Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:Voor kleine gemeenten zoals Westzaan begrijp ik het. Een kleine gemeente in een totaal geseculariseerde omgeving verdient steun van de rest van het kerkverband. Iets dieper kijkend dan het feit van die verbouwing op zich dient dat een diaconaal/missionair doel. Namelijk de verkondiging van Gods Woord in donker Noord-Holland.

Bij Sliedrecht begrijp ik het minder. Als een middelgrote gemeente niet in staat is om de uitbreiding te financieren had die gemeente het huiswerk over moeten doen.
Ik kan het artikel niet lezen, maar staat daarin dat Sliedrecht de eigen verbouwing niet kan financieren? En hulp nodig heeft cq. krijgt?
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door helma »

Pioenroosje schreef:
Mistig schreef:
DDD schreef: En een mooi maar ook wel aangrijpend (vond ik persoonlijk) interview met een oud mede-jv-lid uit de kerk van mijn jeugd:

https://www.npostart.nl/de-verwondering ... KN_1702704
Een mooi interview. Dank voor het delen.
Ik heb met pijn in mijn hart zitten kijken. Hebben we als reformatorische kerken echt geen antwoord op deze pijn? En ja, ik ken het theoretische antwoord (Je kruis opnemen en volgen), maar ik geloof dat als ik tegenover deze meneer zou zitten, ik dit niet uit mijn mond zou krijgen... Ik vind dit zó moeilijk...
Wat voor antwoord denk je aan? (nu ik bericht van Bezorgd heb gelezen weet ik niet of ik het interview nu wil zien) Ik ben wel benieuwd wat Bijbelse antwoorden zouden moeten/kunnen zijn in deze situatie....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Luther »

Pioenroosje schreef:
Mistig schreef:
DDD schreef: En een mooi maar ook wel aangrijpend (vond ik persoonlijk) interview met een oud mede-jv-lid uit de kerk van mijn jeugd:

https://www.npostart.nl/de-verwondering ... KN_1702704
Een mooi interview. Dank voor het delen.
Ik heb met pijn in mijn hart zitten kijken. Hebben we als reformatorische kerken echt geen antwoord op deze pijn? En ja, ik ken het theoretische antwoord (Je kruis opnemen en volgen), maar ik geloof dat als ik tegenover deze meneer zou zitten, ik dit niet uit mijn mond zou krijgen... Ik vind dit zó moeilijk...
https://www.rd.nl/kerk-religie/verklari ... -1.1532487
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

helma schreef:Ik kan het niet kijken of ik moet een app van NPO downloaden. Klopt dat?
Nee dat klopt niet. Ik kon het met Kliksafe zo kijken op mijn laptop in de browser. Maar het verschilt misschien per browser.

Ik moest ook even slikken over de opmerking waarop Bezorgd doelt, maar ik vind niet dat hij het interview er recht mee doet. Los daarvan: alle kinderen die geadopteerd zijn, groeien op zonder de liefde van hun moeder. Het zou erg naïef zijn om te menen dat als zij om hun moeder roepen ze altijd hun adoptie-moeder bedoelen.

Maar de merkwaardige conclusie dat je dus geen kennis hoeft te nemen van andermans ideeen/leven/persoon is precies wat ik zo verbijsterend vond in dit gesprek. Bezorgd is daar niet de enige in, zo blijkt daaruit. Ik kan mij daar niets bij voorstellen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door helma »

DDD schreef:
helma schreef:Ik kan het niet kijken of ik moet een app van NPO downloaden. Klopt dat?
Nee dat klopt niet. Ik kon het met Kliksafe zo kijken op mijn laptop in de browser. Maar het verschilt misschien per browser.

Ik moest ook even slikken over de opmerking waarop Bezorgd doelt, maar ik vind niet dat hij het interview er recht mee doet. Los daarvan: alle kinderen die geadopteerd zijn, groeien op zonder de liefde van hun moeder. Het zou erg naïef zijn om te menen dat als zij om hun moeder roepen ze altijd hun adoptie-moeder bedoelen.

Maar de merkwaardige conclusie dat je dus geen kennis hoeft te nemen van andermans ideeen/leven/persoon is precies wat ik zo verbijsterend vond in dit gesprek. Bezorgd is daar niet de enige in, zo blijkt daaruit. Ik kan mij daar niets bij voorstellen.
Ik bedoel niet dat ik er geen kennis van hoef te nemen, maar dat ik het nu niet wil kijken. Ik denk dat ik het nu niet aankan.
Jij bekijkt het waarschijnlijk van de ene kant, maar ik sta als moeder aan de andere kant.
Ik wil niets afdoen van de pijn en worstelingen van betrokken personen, dat zie ik ook van dichtbij. Maar onderschat de pijn en de worstelingen van ouders rondom ook niet.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hendrien »

helma schreef:
DDD schreef:
helma schreef:Ik kan het niet kijken of ik moet een app van NPO downloaden. Klopt dat?
Nee dat klopt niet. Ik kon het met Kliksafe zo kijken op mijn laptop in de browser. Maar het verschilt misschien per browser.

Ik moest ook even slikken over de opmerking waarop Bezorgd doelt, maar ik vind niet dat hij het interview er recht mee doet. Los daarvan: alle kinderen die geadopteerd zijn, groeien op zonder de liefde van hun moeder. Het zou erg naïef zijn om te menen dat als zij om hun moeder roepen ze altijd hun adoptie-moeder bedoelen.

Maar de merkwaardige conclusie dat je dus geen kennis hoeft te nemen van andermans ideeen/leven/persoon is precies wat ik zo verbijsterend vond in dit gesprek. Bezorgd is daar niet de enige in, zo blijkt daaruit. Ik kan mij daar niets bij voorstellen.
Ik bedoel niet dat ik er geen kennis van hoef te nemen, maar dat ik het nu niet wil kijken. Ik denk dat ik het nu niet aankan.
Jij bekijkt het waarschijnlijk van de ene kant, maar ik sta als moeder aan de andere kant.
Ik wil niets afdoen van de pijn en worstelingen van betrokken personen, dat zie ik ook van dichtbij. Maar onderschat de pijn en de worstelingen van ouders rondom ook niet.
Ja, dat laatste vind ik ook heel moeilijk. Het doet me echt pijn dat de familieband verbroken is. Ook juist voor hun adoptie-kinderen. Maar ik kan die ouders ook zo begrijpen. Het lukt gewoon niet. Het is een stap te ver. Zou ik het kunnen als het mijn zoon was? En die ouders hebben ook al hun oudste zoon verloren! Ik heb het idee dat tegenwoordig samenwonen wel redelijk geaccepteerd wordt door refo-ouders, maar dit is nog veel moeilijker. Maar eigenlijk vind ik dat ook weer inconsequent.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:Ik heb een poging gewaagd, scrolde er even doorheen maar schrok gelijk al toen ik hoorde dat het dus twee mannen zijn die menen een kind te moeten groot brengen.
Arm kind , denk ik dan. Zeker toen de man vertelde dat op de momenten dat het kind het meest verdrietig is, ze geen "papa", maar "mama" roept. En dan komt er toch een 'papa'
Verstoken van moederliefde groeit dus zo'n kind op. Je hart huilt.
Kon het niet meer opbrengen verder te kijken.
Het is echt om te huilen. Ik vind het bijna een soort egoïsme, dat je als twee mannen een gezin wilt hebben met kinderen. En dat je dan een kerk hebt waar deze mannen niet mogen trouwen maar wel hun kind ten doop houden. Ik kan daar echt niet bij met mijn verstand. Je hoort bij hem ook nog wel dat zijn geweten af en toe spreekt.

Je kunt met iedereen medelijden krijgen. Als je de verhalen van criminelen hoort kun je uiteindelijk ook alleen maar medelijden hebben. Zij hebben nooit de kansen gehad die jij en ik gehad hebben, zijn uiteindelijk zelf ook ongelukkig, enz. enz. Dat betekent toch niet dat we wat van de Bijbelse waarheid af moeten doen?

Ik weet het. Makkelijk praten vanaf de zijlijn. En of ik geen zondig hart heb en tot alle boosheid ben geneigd. Da's echt waar. Dat voel ik ook. Maar dat zou anderzijds betekenen dat niemand ooit iemand mag aanspreken. En dat is buitengewoon onbijbels. Tegen de vrouw die in haar overspel was gegrepen zei de Heere Jezus niet dat ze op dat pad door mocht gaan. Hij zei niets over de stráf, maar hij zei wel dat ze niet meer moest zondigen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:Ik weet het. Makkelijk praten vanaf de zijlijn. En of ik geen zondig hart heb en tot alle boosheid ben geneigd. Da's echt waar. Dat voel ik ook. Maar dat zou anderzijds betekenen dat niemand ooit iemand mag aanspreken. En dat is buitengewoon onbijbels.
Mee eens. Ten diepste laat je dan pas echt mensen in de kou staan. Als je het echte geluk te verzwijgt, en mensen door laat gaan op een weg die naar het verderf lijd.

Het grijpt ook mij ontzettend aan. Het leed en de gebrokenheid. Maar ook dat in de christelijke gemeente zo verdeeld is als het hier om gaat, en afbreuk doet aan Gods goede en heilzame geboden ten behoeve van de cultuur. Dan roept mijn hart: kom Heere Jezus, kom!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

Erasmiaan schreef: Het is echt om te huilen. Ik vind het bijna een soort egoïsme, dat je als twee mannen een gezin wilt hebben met kinderen. En dat je dan een kerk hebt waar deze mannen niet mogen trouwen maar wel hun kind ten doop houden. Ik kan daar echt niet bij met mijn verstand. Je hoort bij hem ook nog wel dat zijn geweten af en toe spreekt.
Het kind kan er toch niets aan doen dat hij twee vaders heeft? Dat is toch geen reden om het kind dan maar niet te dopen?
Je kunt met iedereen medelijden krijgen. Als je de verhalen van criminelen hoort kun je uiteindelijk ook alleen maar medelijden hebben. Zij hebben nooit de kansen gehad die jij en ik gehad hebben, zijn uiteindelijk zelf ook ongelukkig, enz. enz. Dat betekent toch niet dat we wat van de Bijbelse waarheid af moeten doen?
Nee, maar de vergelijking tussen een homoseksueel en een crimineel vind ik hoogst ongepast.
Ik weet het. Makkelijk praten vanaf de zijlijn. En of ik geen zondig hart heb en tot alle boosheid ben geneigd. Da's echt waar. Dat voel ik ook. Maar dat zou anderzijds betekenen dat niemand ooit iemand mag aanspreken. En dat is buitengewoon onbijbels. Tegen de vrouw die in haar overspel was gegrepen zei de Heere Jezus niet dat ze op dat pad door mocht gaan. Hij zei niets over de stráf, maar hij zei wel dat ze niet meer moest zondigen.
Iemand aanspreken is wat anders dan iemand buitensluiten en het contact verbreken.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Pioenroosje »

Helma vroeg me welk antwoord ik van de kerk zou willen zien. Geen ander antwoord dan wat er nu ligt en waar Luther naar verwees: kruisdragen. Ik geloof echt dat daar het antwoord ligt, zoals in die notitie waarnaar verwezen werd. Maar we hoeven toch de persoon die hierin zondigt niet af te wijzen? We verwachten nota bene van een mens met homofiele gevoelens dat hij een scheiding aanbengt tussen zijn gevoelens en het uitleven hiervan (wat me echt een heel moeilijke opdracht lijkt!), maar zelf zouden we dan niet een scheiding kunnen maken tussen de persoon en zijn daden?

