Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Ja ik heb en ken zijn catechismus verklaring.
En er worden inderdaad vandaag de dag niet-actuele preken geschreven, dat ben ik met je eens.
Maar wat wil je daar mee zeggen?
Wat vindt je van zijn Catechismusverklaring? Die is toch begrijpelijk, actueel voor vandaag de dag en goed geschikt voor de leesdiensten?

Een ander voorbeeld: https://www.rd.nl/artikel/932630-famili ... n-gespaard

Ik zou niet durven zeggen dat de preek van Smytegelt niet actueel was afgelopen zondag. Volgens mij was die preek heel erg geschikt voor dat moment. Dus waarom zou je dan steeds hameren op de visie dat preken van vroeger niet meer actueel zouden zijn voor het jaar 2021? Is dat niet meer een wensen dan een dadelijk geloven?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

De OGG ken ik niet voldoende, maar in een gemiddelde GG gaat zo'n preek over 90% van de hoorders heen.
Bovendien sta je daar als preeklezer niet om jezelf te stichten maar de gemeente.
En verder zie je het woord actueel tussen aanhalingstekens staan.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ja ik heb en ken zijn catechismus verklaring.
En er worden inderdaad vandaag de dag niet-actuele preken geschreven, dat ben ik met je eens.
Maar wat wil je daar mee zeggen?
Wat vindt je van zijn Catechismusverklaring? Die is toch begrijpelijk, actueel voor vandaag de dag en goed geschikt voor de leesdiensten?

Een ander voorbeeld: https://www.rd.nl/artikel/932630-famili ... n-gespaard

Ik zou niet durven zeggen dat de preek van Smytegelt niet actueel was afgelopen zondag. Volgens mij was die preek heel erg geschikt voor dat moment. Dus waarom zou je dan steeds hameren op de visie dat preken van vroeger niet meer actueel zouden zijn voor het jaar 2021? Is dat niet meer een wensen dan een dadelijk geloven?
Dat is modern, en daarbij... nu hebben we predikanten bij de vleet, en dat was eerder wel anders. En niet denken dat ik liever weinig predikanten zou zien....

Over dat laatste: Zal zeker waar zijn, maar dat tekent de zwakke staat van de kerk. Wie de moeite zou nemen om zich 'een weinig in te spannen' zou het beslist geen probleem zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:De OGG ken ik niet voldoende, maar in een gemiddelde GG gaat zo'n preek over 90% van de hoorders heen.
Bovendien sta je daar als preeklezer niet om jezelf te stichten maar de gemeente.
En verder zie je het woord actueel tussen aanhalingstekens staan.
Ligt eraan welke GG denk ik…een slimme of een minder slimme :slurp

P.s.: Past trouwens helemaal in de actuele wereld. Oude zienswijzen moeten verdwijnen, alles moet actueel zijn.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef:
Tiberius schreef:De OGG ken ik niet voldoende, maar in een gemiddelde GG gaat zo'n preek over 90% van de hoorders heen.
Bovendien sta je daar als preeklezer niet om jezelf te stichten maar de gemeente.
En verder zie je het woord actueel tussen aanhalingstekens staan.
Ligt eraan welke GG denk ik…een slimme of een minder slimme :slurp

P.s.: Past trouwens helemaal in de actuele wereld. Oude zienswijzen moeten verdwijnen, alles moet actueel zijn.
Zelfs Smytegelt :)
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ouderling »

