Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zita »

Ik vind het verdrietig dat hij vertrekt uit de PKN. Er verdwijnt een baken aan de rechterzijde, die niet bang was om zijn visie scherp en helder te verwoorden. Ik begrijp het helemaal, dat hij moegestreden is en dat de strijd in formele zin weinig perspectief had. Ik weet niet of in zijn strijd wijsheid en zachtmoedigheid en rechtzinnigheid altijd in de juiste balans te vinden waren, maar ik weet ook wel dat ik dat van de zijlijn (en niet-intensief volgend) dat helemaal niet goed kan beoordelen. Maar toch: het is jammer dat hij gaat. Ik weet niet hoe groot zijn invloed in de kerk was, maar die verdwijnt nu wel.
Bij recent beroepingswerk zette mijn moeder hem meermaals op haar lijstje (de kerkenraad vraagt altijd of gemeenteleden namen willen indienen), maar ze besefte wel dat hij zozeer in de rechterkantlijn van het geheel van de PKN stond, dat hij niet beroepen zou worden in haar gemeente. Maar goed, het signaal wilde ze wel afgeven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12038
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Waar heb je het over?
Misschien kan je een eigen mening formuleren waar we wat van kunnen opsteken in plaats van wat te roeptoeteren. Hoeveel mensen zijn bij jullie de afgelopen halfjaar vanuit de PKN overgekomen, bijvoorbeeld?
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Zit jij ook in de PKN dan?
Zeker. Mijn voorgeslacht in de mannelijke lijn heeft een wat gevarieerder kerkelijk leven. Op enig moment besloot wijlen mijn vader hervormd te worden. Mijn moeder en haar ouders waren Hervormd.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Er gaan nog meerdere dominees en kerkgangers volgen verwacht ik.
Dit is een eenling. Ik zie in GB kringen helemaal geen andere types die in dit spoor denken.
Bedoel je voor wat betreft het gender-gebeuren? Ik mag toch hopen dat dit niet waar is.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bijnaam »

Evangelist schreef:Ik schrik echt van verschillende reacties hier. Je zou toch mogen verwachten dat de opvattingen over huwelijk en gezin, over homoseksualiteit en transgenderisme zoals dr. Klaassen die uitdraagt, breed instemming zouden hebben. Maar het is kennelijk te scherp? Ik vraag me dan af of wel helder is waar de fronten momenteel liggen en welke saranische ontwikkelingen op dit moment gaande zijn? Zoals dr. Klaassen zegt: deze etische vraagstukken raken uiteindelijk het hart van het Evangelie.
Het is consequent van hem dat hij aan het einde van de kerkelijke weg, nu ook vertrekt. Maar ik had gehoopt dat GB’ers dat met verdriet zouden aanzien.
Symptomatisch voor het veranderende gedachtegoed aangaande dit onderwerp. Dat speelt helaas breder dan de GB en gaat ook veel dieper dan alleen de opvattingen over huwelijk en relaties. De achterliggende decennia toonden aan dat leven uit elkaar lag, inmiddels ligt leer niet meer op één lijn betreffende wezenlijke zaken die de kern van het Evangelie raken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12038
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Bourdon16 schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Er gaan nog meerdere dominees en kerkgangers volgen verwacht ik.
Dit is een eenling. Ik zie in GB kringen helemaal geen andere types die in dit spoor denken.
Bedoel je voor wat betreft het gender-gebeuren? Ik mag toch hopen dat dit niet waar is.
Nee, het gaat erover dat zijn standpunten voor hem leiden tot een kerkovergang. En volgens HH zouden veel meer mensen volgen. Dat volgen zie ik niet zo snel voor me.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef:
Bourdon16 schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Er gaan nog meerdere dominees en kerkgangers volgen verwacht ik.
Dit is een eenling. Ik zie in GB kringen helemaal geen andere types die in dit spoor denken.
Bedoel je voor wat betreft het gender-gebeuren? Ik mag toch hopen dat dit niet waar is.
Nee, het gaat erover dat zijn standpunten voor hem leiden tot een kerkovergang. En volgens HH zouden veel meer mensen volgen. Dat volgen zie ik niet zo snel voor me.
Klopt, dat zie ik ook niet gebeuren. Ik denk dat die groep in 2004 al is weggegaan.
Al heb ik niet helemaal helder wat er nu anders is dan toen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1150
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Bourdon16 schreef:
Anselmus schreef:
Bourdon16 schreef:
J.C. Philpot schreef:Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... toegelaten