Een man of vrouw alleen mag toch ook een kind adopteren, of via pleegzorg voor een kind zorgen? Dat een kind verstoken van moederliefde zou blijven, vind ik geen argument hiervoor. De kinderen die verwekt worden via klinieken of via de informele weg met een zelf uitgekozen donor: dat vind ik echt ten hemel schreiend... Ik las een interview met ene mevrouw Coster, die samen met twee mannen (een stel) een kind krijgt, ze weet niet van wie, want het lijkt ze wel 'natuurlijk' om het zaad van allebei de mannen te gebruiken, halverwege nog verliefd wordt op een van de twee etc etc. Wat is het een zegen als we Gods weerhoudende genade nog in ons leven mogen ervaren.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erasmiaan »

Ambtenaar schreef:
Erasmiaan schreef: Het is echt om te huilen. Ik vind het bijna een soort egoïsme, dat je als twee mannen een gezin wilt hebben met kinderen. En dat je dan een kerk hebt waar deze mannen niet mogen trouwen maar wel hun kind ten doop houden. Ik kan daar echt niet bij met mijn verstand. Je hoort bij hem ook nog wel dat zijn geweten af en toe spreekt.
Het kind kan er toch niets aan doen dat hij twee vaders heeft? Dat is toch geen reden om het kind dan maar niet te dopen?
Nee maar als kerk zet je hiermee een stempel van goedkeuring op deze situatie. Als de tucht functioneert kun je niet dopen.
Nee, maar de vergelijking tussen een homoseksueel en een crimineel vind ik hoogst ongepast.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om het in die hoek te trekken. Wat ik er mee wilde zeggen is dat zo'n verhaal wat met je doet en gevoelens op kan roepen die niet Bijbels zijn. Evenzo kan dat ook in andere situaties zo zijn, waarmee ook niet gezegd is dat daarmee alles goed is.

Iemand aanspreken is wat anders dan iemand buitensluiten en het contact verbreken.
Zeker. De vraag is wie wie buitensluit. Moeten we in een gezinssituatie makkelijker zijn dan in het 'huisgezin Gods', de gemeente?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 07 dec 2018, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

Ik vraag me wel af of je als man of vrouw alleen, een kind mag adopteren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Delftenaar schreef:Voor kleine gemeenten zoals Westzaan begrijp ik het. Een kleine gemeente in een totaal geseculariseerde omgeving verdient steun van de rest van het kerkverband. Iets dieper kijkend dan het feit van die verbouwing op zich dient dat een diaconaal/missionair doel. Namelijk de verkondiging van Gods Woord in donker Noord-Holland.

Bij Sliedrecht begrijp ik het minder. Als een middelgrote gemeente niet in staat is om de uitbreiding te financieren had die gemeente het huiswerk over moeten doen.
Ik kan het artikel niet lezen, maar staat daarin dat Sliedrecht de eigen verbouwing niet kan financieren? En hulp nodig heeft cq. krijgt?
Nee. Dat staat er niet. Misschien moet je even pagina 3 doorlezen. Dan begrijp je waarom hij het over Sliedrecht heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Pioenroosje »

Bedoel je formeel? Of ethisch?

Formeel is het toegestaan; al kan heteen lang traject zijn omdat veel landen de voorkeur geven aan een gehuwd stel.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

Erasmiaan schreef:Nee maar als kerk zet je hiermee een stempel van goedkeuring op deze situatie. Als de tucht functioneert kun je niet dopen.
Het lijkt me een moeilijke afweging. Enerzijds heb je als kerk opvattingen over relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht en anderzijds heb je opvattingen over dat kinderen het teken van het verbond ontvangen. Ik kan er begrip voor hebben dat het belang van het kind, nl. dat hij het teken van het verbond krijgt, bovengeschikt wordt geacht.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om het in die hoek te trekken. Wat ik er mee wilde zeggen is dat zo'n verhaal wat met je doet en gevoelens op kan roepen die niet Bijbels zijn. Evenzo kan dat ook in andere situaties zo zijn, waarmee ook niet gezegd is dat daarmee alles goed is.
Laten we het erop houden dat de vergelijking ongelukkig was. Ik ben het verder wel inhoudelijk met je eens.
Zeker. De vraag is wie wie buitensluit. Moeten we in een gezinssituatie makkelijker zijn dan in het 'huisgezin Gods', de gemeente?
Ik ben van mening dat je altijd contact met je kinderen moet onderhouden (behalve wellicht in geval van ernstige fysieke bedreigingen).
Gesloten