Wat een onzin dat de preek actueel moet zijn. Ik lees de krant voor actuele zaken en daarbij wat (al dan niet opiërende) bladen. Daar komt de actualiteit volop aan bod. Maar zondags hoor ik graag een schriftuurlijk-bevindelijke prediking. En dan maakt het echt niet uit als dat van ds van Haaren is of van ds van Reenen of van Wulfert Floor of van ds Neele is. Dat begrijpen mijn kinderen echt allemaal heel prima en ik zie de overige gemeenteleden ook met grote aandacht luisteren, ik heb echt geen idee waarop Tiberius zijn 90% 'over de hoofden heen' op baseert. Er is geen enkel onderzoek waar dat uit blijkt. Sterker, er komen wel predikanten preken waarbij ze alle kanten op zitten te kijken terwijl er met leesdienst wel met grote aandacht wordt geluisterd. Onzin dat dat afhangt van de actualiteit van de preek. Als je nu zou zeggen dat er bij een preek over Jona of Daniel beter geluisterd wordt dan bijvoorbeeld over Leviticus of Romeinen, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dat bijvoorbeeld het taalveld van ds van Haaren echt 90% over de hoofden heengaat, is gewoon niet waar.
En ik zit eerlijk gezegd echt niet te wachten op allerlei actuele zaken in een preek. Leg Gods Woord maar gewoon uit zoals het er staat, misschien een keer een voorbeeld ter verduidelijking, maar niet allemaal van die kunstgrepen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:Wat een onzin dat de preek actueel moet zijn. Ik lees de krant voor actuele zaken en daarbij wat (al dan niet opiërende) bladen. Daar komt de actualiteit volop aan bod. Maar zondags hoor ik graag een schriftuurlijk-bevindelijke prediking. En dan maakt het echt niet uit als dat van ds van Haaren is of van ds van Reenen of van Wulfert Floor of van ds Neele is. Dat begrijpen mijn kinderen echt allemaal heel prima en ik zie de overige gemeenteleden ook met grote aandacht luisteren, ik heb echt geen idee waarop Tiberius zijn 90% 'over de hoofden heen' op baseert. Er is geen enkel onderzoek waar dat uit blijkt. Sterker, er komen wel predikanten preken waarbij ze alle kanten op zitten te kijken terwijl er met leesdienst wel met grote aandacht wordt geluisterd. Onzin dat dat afhangt van de actualiteit van de preek. Als je nu zou zeggen dat er bij een preek over Jona of Daniel beter geluisterd wordt dan bijvoorbeeld over Leviticus of Romeinen, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dat bijvoorbeeld het taalveld van ds van Haaren echt 90% over de hoofden heengaat, is gewoon niet waar.
En ik zit eerlijk gezegd echt niet te wachten op allerlei actuele zaken in een preek. Leg Gods Woord maar gewoon uit zoals het er staat, misschien een keer een voorbeeld ter verduidelijking, maar niet allemaal van die kunstgrepen.
Wat die 90% betreft: ga maar eens een paar jaar op huisbezoek en catechisatie geven in een gemiddelde gereformeerde gemeente. Dan zie je dat ik het nog positief inschaal met 90%.
Verder merk ik dat je de plank niet geheel raak slaat. Een actuele preek is geen preek met actuele zaken. Het staat ook niet in conflict met schriftuurlijk bevindelijke prediking. Integendeel: een actuele preek is juist per definitie bevindelijk. (Andersom hoeft niet altijd).
Bovendien gaat het niet alleen om uitleg van Gods Woord, maar ook om de toepassing, zeg maar actueel maken voor de hoorder van nu.
Misschien is het handig om even wat op te zoeken over homiletiek voordat je een oordeel geeft.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
Ouderling schreef:Wat een onzin dat de preek actueel moet zijn. Ik lees de krant voor actuele zaken en daarbij wat (al dan niet opiërende) bladen. Daar komt de actualiteit volop aan bod. Maar zondags hoor ik graag een schriftuurlijk-bevindelijke prediking. En dan maakt het echt niet uit als dat van ds van Haaren is of van ds van Reenen of van Wulfert Floor of van ds Neele is. Dat begrijpen mijn kinderen echt allemaal heel prima en ik zie de overige gemeenteleden ook met grote aandacht luisteren, ik heb echt geen idee waarop Tiberius zijn 90% 'over de hoofden heen' op baseert. Er is geen enkel onderzoek waar dat uit blijkt. Sterker, er komen wel predikanten preken waarbij ze alle kanten op zitten te kijken terwijl er met leesdienst wel met grote aandacht wordt geluisterd. Onzin dat dat afhangt van de actualiteit van de preek. Als je nu zou zeggen dat er bij een preek over Jona of Daniel beter geluisterd wordt dan bijvoorbeeld over Leviticus of Romeinen, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dat bijvoorbeeld het taalveld van ds van Haaren echt 90% over de hoofden heengaat, is gewoon niet waar.
En ik zit eerlijk gezegd echt niet te wachten op allerlei actuele zaken in een preek. Leg Gods Woord maar gewoon uit zoals het er staat, misschien een keer een voorbeeld ter verduidelijking, maar niet allemaal van die kunstgrepen.
Wat die 90% betreft: ga maar eens een paar jaar op huisbezoek en catechisatie geven in een gemiddelde gereformeerde gemeente. Dan zie je dat ik het nog positief inschaal met 90%.
Verder merk ik dat je de plank niet geheel raak slaat. Een actuele preek is geen preek met actuele zaken. Het staat ook niet in conflict met schriftuurlijk bevindelijke prediking. Integendeel: een actuele preek is juist per definitie bevindelijk. (Andersom hoeft niet altijd).
Bovendien gaat het niet alleen om uitleg van Gods Woord, maar ook om de toepassing, zeg maar actueel maken voor de hoorder van nu.
Misschien is het handig om even wat op te zoeken over homiletiek voordat je een oordeel geeft.
Wat je vertelt, is niet vreemd voor me, dat wist ik wel. Wat jij tegen kwam op huisbezoek, is echt niet weg te nemen door de toepassing in de prediking actueel te maken voor nu. Het heeft ook vaak nog met sorekersgaven of lezersgaven te maken. Zo is er bij ons een ambtsdrager die nooit verveelt en iemand die meestal verveelt, puur door de verkeerde manier van lezen. Al lezen ze dezelfde preek, de uitwerking is heel anders. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf geen last van heb, ik probeer echt naar inhoud te luisteren.
Vaak wordt, ook door ambtsdragers op huisbezoek, hetgeen wat ze zelf vinden, gelegd in hun toehoorders. Ze hebben zelf al hun toepassing gemaakt voor hun bezoek en brengen dat dusdanig dat ze aan het einde van het bezoek kunnen zeggen: zie je wel, niemand begrijpt er iets van. Is er een positieve ambtsdrager, zie je het tegenovergestelde. Dat zie je ook bij ouders en kinderen. Als de ouders de predikant niets vinden, heeft dat een onmiddellijke uitwerking op de kinderen. Kunnen de ouders goed luisteren, zijn de kinderen ook tevreden. Om maar te zwijgen over die ouders die het zelf niets vinden en dan hun kinderen gebruiken om vooral te laten weten dat de prediking niets is.
Maar misschien wil je me uitleggen waarom de preken van bijvoorbeeld ds van Haaren in de toepassing dan nu niet meer actueel voor de hoorders van nu zijn. Wat zou er moeten veranderen aan zo'n preek?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:Wat je vertelt, is niet vreemd voor me, dat wist ik wel. Wat jij tegen kwam op huisbezoek, is echt niet weg te nemen door de toepassing in de prediking actueel te maken voor nu. Het heeft ook vaak nog met sorekersgaven of lezersgaven te maken. Zo is er bij ons een ambtsdrager die nooit verveelt en iemand die meestal verveelt, puur door de verkeerde manier van lezen. Al lezen ze dezelfde preek, de uitwerking is heel anders. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf geen last van heb, ik probeer echt naar inhoud te luisteren.
Klopt, iedereen gaat daar verschillend mee om.
Maar dat is niet wat ik hier bedoel; presentatie van de spreker of lezer is zeker belangrijk, maar het gaat hier over de inhoud: actuele preken.
Ouderling schreef:Vaak wordt, ook door ambtsdragers op huisbezoek, hetgeen wat ze zelf vinden, gelegd in hun toehoorders. Ze hebben zelf al hun toepassing gemaakt voor hun bezoek en brengen dat dusdanig dat ze aan het einde van het bezoek kunnen zeggen: zie je wel, niemand begrijpt er iets van. Is er een positieve ambtsdrager, zie je het tegenovergestelde.
Ik kan me deze cynische gedachte van jou wel voorstellen, gezien jullie kerkenraad en de recente historie in de gemeente.
Maar dat geldt voor lang niet elke ambtsdrager, dat hij zo op huisbezoek gaat.
Bij mij was het in ieder geval precies andersom. In het begin dacht ik: iedereen begrijpt het merendeel van de preken wel, hooguit een enkeling niet, die wat beperkt is. Als je postings van mij van een jaar of 15 geleden leest, kom je die gedachte nog regelmatig tegen.
Maar daar ben ik echt van terug moeten komen. Zelfs belijdeniscatechisanten begrijpen slechts een klein percentage van de preken.
(En dan bedoel ik uiteraard niet de verhalen die een predikant soms in een preek vertelt - die blijven vaak jaren hangen - maar het thema en de focus van de preek.)
Ouderling schreef:Dat zie je ook bij ouders en kinderen. Als de ouders de predikant niets vinden, heeft dat een onmiddellijke uitwerking op de kinderen. Kunnen de ouders goed luisteren, zijn de kinderen ook tevreden. Om maar te zwijgen over die ouders die het zelf niets vinden en dan hun kinderen gebruiken om vooral te laten weten dat de prediking niets is.
Als je dit denkt, zou ik mijn tip willen herhalen: ga eens een paar jaar catechiseren of leiding geven op de JV. Jongeren geven tegenwoordig echt wel hun eigen mening. Mogelijk niet in de context van een huisbezoek, maar op JV of catechisatie zeker wel.
Ouderling schreef:Maar misschien wil je me uitleggen waarom de preken van bijvoorbeeld ds van Haaren in de toepassing dan nu niet meer actueel voor de hoorders van nu zijn. Wat zou er moeten veranderen aan zo'n preek?
In ieder geval 2 dingen.
In de eerste plaats is het taalveld van een halve eeuw geleden niet hetzelfde als dat van nu.
Hierdoor begrijpen mensen niet wat ze lezen of horen; of ze geven er net een andere, verkeerde invulling aan. Zie de voorbeelden die in het topic over de doop aangereikt worden. En je kan het zelf ook waarnemen als predikanten iets citeren uit de Bijbel, de formulieren of de Psalmen; regelmatig begrijpen ze dan zelf niet wat er staat.
Nu zal dat begrip bij ambtsdragers wel wat hoger zijn dan bij gewone leden (hoop ik).
En in de tweede plaats de toepassing. De hoorder van een halve eeuw geleden is niet dezelfde als degene die in 2021 leeft. Google eens op 'homiletische driehoek' (of liever nog als je Duits machtig bent: 'homiletisches dreieck').
Je leest dan over de relatie tussen tekst (de Bijbel), prediker en hoorder. In dat spanningsveld speelt de preek zich af.
Het voert mij te ver om dat helemaal uit te leggen, maar plat gezegd: je wilt als prediker met de tekst dicht bij het hart van de hoorder komen. En niet bij het hart van de hoorder van een halve eeuw geleden.