Toegelaten tot het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk

Per 1 december 2022 is toegelaten tot het predikantschap in volle rechten en plichten: Dr. M. Klaassen, Barneveld
Jammer voor ons als hervormden binnen de PKN.
Ik begrijp het ook niet zo goed.
Ik begrijp het denk ik wel. Genderideologie is niet neutraal. Alle wissels gaan om: scheppingsorde, woorden van Paulus en woorden van Christus. Hiermee komt het schriftgezag op het spel te staan. In de negentiende eeuw was daar een Duitse stroming van, maar die ging niet zo ver als dit. Transgender(koppels) kunnen zich beroepen op de kerkorde met daarbinnen de transgenderliturgie. Een predikant is geroepen zich aan de kerkorde te houden, daar heeft hij zijn ja-woord aan gegeven. Het gaat niet lang meer duren of het gaat het als met trouwambtenaren: je kunt niet meer weigeren zonder een rechtzaak aan je broek te krijgen. Dit is niet altijd zo geweest. Eerst was er vrijheid om op een andere manier hermeneutiek te bedrijven. Door het nu liturgisch en kerkordelijk een plaats te geven, is die ruimte er op papier niet meer. De praktijk is soms nog wat coulanter, maar dat gaat niet lang meer duren. Ik kan begrijpen dat een predikant niet meer naar eer en geweten kan handelen vanuit de kerkorde waar hij zich met een eed aan heeft verbonden.
Mee eens hoor.
Maar dit is toch ook van toepassing op de zegening van homokoppels en dergelijke? Of is dit echt wat anders.
Ik dacht dat een beetje het idee was dat je mag blijven zolang je de waarheid nog mag zeggen.
Er zit voor mij wel een verschil, namelijk dat het praktiseren van homoseksualiteit zonde is, maar dat de identiteit van een persoon blijft zoals God diegene geboren heeft laten worden, namelijk als man. Wanneer je zelf je identiteit mag kiezen, gaat dat radicaal in tegen hoe God je geboren liet worden. Er blijft straks weinig ruimte over om iemand bij zijn (doop)naam te blijven aanspreken in de kerk wanneer iemand erop staat zijn nieuwe identiteit met een nieuwe naam te bekrachtigen. Er komt zelfs ruimte voor een nieuw doopritueel. Dat gaat mijns inziens nog verder. Je wijst daarmee zelfs Gods handelen in de doop in de oude identiteit af. Ik begrijp dat een predikant niet naar eer en geweten in die orde van de kerk kan functioneren.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1150
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Mistig schreef:Wat een moeilijk besluit. Vooral voor de (door hem) gediende gemeenten.
En ook de broeders die achterblijven daar.

