Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:Dat er in wezen geen verschillen zijn.
Nou dat is wel wat cru hoor. Ik heb het idee dat GGiN -dominees naar geheel GG kijken. En verschil is erg groot als het gaat om prediking tussen hen en ds Zondag/Vreugdenhil. Met alle respect maar nu dat filmpje van RMU naar buiten kwam waarin ds Zondag zegt dat vaccineren geen probleem is maar juist aanbevolen wordt en GGiN predikanten erg stellig nee zeggen...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dat er in wezen geen verschillen zijn.
Nou dat is wel wat cru hoor. Ik heb het idee dat GGiN -dominees naar geheel GG kijken. En verschil is erg groot als het gaat om prediking tussen hen en ds Zondag/Vreugdenhil. Met alle respect maar nu dat filmpje van RMU naar buiten kwam waarin ds Zondag zegt dat vaccineren geen probleem is maar juist aanbevolen wordt en GGiN predikanten erg stellig nee zeggen...
Ik denk dat dit vanouds zo geweest. Ook de mij dierbare ds. Mallan kon wel eens wat generaliseren. Dan werd het gehele kerkverband genoemd, terwijl hij op zaken wees die bij bepaalde predikanten genoemd konden worden. Ik wil wijlen ds. Mallan daarop niet hard vallen. We geloven tenslotte dat hij een van God gezonden en geroepen mensenkind was. Zelfs met vele genadegaven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/930916-ggin-b ... nd-en-doop

Verdriet vervult mijn hart:
Gesprek GG boek ds. G. Hoogerland

Het deputaatschap contact met kerken van de GGiN heeft overleg gehad met de Gereformeerde Gemeenten (GG) over het boekje ”Om vriend en broed’ren spreek ik nu” van ds. G. Hoogerland (GG, Rotterdam-IJsselmonde).

„Het gaat erom dat we hetzelfde spreken en gevoelen”, merkt ds. O. M. van der Tang (Alblasserdam), voorzitter van het deputaatschap, op. „Als er verschillende opvattingen zijn over de plaats van beloften en de inhoud van de prediking, is er geen basis voor vereniging.” Een van de afgevaardigden merkte op dat er ook onderscheid bestaat in leer en leven, „en dat wij waakzaam moeten zijn dat het ook bij ons niet verwatert.”

De predikant noemde het „droevig en verdrietig” dat kinderen van God gescheiden moeten optrekken en predikant zijn in verschillende kerkverbanden.
Je kon toch ook niets anders verwachten, anders zou men zelf het bestaansrecht van hun eigen kerkverband verdacht maken.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Augustienus »

Maar dat maakt het niet minder verdrietig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

Het grootste obstakel tot vereniging lijkt me duidelijk. Er liggen geestelijke banden, ook tussen predikanten. Maar wat het grootste probleem vormt is de verbreding in de GG. Er zijn nu eenmaal predikanten die beslist niet meer passen in de GGiN, en ook zullen deze predikanten zich niet thuis voelen in de GGiN.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Augustienus »

Eigenlijk zou er een soort herkaveling plaats moeten vinden. Het linkergedeelte van de GG gaat dan samen met de HHK en het rechtergedeelte van de CGK en rechts GG samen met GGIN en eventueel de OGG. En het linkergedeelte van de CGK met de GKV.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GGotK »

Augustienus schreef:Eigenlijk zou er een soort herkaveling plaats moeten vinden. Het linkergedeelte van de GG gaat dan samen met de HHK en het rechtergedeelte van de CGK en rechts GG samen met GGIN en eventueel de OGG. En het linkergedeelte van de CGK met de GKV.
Dat is ook al een keer uitgebreid aan de orde geweest. Wanneer 2 kerkverbanden willen samensmelten tot 1, ontstaan uiteindelijk 3 kerkverbanden. Laten we er eerst maar eens naar streven om goede buren te worden, daar is nog genoeg mee te winnen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

Augustienus schreef:Eigenlijk zou er een soort herkaveling plaats moeten vinden. Het linkergedeelte van de GG gaat dan samen met de HHK en het rechtergedeelte van de CGK en rechts GG samen met GGIN en eventueel de OGG. En het linkergedeelte van de CGK met de GKV.
Maar dan blijven we met verdeeldheid zitten. Zou iemand de grenzen voor een 'herverkaveling' kunnen trekken? Vooreerst zie ik dan, wat overigens van minder belang is, hetzelfde gebeuren als bij een burgerlijke gemeentelijke herindeling. Meestal is het zo dat elke gemeente voor zelfstandigheid kiest. Dan blijft er ingrijpen van bovenaf over, wat er ook zagen met de fusie van de vroegere gemeenten Rijssen en Holten. Holten voelde niets voor Rijssen, en Rijssen voelde niets voor Holten. Andere mogelijkheden voor herverkaveling waren afgevallen. Zo was er een alternatief om Rijssen en Enter samen te voegen, wat veel meer natuurlijk was, ook uit historisch oogpunt bezien. Maar ja, de gemeente Wierden, waaronder Enter viel (en nog valt) zocht zijn zelfstandigheid te behouden. En zou Enter naar Rijssen gaan, dan was er voor een kleine gemeente als Wierden geen draagvlak meer. Tenslotte heeft men van hogerhand de bezwaren van Wierden serieus genomen, want deed men dat niet, dan zou Wierden bij Almelo gevoegd moeten worden. En dat wilde Wierden beslist voorkomen. Zie hier: De reden waarom zowel Holten en Rijssen gedwongen werden een huwelijk aan te gaan...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mistig »

Augustienus schreef:Eigenlijk zou er een soort herkaveling plaats moeten vinden. Het linkergedeelte van de GG gaat dan samen met de HHK en het rechtergedeelte van de CGK en rechts GG samen met GGIN en eventueel de OGG. En het linkergedeelte van de CGK met de GKV.
Goed idee hoor, maar wat doe je met gemeenten die intern al verschillende 'stromingen' kennen?
Zo zou een deel van mijn gemeente zich prima thuis voelen in GGiN-kringen. Een ander deel zou zich liever in het HHK/CGK-kamp scharen. En ik denk dat er nog een groot deel is wat 'gewoon' GG wil blijven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mistig »

Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dat er in wezen geen verschillen zijn.
Nou dat is wel wat cru hoor. Ik heb het idee dat GGiN -dominees naar geheel GG kijken. En verschil is erg groot als het gaat om prediking tussen hen en ds Zondag/Vreugdenhil. Met alle respect maar nu dat filmpje van RMU naar buiten kwam waarin ds Zondag zegt dat vaccineren geen probleem is maar juist aanbevolen wordt en GGiN predikanten erg stellig nee zeggen...
Maar zijn dat nou principiële verschillen?
Het verschil van inzicht over vaccineren is er toch altijd geweest, binnen bijna elk rechtzinnig kerkverband?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef:Het grootste obstakel tot vereniging lijkt me duidelijk. Er liggen geestelijke banden, ook tussen predikanten. Maar wat het grootste probleem vormt is de verbreding in de GG. Er zijn nu eenmaal predikanten die beslist niet meer passen in de GGiN, en ook zullen deze predikanten zich niet thuis voelen in de GGiN.
Precies. Dat is het echte probleem en ik denk dat we dat allemaal wel weten. Het probleem zal vice versa bestaan.
En daar kom je niet uit. De enige uitweg is inderdaad een verkaveling zoals Augustienus voorstelt. Want laten we eerlijk zijn, ook binnen de GG komen de verschillen steeds duidelijker naar buiten. En hoe lang gaat dat nog goed? (Ik hoop heel lang hoor, maar ergens denk ik dat ook dit ooit mis gaat lopen).
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Het grootste obstakel tot vereniging lijkt me duidelijk. Er liggen geestelijke banden, ook tussen predikanten. Maar wat het grootste probleem vormt is de verbreding in de GG. Er zijn nu eenmaal predikanten die beslist niet meer passen in de GGiN, en ook zullen deze predikanten zich niet thuis voelen in de GGiN.
Precies. Dat is het echte probleem en ik denk dat we dat allemaal wel weten. Het probleem zal vice versa bestaan.
En daar kom je niet uit. De enige uitweg is inderdaad een verkaveling zoals Augustienus voorstelt. Want laten we eerlijk zijn, ook binnen de GG komen de verschillen steeds duidelijker naar buiten. En hoe lang gaat dat nog goed? (Ik hoop heel lang hoor, maar ergens denk ik dat ook dit ooit mis gaat lopen).
De vrees die u in de laatste zin opmerkt bekruipt mij ook wel eens. We hebben, zo het lijkt, niets geleerd van 1953. Eigenlijk is er alleen maar een verder uiteengroeien gekomen. En dan bekruipt je het gevoel wel eens: Hoe lang gaat dit goed. Heel lang waren de GG naar buiten toe en bastion van eenheid en vastheid. Maar nu er scheuren in het bastion zichtbaar worden, zal dat ook wel door 'buitenstaanders' opgemerkt worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bloksteen »

Binnen de GGIN niet dan? De GGIN is net zo goed een kippenhok aan het worden door interne verschillen en een andere focus in de prediking.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

Bloksteen schreef:Binnen de GGIN niet dan? De GGIN is net zo goed een kippenhok aan het worden door interne verschillen en een andere focus in de prediking.
Helaas zien we daar ook een begin. Maar ik weet niet of men dat zelf ook ziet... Naar buiten toe is de GGiN nog altijd een bastion van vastheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

Bloksteen schreef:Binnen de GGIN niet dan? De GGIN is net zo goed een kippenhok aan het worden door interne verschillen en een andere focus in de prediking.
Wij vinden het natuurlijk ook wel erg snel een kippenhok. We scheuren al om een zwarte broek of een streepjesbroek. Er mogen gewoon verschillen zijn, een andere focus is wat anders, zolang het om de geheel enige Naam, de twee wegen en de drie stukken gaat is het bijbels. Daaromheen is veel mogelijk.

Tja, we zijn mensen. Na zo'n filmpje heb ik tabak van een bepaalde dominee. Dat is mijn probleem, niet die van een dominee of kerkverband.

Met een toename aan individualisering, het opkomen voor je eigen mening en 'iedereen mag er zijn' komen echt geen kerkverbanden bij elkaar.

Al zullen er velen verloren gaan die er een sport van maken de staat van een ander in twijfel te trekken op basis van ondermaanse argumentatie. Zij geven daarmee blijk zelf te willen regeren, waar rechtspreken een onderdeel van is. Dat is een doodzonde.
Gesloten