Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
Mannetje schreef:Ik herhaal nog maar een keer wat onderschrijven is. Is dit ook de betekenis die jij aan het woord geeft, Erik1960? Met andere woorden, is onderschrijven inderdaad hetzelfde als jezelf er mee verenigen?
Ik vind ‘verenigen’ wat lastig te hanteren voor mezelf, wanneer dat betekenen zou dat ik a.h.w. versmelt. Dat werkt op mij vervreemdend. Onderschrijven is voor mij dat ik me kan vinden in wat ik onderschrijf. Maar niet dat ik me zonder voorbehoud of met uitschakeling van voortschrijdend inzicht conformeer aan wat anderen er over vinden.
Nu draai je er weer om heen.

Als jij de forumregels onderschrijft, onderschrijf je automatisch ook het standpunt van ds. Klaassen. Zo simpel is het.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Ik ga daar natuurlijk geen antwoord op geven in een openbaar gesprek, als Valcke daar zelf nauwelijks iets over zegt. Als je daarover meer wilt weten, dan stuur je maar een e-mailbericht.

En voor het overige: de forumregels zijn breder dan de drie formulieren van eenheid.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
Ad Anker schreef:
Erik1960 schreef:Maar je reageerde nu op een bijdrage van iemand anders die expliciet meldde dat het niet exclusief om mij te doen is. Daar kun je mij gewoon buiten laten.
HersteldHervormd meldde dat jou het vuur aan de schenen werd gelegd. Daar kwamen reacties op, waaronder die van Valcke. Dus om nu te doen alsof je geen aandeel hebt in dit dispuut is wat naïef m.i.
Neee…. Ik had een aandeel in het gesprek over Klaassen en de Classis. Daarna kwam Valcke met zijn betoog over de grondslag van het forum. Daar heb ik geen woord in geschreven, tot het moment dat jij me er ongevraagd in betrok en mijn persoonlijke integriteit in twijfel trok. Ik vind dat je daarmee de grenzen van het betamelijke hebt overschreden. De forumregels zeggen daar iets over.
Jij hebt letterlijk gezegd dat er voor alle flanken ruimte moet zijn binnen de kerk. Daarmee erken je dat waarheid en leugen tezamen mogen worden beleden en verkondigd.

Het is me volslagen onduidelijk waarom je nog nooit expliciet hebt toegestemd met wat er zo duidelijk in Gods Woord staat. Dit is al de derde keer dat je rondom het onderwerp heen fietst:
1. eerst de noodzaak van de lijfelijke aanwezigheid bij de zondagse erediensten (waar je op basis van het 4de gebod nog wel een ander standpunt op in kunt nemen binnen de kaders van dit forum);
2. vervolgens over de noodzaak van de kerkelijke tucht, ban en afsnijding (daar is de Heidelbergse Catechismus heel duidelijk over);
3. en nu over het lhbti-standpunt (daar is Gods Woord zélf heel duidelijk over).
En dat onduidelijke standpunt is niet fair en ook niet eerlijk. Het insinueert dat je het met het tegendeel eens bent. En daar komt reactie op. En dat is logisch.
Zo… je hebt je verdiept in mij. Wat een eer.

De PKN is een brede kerk. Ik ben daar onderdeel van en die kerk ligt me aan het hart. Het is een gegeven dat er binnen die kerk (soms zeer) uiteenlopend over onderwerpen gedacht wordt. JIj hangt daar de woorden waarheid en leugen aan. Ik gebruik die woorden niet. Wanneer aan de uiterste flanken van de PKN mensen uitstappen, verandert dat het brede karakter van de PKN. Ik zou dat betreuren.

Over je drie punten:
1. Mooi, we zijn het eens
2. Ik heb dat gesprek niet teruggelezen, dus uit mijn herinnering: Ja, dat was een lastig gesprek voor mij. Maar als ik het me goed herinner, heb ik daar geschreven dat ik erken dat tucht nodig kan zijn, maar dat ik sterke bedenkingen heb als het gaat over de wijze waarop die wordt uitgevoerd.
3. Ik herhaal wat ik eerder schreef: dit onderwerp raakt mij te persoonlijk om daarover hier in gesprek te gaan. Mijn standpunt is niet onduidelijk: ik wil daar op deze plaats gewoon niets over delen. Dat je niet te horen krijgt wat je graag wilt horen is iets anders. Ik ben in een ander topic tamelijk open geweest over een persoonlijke kwestie. Dat is me niet echt goed bevallen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
Mannetje schreef:Ik herhaal nog maar een keer wat onderschrijven is. Is dit ook de betekenis die jij aan het woord geeft, Erik1960? Met andere woorden, is onderschrijven inderdaad hetzelfde als jezelf er mee verenigen?
Ik vind ‘verenigen’ wat lastig te hanteren voor mezelf, wanneer dat betekenen zou dat ik a.h.w. versmelt. Dat werkt op mij vervreemdend. Onderschrijven is voor mij dat ik me kan vinden in wat ik onderschrijf. Maar niet dat ik me zonder voorbehoud of met uitschakeling van voortschrijdend inzicht conformeer aan wat anderen er over vinden.
Nu draai je er weer om heen.