Overigens, wie bepaalt er binnen de HHK dat een predikant wordt toegelaten of niet?
Commissie Toelating die vervolgens het Moderamen van de classis positief adviseert.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1150
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Bijnaam schreef:
Evangelist schreef:Ik schrik echt van verschillende reacties hier. Je zou toch mogen verwachten dat de opvattingen over huwelijk en gezin, over homoseksualiteit en transgenderisme zoals dr. Klaassen die uitdraagt, breed instemming zouden hebben. Maar het is kennelijk te scherp? Ik vraag me dan af of wel helder is waar de fronten momenteel liggen en welke saranische ontwikkelingen op dit moment gaande zijn? Zoals dr. Klaassen zegt: deze etische vraagstukken raken uiteindelijk het hart van het Evangelie.
Het is consequent van hem dat hij aan het einde van de kerkelijke weg, nu ook vertrekt. Maar ik had gehoopt dat GB’ers dat met verdriet zouden aanzien.
Symptomatisch voor het veranderende gedachtegoed aangaande dit onderwerp. Dat speelt helaas breder dan de GB en gaat ook veel dieper dan alleen de opvattingen over huwelijk en relaties. De achterliggende decennia toonden aan dat leven uit elkaar lag, inmiddels ligt leer niet meer op één lijn betreffende wezenlijke zaken die de kern van het Evangelie raken.
Ik denk dat dit een rake observatie is en dat daar ook een verschil zit met eerder en nu. Ik denk alleen dat weinig mensen zien hoe gevaarlijk de genderlobby is en welke wissels allemaal omgaan.
Fides Quaerens Intellectum
nicob
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 feb 2022, 00:57

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door nicob »

- knip, voor instemming gebruiken we andere woorden dan amen-

En verder laat ik ds. Klaassen zelf aan het woord:
Dat ik deze stap zet betekent niet dat ik me niet van harte verbonden weet met heel veel mensen en gemeenten binnen de Protestantse Kerk. Ik heb een geding met de leiding van de PKN, niet met de gemeenten in de PKN. Die verbondenheid is er nog steeds en ik hoop van harte dat die band in de toekomst ook blijft bestaan. Tenslotte: ik kan me voorstellen dat deze stap gemengde reacties zal opleveren. Dat is begrijpelijk. Laat het duidelijk zijn dat deze stap strikt persoonlijk is. Ik begeer geen onrust of reuring te veroorzaken. Ik verlang ook niet naar instemming, noch kritiek of afwijzing. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Ik heb Sion lief en hoop ook in de toekomst Gods kerk in Nederland te mogen blijven dienen. De Heere ontferme Zich over Zijn kerk in ons land en geve dat ondanks haar gebroken gestalte er eenheid zal zijn in Woord, geloof en genade.
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

aggieoudje schreef: Ik zal hem ook niet echt missen.
In zijn Hedelse tijd mocht ik hem erg graag horen, maar de laatste tijd ergerde ik me meer, hij is teveel veranderd.
Wat is er aan hem veranderd dan? Had hij in Hedel geen moeite met homoseksualiteit? De laatste jaren is de PKN op dit punt ook wel verder gegaan, waar het eerst getolereerd werd, wordt het nu gelegitimeerd en op verschillende plekken gepromoot. Dat is anders dan in 2004.
Verder vind ik het zorgwekkend als mensen een Bijbelgetrouwe predikant niet gaan missen.
HersteldHervormd
Berichten: 6087
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Waar heb je het over?
Misschien kan je een eigen mening formuleren waar we wat van kunnen opsteken in plaats van wat te roeptoeteren. Hoeveel mensen zijn bij jullie de afgelopen halfjaar vanuit de PKN overgekomen, bijvoorbeeld?
Het gaat om de lijn die de PKN aanhoudt en dus ook aan blijft houden. Dat gaat ze voorgangers en kerkgangers kosten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Refojongere
Berichten: 374
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Wat is erger: predikanten toelaten die de opstanding loochenen of de homoseksualiteit accepteren?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12038
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Het gaat om de lijn die de PKN aanhoudt en dus ook aan blijft houden. Dat gaat ze voorgangers en kerkgangers kosten.
Dat is een voorspelling zonder grond. Er zijn genoeg behoudende gemeenten die een gereformeerde lijn hanteren en dat plaatselijk en van de kansel af ook zo uitdragen. Dan valt het met de ervaren weerstand wel mee en hoef je ook de gemeente en kerk niet te verlaten.
Plaats reactie