Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Ik herkende hem gelijk.
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Emma de Jong »

Gerrit35 schreef:
Emma de Jong schreef:
Gerrit35 schreef:
Maanenschijn schreef:
Je bent warm…. (zeiden we vroeger als er iets geraden werd wat de waarheid benaderde)
Zie https://mediator-wijzer.nl/waddinxveen/ ... mediation/
https://zorgelooschscheiden.nl/bemiddel ... ter-stoel/
Deze man lijkt niet echt op de voormalige predikant, moet ik zeggen.
Het is hem toch: https://cip.nl/73219-ds-j-p-stoel-stapt ... antse-kerk
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Het was niet de bedoeling om geheel op een persoon in te zoomen, het gaat mij er meer om wat de dominees drijven naar de PKN? Weet iemand dat?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Het was niet de bedoeling om geheel op een persoon in te zoomen, het gaat mij er meer om wat de dominees drijven naar de PKN? Weet iemand dat?
Gemeend een verkeerde keuze te hebben gemaakt?
Het valt me wel op dat je dat nooit van 'gewone' kerkmensen hoort, tenminste ik hoor dat niet. Als ze van HHK naar de PKN gaan gaat het vaak over de prediking of randzaken zoals kleding.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat motieven voor een ‘wissel’ van kerk heel verschillend zullen zijn. Dat kan bijvoorbeeld door de wens pastoraat te gaan doen binnen een vacature van een andere kerk (denk aan pastoraat binnen verpleegtehuizen of detentie). Het kan ook door onverkwikkelijke gebeurtenissen in de gemeente waar je op dat moment predikant bent, of aan de leiding die de Heere geeft aan je leven waarbij de kerkmuur niet meer ter zake doet.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met omstandigheden van het moment.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

Herman schreef:Ik herkende hem gelijk.
Wanneer is iemand geen dominee meer?
Je hebt predikanten zonder gemeente, zo iemand blijft dominee. Hoe is dat in dit geval?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Wanneer is iemand geen dominee meer?
Je hebt predikanten zonder gemeente, zo iemand blijft dominee. Hoe is dat in dit geval?
Hij is volledig gestopt met preken, heeft het ambt helemaal neergelegd, en doet tegenwoordig in seculiere zin mediation en beleiding van echtscheidingen voor de broodwinning.

In dit geval gaat het dus niet over een "dominee zonder gemeente". Wat bij bijvoorbeeld ds. Jongejan wel het geval is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef:Het was niet de bedoeling om geheel op een persoon in te zoomen, het gaat mij er meer om wat de dominees drijven naar de PKN? Weet iemand dat?
Tjongejonge, "drijven naar de PKN", en gisteren al "Ik vind het wel vreemd dat ze de keuze maken om dan naar de PKN te gaan, aangezien het heel geen vrijzinnige dominees zijn". 't Is wel duidelijk hoe je over de PKN denkt. Maar zou je het er misschien ietsje minder dik bovenop kunnen leggen? ::please
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
HersteldHervormd schreef:Het was niet de bedoeling om geheel op een persoon in te zoomen, het gaat mij er meer om wat de dominees drijven naar de PKN? Weet iemand dat?
Tjongejonge, "drijven naar de PKN", en gisteren al "Ik vind het wel vreemd dat ze de keuze maken om dan naar de PKN te gaan, aangezien het heel geen vrijzinnige dominees zijn". 't Is wel duidelijk hoe je over de PKN denkt. Maar zou je het er misschien ietsje minder dik bovenop kunnen leggen?
Het is een terechte constatering aangezien argumenten die rond 2004 spelen in 2022 niet meer relevant lijken te zijn voor ambtsdragers en gemeenteleden. Er wordt wel aan gerefereerd, maar die argumenten van toen worden zelden concreet benoemd.
Kortweg komt het erop neer dat de hervormde diversiteit en omgangsvormen van de NHK in de HHK zijn verdwenen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Kortweg komt het erop neer dat de hervormde diversiteit en omgangsvormen van de NHK in de HHK zijn verdwenen.
In het kader van de "hervormde diversiteit": ik ben eerlijk gezegt blij dat we bijvoorbeeld geen vrijzinnigen in de HHK hebben. Als de HHK dezelfde diversiteit als de NHK zou hebben, zou ze geen bestaansrecht meer hebben.

Verder ben ik benieuwd wat je bedoelt met "hervormde omgangsvormen". Ik hoor regelmatig over een "hervormde sfeer", "hervormde nadrukken in de prediking", jij hebt het over "hervormde omgaansvormen" en zo is er meer hervormds dat in de HHK gemist word. Ik kan me echter weinig voorstellen bij die hervormde sfeer, en wat het belang zou zijn om hiernaar te streven.

Nou weet ik dat deze zaken voor sommige mensen wel belangrijk zijn. Maar het lukt me nog niet helemaal om hier de vinger achter te krijgen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 jan 2022, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Het is een terechte constatering aangezien argumenten die rond 2004 spelen in 2022 niet meer relevant lijken te zijn voor ambtsdragers en gemeenteleden. Er wordt wel aan gerefereerd, maar die argumenten van toen worden zelden concreet benoemd.
Volgens mij was HET argument in 2004 dat men uitsluitend wilde staan op de grondslag van de gereformeerde belijdenissen (de drie formulieren van enigheid). De grondslag van de PKN is immers verbreed waarbij de Lutherse belijdenissen en latere getuigenissen zijn toegevoegd (terwijl Lutherse en Gereformeerde belijdenissen elkaar soms tegenspreken). Dat was de strijd voorafgaand aan 2004. Ik begrijp niet dat je zeggen kunt dat dit nu niet meer relevant lijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Volgens mij was HET argument in 2004 dat men uitsluitend wilde staan op de grondslag van de gereformeerde belijdenissen (de drie formulieren van enigheid). De grondslag van de PKN is immers verbreed waarbij de Lutherse belijdenissen en latere getuigenissen zijn toegevoegd (terwijl Lutherse en Gereformeerde belijdenissen elkaar soms tegenspreken). Dat was de strijd voorafgaand aan 2004. Ik begrijp niet dat je zeggen kunt dat dit nu niet meer relevant lijkt te zijn.
Hierom is het onbegrip van Herstelhervormd dus zeer begrijpelijk. Het is dus wel relevant, maar die personen die het relevant vinden zullen niet zomaar terug naar de PKN gaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:In het kader van de "hervormde diversiteit": ik ben eerlijk gezegt blij dat we bijvoorbeeld geen vrijzinnigen in de HHK hebben. Als de HHK dezelfde diversiteit als de NHK zou hebben, zou ze geen bestaansrecht meer hebben.

Verder ben ik benieuwd dat je bedoelt met "hervormde omgangsvormen". Ik hoor regelmatig over een "hervormde sfeer", "hervormde nadrukken in de prediking", jij hebt het over "hervormde omgaansvormen" en zo is er meer hervormds dat in de HHK gemist word. Ik kan me echter weinig voorstellen bij die hervormde sfeer, en wat het belang zou zijn om hiernaar te streven.

Nou weet ik dat deze zaken voor sommige mensen wel belangrijk zijn. Maar het lukt me nog niet helemaal om hier de vinger achter te krijgen.
Door dr. P.C. Hoek zijn daar een tweetal artikelen over geschreven in het landelijke kerkblad. Naar ik meen gaat het dan om het niet tot achter de laatste komma vastleggen van regels in een gemeentelijk beleidsplan en het respecteren van de gereformeerde breedte in de prediking. Dus dat is wat anders dan het met vrijzinnigen op een akkoordje gooien.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Volgens mij was HET argument in 2004 dat men uitsluitend wilde staan op de grondslag van de gereformeerde belijdenissen (de drie formulieren van enigheid). De grondslag van de PKN is immers verbreed waarbij de Lutherse belijdenissen en latere getuigenissen zijn toegevoegd (terwijl Lutherse en Gereformeerde belijdenissen elkaar soms tegenspreken). Dat was de strijd voorafgaand aan 2004. Ik begrijp niet dat je zeggen kunt dat dit nu niet meer relevant lijkt te zijn.
Hierom is het onbegrip van Herstelhervormd dus zeer begrijpelijk. Het is dus wel relevant, maar die personen die het relevant vinden zullen niet zomaar terug naar de PKN gaan.
O.k. Overigens zijn er natuurlijk ook predikanten en anderen ter rechterzijde (ik bedoel niet de Geref. Bond) die zich niet aan de fusie onttrokken hebben omdat zij meenden nimmer te mogen uittreden zolang de prediking op gereformeerde grondslag niet daadwerkelijk belet wordt. En zulke personen zijn er nog.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Het was niet de bedoeling om geheel op een persoon in te zoomen, het gaat mij er meer om wat de dominees drijven naar de PKN? Weet iemand dat?
Gemeend een verkeerde keuze te hebben gemaakt?
Het valt me wel op dat je dat nooit van 'gewone' kerkmensen hoort, tenminste ik hoor dat niet. Als ze van HHK naar de PKN gaan gaat het vaak over de prediking of randzaken zoals kleding.
Bij alle drie was er gedoe in de gemeente en zijn ze losgemaakt/eervol uit het ambt ontheven. Mogelijk kleurt dat je blik op een kerkverband en kom je zo tot een overstap.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie