof. Huijgen zich ombuigt terug naar de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen, in plaats van richting het relativisme (dan denk ik aan zijn bijdragen mbt tot zaken hermeneutiek, schriftgezag, als de vrouw in het ambt en andere ethische onderwerpen) en Rooms Katholicisme. En als dat niet gebeurt, dat hij de TUA en de CGK hier niet nog verder in meesleept.
Zolang we belangrijke vertegenwoordigers van de Mariaverering als Bernardus niet van de godzaligheid uitsluiten heb ik weinig moeite met een zekere mate van relativisme. Ik wijs de Roomse interpretatie van Lukas 1 vers 42 en 48 af, maar de protestantse traditie beperkt deze woorden dan weer voornamelijk tot haar individuele aandeel in het heil.

De opmerkingen van dr. Huijgen gaan daarentegen weer wat verder, goed gedekt door Luther, zoals het lijkt. Een mooi boek om in de zomer de hersens wat te verpozen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Zolang we belangrijke vertegenwoordigers van de Mariaverering als Bernardus niet van de godzaligheid uitsluiten heb ik weinig moeite met een zekere mate van relativisme. Ik wijs de Roomse interpretatie van Lukas 1 vers 42 en 48 af, maar de protestantse traditie beperkt deze woorden dan weer voornamelijk tot haar individuele aandeel in het heil.

De opmerkingen van dr. Huijgen gaan daarentegen weer wat verder, goed gedekt door Luther, zoals het lijkt. Een mooi boek om in de zomer de hersens wat te verpozen.
Met relativisme bedoel ik de zaken die ik daarachter tussen haakjes noem.

En voor mij is het daarnaast mogelijk om niet over de genadestaat van Bernardus te oordelen, hem te waarderen om wat hij over de omgang met Christus schrijft, maar wel op grond van de schrift zijn Mariaverering af te wijzen. Omdat daarmee de eer van God gemoeit is, en dit bij veel van zijn geestelijken nazaten (die ongetwijfelt verder gingen dan hemzelf) het zich op Christus als enige en volkomen Verlosser vertroebelt heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

Men zou dit boek moeten laten recenseren door Toon Vanhuysse. Ben wel eens bij hem geweest en de kracht van de Mariaverering daar is bijna huiveringwekkend:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... db7e90e241
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ditbenik »

Charles schreef:Men zou dit boek moeten laten recenseren door Toon Vanhuysse. Ben wel eens bij hem geweest en de kracht van de Mariaverering daar is bijna huiveringwekkend:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... db7e90e241
Ja, het occultisme in de RKK viert hoogtij. We mogen met verwondering over Maria spreken, maar het aanroepen van heiligen, inclusief Maria, is puur occultisme. In de Bijbel wordt duidelijk gewaarschuwd tegen het aanroepen van overledenen. Maar het boek van prof. Huygen heb ik niet gelezen en het artikel wat ik er over gelezen heb is me te kort om er al iets zinnigs over te kunnen zeggen. Evangelist Vanhuysse het boek laten lezen en recenseren lijkt me een heel goed en zinvol voorstel.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Prof. Huijgen: Vier Mariafeest, zing dagelijks het Magnificat
https://www.rd.nl/artikel/932927-prof-h ... magnificat

Ik vraag me soms af waar de ontwikkeling die Prof. Huijgen doormaakt gaat eindigen.

Ik lees nergens in de brieven van het Nieuwe Testament dat de apostelen aandacht besteden aan Maria. Laat staan dat er dagelijks aan haar gedacht moet worden.

Ik hoop dat de ontwikkeling van Prof. Huijgen zich ombuigt terug naar de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen, in plaats van richting het relativisme (dan denk ik aan zijn bijdragen mbt tot zaken hermeneutiek, schriftgezag, als de vrouw in het ambt en andere ethische onderwerpen) en Rooms Katholicisme. En als dat niet gebeurt, dat hij de TUA en de CGK hier niet nog verder in meesleept.
Is dat dus niet het verschil tussen de universiteitsman en de predikant? Daar werd pas over gezegd, dat dat soms niet veel verschil uitmaakt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:Prof. Huijgen: Vier Mariafeest, zing dagelijks het Magnificat
https://www.rd.nl/artikel/932927-prof-h ... magnificat

Ik vraag me soms af waar de ontwikkeling die Prof. Huijgen doormaakt gaat eindigen.

Ik lees nergens in de brieven van het Nieuwe Testament dat de apostelen aandacht besteden aan Maria. Laat staan dat er dagelijks aan haar gedacht moet worden.

Ik hoop dat de ontwikkeling van Prof. Huijgen zich ombuigt terug naar de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen, in plaats van richting het relativisme (dan denk ik aan zijn bijdragen mbt tot zaken hermeneutiek, schriftgezag, als de vrouw in het ambt en andere ethische onderwerpen) en Rooms Katholicisme. En als dat niet gebeurt, dat hij de TUA en de CGK hier niet nog verder in meesleept.
!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

De Heere kan nog steeds wel door stemmen spreken. Als het maar naar het Woord is.

Verder vind ik de opmerkingen over prof. Huijgen onjuist. Hij zegt toch eigenlijk weinig bijzonders. In ieder geval niets dat reden geeft tot een negatieve reactie. De heilige Schrift laat er geen misverstand over bestaan dat wij Maria gelukkig moeten prijzen en er is mijns inziens echt iets mis als een dominee meer preekt over Ruth dan over Maria. Al geloof ik niet dat het iets met haar vrouw-zijn te maken heeft.

Ik ben het echter niet met hem eens dat het gebruik van de icoon als hulpmiddel voor concentratie op God raar lijkt, maar dat was wellicht in de richting van de journalist (die toch verder ook niet heel kortzichtig is).
Gesloten