Als jij de forumregels onderschrijft, onderschrijf je automatisch ook het standpunt van ds. Klaassen. Zo simpel is het.
Fijn dat het voor jou zo automatisch gaat. Wees daar zuinig op, zou ik zeggen. Gelet op wat je elders schrijft over je ervaringen met beroepingswerk en je teleurstellingen daarin, hebben we blijkbaar allebei onze struggles.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Geytenbeekje »

Erik1960 schreef:
Mannetje schreef:Ik herhaal nog maar een keer wat onderschrijven is. Is dit ook de betekenis die jij aan het woord geeft, Erik1960? Met andere woorden, is onderschrijven inderdaad hetzelfde als jezelf er mee verenigen?
Ik vind ‘verenigen’ wat lastig te hanteren voor mezelf, wanneer dat betekenen zou dat ik a.h.w. versmelt. Dat werkt op mij vervreemdend. Onderschrijven is voor mij dat ik me kan vinden in wat ik onderschrijf. Maar niet dat ik me zonder voorbehoud of met uitschakeling van voortschrijdend inzicht conformeer aan wat anderen er over vinden.
Niet negatief maar iets wat ik opmerk. Ik merk dat jij een wat andere interpretatie hebt op het geloof. Als ik las hoe je kerk in elkaar steekt dan zit je niet in de kerk die gemiddeld refoforum-achtig is. Dat geeft niets maar dat maakt het wel wat duidelijker dat je af en toe wat anders denkt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
Mannetje schreef:Ik herhaal nog maar een keer wat onderschrijven is. Is dit ook de betekenis die jij aan het woord geeft, Erik1960? Met andere woorden, is onderschrijven inderdaad hetzelfde als jezelf er mee verenigen?
Ik vind ‘verenigen’ wat lastig te hanteren voor mezelf, wanneer dat betekenen zou dat ik a.h.w. versmelt. Dat werkt op mij vervreemdend. Onderschrijven is voor mij dat ik me kan vinden in wat ik onderschrijf. Maar niet dat ik me zonder voorbehoud of met uitschakeling van voortschrijdend inzicht conformeer aan wat anderen er over vinden.
Nu draai je er weer om heen.

Als jij de forumregels onderschrijft, onderschrijf je automatisch ook het standpunt van ds. Klaassen. Zo simpel is het.
Fijn dat het voor jou zo automatisch gaat. Wees daar zuinig op, zou ik zeggen. Gelet op wat je elders schrijft over je ervaringen met beroepingswerk en je teleurstellingen daarin, hebben we blijkbaar allebei onze struggles.
Maar het ergens oneens mee zijn, terwijl dat volgens Gods Woord fundamenteel onjuist is óf iets moeilijk vinden in de voorzienigheid en leidingen Gods, is in wezen heel wat anders. Dat zijn echt twee totaal verschillende zaken, die je niet met elkaar kunt vergelijken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:[
Maar het ergens oneens mee zijn, terwijl dat volgens Gods Woord fundamenteel onjuist is óf iets moeilijk vinden in de voorzienigheid en leidingen Gods, is in wezen heel wat anders. Dat zijn echt twee totaal verschillende zaken, die je niet met elkaar kunt vergelijken.
Leuk geprobeerd om me weer in de mond te leggen dat ik het ergens mee oneens ben. Ik herhaal het speciaal voor jou voor de allerlaatste keer: over dat thema wil ik op dit forum niet praten. Net als jij vertrouw ik op de voorzienigheid en leiding van God.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door huisman »

---knip---
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

---knip---
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Het is beslist niet de bedoeling dat forummers gaan roepen wie wel en niet toegang tot dit forum mogen hebben.
Daar zijn wij als moderators meer dan voldoende toe in staat.
Volgens mij had ik dat recent ook al aangegeven, dus als het nog een keer gebeurt, vallen er sancties.
Daarom heb ik op de laatste pagina's wat berichten geknipt.

Omdat we geen tijd/zin hebben al die pagina's door te lopen, heb ik het topic gesloten en een nieuw topic geopend voor Gelezen, gedacht, gehoord: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 39&t=15030
Wat je wél kan doen - graag zelfs - is berichten melden, zodat we er attent op zijn.
Gesloten