Om een Bijbels voorbeeld te geven:
De kern van Paulus' prediking was ongetwijfeld 'Jezus Christus en Die gekruisigd', zoals hij zelf ergens zegt.
Maar in zijn zendbrieven (hoewel dat uiteraard geen preken zijn in de hedendaags zin van het woord) spreekt hij elke gemeente anders aan, naar wat er in zo'n gemeente leefde. Het is niet zo dat hij één zendbrief typte en die vervolgens naar alle gemeenten stuurde. Soms wel: hij schrijft aan de Kolossenzen: laat deze brief ook maar aan Laodicea lezen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ken je de preek van ds. Van Haaren over Openbaring 3 vers 20, @Tiberius? Het gaat over het kloppen op de deur van het hart.

Die is echt heel erg duidelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Ken je de preek van ds. Van Haaren over Openbaring 3 vers 20, @Tiberius? Het gaat over het kloppen op de deur van het hart.

Die is echt heel erg duidelijk.
Het gaat er niet zozeer om of jij en ik hem duidelijk vinden, maar de hele gemeente. Dat zien ambtsdragers nog wel eens over het hoofd.
Evenals forummers: ik neem aan dat jij een van de weinigen uit jouw gemeente bent, die op dit forum zit. Dan heb je een meer dan gemiddeld begrip van theologie en preken, maar de meeste hoorders hebben dat echt niet.

Als ik de Catechismusverklaring van Smytegelt of Van Haaren lees, begrijp ik het ook bijna 100%. Maar dat wil nog niet zeggen dat alle hoorders in een gereformeerde gemeente dat doen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Dat neemt niet weg, dat die ene preek inderdaad vrij tijdloos is, zeker in de versie die niet is gecensureerd door de weduwe.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ken je de preek van ds. Van Haaren over Openbaring 3 vers 20, @Tiberius? Het gaat over het kloppen op de deur van het hart.

Die is echt heel erg duidelijk.
Het gaat er niet zozeer om of jij en ik hem duidelijk vinden, maar de hele gemeente. Dat zien ambtsdragers nog wel eens over het hoofd.
Evenals forummers: ik neem aan dat jij een van de weinigen uit jouw gemeente bent, die op dit forum zit. Dan heb je een meer dan gemiddeld begrip van theologie en preken, maar de meeste hoorders hebben dat echt niet.

Als ik de Catechismusverklaring van Smytegelt of Van Haaren lees, begrijp ik het ook bijna 100%. Maar dat wil nog niet zeggen dat alle hoorders in een gereformeerde gemeente dat doen.
Span u een weinig in :langue
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Dat is off-topic. Ik kan die preek prima volgen, maar hij is niet actueel, en daar ging het nu om.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dat is off-topic. Ik kan die preek prima volgen, maar hij is niet actueel, en daar ging het nu om.
Niet alleen off-topic, maar ook een misverstand, twee eigenlijk:
Simon, Ouderling en GG-lid stellen: als ik een preek begrijp, begrijpt de hele gemeente het.
En: als ik een preek tijdloos vind, is hij actueel.
Gesloten