Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door GGotK »

De vraag is of dhr Evers over 4 jaar voor de ganse GG beroepbaar wordt gesteld of alleen voor de gemeente Carterton en of zijn opleiding 4 jaar duurt of korter (à la student Dekker).
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Erskinees »

Als iemand geschikt is voor een ambt in een geinstitueerde gemeente in Nieuw-Zeeland (en ook Nederlands spreekt, volgens mij spreekt hij dat ook vloeiend) is hij toch ook geschikt voor een Nederlandse gemeente, zou je toch denken? Waarom dan geen algehele beroepbaarstelling. De situatie van een zendingspredikant, of Israelpredikant vind ik dan toch wat anders.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door FlyingEagle »

Lijkt me een beetje onzinnig om nu te gaan speculeren over de beroepbaarstelling van dhr. Evers terwijl daar nog helemaal geen mededelingen over zijn gedaan. Wacht gewoon de officiële mededelingen af zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:De vraag is of dhr Evers over 4 jaar voor de ganse GG beroepbaar wordt gesteld of alleen voor de gemeente Carterton en of zijn opleiding 4 jaar duurt of korter (à la student Dekker).
Is het dé vraag, of jouw vraag? Gezien leeftijd en woonplaats lijkt me een aangepast programma op z'n plaats. Maar dat zullen ze in Rotterdam prima kunnen beslissen.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door KB_ »

Eens Anker!
Om nog eens wens te doen (ken de gemeente Carterton verder niet heel goed deze is toch meer georienteerd op het hollandse kerkverband): ik zie op de website dat er het resterende gedeelte van het jaar nog maar 1x iemand overkomt (een hollandse student). is daarom wel te hopen dat hij daar ouderling mag blijven en wanneer hij niet in NL hoeft te zijn daar toch mag voorgaan. altijd leesdienst is ook geen pretje. maarja, nu ga ik ook meespeculeren en dat is niet de bedoeling.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:De vraag is of dhr Evers over 4 jaar voor de ganse GG beroepbaar wordt gesteld of alleen voor de gemeente Carterton en of zijn opleiding 4 jaar duurt of korter (à la student Dekker).

Kerkrechtelijk kun je niet alleen voor een bepaalde gemeente beroepbaar gesteld worden.
Dit heb ik nagevraagd nav beroepbaarstelling Dekker.
Als men dat al stelt, is het ten diepste niet meer dan een nietbindend advies. Maar in principe zou een gemeente een beroep uit kunnen brengen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

Volgens mij wordt student Evers gewoon voor het geheel van de Gereformeerde Gemeenten opgeleid. Anders kunnen ze in Poortvliet of Opperdoes (waar nog minder dominees komen dan in Carterton, Nieuw-Zeeland) ook wel iemand tot lerend ouderling verheffen en vervolgens laten opleiden tot predikant voor zichzelf.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Dat zou trouwens een bijzonder goed idee zijn, want als ik mijn kerkbode goed lees, zijn er niet zo veel dominees die de reis naar Noord-Holland willen maken.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:Volgens mij wordt student Evers gewoon voor het geheel van de Gereformeerde Gemeenten opgeleid. Anders kunnen ze in Poortvliet of Opperdoes (waar nog minder dominees komen dan in Carterton, Nieuw-Zeeland) ook wel iemand tot lerend ouderling verheffen en vervolgens laten opleiden tot predikant voor zichzelf.
.
Laatst gewijzigd door Bruna op 21 mei 2019, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:Volgens mij wordt student Evers gewoon voor het geheel van de Gereformeerde Gemeenten opgeleid. Anders kunnen ze in Poortvliet of Opperdoes (waar nog minder dominees komen dan in Carterton, Nieuw-Zeeland) ook wel iemand tot lerend ouderling verheffen en vervolgens laten opleiden tot predikant voor zichzelf.
Waarom komen er in Poortvliet of Opperdoes dan zo weinig?
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Piet Puk »

Wat ik me afvraag: moet je bij je attest ook een pasfoto meesturen t.b.v. van Gergeminfo.nl? Weet iemand dit?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef:Wat ik me afvraag: moet je bij je attest ook een pasfoto meesturen t.b.v. van Gergeminfo.nl? Weet iemand dit?
Ja een recente van max 2 jaar en een kwartaal oud. Met strop.
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Snuf »

De roddelpers in volle gang... Doe je werk! Desnoods met een hoofdletter!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat zou trouwens een bijzonder goed idee zijn, want als ik mijn kerkbode goed lees, zijn er niet zo veel dominees die de reis naar Noord-Holland willen maken.
Het probleem is dat dat niet betaald kan worden, een eigen predikant dan. En als het te duur is om een dominee over te laten komen, betalen ze hem maar wat minder of legt de thuisgemeente maar wat bij. Gemeenten zoals Den Helder, Westzaan en Opperdoes krijgen amper een dominee. Poortvliet en Dinteloord overigens ook. Dat is een hele slechte zaak. Ik kan me de brief van dat meisje uit die gemeente met 110 (doop)leden nog goed herinneren, ooit in de Saambinder. Dus dominees, als u meeleest, plan vandaag nog een vrije zondag in één der bovengenoemde gemeenten!!!!!!

@Bruna, als jij het weet, weet ik het ook. Ik zal nog eens een vraag indienen hierover op de achterkant van de Saambinder, bedenk ik me nu. Want het is bijzonder droevig, als je sommige pagina's op Kerktijden leest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Wat ik me afvraag: moet je bij je attest ook een pasfoto meesturen t.b.v. van Gergeminfo.nl? Weet iemand dit?
Het is gewoon goed Googlewerk van de beste webbeheerder. Ik moet eerlijk bekennen dat ik meestal ook op de zoekmachine kijk voor een foto... Erg hé? :oO
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie